BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Honk uit Rucphen op 28 August 2007, 22:24:40
-
Ik heb op dit moment 3 loc's (N-spoor, minitrix). Wanneer ik ze alle drie op het spoor zet en geef een voorzichtige slinger aan de transformator, dan gaan twee treinen de ene kant op, maar de derde gaat in tegenovergestelde richting. Als ik deze eigenwijze trein andersom op het spoor zet, gaat hij nog steeds de verkeerde kant op. Hoe bepaal je de rijrichting van een loc?
-
Wissel de draaistellen eens of draai de wielen om, waarschijnlijk loopt die dan met de andere twee loks mee.
-
Bedankt voor de aanwijzing Rick, maar voorlopig durf ik nog niet aan de loc te gaan zitten prutsen. Bang dat ik meer verniel dan herstel.
-
Hallo
Bij H0 en dat zal bij N niet anders zijn is - bij analoog/gelijkspanning - in rijrichting gezien de rechter spoorstaaf de plus en de linker de min.
Dit is standaard vast gelegd.
De rijrichting wordt dus bepaald door de polariteit van de rails en dus door de stand van de regelaar op de trafo.
Omdraaien van de loc helpt niet. Immers neem in gedachten een tenderloc. Hij rijdt met de ketel vooruit naar rechts. Draai hem om. T.o.v. de loc wordt nu de polariteit van de rails omgedraaid. De loc zal dus nu achteruit rijden dus richting tender. Maar de tender staat nu ook richting rechts. Dus de loc rijdt weer naar rechts.
Ergo in de eigenzinnige loc is de plus en min stroomtoevoer naar de motor verwisseld.
B.v. in mijn Roco locs wordt de stroom via een soort kontaktjes van een printplaat naar de motor doorgegeven. Als de motor uitgebouwd is geweest en hij wordt weer ingebouwd met een halve slag gedraaid t.o.v. de originele stand dan is de polariteit omgedraaid. De loc zal dan de verkeerde kant t.o.v. de boven beschreven standaard rijden. Jaap
-
Hier ontkom je inderdaad niet aan het open maken van het lokje. Het motortje zit op de kop in het model.
Dus lokje open maken en het motortje er ondersteboven weer in zetten.
Groetjes,
Rik
-
If all else fails, read the instructions. Een gevleugelde uitspraak van veel van mijn collega programmeurs. Deze uitspraak werd gebezigd wanneer een gebruiker kwam met vragen over de werking van een computerprogramma, terwijl ze dat in de handleiding hadden kunnen lezen.
Zo ook in dit geval. Bij de minitrix loc zit een prachtig vouwblad met allerhande aanwijzingen en tekeningen.
Er staat onder andere dat wisselen van de wielstellen de rijrichting doet veranderen. Zal wel iets met die wormwieltjes te maken hebben.
Ik heb dus de lok geopend; het printplaatje los gemaakt (had niet gehoeven) om de motor te bekijken. Na terugmontage en wisseling van de wielstellen, trein zonder kap even op de rails gezet om te kijken of het werkte.
Helaas, een klein rookpluimpje uit een piepklein zwart dingetje op de print en alleen de vooruitrij lichten branden, zonder vooruit te rijden. Overigens de vooruitrij lichten wel de goede kant op. Maar ja, rijden is natuurlijk wel zo leuk.
Wijze les: afblijven van dingen waarvan ik nog te weinig weet.
-
Hallo
Niet de moed laten zakken.
Ik begrijp dat het om een lok gaat met twee draaistellen.
Je had een goed lopende lok met een verkeerde rijrichting.
Ga terug naar het uitgangspunt en wissel de draaistellen weer terug.
Mechanisch zijn ze aan elkaar gelijk. Immers als een motor loopt
dan draait ie aan de koolborstel kant b.v. rechtom, kijk je naar de andere kant dan draait ie links om. Aangezien de draaistellen met de wormwielen naar elkaar toestaan wordt dit weer opgeheven. Ik weet het niet anders te verwoorden.
Misschien zijn ze electrisch wel verschillend.
Je hebt niet verteld of in de oorspronkelijke toestand de lok b.v. naar links reed en dan rechts de witte verlichting en links de rode brandde.
Dat is dan duidelijk een geval van de motor omdraaien. Is dit niet het geval dan zit de fout in de stroomtoevoer van de dr.st. naar de print.
Kun je de polariteit van de toevoer van elk dr.st. afzonderlijk meten met een multi-meter?
Je hebt in ieder geval een kortsluiting veroorzaakt.
Het zwarte dingetje kan een diode zijn. Deze wordt gebruikt voor de licht wissel en is voor het rijden zelf niet van belang.
Als je weer proefdraait even een autolamp, kan het peertje van een achterlicht zijn, in een van de toevoerdraden vanaf de trafo opnemen. Deze vangt dan een evt kortsluitstroom op.
Jaap
-
Ik heb dit ook een keer gehad, maar toen ik de draaistellen had omgedraaid deed de loc het wel goed... Een andere oplossing zou ik zo niet weten. Misschien handig om een foto o.i.d. te plaatsen zodat het bekend is welke loc het is?
-
Even een snelle gooi, maar is/was het niet gewoon zo dat je de draaitjes op de motor moet omdraaien.
Of zit ik nu te simpel te denken.
-
Als de front- en sluitseinen wel branden voor de gewenste richting maar de lok rijdt de verkeerde kant op, dan moeten de draden naar de motor omgewisseld worden.
Als de hele lok verkeerd om rijdt, dus de front- en sluitseinen zijn ook verkeerd om, met andere woorden: de lok rijdt verkeerd om maar heeft daarbij wel de voor de daadwerkelijke rijrichting juiste seinen, dan moeten de draden van de lok naar de stroomafname omgewisseld worden. Dat kan in sommige gevallen door de draaistellen om te draaien.
