BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 18 June 2014, 09:36:54

Titel: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 18 June 2014, 09:36:54
Hier weer eens een samenstelling. De INT296/297 heeft door de jaren heen een zeer wisselende samenstelling gehad, wat ook al op het forum veel is besproken. En met recht, want het is een korte, afwisselende trein. Hier de versie van 1976, winter. Dan reed deze alleen naar Maastricht met een koerswagen uit Genua en twee NS rijtuigen uit Basel. Een leuke foto van de int297 (zuidwaarts) vind je hier: int297 1976 (https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/6905915371/)
De samenstelling is met modellen van de laatste jaren goed samen te stellen. Naar de NMBS reeks 60 zul je wel ff moeten zoeken, maar B-models heeft er aardig wat gemaakt.
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976.jpg)
dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Patrick Boer op 18 June 2014, 21:29:10
Het is zeker een leuk en kort treintje  (y)

Ik zal eens kijken of ik deze ook kan samen stellen.



Groet Patrick
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Davy Beumer op 18 June 2014, 21:54:47
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D296.jpg)

Trekkracht is de NMBS 6020 van het merk Van Biervliet.
Een lok van stelplaats St Ghislain volgens de opschriften, maar welke met zekerheid in de jaren '80 ook voor Ronet heeft gereden.
Of de lok ook voor Kinkempois heeft dienstgedaan??? Maar hé, het is maar een nummer.
De rijtuigen zijn van Roco en Artitec.

Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...
Maar dat staat los van dit draadje!

Groetjes Davy
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 19 June 2014, 09:25:32
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ben wel benieuwd naar je vorderingen van je baantje.

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Huup op 19 June 2014, 10:25:18
Ha! Hoef ik alleen nog een Belg te bemachtigen  :)
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 19 June 2014, 11:32:56
Nou, die wonen dichtbij jou  ;D

foutje hersteld, Davy bedankt, t is inderdaad Van Biervliet, niet B-models die de 6000 heeft gemaakt

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Rob van Kooy op 19 June 2014, 11:47:25
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D296.jpg)

Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...

Dag Davy,

Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Ik lees "nogal eens" van tweerailers die zich ergeren aan puntcontacten in Märklinrails, maar dat is maar kinderspel in vergelijking wat ik hier zie.

Ik hoop dat je mijn welgemeend opbouwend commentaar aanvaardt.

Gegroet,

Rob 

 
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 19 June 2014, 11:52:16
Rob,

generaties van 2-rail modelbouwers doen al heel lang hetzelfde: rails met ringetjes en schroefjes vastzetten, verstellen tot alle rails goed ligt, ballasten en dan de schroefjes eruit. Wat ik van Davy zijn baan heb gezien is dat ook zijn plan.

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Edde op 19 June 2014, 16:20:57
Ik neem aan dat dat een geintje was??

Mooie treinsamenstelling!!

gr Ed.
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Davy Beumer op 19 June 2014, 19:31:22
Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Hoi Rob,

DirkJan heeft gelijk...de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'. Met het ballasten zullen deze verwijderd worden en is geen enkel schroefje meer nodig om de rails op zijn plaats te houden. Nu met stellen etc nog wel...

Deze methode is wel ideaal omdat je gemakkelijk de rails nog een beetje kunt schuiven zonder de dwarsliggers te beschadigen (daarvoor de ringen om de kracht te spreiden)...en andere schroefjes blijf je toch ook altijd zien. Dadelijk houden de ballaststeentjes bij mij de boel op zijn plaats.

Ik heb nog geen enkel stukje ballast toegepast...al ligt de ballast wel klaar (verkregen uit het zeven van daadwerkelijke spoorwegballast uit België).

Groetjes Davy
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Davy Beumer op 19 June 2014, 20:36:17
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ja, vooralsnog heeft Van Biervliet enkel de gele 6047 van Kinkempois gemaakt als ook de geheel groene 6005, die overigens ook met dit soort treinen naar Maastricht kwam.

