BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Spoors op 27 August 2007, 09:56:03
-
Hoi,
Ik ben op zoek naar informatie over de NS 3500 II van Liliput. Heb begrepen dat er zowel in de Railhobby als in de Railmagazine een bespreking van deze loks heeft gestaan. Heeft iemand enig idee in welke uitgave deze besprekingen staan?
Groet,
Jeroen
-
Het register op railhobby.nl geeft het antwoord.
In http://www.railhobby.nl/61893/getfile.ashx is te vinden: Liliput H0: NS 3500 II, Goudvink uit Zwitserland 2005/11/38
-
Martijn,
Hardtsikke goed. Dank je!
Groet,
Jeroen
-
Hallo,
Is het iemand bekend of deze lok wel frontverlichting heeft ??? Bij al onze 3 loks van de club werken deze niet. Verder loopt van 1 lok het draaistel voor er snel uit. En bij langer gebruik gaat het tandwiel defect / c.q. breekt, in China is er blijkbaar een slecht soort kunststof gebruikt .
Brutus
-
Die van mij heeft frontverlichting, maar de lichtgeleiders werken niet zo dus moet ik echt in het donker rijden om een vaag schijnsel te zien.
Dat van de brekende tandwielen is bekend, hier op het forum is een draadje van iemand die een nieuwe heeft besteld ergens.
Ik heb hem gerepareerd door het wielstel te draaien de as op de nieuwe plek van het te verschuiven tandwiel op te ruwen en het tandwiel dichtgeknepen vast te lijmen met secondelijm. Ik zie vanzelf wel hoelang dat houdt maar op de Hornby/Electrotren NS 1300'n zit het ook nog steeds zo.
Stephan.
-
Hoi prutser,
Zelfs in het donker zie ik geen licht . Wij hebben de tandwielen dus ook gerepareerd, door middel van een soort klem over de breuk en dan expositelijm. Maar ik vind ook dat de loks daarna wel rijden met een soort geluid alsof ze vierkante wielen hebben. Het onstporen van een van del oks bij het loopwiel heb ik nog niet kunnen vinden.
Brutus
-
Daarom draai ik het wielstel om, het tandwiel blijft bij de breuk iets openstaan als je het vastlijmt op het gekartelde stukje van de as waar het tandwiel hoort, de as is wat dikker door het kartelen (normaal nodig om het tandwiel goed vast te klemmen)
Als je het wielstel omdraait kan je het tandwiel naar een glad stuk as verschuiven waardoor je het tandwiel verder dicht kan knijpen, de as heb ik daar met een vijltje wat opgeruwd.
Stephan.
-
De verlichting aan de voorkant is inderdaad heel zwak, dit in tegenstelling tot de tender, die geeft wel voldoende licht. Of het komt door de constructie naar de frontseinen, of door de toegepaste ledjes, neem ik aan, is het niet jofel te noemen. Van het euvel mbt de tandwielen, gelukkig nog geen last van gehad. Helaas is wel de sounddecoder, lopi 3, naar de eeuwige jachtvelden, maar met een lopi4 doet ie het ook prima. Dan maar geen sound.
Gr Hans
-
Ik weet even niet zo welke vertanding in deze loc gebruikt is, maar er is een Shapeways ontwerp voor vervangende tandwielen met deze constructie. Ik had ze besteld voor m'n 7851 maar daar zijn ze te groot voor.
-
Bedankt voor de input. We hebben de locs bekeken, en het tandwiel is gerepareerd, maar het hele ontwerp is Chinese kwaliteit. Toen we de locs op een vlakke baan gebruikten was het nog geen probleem. Maar nu zit er een helling van af het schaduwstation. En na een paar dagen kwam het euvel naar boven. De lok word maar op 1 as aangedreven en de andere assen via de koppelstangen. Dat slijt dus nu als een gek, en dan gaan de locs heel bokkerig rijden alsof ze vierkante wielen hebben. De gaten op de koppelstangen slijten helemaal uit. Ook de leds waren gewoon kapot, er is maar 1 oplossing. Gewoon als statische locs in het locdepot. Er rijd nu een Artitec 3700, die rijd prachtig . Hoop dat die dat over een jaar ook nog zo doet, geen idee of die op lange termijn betrouwbaar en slijtvast zijn.
Brutus
-
RailMagazine 228 2005 nr 228 blz 76 De NS 3501–3522 van Liliput onder de loupe genomen
-
Ik wist dat die Liliput locs slechte tandwielen hadden. Ik had een NS7851 die ook al problemen had. Daar heb ik destijds extra tandwielen bij kunnen bestellen. Dus ik heb destijds bij de aanschaf van de NS3500 tevens een aantal extra tandwielen en een frame besteld. Gelukkig rijdt het ding bij mij niet zo erg veel.