-
Overigens gaat iedereen er van uit dat de ene met afwijkende rijrichting fout zat. Waarom die andere twee niet, wel even vergelijken met de standaard!
Mvrgr
Koopmans
-
Dirk
Wat is dat toch met draaistellen omdraaien? Jaap
-
Met omdraaien wordt bedoeld: achterstevoren zetten. Of eigenlijk staan ze nu (misschien) achterstevoren, dus moet je ze weer voorstevoren zetten. Dus gewoon..... omdraaien. ;)
Maar je moet inderdaad eerst vaststellen of ze wel fout staan, dus kijken waar de plus en de min zitten vergeleken met de rijrichting. En dan kan het altijd nog de motor zijn die ondersteboven zit.
Kortom, je moet eerst vaststellen waar de fout zit, en daar moet je hem ook herstellen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weiger_lok2.jpg)
Hier een afbeelding van de probleem-lok. Het is een minitrix lok van de sbb-cff Re 4/4 460.
In de handleiding staat: "Vertauschen der Drehgestelle bewirkt Umkehrung der Fahrtrichtung".
Als ik dat eerst gelezen had, dan had ik waarschijnlijk de moeite genomen een poging te ondernemen om de motor te bekijken.
Op de foto is te zien dat de trafo op "12" staat en de lok een front lichtje aan heeft. De plus zit op de rechter rail. (van de rode aansluiting op de trafo. En volgens mijn bijbel: "Ratgeber fur Planung, Bau und Fahrbetrieb" (uitgave 1979), is dat de plus.
-
De plus zit op de rechter rail. (van de rode aansluiting op de trafo. En volgens mijn bijbel: "Ratgeber fur Planung, Bau und Fahrbetrieb" (uitgave 1979), is dat de plus.
Waarom denk je dat de rode aansluiting de plus is? Als je de knop van de trafo naar de andere kant draait wisselen plus en min van plaats. dus dan wordt de rode de min.
Voor zover mijn ervaring met Trix trafo's strekt is de rode aansluiting de plus als de knop naar links staat. Maar om het zeker te weten moet je meten.
-
Hallo Klaas
Wat jij zegt begrijp ik wel maar als ik mijn R** Locs bekijk kan ik niet zomaar een draaistel eraf halen. Dan moet ik eerst de beide toevoerdraden los solderen. Verder zijn beide draaistellen mechanisch en electrisch gelijk.
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat dan bij MiniTrix in elkaar steekt.
Je zou natuurlijk even een 9 Volt blokje kunnen gebruiken dan weet je zeker wat de plus als je geen multimeter hebt.
Jaap
-
Jaap, inderdaad, bij Roco (in ieder geval bij H0) zijn beide draaistellen gelijk. Als je ze verwisselt krijg je dezelfde situatie terug.
Hoe het bij Minitrix precies zit weet ik ook niet, maar ik heb wel eens gehoord dat je de boel verkeerdom kunt zetten door het draaistel om te draaien, of door ze te verwisselen, daar wil ik even vanaf wezen.
Maar de basis van het foutonderzoek is: eerst spanning op de baan zetten van een bekende polariteit, en dan kijken wat de rijrichting is en welke lampen er branden. Pas als je dat weet kun je verdere conclusies trekken.
-
Dank je Klaas.
Terug naar het topic. Mogen we ervan uitgaan dat als 2 van de 3 locs zeg maar de "goede" kant op gaan de 3de fout is? Ik bedoel hier mee te zeggen dat bij de foto van Honk alles goed is aangesloten en de motor verkeerd gopolariseerd is. Alleen nu weer laten draaien.
Het lampje brandt dan moet de stroom toevoer naar de motor defect zijn.
Misschien even een rectstreekse verbinding tussen de draaistellen en de m** leggen? Om te kijken wat er gebeurd. Jaap
-
Mogen we ervan uitgaan dat als 2 van de 3 locs zeg maar de "goede" kant op gaan de 3de fout is?
Dat lijkt een logische gevolgtrekking, maar dat is te simpel gesteld. Volgens de norm is de rechter spoorstaaf (in de rijrichting gezien) de plus. Dus dat moet je eerst vaststellen door meting. Of door een batterij te gebruiken, daarvan is de polariteit bekend.
Pas daarna kun je verdere conclusies trekken, maar dat had ik al gezegd. Dus bij het begin beginnen. En niet speculeren op "meeste stemmen gelden".
-
Omdat ik niet weet hoe ik zou kunnen meten of de rechter rail inderdaad de plus is, vertrouw ik op de documentatie van Trix.
In een eerder bericht schreef ik:
Helaas, een klein rookpluimpje uit een piepklein zwart dingetje op de print en alleen de vooruitrij lichten branden, zonder vooruit te rijden. Overigens de vooruitrij lichten wel de goede kant op. Maar ja, rijden is natuurlijk wel zo leuk.
Vanwege dat rookpluimpje rest mij niet veel anders dan een reparateur te zoeken en hopen dat mijn mooie lok nog te redden is.
-
Omdat ik niet weet hoe ik zou kunnen meten of de rechter rail inderdaad de plus is,
Dat kun je b.v. meten met een universeelmeter. Zijn tegenwoordig al te koop voor minder dan 10 euro. Maar als je probleem zo diep zit dat je zo iets eenvoudigs niet kunt vaststellen, dan kun je er inderdaad beter een deskundige bij halen.
-
Bij N locomotieven, en daar is hier sprake van meen ik gelezen te hebben, zijn de draaistellen wel gelijk mechanisch, maar niet electrisch. Als je ze naast elkaar zet zie je dat de veertjes voor overgaven van de stroom gekruist zitten.