BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 03 June 2014, 21:36:02
-
Hallo,
Weet iemand hier waarvoor de kabel of kabelllus dient ,die voor een sein, in de hartlijn van het spoor ligt en ongeveer 20 m lang is ?
Ze liggen niet alleen in perronsporen ,maar ook in perronloze sporen, b.v. in Leiden spoor 6 rijrichting noord.In Leiden is men ze nog aan het aansluiten/installeren,
ook in Leeuwarden zag ik er een in een zijspoor.
Op de vrije baan liggen ze ,zover ik kon zien ,niet.
Heeft dus niets met ATB -VV of ERTMS te maken.
Vr Gr ,
Peter
-
Plaatje?
-
Dat is de lus van de ATB Vv.
-
Inderdaad, en om wat meer toe te lichten;
De kabels liggen als lus om te zorgen dat het buiten de 3 vaste bakens van de Vv ook dataoverdracht mogelijk is om het signaal door te geven dat het sein veilig is.
Als de lus er niet is, dan kan de treininstallatie niet op de hoogte zijn dat het sein uit de stand stop is gekomen totdat je een baken voorbij gereden bent. Al die tijd daarvoor gaat de Vv installatie er nog vanuit dat het sein stop toont en laat geen snelheid hoger dan 10 km/u toe.
Door de lus krijgt de Vv installatie die seinverandering wél door, valt de remcurve van de Vv weg en kun je gewoon met normale vertrekken.
Omdat treinen op de hoofdbaan vaak minder tot stilstand komen is er daar niet altijd voor een lus gekozen in tegenstelling tot op stations waar er veel meer gestopt wordt.
-
Bijna correct Thom. Een remopdracht van ATB-Vv kan op twee manieren worden weggenomen: wanneer informatie van een ATB Vv-baken of een ATB Vv-lus wordt ontvangen waaruit blijkt dat het sein uit de stand stop gekomen is of wanneer ATB-EG-code voor een snelheid hoger dan 40 km/h wordt ontvangen. Dit is de reden dat dwergseinen meestal voorafgegaan worden door lussen (de maximale snelheid voor het sein is immers 40 km/h en dus is een lus nodig om aan te geven dat het sein veilig is gekomen) en hoge seinen meestal niet. Als een hoog sein uit de stand stop kan staan zonder ATB-code voor het sein (bijvoorbeeld bij een seinbeeldopvolging Geel-Geel) wordt in de regel een lus gelegd.
Lussen hebben normaal gesproken de maximaal toegestane lengte van 55 meter. Korter komt ook voor.
Overigens Peter: als het goed is liggen de door jou genoemde lussen tussen ATB-Vv-bakens ("gele planken"). Als dat niet het geval is, gaat het niet om ATB-Vv.
Groeten,
Peter
-
Hallo,
Bedankt voor je informatie.
Ik wist niet dat ATB VV, net als de ERTMS , ook Infill loops gebruikte, vandaar mijn vraag.
De lussen die ik in Leiden zag, liggen inderdaad in sporen met de "planken". b.v. spoor 5A?B meteen vana het perron boven de stationstunnel te zien.
Die lus die ik in Leeuwarden zag spoor 6 of 7 had geen "planken ", maar dat is een spoortje dat mss door Arriva wordt gebruikt ,en niet voor ATB -VV.
Peter
-
Er is nog een klein verschil tussen de lus van ATBvv en ATB-NG. Bij ATBvv is de zichtbare draad precies in het midden van het spoor de retourleiding. Het gedeelte van de draad waar het signaal uit wordt opgepikt wordt, loopt langs de rechter spoorstaaf. Bij ATB-NG is de draad die in het spoor loop (iets uit het midden naar links in rijrichting gezien) hetgeen waar het signaal uit komt voor seinbeeldverbetering en loopt deze draad nergens langs een spoorstaaf. Een ATB-NG signaal moet namelijk door de NG-antenne onder de trein worden opgepikt en het ATBvv-signaal door de rechter ATB-spoel. Zo blijven deze signalen fysiek ook nog eens gescheiden van elkaar.
Groetjes,
Emiel
-
Hallo Emiel,
Toevallig stond ik in Leiden aan spoor 5 op het perron, de lus geldt daar voor treinen die naar rechts rijden ,dus de kabel langs de voet van de rechter spoorstaaf kon ik niet zien.
Wel zag ik de beide einden van de lus in het midden van de luskabel onder de railstaven door naar een aansluiting lopen (Dat was dan een railpotje ) .
Dat de signalen voor de rechter oppikspoel van de trein bestemd zijn wist ik wel, maar kon niet zien hoe dat dan liep.
Maar nu is -alles - duidelijk . :D
Vr gr,
Peter