BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Eelcoscheers op 04 June 2014, 01:47:46
-
Hallo allen,
Ik zit met een probleem en vraag om hulp.
Ik heb een marklin baan met een station van 3 sporen.
Elke spoor heeft een schakelrails die schakeld naar de massa van de railstaaf dus een massa schakeling.
Hieraan heb ik een lichtsein gesloten en de wissels voor de volgende rail in het station.
Dit wil zeggen als de loc op de eerste rails binnenkomt over het schakelrails en dan in het blok komt remt ie af en wacht ie voor een rood sein. Het schakelrail schakeld het sein op groen en de wissel maar ook het blok in van de 2de rails in het station zodat de 2de trein gaat rijden altans dat is de bedoeling......maar helaas gebeurt dat niet :-(
Als ik het sein alleen rechtstreeks op de voeding test werkt ie perfect maar in de schakeling gaat ie niet helemaal over en blijft het rode licht op de volgende spoor aan staan of gaat uit en trek hij het net niet op groen te springen......ik heb het gevoel dat de wissel spoelen alle spanning weg trekt zodat er te weinig spanning overblijft voor de sein om over te schakelen mey het nameten wordt mijn idee redelijk bevestigd omdat de spanning van 16volt naar 13.5 volt terug gaat bij inschakelen van de schakelrail.
Is dit anders op te lossen met bijv. 2 voedingen 1 voor de seinen en 1 voor de wissels en waar moet ik op letten als ik meerdere voedingen gebruik?
Het is marklin rails
Rood/groen sein
Peko wissel relais
Standaard 52va marklin voeding met 2 uitgangen 1 voor rij en ander voor verlichting
Groeten Eelco
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
-
Hoi Eelco,
Dat is een vaker voorkomend probleem. Je voeding is niet krachtig genoeg om alle spoelen tegelijk te bekrachtigen. Zoals altijd leiden er meer wegen naar Rome.
Gebruik een extra voeding. Je schrijft nu over één trafo, gebruik je dezelfde trafo om mee te rijden als om wissels en seinen aan te sturen? Zo ja, gebruik één trafo om mee te rijden en één om wissels en seinen mee aan te sturen.
Blijkt dit nog nirt genoeg, gebruik dan een grotere trafo voor seinen en wissels (meer dan de 54VA van nu). Een tweede trafo is ook mogelijk. Je koppelt alle massa (bruin) van elke trafo aan elkaar en gaan.
Kan alleen zijn dat je schakelrail het ook allemaal een beetje veel vindt. Je zou ook voor twee schakelrails achter elkaar kunnen gaan of de schakelrail een niet bi-stabiel relais laten aansturen die de rest aanstuurt. Blijft dan wel dat je trafo('s) genoeg moeten kunnen leveren.
Er zijn ook nog meer elektrotechnische oplossingen te bedenken maar die gaan voor nu denk ik te ver.
Timo
-
Hoi Timo,
Ik heb dit beide dus voor gelegd aan de persoon en hij wil zeker geen 2 schakelrails achter elkaar en hij zei dat het niet kon om 2 trafo's met massa aan elkaar te kunnen koppelen.... aangezien ik zelf gelijkstroom van fleischmann rij en dit dus marklin wisselstroom had ik dus even de zekerheid nodig en heb ik hier ff een draadje van gemaakt.
Mijn dank is groot en weet nu wat me te doen staat een 2de zwaardere trafo erbij neer zetten en de seinen en wissels apart aansturen.
En idd ingewikkelder kan je het zeker maken bijv met een opto coppler of een 4060 ic maar als het simpelweg met een 2de trafo kan en dan wel de massa aan elkaar kan koppelen is het hoop ik opgelost en dank ik u voor de bevestiging
Groeten Eelco
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
-
Twee trafo's met de massa aan elkaar is geen probleem. Sterker nog, als je bij M* je baan opdeelt in twee secties met twee rijtrafo's zijn via de rails de massa's vanzelf verbonden.
Wel blijft het feit dat de schakelrail wel veel te verduren krijgt. Je zou een monostabiel relais kunnen gebruiken om de schakelrail te versterken. Dit kan een los gekochte (+ diode en weerstand) (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8603) zijn (goedkoop maar solderen) of iets als een Viessmann 5227 (http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p2434_Relais--doppelt--monostabil--2-x-2UM-.html). Je ontlast de fragiele schakelrail dan een beetje. Als 54VA niet genoeg is dan is de te schakelen stroom ook niet gering.
Timo
-
Twee trafo's met de massa aan elkaar is geen probleem. Sterker nog, als je bij M* je baan opdeelt in twee secties met twee rijtrafo's zijn via de rails de massa's vanzelf verbonden.
Wel blijft het feit dat de schakelrail wel veel te verduren krijgt. Je zou een monostabiel relais kunnen gebruiken om de schakelrail te versterken. Dit kan een los gekochte (+ diode en weerstand) (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8603) zijn (goedkoop maar solderen) of iets als een Viessmann 5227 (http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p2434_Relais--doppelt--monostabil--2-x-2UM-.html). Je ontlast de fragiele schakelrail dan een beetje. Als 54VA niet genoeg is dan is de te schakelen stroom ook niet gering.
Timo
Ik denk ook wel dat ik er een relais tussen zet want dan is het toch redelijk galvanisch gescheiden en zal het schakelrails het wat langer volhouden. En de trafo is ook al opgelost want we zetten er een 2de tussen voor de wissels apart.
Bedankt voor je bevestiging.
Eelco
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk