BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 10 June 2014, 12:04:34
-
ik heb in Anyrail een stationsplan gemaakt met Fleischmann profi, ik heb de matriaallijst voor de grap ingevoerd bij Lippe, maar schrok van de prijs ruim € 700,00. Is er een degelijke alternatief voor Fleischmann profi met rail hoogte van 2,5 mm vanwege de verbouwde marklin locomotieven en treinstellen.
-
Probeer Piko eens.
-
of 2de hands op beurzen.
-
Of peco. Brits materiaal, ook in code 100 (2,5mm). Prima spul.
Hendrik Jan
-
Of Altlas (h0 code 100 or True Track met bedding).
-
Als je toch voor Profi rail gaat, zeker op beurzen en internet kijken.
Zelf heb ik veel nieuw gekocht maar ook 2e hands.
Nu heb ik zelf een tijd geleden ook de overweging gemaakt over stappen op een ander railtype. (Ondanks ik erg veel profi had liggen al)
Ben naar de winkel gegaan en ben van alles de prijzen gaan vergelijken met de verkopers. uiteindelijk maakte vrij weinig uit kwa totale kost prijs.
Bij het ene merk is de wissel duurder dan bij de andere maar dan zijn boog elementen weer duurder of iets...enz enz
Gewoon ff speuren welk railtype je het mooiste lijkt en beste en dan opzoek naar goed 2e hands en nieuw spul.
Groetjes Dominique
-
Als je geen gebruik maakt van de standaard gebogen rails, maar uitgaat van flexrails, dan zal je prijs ook een stuk lager worden.
En het bochtenverloop van de modelbaan zal ook wat realistischer overkomen.
Gerard
-
ik heb bijna al mijn rails via MP gekocht, soms wel eens een beetje schoon maken maar dan heb je wat.Let vooral op rond de zomertijd (vakantie). vaak mensen die opruimen op zolder en snel willen cashen voor op vakantie.
mvg aad
-
Zoals hierboven al gezegd is: flex of tweedehands. Wel opletten dat de 'nietjes' nog in de wissels zitten.
-
Zoals hierboven al gezegd is: flex of tweedehands. Wel opletten dat de 'nietjes' nog in de wissels zitten.
nietjes in de wissels, nog nooit van gehoord sorry.
Het is een lastige keuze, fleischmann is mooi, maar ook erg duur, en als er een tijdje liggen worden ze ook grauwig en dat vind ik ook niet mooi. Piko ken ik niet, maar lees wel wisselde verhalen, sommige vind het helemaal niks en sommige vind het mooi. Peco kan ik op dit moment niks mee worden, ik heb een stations railplan gemaakt met fleischmann conform de originele spoorplan, maar met peco kan ik het niet op papier krijgen met anyrail. Ik teken verder en kijk was het mooiste resultaat geeft en betaalbaar blijft. Tweedehands begin ik niet aan.
-
"nietjes" in de wissels houdt in dat je ze zelfdenkend kan maken (niet van belang bij digitaal rijden).
Hoezo grauwig. Ligt al jaren bij mij en heb geen idee wat je daarmee bedoeld.
-
Ook voor mij was nieuwe fleischmann profi geen optie. Ik heb daarom ook alle Fleischmann profi rail 2e hands op MP gekocht. Prima spul en 50 a 60% goedkoper. Ik heb circa 100 meter rail in mijn plan dus tel uit je winst. Wel even opletten dat de aanbieder het materieel in een uitstekende staat of zo goed als nieuw aanbied. Ik heb er op 2 stuks rails na nooit geen problemen mee gehad.
Groet, Ed
-
Zelf rij ik Fleischmann profi. Ongeveer de helft via mp of de beurzen gekocht. Nooit problemen gehad. Als je de sporen verouderd zie je niks van het vergrauwen. Je kan in de link onder dit bericht een kijkje nemen als je wt.
Gr Jason
-
Hallo,
Bas en ik hebben onze hele baan met profi gleis gelegd op een klein stukje na in de tunnel, in eerste instantie grote partij gebruikte rail gekocht.
Dit laatste gaf in het begin problemen met stroomdoorvoer, maar na wat denkwerk en overleg met onze leverancier hebben we grote stukken rail voorzien van nieuwe railschoentjes van peco (deze passen perfect)en het probleem was opgelost.
Ik zelf ben al meer dan 40 jaar met modeltreinen bezig en heb nog nooit een baan gehad die met zo weinig storingen rijdt.
mvgr Evert en Bas
-
Wat bedoel je met grauwig worden ? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat Fleischman Profigleis grauwig zou worden. Zelf heb ik die ervaring ook niet, terwijl ik al ruim 15 jaar deze rails in een opstelling gebruik die blootgesteld is aan direct zonlicht.
Peter
-
Gewoon, leg een nieuw stuk rail naast een stuk rail van een paar jaar oud. Alle nieuwzilver rails verkleuren een klein beetje. Volgens mij heeft het verder geen effect op het functioneren. Problemen zijn eerder aan uitgelubberde railverbinders te wijten, zoals Evert en Bas al opmerkten.
-
Ik denk dat met grauwig worden de kleur van het ballastbed wordt bedoeld. hier kan inderdaad een verschil in komen door de jaren heen. Soms kun je door ze schoon te maken de kleur nog aardig terug toveren. Het verkleuren van de railstaaf is geen probleem.
mvg aad
-
Kan je nagaan hoe natuur getrouw fl profi rails is. In het echt blijft de ballast ook niet mooi grijs.
Scheelt weer verweren. Komt vanzelf ;D
Dus eigenlijk een probleem wat geen probleem is 8)
En ook al wordt het wat grauwig, het gebeurt over de hele linie en zal het niet echt opvallen.
Was voor mij in ieder geval voor het eerst dat ik ervan hoorde en is me nog nooit opgevallen.
-
Ook hier uiterst tevreden over de Fleischmann Profi's , hier rijden dagelijks meerdere uren treinen over deze rails , en nog nooit problemen gehad , duur , ja ze zijn niet goedkoop , maar heel betrouwbaar.
En je kan ze ook erg mooi maken , extra ballast bijgevoegd , zelfs de fabrieksbedding is niet meer te zien. ;)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen147.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/Tips%20and%20Trics/treinen147.jpg.html)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen1547.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/treinen1547.jpg.html)