In Liège Guillemins werd met de naar het zuiden rijdende D297 kopgemaakt; de 60-er die de trein vanaf Maastricht naar Luik had gereden ging eraf. Aan de andere zijde van de trein werd een CFL 1800 geplaatst die de trein naar Luxemburg zal brengen. Gelijktijdig werd achteraan inderdaad veelal een tweetal rijtuigen van de FS toegevoegd: een B en een Bc van de tranche Liege - Genova.
Na vertrek uit Luik reed dus achter de CFL 1800 de NS Stalen D en Plan D, gevolgd door de Italiaanse typo X rijtuigen...een fraai treintje.

Nu heb ik wel nog een grijze FS B, maar geen Bc...de tunnel moet daarom maar een deel van de trein uit het zicht onttrekken.
Trekkracht is deze keer de B-Models CFL 1812, een speciale uitgave voor de CFL, maar wel in tijdperk IV uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc_0039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc_0039.jpg)

De modelbaan is een beetje verder, inmiddels volledig berijdbaar en ben begonnen met wat landschap; zelfbouw van een tunnelportaal en bruggetje. Het witte piepschuim op de foto dient nu enkel als een soort van massa studie en is onbewerkt, losliggend etc.. Dus daar moeten jullie nog maar niet op letten...

Groetjes Davy 

Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Rob van Kooy op 20 June 2014, 00:55:23
de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'.

Pak van mijn hart Davy,

want iemand met belangstelling voor het spoorverkeer op de lijn Luik-Luxemburg kan op mijn volle positieve aandacht rekenen!

Overigens verschenen in de spoorwegrelatie Nederland - Luxemburg - Bazel ook al gauw de groene Zwitserse rijtuigen zoals LSM nu op de markt heeft gebracht. Met name veelal een bagagerijtuig en een 2e klasse, maar ook zeer regelmatig een AB. Ook een Luxemburgs " Wegmann"-rijtuig 2e klasse (Roco of Lima) behoorde in een latere fase tot de vaste gasten in de bontgekleurde internationale treinstammen via Luxemburg.  Later ook (van Roco) een Frans corail-rijtuig met bagageafdeling (waardoor de Zwitserse D kon vervallen).

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 20 June 2014, 08:06:03
Rob,

Dit draadje gaat over de trein in 1976. De later jaren vind je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22449.0.html).

@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier (http://www.tecnomodel-treni.it/dettagli.php?id=27055), past qua bouwjaar net.

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Davy Beumer op 20 June 2014, 20:14:58
@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier (http://www.tecnomodel-treni.it/dettagli.php?id=27055), past qua bouwjaar net.

@DirkJan, juist...die staat ook zeker op mijn verlanglijstje om nog een keer aan te schaffen! Dat zou de D296/297 in jaren '70 stijl wel compleet maken! Op een ander forum heb ik gezien dat de grijze ACME en Roco rijtuigen redelijk goed bij elkaar passen.
Dit in tegenstelling tot de uitvoeringen in "Rosso Fegato", waar de tint paars volledig verschillend is.

Groetjes Davy
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 20 June 2014, 23:07:50
Bij mij zijn alle Roco eruit, alles is nu ACME, vooral door de detaillering daarvan. Je zou ook nog kunnen zoeken naar een ACME 50503, een Bc bouwserie '70. Ook nog wel te vinden.

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: 5166 op 20 June 2014, 23:37:13
Fraai treintje! Maar voor mij moeten er nog 2 rijtuigen bij, om 'm tussen Luik en Luxemburg te laten rijden  :)
De ACME ABz in de bovenstaande samenstelling heeft alleen een foutief catalogusnummer; 64037 is volgens mij het Roco-nummer; Voor ACME moet je volgens mij de 50741 (http://www.reisezugwagen.eu/?p=15819) hebben.

