BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HOllandsBouwwerk op 13 June 2014, 14:53:11
-
Ik heb een vraag over deze wagen met de letter S erop, de ene keer koekel ik kolenvervoer, bietenvervoer, of anders?
Wie heeft het juiste antwoord?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_S_wagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_S_wagen.jpg)
-
De S-wagens waren bedoeld voor schone ladingen, zoals aluminium broodjes. Suikerbieten en steenkool mocht er dus niet mee worden vervoerd. Zie hiervoor ook de nodige artikelen die verschenen zijn over de kolenbakken.
-
Hoi je kunt het hieronder lezen .
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=36905.45
mvg Sjaak
-
schoongoed, suikerbiet, schroot, schervenglas, scherpzand, stukgoed, struisvogels, te veel om op te noemen.
-
Alles wat nat mag worden zonder een zeiltje erover, de rest met.
-
Aanvankelijk stond de 'S' voor Speciale vervoeren, maar eigenlijk voor Steinweg. Deze Rotterdamse firma vervoerde in de jaren zeventig broodjes aluminium per spoor. NS stelde hier E's voor maar die wagens waren soms baggervies van binnen (kolen, bieten, zand etc.) Omdat dat aluminium schoon moest worden vervoerd waren er extra reinigingskosten van de wagens nodig. NS besloot toen een deel van het park uitsluitend voor dit schone vervoer in te zetten, dat waren de S-wagens. Met de toegelaten snelheid had het niets te maken, de wagens deden alleen dienst in speciale vervoeren. Dat er in de nadagen van de bietentreinen (1987/'88) nog wel eens eentje in een bietentrein zat kan best, maar aanvankelijk was dit deel van het E'tjes-park dus strikt gescheiden van de wagens voor diverse bulkvervoeren.
grtz,
Wim
Grappig genoeg dus geen kolen, zoals op het eerste plaatje :P
-
Volgens mij staat de S gewoon voor het feit dat ze in treinen mochten mee rijden die 100km/u mochten rijden.
-
En zo worden vermoedens weer als waarheden geponeerd. 8)
De E-z wagencode 2210 t/m 2230 waren 152 gereviseerde wagens speciaal (daar kom de S vandaan) voor Steinweg (en niet van die S) in omloop gebracht. Vandaar ook de -z in het wagentype (voor speciale vervoeren). Op de wagens stond ook het opschrift "uitsluitend voor speciale vervoeren". Een klein deel (41 van de 152 )had oranje vlakken en de beroemde grote S. Ze konden 90 km/h. Dus broodjes koper, tin of aluminium erin en rijden maar. Voor de rest zijn ze niet geschikt. Dus kolen in zo'n bak is not done.
dirkjan
-
Heren,
Ik weet genoeg (y) Ik stop ze vol met broodjes ;D
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
-
En rangeren wel doen met een echte Steinweg-Sik, zoals mijn H0-versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6362.jpg)
Deze versie wagen werd vanaf 1973 gebruikt voor het vervoer van aluminium “broodjes” door de firma Steinweg. Daarna werden deze wagens ook in de bietentreinen gebruikt. De “broodjes” zijn aluminium gegoten in klompen die op broodjes lijken. Dat gebeurt nu nog steeds, al vervoert Steinweg ze niet meer (zo vaak) per spoor.
Er zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen totaal 3 van deze wagens in NL bewaard gebleven; 2 bij de VSM en 1 bij de STAR.
-
Ha Peter,
Het staat me bij dat je helemaal niets met treinen deed, toen je begon op BNLS. Ik merk nu dat je er toch langzamerhand interesse in hebt gekregen. Virusje opgelopen? ;D
Ik juig het geheel toe, maar weet wel; het geneest nooit meer! 8)
-
Onze beide E's in Stadskanaal zijn S-wagens geweest, de S schijnt nog door de bruine verf heen.
-
Hijlco: Ben ook bang ;D Dokter zei nog, ’moet binnen 14 dagen over zijn’, maar het is hardnekkig hoor....
Ik heb wat Nederlands spul gekocht o.a 2 x Sik, kolenwagens, NS 2514 rood-bruin, 3 goederenwagens van de Gistfabriek in Delft (mijn geboorteplaats) en ik vond nog 1 x goederenwagen met die S erop, van dit draadje dus.
Dus... virus, jullie schuld >:( ;D
-
Ja onze schuld. Kunnen we het nog wel eens over hebben bij een kopje koffie in Houten. 8)
-
5 juli toch ;)
-
Staat! 12:00 uur in de kantine. :D
-
Jep! (y) Wil ook wel ff babbelen.
Grtjes Remy