BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Fritsprt op 14 June 2014, 21:24:18
-
Alweer enige tijd heb ik mijn oude modelspoor hobby weer opgepakt. Op dit moment nog geen tijd en plaats om een baan te bouwen maar wel om locomotieven om te bouwen en te repareren. Vooral elektronica is een grote hobby van me. Hierbij greep ik nogal eens mis naar een regelbare voeding. Ik heb er ooit één gehad maar die is na diverse verhuizingen helaas onvindbaar.
Dus het plan opgevat om er zelf één te bouwen. Nu kan je er natuurlijk één maken met een trafo en losse componenten. Aangezien ik nog niet alle mogelijkheden heb om printen te maken enz. besloot ik om er één samen te stellen met kant en klaar modulen van Ebay. Niet alleen erg makkelijk, ook goedkoper!
Ik kies niet voor een trafo maar voor een schakelende voeding (http://www.ebay.com/itm/24V-2-5A-60W-Switching-Power-Supply-for-LED-Strip-light/221444436721?_trksid=p2047675.c100012.m1985&_trkparms=aid%3D444000%26algo%3DSOI.DEFAULT%26ao%3D1%26asc%3D23423%26meid%3D7621893922069975070%26pid%3D100012%26prg%3D10050%26rk%3D4%26rkt%3D10%26sd%3D220769651607). Voor mijn toepassingen volstaat 24V, 2,5A ruimschoots. Het voordeel van een schakelende voeding t.o.v. een conventionele trafo is het rendement, kleine afmeting, prijs en gelijk een prachtige, bruikbare DC spanning.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_08_221513.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_08_221513.jpg)
De beide hoofdrolspelers. Een schakelende voeding van 24 V/2,5A en een step-down converter met stroom begrenzing.
Het hart van de voeding is een step-down module (http://www.ebay.com/itm/371002163857?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT). Met een step down module kan je de aangelegde voedingsspanning met een minimaal verlies reduceren naar (bijna) 0V. De door mij gebruikte step down module heeft behalve de mogelijkheid om de spanning te regelen ook de mogelijkheid om de stroom te begrenzen op een instelbaar niveau. En dat is nou net een eigenschap die een regelbare laboratorium of experimenteer voeding moet hebben.
De step-down module heeft de volgende eigenschappen:
Input voltage range: 4.5-30V
Output current range: 0.1-5A
Output voltage range: 0.8-30V(continuously adjustable)
De step-down module kan dus makkelijk de door mij aangelegde spanning regelen en maximale stroom verwerken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_08_221514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_08_221514.jpg)
Omdat je bij een experimenteer voeding ook graag de ingestelde uitgangsspanning en afgegeven stroom wil zien neem ik in de uitgang een kant en klaar volt en ampèremeter display (http://www.ebay.com/itm/DC-0-100V-Red-Blue-LED-10A-Dual-Digital-Voltmeter-Ammeter-Panel-Amp-Volt-Gauge-E-/291162790739?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43caa79b53) op. Dit display kan zonder toevoeging van extra electronica max 100V en 10A weergeven. Prima geschikt voor mijn doel.
Wordt vervolgd.
Gr. Frits
p.s. Kan iemand mij uitleggen hoe ik hyperlinks aan een woord kan koppelen?
-
[
url=http://link]woord[/url
]
Zonder enters
-
Dank je Auke!
-
Mooie V/A meter waar te koop?
Mvg
FHJ Sel
-
deze (http://www.ebay.nl/itm/DC300V-200A-DUAL-LED-DIGITAL-VOLTMETER-AMMETER-RED-BLUE-DC4-5-30V-/171192271760?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item27dbdac390&_uhb=1) is het denk ik
-
Het kan goedkoper. Ik heb in bovenstaande bericht de link (http://www.ebay.com/itm/DC-0-100V-Red-Blue-LED-10A-Dual-Digital-Voltmeter-Ammeter-Panel-Amp-Volt-Gauge-E-/291162790739?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43caa79b53) toegevoegd.
gr. Frits
-
Ik heb soortgelijke modulen op de Duitse Ebay site gekocht. Het voordeel t.o.v. Ebay.com is de afwezigheid van invoerrechten en BTW. Chinese makelij waarvan omtrent de bedrijfszekerheid niets bekend is.
Vrijwel alle schakelende modulen beginnen bij 1,2 Vdc. Voor klokankermotoren (Escap, Faulhaber, Maxon, Namiki) is een lagere spanning (vanaf ca. 0,5 Vdc) gewenst. Ik wil dit met een aangepaste LM317 lineaire stabilisator schakeling realiseren.
Groet,
Rob
-
Hallo Rob,
Heb je weleens iets gekocht op Ebay.com (China of Hongkong)? Met name dit soort kleine objecten worden als brievenbuspost verstuurd. Veelal gratis trouwens. Ik koop al jaren spullen in China. Nog nooit invoerrechten of btw moeten betalen. En de kwaliteit is altijd perfect. Waar denk je dat de electronica op Ebay.de vandaan komt? En ook die Chinezen geven gewoon garantie. Als iets het niet doet krijg je naar keuze je geld terug of een vervangend artikel.
Ik heb zojuist de voltmeter aan de uitgang gehangen. Minimale spanning is 0,8V. Met 3 dioden in serie in de plusleiding is het 0,0V. Mischien een simpele oplossing om de spanning naar beneden te krijgen?
gr. Frits
-
Ik heb de boel op proef aan elkaar geknoopt. De schakelende voeding heeft een instelpot waarmee je de uitgangsspanning iets hoger kan instellen. Ik stel hem in op 25V. De spanning laat zich nu middels een 10 slagen instelpot prima regelen van 0,8 tot 25V. Ook de stroombegrenzing werkt prima. Op het moment dat de stroom hoger wordt dan de ingestelde waarde zakt de spanning in elkaar zodat de stroom niet hoger dan de maximum ingestelde waarde wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_114914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_114914.jpg)
Inmiddels begonnen met het frontje van de voeding te maken. Hiervoor gebruik ik witte frontplaatfolie van Conrad. Gewoon bedrukken met de inktjetprinter en dan een laagje blanke lak van de action er over. Op de foto is de folie reeds op de frontplaat geplakt. Dat doe ik door de frontplaat in te spuiten met de plantenspuit met zeepsop. Daarna is de folie prima te positioneren op de frontplaat. Tot mijn verbazing is de folie iets gekrompen na het drogen. Is gelukkig niet zichtbaar als de frontplaat in het kastje zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_121025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_121025.jpg)
Zo gaat de voeding er dus uit zien. Mooi compact en ziet er strak uit (vind ik zelf)
Op de voorgrond de step-down module met daarop 3 instelpotmeters. De meest linker potmeter is om een stroom detectie led in te stellen. Bij een bepaalde maximale stroom verandert de groene led in rood. Deze functie gebruik ik niet dus dat laat ik lekker zitten. Om de voedingsspanning en stroom in te stellen moeten de instelpotmeters er af. Daarvoor in de plaats komen twee potmeters.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_140440.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_140440.jpg)
Met geduld en zuiglitze lukt het om de instelpotmeters los te solderen zonder de print te beschadigen. Daarvoor komen in de plaats de potmeters, waaraan ik gekleurde draden heb gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_142336.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_142336.jpg)
-
Was je op de hoogte dat je de 25 volt waarschijnlijk niet haalt, omdat je step down module ook wat volts neemt of heeft ie geen verlies?
-
Hallo Auke, je bent heel oplettend! Ik heb de voeding zo ver verhoogd dat de uitgangsspanning van de step-down converter 25V is.
De werkelijke uitgangsspanning van de schakelende voeding is dus inderdaad iets hoger.
-
Ah, dus de voeding is nog wat getuned (y) was dat eenvoudig te doen?
-
Heel eenvoudig. Gewoon met de instelpot die naast de aansluitterminals zit .............
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
Dan hoop ik wel dat ze 35V condensatoren in de voeding hebben gestopt :) Heb je de step down al een volle 2,5A last gegeven? Soms willen ze wel eens een koellichaam pakken dat wel echt heel erg op het randje is. Stop je hem dan in een behuizing wordt het ze nog wel eens te veel ::) Maar voedingen blijven een leuk project :) Zelf heb ik ook nog het plan liggen een voeding te maken met deels van de plank komende onderdelen, schakelend of deels schakelend. Enige wat ik eigenlijk mis op je voeding is een output off. Is namelijk een functie die ik mis op mijn kleine (kant en klare) labvoeding. Ben altijd kabels aan het trekken om het voltage in te stellen. En een short toets om de current limit in te stellen. Nu moet je zelf de kabels kortsluiten. On the fly aanpassen is natuurlijk nog mooier maar wel een stuk lastiger te doen met of the shelf producten.
