BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Henk Boshuyzen op 30 June 2014, 11:10:45
-
Op de trammodellen heb ik een aantal sommerfeldt pantografen toegepast.
Een tweetal pantografen laat van tijd tot tijd vonken zien op de "knieen".
één tram stopt geregeld maar als ik dan met een draadje heel voorzichtig een verbinding maak tussen de bovenleiding en het bevestigingsboutje dan rijdt de tram weer weg. Bij deze pantograaf zit de slechte plek tussen sleepstuk en bovenraam.
Is er iemand die dit verschijnsel herkent en er al een oplossing voor heeft.
Zelf denk ik aan het overbruggen met een draadje van de beruchte punten wat de trams blijven natuurlijk altijd staan op de slechts bereikbare punten van de baan.
-
Zitten er daarom bij de 1 op 1 stroomafnemers misschien litzen ::)
-
Wellicht dat een beetje contactspray en de panto handmatig op en neer te wiebelen wat helpt zodat het materiaal wat voor slechte geleiding zorgt weg slijt. het zwartings of bruinerings materiaal kan voor slechte geleiding zorgen. Superieniemienie litzen aanbrengen is een uitdaging :)
Groetsels
Robert.
-
Dag Henk.
Kan het ook aan de bovenleiding ter plekke liggen - vuiligheid of nèt geen contact - of hebben alleen deze twee daar last van ?
Klein staalborsteltje door de scharnieren ?
Gr Frank.
-
Hallo Henk,
Vonken op de "knieen" geeft denk ik al aan waar het probleem zit. Als op en neer wiebelen of uitragen van de scharnieren zoals hierboven beschreven niet helpt dan is volgens mij het probleem weg als je een heeeeeeeeeeeel klein beetje kopervet in het scharnierpunt aanbrengt (hetzelfde effect met contactspray maar bestendiger).
Groeten Henk
-
Vraag Rob Boeser eens! (Hier bekend/beroemd/berucht als "Waelsteder") ;)
Die rijdt digitaal met spanning op de waslijn, net zoals in het eggie óók op beurzen, shows etc. en dat vonkt inderdaad ook wel eens, maar ik hoorde hem nooit over ándere problemen dan "poetsen, poetsen, poetsen"...
Groeten van Frans
-
Rob heeft me wel eens vertelt dat hij het probleem ook zag bij de Haagse 6037.
Maar ja, die heeft twee motoren.
Hier knettert de pantograaf van een Weense C1 op diverse punten.
Inmiddels heb ik één stroomafnemer met contactspray behandeld en vooralsnog geeft dat een verbetering te zien.
even zien hoe zich dat op de langere termijn houdt, anders toch zien dat ik litzen aanbreng in de pantograaf.
ik hou jullie op de hoogte
-
Henk,
Hierbij de foto's van de verbouw van een Halling Lyrabeugel voor Rob. Bij het digitale bedrijf zag je zonder deze modificatie de vonken uit de panto's komen.
Het is dus een kwestie van dunne draadjes ( in een krul) solderen om de scharnierpunten te overbruggen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/254/lyrabeugelgemonteerd.jpg) (https://imageshack.com/i/72lyrabeugelgemonteerdj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/854/lyrabeugelopengewerkt.jpg) (https://imageshack.com/i/nqlyrabeugelopengewerktj)
Met groet van Paul
-
Inmiddels een stroomafnemer uitgebreid "in bad gedaan" het contactspray.
Het resultaat werd beter maar toch kwamen er weer vonkjes.
Nu maar één van de twee stroomafnemers aangepast met extra litzen voor proef.
Het oogt nog wat grof maar het is een proef.
Het is echter van een afstand niet te zien dat er "litzen" op zitten
(https://www.flickr.com/photos/zandman48/14371473750/)
-
En de test tram draait zijn rondjes probleemloos!
Bijna niets te zien van de "litzen"
-
(y) (y) Netjes Henk!
En verder: je hoeft je niet druk te maken over zichtbare draadzooi aan een panto. Kijk maar eens naar alle zut vanaf het schuitje/sleepstuk naar de rest bij een HTM RR-wagen (of de in het vernieuwingsproject ook op GTL8-wagens gepootte ééneenpanto's).
Wél de raad om het advies van Skiptram (Paul Sassen) over die "litze in een krul" op te volgen: ook al gaat het om maar kleine krachten, "zonder krul" is de belasting van de draad, maar zéker ook de soldeerpuntjes véle malen groter en krijgt de Wet van Murphy een hele nieuwe dimensie. ;)
Succes!
Groet van Frans
-
Dus was het helemaal niet zo gek wat ik zei ;D
(y)
-
De testtram heeft 5 uur aan één stuk gereden.
ik denk dat ik de tweede ook eens ombouw
-
inmiddels een tweede pantograaf omgebouwd.
Nu direct van het sleepstuk naar de grondplaat één draad gelegd die om de poten van de stroomafnemer gewikkeld is.
Maak je een opname van een tram dan zie je de dunnen draad nog zitten maar als de testtram aan je voorbijrijdt dan heb je het niet eens in de gaten;
De tweede testtram draait ook nu onafgebroken zijn rondjes.