Groeten,
Edwin
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Huup op 20 June 2014, 23:52:19
Ik vond de detaillering wat tegenvallen. Geen slangen op de buffers, zelfs geen mogelijkheid voor een schroefkoppeling.
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 21 June 2014, 10:07:22
Edwin, klopt, plaatje is aangepast met het juiste nummer. In Luxemburg kwamen een CFL AB en een SNCF/CFL B erbij. Ik zal kijken om beide trajecten ook een plaatje van te maken.

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 21 June 2014, 11:48:28
Hier de trein van Luxemburg tot Luik
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-belgie.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-belgie.jpg)

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Thowra op 21 June 2014, 12:03:44
Dirkjan, de ACME 50730 is een ander type zo lijkt, dan dat plaatje laat zien?
Even offtopic. Wat zien we hier voor type rijtuigen? Ook van ACME? (D 1423 van Amsterdam naar Ancona, Utrecht 7sept. 1980)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1124_Utrecht_7september1980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1124_Utrecht_7september1980.jpg)
Afbeelding : Bart van't Grunewold
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Davy Beumer op 21 June 2014, 16:06:16
Hier de trein van Luxemburg tot Luik
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-belgie.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-belgie.jpg)

Fraai! Thankx voor het maken!
Een kleine opmerking, B-Models 20.200 (CFL 1803) betreft een lok met een te modern CFL logo. Die hoort qua tijdperk niet voor deze trein. In tijdperk IV uitvoering heeft B-Models tot op heden enkel 20.290 uitgegeven in een kleine serie voor personeel van de CFL. Die lok heeft bedrijfsnummer 1812. Voor de rest is het wachten op nieuwe aankondigingen van tijdperk IV versies van deze populaire lok.

Verder valt me op bij het nalezen van de artikelen uit Spoorweg Journaal over deze trein dat in Italië ook regelmatig de bestemming van de koersrijtuigen wisselden. Zo zou het mij niet verbazen als in 1976 het Bc rijtuig zelfs tot Pisa spoorde.

Groetjes Davy
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 21 June 2014, 19:47:44
Tja, inderdaad is het vreemd, dat B-models de gewone tp IV versie nog niet heeft gebracht. Ik heb de meest passende, verkrijgbare variant maar genomen, zolang die andere er niet is.

En dan hier het franse deel (Basel - Luxemburg), door 15kV gebied, dus getrokken door een 16000 en een CFL AB en een SNCF B type UIC er nog achter.

(http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-frans.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/int296-1976-frans.jpg)

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 21 June 2014, 20:02:47
Jeroen,

Dat lijkt me een samenstelling conform de Zp. Eerst een DB Bcm 243 (de tweede reed alleen bij Bedarf), een Bz van de FS (tipo '64 lijkt me) en wat lijkt een ABcz van de FS, dus een tweeklassige couchette die als zitrijtuig is ingezet (1 raam meer 2e klasse als een gewoon 1/2e klasse rijtuig). De laatste is door ACME aangekondigd met nummer 50540

dirkjan
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Thowra op 21 June 2014, 20:41:50
 (y) Dank Dirkjan.
Dit vind ik wel een leuk treintje om te hebben! Zodra de ABcz van ACME is verschenen, ga ik daar even achteraan.
Is de Bz (Tipo'64) die je noemde ook leverbaar door een ACME, LSModels of een Roco?
De Bcm 243 reeds gevonden. http://www.reisezugwagen.eu/?p=7919 (http://www.reisezugwagen.eu/?p=7919).

Jeroen
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Falkenberg op 21 June 2014, 21:22:50
Bz tipo 64 van ACME nummers 50822, 50823
Titel: Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
Bericht door: Thowra op 21 June 2014, 21:45:37
Dat wordt zoeken. Bedankt. Jammer is wel dat dit om rijtuigen gaat met de revisiedata uit 1967. Dus uit tijdperk IIIb/IVa  ;)

Jeroen