Ow, en ik zie een trekontlasting liggen. Voor de voedingskabel? Ik zou toch kijken of je er een IEC C14 (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12235) op kunt zetten. Die kabels heb je per bossen. Er is niets zo vervelend als de hele kabel uit de knoop moeten halen als je de voeding wilt verplaatsen. (Okay, wel persoonlijk maar toch ;D ) Met connector trek je die er gewoon uit en laat je liggen en pak je een nieuwe kabel. Later plug je hem gewoon terug.
Verder, idd is wat je op Ebay.de koopt precies hetzelfde als het Chinese spul. Soms is het rommel, soms geweldig, maar vaak voor DIY prima te gebruiken :)
Timo
-
Hoi Timo, dat zijn wel wat punten om over na te denken. Bedankt voor je adviezen en meedenken.
Over de voe.ding maak ik me geen zorgen. Ik kan me niet voorstellen dat er 25V condensatoren in een 24V voeding zitten. En zo veel hoger is de voedingsspanning nu ook weer niet. Ik dacht zo'n 25,5V. Eventueel zet ik hem terug op 24V......is voor mijn hobby ook meer dan genoeg....alleen klopt mijn frontplaat niet meer.
Dat geldt ook voor een current instel knop. Eigenlijk geen plek meer voor op het front. Ik stel normaal altijd laag in en als je ziet dat het te weinig is dan verhoog ik iets. Ik vond het vooral handig om bij een defect niet gelijk 2,5A door mijn schakelingen te sturen. Meestal is er dan veel meer kapot dan eerste instantie.
Ik heb de schakeling inmiddels flink getest. Zowel de plus en min kortgesloten als een autolamp van 12V, 55W aangesloten. De schakeling levert maar liefst 3,2A (current op max.). Het koelelementje wordt dan wel behoorlijk warm maar niet extreem heet. Ik verwacht voor mijn eigen hobby gebruik geen problemen.
Die trekontlasting heb je goed gezien. Ja, daar heb je wel hele goede adviezen om een losse voedingskabel te gebruiken met een netchassisdeel. Op dit moment zit de kabel er al in. Wellicht dat ik die in de toekomst nog aanpas. Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen.
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
Nu de potmeters met de step-down converter verbonden zijn kan e.e.a. in het kastje gemonteerd worden. Het door mij gebruikte kastje heeft montagebusjes op de bodem. Hierop heb ik een printplaat gemonteerd. Op de printplaat zijn vervolgens de schakelende voeding en de step-down converter gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_154642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_154642.jpg)
De netkabel wordt middels een degelijke trekontlasting het kastje ingevoerd. (sorry Timo). In de kabel moet nog een zekering worden opgenomen. Een eventuele verbetering zou het door Timo voorgestelde netchassisdeel zijn, zodat gebruik gemaakt kan worden van een standaard euro kabel. Een exemplaar met ingebouwde zekeringhouder zou helemaal handig zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_154940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_154940.jpg)
En dan de boel aansluiten en inschakelen! Altijd spannend. Het display licht op en geeft keurig de ingestelde spanning en afgegeven stroom aan. Wat gelijk opvalt is dat de spanning zich moeilijk laat instellen. Ten eerste zat er eerst een tien-slagen instelpotmeter op de print, en die is nu vervangen door een gewone potmeter. Ook blijkt dat het regelbereik van de potmeter slechts voor 1/7 gebruikt wordt. De instelpotmeter had een waarde van 50k en die heb ik één op één vervangen door een potmeter van 50k. Echter blijkt dat de uitgangsspanning bij een weerstandwaarde van ongeveer 7k al 25V bedraagt. Dat regelt dus niet echt lekker. Voor de stroomregeling valt ongeveer hetzelfde op. De potmeter heeft een waarde van 200k. Bij 50k loopt er reeds de maximale stroom van ruim 3A. Tevens blijkt dat de stroom, indien je die vanaf 0 omhoog regelt, in eerste instantie nauwelijks stijgt om vervolgens razendsnel te stijgen naar zijn max.
