BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mario.K op 09 June 2014, 12:34:24
-
Ik heb Elotrain lok 1500 voorzien van een ESU decoder 54614 maar de verlichting wisselt niet mee met de rijrichting en zit (deels) onder F8
Kan iemand mij uitleggen hoe dit aan te passen in de decoder?
-
Had je beter de voorgeprogrammeerde versie van de decoder kunnen kopen. Had alles al goed gestaan ;D
Maar je zult even in de functiemapping moeten duiken.
Als je een lokprogrammer hebt is dat zo gepiept.
Kwestie van de juiste vinkjes zetten en programmeren maar.
Zit helaas niet in de buurt van mijn treinbaan, anders had ik je de esux file kunnen sturen.
Misschien iemand anders die dat bij de hand heeft.
-
RTFM van je decoder. ;)
Tipje
Fl en Rl zijn de normale seinen en aux 1 en 2 de sluitseinen.
-
Hallo Mario,
Ik heb geen idee waarom bij jou een deel van de verlichting onder F8 zit. Wel weet ik dat je een decoder zodanig in kan stellen en aan functietoetsen bepaalde zaken kan koppelen zoals verlichting. Kortgeleden is er een topic geweest over het instellen van front en sluitverlichting bij een NS 1500 waarbij een LoPi werd gebruikt.
De naam van dit topic is: hulp bij functiemappen
Gebruik hiervoor de zoek-functie.
Het verhaal lijkt ingewikkeld, maar is erg leerzaam. Groot voordeel van dit topic is dat het allemaal in het nederlands staat en dat er geen engelse afkortingen in staan van (vier letters).
gr
Hans
-
De handleiding van de LP4 is ook geen toonbeeld van duidelijkheid. Je zou bijna gaan denken dat ESU erg graag wil dat we allemaal een programmer kopen. De bijbehorende software is echter te downloaden en daarmee kan je uitzoeken welke cv's voor een bepaald resultaat moeten worden aangepast. Dat doe je dan gewoon met je centrale. Dat wordt besproken in het draadje dat Hans bedoelde.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453169.html#msg3221453169 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453169.html#msg3221453169)
Een dump van iemamd die een aangepaste decoder voor de 1500 heeft is natuurlijk ook een idee.
-
Ik kan je mijn dump wel mailen, maar dan heb je wel een ESU lokprogrammer nodig om hem in je 1505 te frotten.
PB me maar met je mailadres voor de ESU dump als je hem nodig hebt.
-
Beste allen, ik werk met een ESU central station. Als ik jullie antwoorden lees krijg ik de indruk dat jullie op een pc werken.
Kortom, wat is een "dump" en zit er op een ESU een lokprogrammer (wat ik niet in het instructieboek kan vinden)
-
De "dump" is een file met alle instellingen die je met de lokprogrammer in 1 keer kan programmeren in je decoder. Dan hoef je niet elke cv apart te programmeren.
Maar als ik je zo begrijp heb je geen lokprogrammer maar alleen een centrale.
Dan zal je het handmatig allemaal in moeten stellen.
Lees dan het door Henk genoemde draadje aandachtig door. Daarin geeft Ruud aan hoe je zonder lpg de juiste cv's kan programmeren.
-
Toch maf dat een ecos niet kan wat een lokprogrammer kan...
-
Misschien is de Ecos voor iets anders gebouwd dan t programeren van decoders? Doe eens gek: t besturen van een modeltreinbaan? Technisch gezien zijn dat compleet verschillende bezigheden. Met Mijn lokprogrammer kan in immers ook mijn baan besturen, een lok maar, maar t kan.
Vriendelijke groet, Jan-Peter
-
Beste allen, Laat ik voorop stellen, ik ben het met iedereen eens. Echter, we spreken allemaal in een verschillende tech. taal wat logisch is.
ESU heeft een prachtig scala aan producten maar brengt die uit met een diversiteit aan talen en taalgebruik (digitaal) wat ik op dit moment jammer vind.
Ik ga dan ook een verslag maken van mijn bevindingen aan Dankaert om zij mij duidelijkheid kunnen verschaffen, beter gezegd
een stuk taal uitleg kunnen geven.
Maar toch allen bedankt voor de antwoorden.
-
Mario,
Ik heb op advies van RuudNS de onderstaande CV's aangepast en dan heb ik:
enkel front op F0
Front en sluit op F1
Rangeersnelheid op F3
Uiteraard moet je ook nog diverse rij-vatiabelen aanpassen maar als je onderstaande waardes invoert NA je decoder even te hebben gereset zou het moeten lukken.
@Ernest:F3 rangeerstand, F4 rem/optrekvertraging aan/uit
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV428 = 2
CV444 = 2
CV460 = 1
CV476 = 1
Groeten,
Ernest
-
Tja, ooit ....... wil ESU de werking/software van de Lokprogrammer wel in de ECoS integreren, maar ze kunnen maar 1 ding tegelijk en er liggen andere prioriteiten. De grootste gemene deler van gebruikerswensen krijgt voorrang, mits goed en niet te duur om te integreren. De integratie van de Lokprogrammer heeft een lage prioriteit want e.e.a. werkt nu al terwijl andere gewenste zaken er nog geheel niet zijn. Ik snap de gebruikersprioriteitkeuzes daarom wel.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ESU de programmers liever apart verkoopt.
-
Uiteraard, want ik schreef "e.e.a. werkt nu al" en dat is m.a.w. "de los aan te schaffen Lokprogrammer". ;)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
@Mario
Heb nog eens in de manual van de Ecos zitten snuffelen en zie dat die voor het programmeren van decoders ook een graphics mode heeft.
Zoals ik het begrijp uit de manual kan je daar dus ook in 1 keer een decoder uitlezen. De Ecos zoekt er dan het juiste profiel bij die je dan naar je eigen zin kan instellen om het daarna in 1 keer weer naar de decoder te schrijven.
dat lijkt verdacht veel op de manier waarop ook de Lokprogrammer werkt. Die leest ook de decoder uit en opent dan een veelvoud aan tabs met de voor die decoder mogelijke instellingen.
Zou me niets verbazen als die profielen uit de Ecos veel lijken op de projecten uit de Lokprogrammer.
Misschien zijn ze zelfs wel uitwisselbaar?
Iemand met een Ecos en LPG die dat wel eens uitgezocht ?