BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MHS84 op 01 July 2014, 08:53:45
-
Zoals bekend worden de routes en rijtijden van de autoslaaptrein bekend gemaakt op Op de Rails Facebook. Hier worden alleen binnenlandse trajecten gemeld. Wat zijn de routes in het buitenland? Moet er ergens kop gemaakt worden? Waar vinden locwisselingen plaats? Probeer je antwoord per trein/bestemming te geven om het overzichtelijk te houden.
-
Hoi Maarten,
Onderstaande heb ik van de site van autoslaaptrein.nl
(http://www.autoslaaptrein.nl/img/autoslaaptrein/routekaart-2013.png)
-
Hoi
Even ter info toevoeging over de trein naar Livorno ,deze wordt sinds maart 2014 regelmatig omgeleid via München Gladbach,
Reyth,Aachen Düren ,Köln .
Vrijdags tussen 16 en 20 uur heb ik al gespot in Herzogenrath en zondags tussen 12 en 16 uur.
heb hem nog gespot op vrijdag 13 juni om 19-37 uur in Herzogenrath met als lok 189
groet
Jo
-
Dit gebeurd alleen als er werkzaamheden zijn op de normale route.
-
Hoi Jeroen,
Die kaart heb ik ook gevonden. Voor een leek waarschijnlijk voldoende, maar voor mij niet gedetailleerd genoeg.
Neem nou tussen Venlo en München naar Koper; daar staan geen "stops" tussen.
Neem nou tussen Venlo en Venlo en Köln-Ehrenfeld; ik neem aan dat ze "door" rijden via Rheydt en Pulheim.
Neem nou tussen Domodossola en Genua; waar wordt gesliptst naar Livorno en Alessandria.
Wie vult aan?
-
Dit gebeurd alleen als er werkzaamheden zijn op de normale route.
Hoi niet alleen bij werkzaamheden ook als de paden vol zijn door vertragingen, rijden ze ook die omleiding.
Dit alleen ter info. :) ;)
Groet
Jo
-
@MHS84: de routes hoeven niet elke jaar hetzelfde te zijn. En wat zijn voor jou stops? Er zijn dienststop om conducteurs te wisselen, lokwissels maar er zijn ook stops die vaak vervallen. De routes op de site van EETC tonen niet de stops uit de officiële dienstregeling, maar moeten een beeld geven van de route die de trein volgt. Was veel behoefte aan bij de passagiers, hebben ze geleerd uit het eerste jaar autoslaaptrein.
Het mooie van Duitsland is dat er veel routes mogelijk zijn van noord naar zuid zonder extra vertraging op te lopen. In Frankrijk kan dat ook, maar in mindere mate.
Hier maken ze gebruik van voor de winter en zomer treinen. De dienstregelingen van de huidige treinen heb ik niet, wel van de jaren dat ze naar Avignon, Bologna reden. Heb je daar iets aan?
Mvg,
Marc
-
Gaan ze bij de Lötschberg door de basistunnel of "bovenlangs"?
Hendrik Jan
-
@Marc
Met "stops" bedoel ik de rode tussenpunten op de hierboven getoonde kaart. Ik ben nieuwsgierig naar de routes uit de officiële dienstregeling(en). Dat de routes niet elk jaar hetzelfde zijn kan ik begrijpen. Er moet toch wel een basisplanning zijn waar (indien nodig) van afgeweken kan worden. In eerste instantie gaat het mij om de huidige treinen. Schrijf hieronder maar neer wat je weet, er is altijd wel iemand die de informatie kan gebruiken.
Gr Maarten
-
@ MHS84: Dit is de informatie die de stewards meekregen, samenvatting van de belangrijkste punten op de route. In het 1e jaar autoslaaptrein van EETC kregen men in het begin weinig info mee, tot men erachter kwam dat het voor de nacht stewards wel handig was.
Bologna 2006:
Watergraafsmeer V13:55
Den Bosch A15:50 V16:12
Venlo A17:16 V17:27 conducteurs
Bonn A19:42 V19:44 conducteurs
Boppard A20:46 V20:52
Karlsruhe HBF A23:48 V23:50
Basel Bad A01:56 V01:58 conducteurs
Basel SBB A02:04 V02:14 conducteurs, keren en locwissel
Chiasso A06:18 V06:33 conducteurs, Locwissel
Milano Lambrate A?? V???
Bologna A10:00
Terug:
Bologna V17:55
Milano Lambrate A?? V??
Chiasso A21:14 V21:25 conducteurs en lokwissel
Basel SBB A01:39 V01:53 conducteurs, keren en locwissel
Basel Bad A01:59 V02:01 conducteurs
Karlsruhe HBF A04:16 V04:18
Koblenz A07:23 V07:23
Köln HBF A08:57 V09:03 conducteurs
Venlo A10:36 V10:51 conducteurs
Den Bosch A11:50 V12:47
Watergraafsmeer A14:05
De conducteurs die in Köln (of in de buurt) op stappen rijden mee tot aan de grens, dat doen ze ook bij de wintertreinen. Het was altijd een redelijk vast clubje conducteurs dat deze diensten draait, ik verwacht dat ze het nog steeds zo doen. Tussen Basel Bad en SBB waren verschillende oplossingen mogelijk.
- Een andere conducteur. Puur praktisch als je in SSB moet zijn op dat tijdstip
- Geen conducteur. Afstappers sleutelen en geven vertreksignaal, trein onder verantwoording van machinist.
- De man met de rode pet sluit de deuren en geeft vertrekbevel. (Ik weer niet meer hoe de Duitser deze functie noemen...)