Dus op Ebay eens even gezocht naar een 10 slagen potmeter van 10k (7k bestaat niet) voor de spanningsregeling. Voor de stroomregeling valt de keuze op een logaritmische potmeter van 50k. Door toepassing van een logaritmische potmeter verwacht ik ook in het onderste bereik een nauwkeurigere stroomregeling te verkrijgen. Een Italiaanse Ebayshop heeft beide typen in het programma dus die zijn vast veel sneller in huis dan van onze Chinese vrienden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_160831.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_09_160831.jpg)
En zo ziet de hobbyhoek er uit......ra ra wie herkent het zelfgebouwde apparaat aan de rechterkant?
Wordt vervolgd
Groet Frits
-
Edits 10A booster.... 8)
-
Juist. Zo'n 17 jaar geleden gebouwd en werkt nog prima
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
hmm de potmeters die je hebt gebruikt waren zeker niet lineair..
-
Die zijn juist wel lineair..........
De spanningsregeling gaat ook wel goed maar het regelgebied zit helemaal in het begin van de potmeter.
De stroomregeling reageert echter kwadratisch of omgekeerd logaritmisch of hoe je het ook noemen wilt.
Het blijft hobbyen. Het is altijd net even anders als gedacht. Ik had beter moeten opletten toen ik aan de instelpotmeters draaide....alleen toen viel het niet op om dat die tien slagen nodig hadden en dan zie je de stand niet zo makkelijk. Of beter, die zie je helemaal niet....... :(
-
....en dan zie je de stand niet zo makkelijk. Of beter, die zie je helemaal niet....... :(
Bij een tienslagenpotmeter hoort een speciale knop met een teller die bijhoudt hoeveel slagen je hebt gemaakt.
-
er zaten 10 slagen instelpotjes op de print........ik denk niet dat jouw knop daar op past....... ;D
-
Zie http://www.conrad.nl/ce/nl/product/447233/
(http://www.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4400/4470/4472/447233_BB_00_FB.EPS_1000.jpg)
Sander
-
Mooi dat het goed werkt :) Ziet er goed uit ook :) Heb nog wel eens goeie ideeën :p Zat er ook een log pot op de print origineel?
@Sander, wat bedoelt werd is dat die niet past op die kleine tienslagen potmeters die op de print zaten.
Timo
-
Dat is het leuke van een forum. Dingen die je zelf over het hoofd ziet vallen een ander weer op. Nee, die zijn gewoon lineair, maar door het grote aantal slagen viel het niet op.....
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
@Sander en Klaas.
De genoemde en getoonde knop ken ik. Daar ging het echter niet over. Origineel zaten er op de print 10-slagen instelpotmeters. Bij het proefdraaien had ik niet door dat de potmeter slecht gedeeltelijk gebruikt werd om de spanning van 0,8V tot 25V te regelen. Dat komt omdat je dat bij een instelpotmeter niet kan zien (of je moet de slagen tellen).
Ik heb inmiddels wel een 10-slagen potmeter besteld die ook nog eens een veel lagere waarde heeft (10k ipv 50k) zodat de potmeter over een veel groter gebied ingesteld kan worden om de spanning van min. tot max. te regelen. Een speciaal 10slagen aanwijzer ga ik niet gebruiken omdat je op het display prima kunt aflezen hoe groot de ingestelde spanning is.
Dank echter voor het meedenken (y)
gr. Frits
-
Benieuwd hoe het verder gaat. Is de middelste potmeter als spanningsdeler geschakeld? Dan hoeft verlaging van de waarde niet het gewenste effect te hebben.
-
Hallo Henk, dat klopt. De middelste potmeter is nu 200k maar bij 50k staat de stroomregeling al op max. Ik ga de 200k potmeter dus vervangen door een 50k potmeter met in serie een 150k weerstand. Dan blijft de spanningsdeler in stand maar heb ik wel het volledige regelbereik van de potmeter. Daarnaast ga ik een logaritmische potmeter gebruiken omdat de stroomregeling verre van lineair is.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
Helder, goed over nagedacht.
