BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bob Walberg op 24 June 2014, 18:37:52
-
Is het mogelijk om op de een of andere manier de Fleishmann n (Picolo) wissels van terugkoppeling (railcom compatible) te voorzien?
-
Ik denk zo maar dat daar een decoder met Railcom mogelijkheid voor nodig is en dat dit niet zo zeer wat te maken heeft met het type of merk van het rail materiaal.
Maar goed wie ben ik tenslotte, ook maar een eenvoudige boerenlul natuurlijk.
Groetjes
-
Ja, lees maar eens dit draadje door: Kuehn WD 10 en Railcom (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36479.0.html). Daar staat wel het een en ander in.
Maar goed wie ben ik tenslotte, ook maar een eenvoudige boerenlul natuurlijk.
Dat valt wel mee Wim. ;) Je hebt behoorlijk wat kennis op het digitale gebied..... :) (y)
Groet Ronald.
-
De wissels zouden dan gestuurd worden met de ESU Switchpilots, die ondersteunen het railcom protocol, deze decoders hebben 2 extra aansluitingen voor deze terugkoppeling namelijk FBA en FBB (de daadwerkelijke wisselaansluitingen zijn OutA C en OutB dus totaal 5 aansluitingen waar standaard wisselbesturing er 3 per wissel heeft.
-
Bob, in de handleiding van de Switchjpilot staat in hoofdstukje 8.5.4 (a) hoe je een wisselaandrijving aansluit met eindafschakeling voor het terugmelden van de wisselstand via railcom. Kwestie van lezen en plaatjes kijken lijkt mij, en een heel klein beetje materiaal kennis helpt ook.
Mvg
Wim.
-
Kennelijk hebben mijn wissels geen eindafschakeling. Ik was ook in de veronderstelling dat Picolo die wel zou hebben. Ik heb inmiddels een bericht gestuurd naar de vorige eigenaar van de wissels.
-
Bob,
Jouw Fleischmann wissel aandrijvingen hebben standaard een eindschakeling. ::) ::) ::) Wat ik al zei een beetje materiaal kennis kan geen kwaad
Groetjes
-
Tja losse trafo digimeter en spoel in serie.... blijft gewoon stroom lopen en uiteindelijk wordt de wissel warm.
Dan moet ik toch maar even een wissel slopen morgen.
-
Ik heb een paar van de wissels even opengemaakt, ik heb daarvoor even de wissels genomen waar de aandrijving los op geklikt zitten, ik heb ook nog een serie wissels waar de aandrijving letterlijk ingebouwd is, deze moet ik nog openen.
@Wim op deze zitten inderdaad eindafschakelingen. Alleen is er overal op deze printen op precies dezelfde plek een soldeerlaag aangebracht tussen 2 sporen. Overigens niet echt fraai uitgevoerd. Als ik deze druppels weghaal met mijn zuigbalg werkt de eindafschakeling weer. Uiteindelijk alle 8 aanklikmodulen die ik heb opengemaakt en deze hebben allemaal dezelfde "soldeerbrug" erg vreemd. Snap de logica hier niet van. Ik heb nog 10 wissels waar de aandrijving ingebouwd zitten, die moet ik nog een keer hier op controleren, ook zij schakelen namelijk niet af. Ik heb er nu niet meer zoveel nodig maar ja mocht ik ze ooit wegdoen moeten ze toch nagekeken worden.
-
Uiteindelijk alle 8 aanklikmodulen die ik heb opengemaakt en deze hebben allemaal dezelfde "soldeerbrug" erg vreemd. Snap de logica hier niet van.
De logica van die soldeerbrug is om de wissels betrouwbaarder te maken in digitaal bedrijf. Dan worden ze n.l. maar een bepaalde tijd door de decoder aangestuurd om ze te schakelen. Het risico op doorbranden is dan klein genoeg.
Anders willen ze nog wel eens haperen.
-
Dat klinkt in ieder geval aannemelijk. Overigens staat mij bij dat de wat luxere centrales de mogelijkheid hebben de schakeltijd te beïnvloeden.
In ieder geval kan ik nu aan de slag met de Switchpilots.