Deze trein heeft een redelijk vaste route gehad in de loop van de jaren. De route in Zwitserland ging vanaf Basel via Arth Goldau en Bellizona naar Chiasso.
De trein naar Avignon heeft vooral in België soms vreemde routes/oplossingen gekend. Er was in 2006 een wissel weggehaald waardoor er vanaf Maastricht niet rechtstreeks langs Luik naar het zuiden gereden kon worden. Extra kopmaken was het gevolg ::) In Juli 2006 waren er werkzaamheden op de route in Frankrijk en moest er nog eens tweemaal kopgemaakt worden.
Mvg,
Marc
-
hmmm
Maakt niet zoveel uit dus, langs welke route EETC de Lötschberg neemt. Het is tegen die tijd donker, zowel in de Scheiteltunnel, de basistunnel als buiten de tunnel :(
Hendrik Jan
-
Welke route EETC neemt? De goedkoopste route... (Helaas weet ik niet wat goedkoper is)
Er is speling zat in de dienstregelingen en je zit met nachttreinen niet altijd te wachten op "tijdwinst". Zeker niet als daar een hoge prijs voor betaald moet worden. Mooi uitzicht speelt totaal geen rol, er moet ook verdiend worden aan de trein.
Mvg,
Marc
-
@ MHS84: Dit is de informatie die de stewards meekregen, samenvatting van de belangrijkste punten op de route. In het 1e jaar autoslaaptrein van EETC kregen men in het begin weinig info mee, tot men erachter kwam dat het voor de nacht stewards wel handig was.
Bologna 2006:
Watergraafsmeer V13:55
Den Bosch A15:50 V16:12
Venlo A17:16 V17:27 conducteurs
Bonn A19:42 V19:44 conducteurs
Boppard A20:46 V20:52
Karlsruhe HBF A23:48 V23:50
Basel Bad A01:56 V01:58 conducteurs
Basel SBB A02:04 V02:14 conducteurs, keren en locwissel
Chiasso A06:18 V06:33 conducteurs, Locwissel
Milano Lambrate A?? V???
Bologna A10:00
Terug:
Bologna V17:55
Milano Lambrate A?? V??
Chiasso A21:14 V21:25 conducteurs en lokwissel
Basel SBB A01:39 V01:53 conducteurs, keren en locwissel
Basel Bad A01:59 V02:01 conducteurs
Karlsruhe HBF A04:16 V04:18
Koblenz A07:23 V07:23
Köln HBF A08:57 V09:03 conducteurs
Venlo A10:36 V10:51 conducteurs
Den Bosch A11:50 V12:47
Watergraafsmeer A14:05
De conducteurs die in Köln (of in de buurt) op stappen rijden mee tot aan de grens, dat doen ze ook bij de wintertreinen. Het was altijd een redelijk vast clubje conducteurs dat deze diensten draait, ik verwacht dat ze het nog steeds zo doen. Tussen Basel Bad en SBB waren verschillende oplossingen mogelijk.
- Een andere conducteur. Puur praktisch als je in SSB moet zijn op dat tijdstip
- Geen conducteur. Afstappers sleutelen en geven vertreksignaal, trein onder verantwoording van machinist.
- De man met de rode pet sluit de deuren en geeft vertrekbevel. (Ik weer niet meer hoe de Duitser deze functie noemen...)
Deze trein heeft een redelijk vaste route gehad in de loop van de jaren. De route in Zwitserland ging vanaf Basel via Arth Goldau en Bellizona naar Chiasso.
De trein naar Avignon heeft vooral in België soms vreemde routes/oplossingen gekend. Er was in 2006 een wissel weggehaald waardoor er vanaf Maastricht niet rechtstreeks langs Luik naar het zuiden gereden kon worden. Extra kopmaken was het gevolg ::) In Juli 2006 waren er werkzaamheden op de route in Frankrijk en moest er nog eens tweemaal kopgemaakt worden.
Mvg,
Marc
Hoi Marc in het Duits heet het Bahnhofsvorsteher
groet
Jo
-
Welke route EETC neemt? De goedkoopste route... (Helaas weet ik niet wat goedkoper is)
Er is speling zat in de dienstregelingen en je zit met nachttreinen niet altijd te wachten op "tijdwinst". Zeker niet als daar een hoge prijs voor betaald moet worden. Mooi uitzicht speelt totaal geen rol, er moet ook verdiend worden aan de trein.
Mvg,
Marc
Nope niet de goedkoopste. De route die ze toegewezen krijgen.
-
In Italië reed de trein uit Livorno altijd langs de kust (Cinque Terre) naar Genoa en boog dan af richting het binnenland. Je had dan van La Spezia tot Genoa schitterende uitzichten. Sinds vorig jaar rijdt de trein echter plotseling vanaf Pisa een andere route, namelijk via Firenze, Prato (Direttissima) en Bologna naar Milano. Het schijnt een besluit te zijn van Trenitalia, dat weer de tractie levert nadat particuliere vervoerder Arenaways failliet was gegaan.
-
@Wijbe: Je hebt wel degelijk de kosten van een route in de hand als spoorbedrijf. Dat heeft men door de jaren wel geleerd bij EETC. Je wilt geen onnodige stops of routes die hogere tarieven kennen, zeker met nachttreinen. Als je extra moet betalen voor een route via de tunnel en er staat te weinig tegen over dan kies je voor de goedkopere optie. Goed uitzoeken welke je route je wilt aanvragen is natuurlijk van belang.
Elk land heeft aparte tarieven, regels, ect. Ik ben niet op de hoogte van de Zwitserse tarief structuur maar het is te kort door de bocht om het kostenaspect weg te wuiven.
Mvg,
Marc