-
De potmeters uit Italië zijn binnen. De spanningsregeling was 50k en die heb ik vervangen door een 10K, 10-slagen exemplaar. Bij zo’n 7k5 levert de step-down converter reeds 25V. Omdat 7k5 geen bestaande maat heb ik 10 k toegepast. I.c.m. 10 slagen heb ik nu een zeer fijne spanningsregeling gekregen. Ik moest wel even het gat in de frontplaat iets opboren en de knop met een 6,25mm boortje uitgeboord, zodat deze op de 10-slagen potmeter past. Een druppeltje loctite doet wonderen. De knop zit prima vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_12_182654.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_12_182654.jpg)
De stroomregeling liet zich met de 200k ook zeer slecht inregelen. Bij een klein beetje verdraaien leverde de voeding al meer dan 3A!! (zou volgens het type plaatje van de schakelende voeding 2,5A mogen zijn) Na meten leerde dat de max stroom bij 50k geleverd werd. Omdat met name in het onderste bereik de stroom heel snel op liep heb ik hier voor een logaritmische potmeter gekozen. Een logaritmische potmeter (het woord zegt het al) heeft een logaritmisch toenemende weerstandwaarde. Dat betekent dat in het begin de weerstandwaarde heel langzaam toeneemt en naarmate je dichter bij de eindwaarde komt gaat deze sneller stijgen. Het blijkt dat de stroom zich nu perfect laat instellen. Ook in het onderste bereik, onder de 1A, is de stroom nu goed in te stellen.
Omdat er origineel een 200k potmeter op het printje zat heb ik om de weerstanddeler dezefde waarde te laten behouden een weerstandje van 150k toegevoegd (zie foto).
Nog even een plaatje van het kastje, dicht geschroefd, om hopelijk jaren plezier van te hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_12_220952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_12_220952.jpg)
Dank voor de reacties en het mee denken en wellicht heb ik anderen kunnen inspireren. Alles bij elkaar heeft het zo'n € 45,- gekost.
gr. Frits
-
Hallo Frits,
Hierbij even een verlate reactie. Ik heb in de afgelopen jaren een aantal modelbouw aankopen in Azië en de VS gedaan. Probleem is dat als de waarde hoger is dan de vrijstelling er invoerrechten en BTW aan te pas komen. Ik heb inmiddels via ebay.de een aantal instelbare voedingen gekocht en vandaag getest. Ingangsspanning bij de testen is 21 Vdc. De eerste en derde print hebben een maximale ingangsspanning van 40 Vdc; de tweede maximaal 32Vdc. Met de 20-slag instelpot is de spanning bij de eerste en derde print naar ca 1,1 Vdc naar terug te regelen; bij de tweede tot 0,8 Vdc. De spanning blijft onder last heel stabiel. Bij minimale spanning draait een 12 volt Faulhabermotor zeer langzaam. Voor een regelbare spanning is het aan te begelen om de instelpot door een losse 10-slag potmeter, al dan niet met een begrenzingsweerstand te vervangen.
De tweede print heeft nog een instelbare overbelasting instelling terwijl bij de print met de display de in- en uitgangsspanning kunnen worden weergegeven.
Bijgaand foto's van de printjes.
Groet, Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_941.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_941.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_703.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_536.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_357.jpg)
-
Hallo Rob,
Ik ben benieuwd wat je precies gaat bouwen. En heb je al bedacht hoe je de spanning naar 0V gaat terugbrengen? Ik zou voor makkelijk gaan en een aantal diodes in serie met de plus leiding zetten. Voor de print met display (leuk ding trouwens) is het dan wel een uitdaging om die de juiste waarde (van na de dioden!) aan te laten geven. Dat wordt zoeken op het printje waar het display zijn meetwaarde vandaan haalt.
Hoe ga je eigenlijk je ingangsspanning maken? Met een trafo en brugcel of een geschakelde voeding?
Mijn voeding begint overigens bij 0,8V maar dat is (voor mij) echt geen probleem.
Zit er geen koelelement op deze printjes? Wordt de chip niet erg warm bij max vermogen? Wat is eigenlijk de maximale stroom?
Succes en post nog eens wat je gemaakt hebt. Altijd leuk om te lezen.
gr. Frits
-
Hallo Frits,
Ik ben/was op zoek naar regelbare/instelbare voedingen voor een aantal verschillende toepassingen. In de praktijk blijkt 0,8 Vdc voor een 12 volt klokankermotor toereikend; het enige wat ik nog wil uittesten is of de stroom bij die lage spanning nog begrensd wordt. Dit effect treedt overigens ook op bij toepassing met extra dioden. Wellicht dat toepassing van Schottky exemplaren dit effect vermindert.
