BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jowi op 11 June 2014, 14:09:40
-
Zit me even te orienteren op de mogelijkheid van digitaal/automatisch aan- en ontkoppelen in N schaal. Ik begrijp dat er wel DCC enabled koppeling zijn (bijv. van Krois) die je aan een functiedecoder kan hangen, zodat je hem kan bedienen. Echter... als ik een lok heb met een (basis) NEM651 decoder, dus zonder extra functies, dan kan dat niet neem ik aan?
Wat is dan het idee; een extra functiedecoder in de lok bijbouwen? Kunnen die (afgezien van of er fysiek plaats voor is) beide op hetzelfde adres werken?
Of moet ik in zo'n geval een stam bij elkaar houden en het 1e rijtuig van de stam een funtiedecoder plaatsen, en die dan de ontkoppeling aan laten sturen, dus werkend vanaf de sleep ipv de lok?
Kan ik in dat geval van een decoder in het rijtuig bijv. ook die decoder gebruiken voor de verlichting, en wellicht met stroomvoerende koppelingen, naar de rest van de stam? De hele stam krijgt dan een 'nummer' net als een lok denk ik?
Dus als ik met een NS1312 rijd met een Plan E stam (dus in de multimaus etc een '1312' en een 'PLNE') dan kan ik de trein bedienen met de functies onder 1312, en de verlichting en het ontkoppelen onder 'PLNE'? Zie ik dat zo goed?
Zijn er wellicht nog andere, charmante, dynamische (dus niet afhankelijk van plaats) manieren om te (ont)koppelen? Zonder die lelijke, statisch ontkoppelrails etc te gebruiken?)
Een hoop vragen weer ;D
-
Dat hangt een beetje van de lokdecoder af. Sommigen hebben behalve een NEM651 stekker ook extra soldeerpads voor functies en daar kun je een Krois op aansluiten.
Gr, Ben.
-
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je bij een Lokpilot Micro V4 de functieuitgangen voor de verlichting (geel/wit) omprogrammeren om te werken met elektrische koppelingen zoals die van Krois. Dan heb je wel geen schakelbare verlichting.
Wat is dan het idee; een extra functiedecoder in de lok bijbouwen? Kunnen die (afgezien van of er fysiek plaats voor is) beide op hetzelfde adres werken?
Anders moet je bijvoorbeeld een Digirails NANO inbouwen voor de verlichting. Kleiner dan deze functiedecoder zijn er maar weinig. Deze kan je dan voor de verlichting gebruiken, terwijl de ESU de koppelingen doet. Wel oppassen bij programmeren. Eerst de ESU voor de koppelingen programmeren, dan pas de Digirails aansluiten. Die heeft trouwens behalve het rijadres (CV 1 of CV 17/18/29) geen andere programmering nodig. En dat adres moet toch hetzelfde zijn bij zowel functie- als rij-decoder
Of moet ik in zo'n geval een stam bij elkaar houden en het 1e rijtuig van de stam een funtiedecoder plaatsen, en die dan de ontkoppeling aan laten sturen, dus werkend vanaf de sleep ipv de lok?
Kan ik in dat geval van een decoder in het rijtuig bijv. ook die decoder gebruiken voor de verlichting, en wellicht met stroomvoerende koppelingen, naar de rest van de stam? De hele stam krijgt dan een 'nummer' net als een lok denk ik?
Dus als ik met een NS1312 rijd met een Plan E stam (dus in de multimaus etc een '1312' en een 'PLNE') dan kan ik de trein bedienen met de functies onder 1312, en de verlichting en het ontkoppelen onder 'PLNE'? Zie ik dat zo goed?
Dit kan ook, besef echter wel dat voor zover ik weet de Krois N schakelbare koppelingen niet ook stroomgeleidend zijn. Dus dan heb je geen front (of sluit)-seinen in je 1312.
-
En ook kan je de koppelingen van de lok niet bedienen vanuit de rijtuigstam. Dan zijn de automatische koppelingen aan de rijtuigstam verbonden i.p.v aan de lok. Kan ook (y) Kun je meteen sluitseinen in de eindrijtuigen van de rijtuigstam zetten.
-
OK, dus er is wel eea mogelijk met desnoods meerdere decoders per lok, als er ruimte is. Het mooiste is natuurlijk om het initiatief tot (ont)koppelen bij de lok te leggen, dat lijkt me duidelijk.
Mbt het inbouwen van een extra decoder in een lok; de volgorde van decoders programmeren zoals je die beschrijft begrijp ik niet helemaal, ik zie de noodzaak daar niet van in? Ook zou ik denken dat ik beter de huidige lokdecoder verder met rust laat, en juist de extra decoder's aux functie, bijv. van de genoemde nano, gebruik om de koppeling aan te sturen?
-
de volgorde van decoders programmeren zoals je die beschrijft begrijp ik niet helemaal, ik zie de noodzaak daar niet van in?
Je dient elke decoder apart te programmeren dus niet beide tegelijk.
Gr, Ben.
-
Kijk dat begrijp ik dus niet. Ik heb een mutimaus, die heeft geen apart programmeerspoor, alles moet 'op de baan'. Dus als ik 1 lok wil programmeren, moet de rest er af. Anders programmeer ik ze allemaal tegelijk.
Als ik 2 decoders in de lok heb, hoe kan ik ze dan afzonderlijk programmeren? Als ik immers bijv. CV4 op 128 zet, zal in beide decoders CV4 op 128 gezet worden? Of moet je ze buiten de lok programmeren, dus als ze nog niet ingebouwd zijn?
-
Als ik 2 decoders in de lok heb, hoe kan ik ze dan afzonderlijk programmeren?
Door één van de twee tijdens programmeren los te nemen?
Gr, Ben.
-
Ach ja hoe simpel kan het zijn ;D maar dan nog; als je bijv. CVx in de ene chip programmeert, en ze zijn beiden tegelijk aangesloten, dan zal CVx in de 2e chip ook meteen die waarde krijgen. Als CVx in die 2e chip verder geen functie heeft, maakt het niet uit zou je zeggen? Of komt dat niet voor?
-
Als CVx in die 2e chip verder geen functie heeft, maakt het niet uit zou je zeggen? Of komt dat niet voor?
Veelal worden in de functiedecoder andere CV's gebruikt voor het besturen van de uitgangen. Je moet de CV-tabellen van de locdecoder vergelijken met die van de functiedecoder. Dan kom je tot de ontdekkening dat de CV's voor de besturing van de uitgangen redelijk slim zijn gekozen. Alleen de noodzakelijke CV's aan het begin van de tabel (t/m CV29) zijn veelal gemeenschappelijk. Een uitzondering hierop zijn CV7 en CV8, want die hebben betrekking op fabrikantgegevens.
-
Picommit uit Zwolle verkoopt het kant en klare T4T systeem waarbij je elke wagen van een ingebouwde decoder voorziet + twee elektrische ontkoppelingsmechanieken. Elke wagen is dan apart op afstand ontkoppel baar. Het is wel een prijzig systeem. Bij het genoemde bedrijf kunnen ze er alles over vertellen. Natuurlijk hoef je niet alle wagons van een ontkoppelingsmechaniek en decoder te voorzien. Stammen met reizigersrijtuigen die altijd in een vaste opstelling rijden kun je gewoon zonder deze voorziening laten. maar uiteraard is het systeem ook daar in te bouwen in combinatie met ledverlichting die je vervolgens ook daarmee kan aansturen.
-
T4T is H0 meen ik...? ik heb het over N.