BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: joop100 op 20 June 2014, 10:59:30
-
Na twee jaar aan de modulebaan Haarlem omstreeks 1850 gewerkt te hebben, nu weer aandacht voor de HO baan.
De huidige polderbaan heeft toch zijn beperkingen, te weinig opstelruimte voor treinen, niet overal goed bereikbaar, en twee wissels die het niet meer doen juist op de plek waar ik er niet goed bij kan.
Dus weer aan de teken tafel.
Uitgangspunten
De zelfde tafel dus een U vorm lange poot 460 x 110 korte poot 310x 110 het zichtbare gedeelte wordt 80 diep.
Ruimte als werktafel.
De baan digitaliseren en gaan besturen met koploper.
Rails wordt Tillig Elite met minimale boogstraat van 48.4 mm
Het rail plan is een ovaal uitgevoerd als hondebot met in iedere lus een schaduw station.
Het rijdend materieel wordt Nederlands met als tijdperk tot 1960.
Op de lange poot komt het station en op de korte poot een haven met misschien een loc depot.
Hieronder staat het rail plan getekend met Any rail.
graag jullie op en aanmerkingen, suggesties
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie__nivo__1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie__nivo__1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie__nivo__2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_ho_baan_5_hondebotversie__nivo__2.jpg)
mvg Joop
-
Hallo Joop, aangezien je Nederlands rijdt zullen je treinen ook rechts rijden.
De treinen die je dan tegenwijzersin laat rondtoeren in je station, kunen nooit de faciliteiten boven in je station bereiken zonder eerst te moeten uitwijen naar de haven / loc depot.
Misschien moet je aan de linkerkant vanhet station een overloopwissel en een engelsman voorzien om even via tegenspoor toch de faciliteiten te bereiken.
In je havencomplex heb je geen mogelijkheid om een ingesloten loc te laten omrijden, noch een wachtspoor om een wacht loc te houden.
Ik zou persoonlijk ook de afstand tussen de verschillende onderliggende lagen (schaduwstations) vergroten tot minstens 20cm per laag. Je moet zorgen dat je er nog bij kan komen in geval er zich een calamiteit of storing voordoet en met 10cm tussen de verschillende niveau's is dat neit eenvoudig.
Verder ziet de baan er goed en leuk uit.
succes met de bouw.
-
Frans,
Dank je wel voor je opmerkingen, ik zal deze meenemen in versie 2
mvg Joop
-
Niet echt op en top Nederlands maar in het buitenland wordt op een industriecomplex vaak een draaischijf ingezet.
Heb het zelf ook in mijn plan zitten. Toevalligerwijs ook een U-vorm.
Groet Koen.
-
ik zou proberen om nog minder boog in het zicht te krijgen, door de eindes van de achtergrond 'om te buigen'. En de haven juist aan te sluiten op een spoor vanuit de achtergrond, dus een flauwe 90 gr boog ipv 180 gr boog. Je kan de haven ook een tikkie gedraaid de andere kant op leggen, dan kan die 90 gr nog minder worden. Heb je nog een kopstation overwogen?
-
Koen.
Ik weet nog niet wat ik daar ga maken of industrie of een loc depot of een kopstation.
mvg Joop
-
E.P.
De groene stukken links en rechts worden dijken waar de trein doorheen rijdt, hierdoor wordt het zicht op de bochten al minder. De achtergrond rond maken is een goed idee.
Over de plaats en ligging van de haven zal ik nog eens nadenken, ook gezien wat ik nog niet precies in mijn hoofd heb wat er daar nog meer gaat komen, zie ook bovenstaand bericht.
mvg Joop
-
te snel gekeken en de dijken over het hoofd gezien, gaat vast helemaal goed komen!