Ik werk vanwege de eigenschappen al jaren graag met klokankermotoren. Zie ook mijn bijdrage hier op het forum bij de motorisering van een B&K Wagendraaischijf.
Daarnaast heb ik voor mijn baan in planning nog een aantal verschillende voedingen nodig. Ik wil het zichtbare normaalspoor deel van mijn baan in planning met Ade en Röwa railmateriaal uitvoeren, mijns inziens het mooiste railsysteem wat ooit uitgebracht is. De profielhoogte en beddingsysteem zijn identiek (2mm); alleen moeten er nog kosmetische handelingen verricht worden om de verschillen zoals de profielkleur en het oliespoor op elkaar af te stemmen. De klipsbare bodemplaten zijn onderling uitwisselbaar. Elektrisch gezien verschillen beide systemen dag en nacht. De Röwa wissel hetbben een permanente Vdc aandrijving. Eerdere testen leerden dat de beste spanning ergens tussen 10 en 14 Vdc ligt. Vanzelfsprekend betekent dit energieverbruik en warmte ontwikkeling waardoor duurtesten met schrootmateriaal nog noodzakelijk zijn. De aansturing van de hartstukken, signalering enz wordt door een meerpolig schakelsysteem gerealiseerd.
Bij Ade is een dubbelspoel wisselaandrijving (momentschakeling) met een vierpolige omschakelaar in de bedding ingebouwd. Initiële testen hebben vastgesteld dat voor een betrouwbare omschakeling een spanning van 18-22 Vdc nodig is. Vanwege de geklipste bedding constructie is 100% betrouwbaarheid een vereiste, zeker gezien mijn fysieke handicap.
Waarom dit railsysteem zul je nu zeggen? Ach, de geometrie heeft mij vanaf het begin geboeid en ik heb in de afgelopen jaren het een en ander verzameld. Waarschijnlijk zijn er nog enkele kruisingen en enkel- en dubbel spoorverbindingsdelen voor wisselstraten over. Mocht er interesse zijn dan hoor ik het graag.
De kleine stabilisatie schakeling en de uitvoering met digitale meter kunnen volgens specificatie zonder koelvin 2A continu leveren; kortstondig 3A. Hoe dat met warmteontwikkeling zit moet proefondervindelijk vastgesteld worden. De eenvoudige schakeling heb ik als 10-pack gekocht. Als input heb ik een aantal ringkerntrafo's die met een simpele gelijkrichtbrug en afvlak condensator verbonden worden. Ik ben overigens benieuwd naar de warmte effecten van een maximale ingangsspanning met minimale uitgangsspanning. Gezien de relatief stroomopname van de motoren (met uitzondering van de 1,1 Vdc aansturing van de Brawa memory armseinen) verwacht ik eigenlijk geen problemen.
Groet, Rob
-
Frits, bijgaand nog afbeeldingen van de Ade en Röwa rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_Rwa_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_Rwa_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_Rwa_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_Rwa_2.jpg)
Gr, Rob
-
is die bovenste nou zo roestig of hoort dat zo....... Voor rails met een bedding ziet het er zeker goed uit. Ik zou me over de kleurverschillen geen al te grote zorgen maken. In het echt is er ook veel verschil.
Ik begrijp dat je analoog rijdt en dat je de railspanning met de down converters gaat regelen.
succes.
Frits
-
Het hoort zo...net als in het origineel.
-
ik besef me dat dit een schopje is van een heel oud topic.
Maar ik dacht er toevallig over na om zo'n voeding te bouwen nadat ik mijn veelgebruikte regelbare Digikeijs-voeding bij het grofvuil gedaan heb.
Ik heb nog een 24V 3A schakelende voeding liggen die ik zou kunnen gebruiken. Een buck converter heb ik ook nog wel, of ik kan de juiste bestellen uit china. Het precies hetzelfde displaytje (spanning en stroom) heb ik toevallig nog ongebruikt liggen. En solderen gaat me ook goed af.
Nu ben ik niet bekend met kant-en-klare behuizingen maar die zijn er vast ook wel te vinden. Echter het verhaal van potmeters is compleet nieuw voor me. Wat voor een potmeters zouden jullie aanraden? Wat voor een weerstand moeten die hebben of waar moet ik op letten?