BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: WeKra op 25 June 2014, 23:21:57
-
Hey allemaal,
Ik heb een raar geval waarvan ik de logica (nog) niet snap.
Ik heb een Roco H0e locje, de 33201. Het locje is analoog maar met enig precisiewerk heb ik een Lokpilot 4.0 micro erop gelast. Bij het proefrijden gebeurt iets vreemds. (Als het locje al rijdt... dan is het alsnog drama: er zijn 2 opties: ONTIEGELIJK HARD of stilstaan. Zelfs met CV 5 op 2 is het precies hetzelfde... Maar dat terzijde)
Het locje loopt achteruit, (HARD!), maar als ik de knop omzet de andere richting op, breekt de multimaus af, hoor ik het typische geluid en krijg ik de melding kortsluiting. Ik heb al een plakbandje op het stukje metaal wat het chassis raakte geplakt, maar het is voor mij niet logisch waarom het locje de ene kant op wél rijdt, en de andere kant korstluiting veroorzaakt.
Wie kan me hierbij helpen en toelichting geven op de voor mij nog onbekende wondere wereld van de decoders. Ten overvloede: Uiteraard heb ik de bedrading nagelopen en geen breukjes of ongeïsoleerde stukjes gevonden :-\
Alvast bedankt!
Wes
-
Tengevolge van het verkeerd installeren van de decoder in de loc, waarschijnlijk doordat de motoraansluiting niet geisoleerd zijn van de railspanning (locframe) is nu de decoder overleden. Niet kunnen regelen van de snelheid wijst op een defect in de motoraanstuur transistoren, (uitgefikt).
Dus voor de decoder R.I.P.
Groetjes
-
Als je de bon nog hebt, kopie maken en opsturen naar de decoderfabrikant.
-
Even snel met Google Image search gekeken, en dat ding is een mijnenveld wat kortsluiten betreft.
Kan je meten of je ballast verbonden is met het motor frame? En probeer ook of de boel contact maakt als de motor beweegt door torsie in de aandrijving.
Een andere mogelijkheid is dat er een winding contact maakt met de as en dat die veer in de as de ballast raakt bij wisselen van rij richting
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
-
Heeft niets met de ballast te maken, gaat alleen maar om de koolborstels en of 1 van deze verbonden is met het locframe, wat bij analoog en bij de meeste locs standaard is.
Groetjes
-
Het is mij ook een keer overkomen dat een loc decoder :( de geest gaf omdat ik niet goed gekeken had of er aan een kant van het loc frame contact was. Je raadt het al....dat was het geval. In ieder geval gebeurt dat mij niet nogmaals.
-
Handleiding op www.hp-pfeiffer.de volgen. Loc is aandrijving technisch te vergelijken met de Roco 98.7 maar met andere locatie van de ballast.
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
-
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik heb de proef op de som genomen: Een andere decoder in gepropt en nu rijdt-ie wel lekker. De andere decoder was al gedoneerd door een andere loc maar daar zal de fout in hebben gezeten. Het heeft niets met ballast te maken, die ligt er immers nog niet ;)
Maar nu wel twee andere punten:
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
2: De loc loopt erg schokkerig. Wieltjes, stroomafnames en de railstaven écht heel goed gepoetst wat deels helpt, maar nog niet soepel en rustig doet laten rijden. Oplossingen hiervoor?
Groet,
Wes
-
stroomafname doorknopen met wagentjes erachter of kijken of je dr een powerpack (overbruggingscondensatoren) in kunt sleutelen, maar juist in de locjes waarin je zoiets nodig hebt past dat nooit.
-
Hallo Wes,
Je zou nog kunnen proberen de decoder te tunen. Bij een LokPilot 4 kun je daarvoor de autotunefunctie gebruiken. Vanuit de waarden die je dan krijgt kun je, zonodig, de zaak handmatig nog bijtunen.
-
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
Dat zou kunnen betekenen dat er toch nog ergens een ongewenste verbinding zit.
Heb je, met de decoder eruit, wel gecontroleerd of er nergens meer een verbinding tussen motor en stroomafname zit?
-
En zijn de condensatoren eruit? Deze kunnen ook vermogen snoepen en slecht rijgedrag geven.
Timo