BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: JoKe op 03 June 2014, 14:03:54
-
Hallo leden van het forum.
stel ik heb een lus ( analoog ) met twee schaduwstations A+B wat ik graag zou willen is bv met A gaan rijden en B in de wacht zetten of met B gaan rijden en dan A in de wacht zetten d.m.v. twee standen schakelaars
is er iemand die weet hoe het moet ? ( PS een station in de wacht zetten lukt me wel maar beide niet )
ik hoor het graag
grt JoKe(https://images.beneluxspoor.net/bnls/anologelus.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/anologelus.png)
-
Dag JoKe,
Als je analoog rijdt, dan zorg je er met een eenvoudige schakelaar voor, dat de trein wel of niet rijdt.
Doe het volgende.
In je schets heb je op vier plaatsen een vertikaal streepje gezet. Zorg ervoor, dat de ene rail (b.v. de linker rail) op die vier plaatsen met een isolerende railverbinder wordt verbonden. De rechter rail kun je gewoon doorverbinden.
Uit je transformator komen twee draden. De ene draad verbindt je met de rechter rail (is overal doorverbonden, dus e-e-n keer aansluiten is voldoende).
De andere draad splits je in drie draden. E-e-n ervan verbindt je met de linker rail in de lus. In de tweede draad zet je een eenvoudige schakelaar, en verbindt je die draad vervolgens met de rechter rail in spoor A. In de derde draad zet je ook een schakelaar, en verbindt die draad vervolgens met de rechter rail in spoor B.
Door de schakelaars kies je welk spoor spanning krijgt en die trein gaat rijden.
P.S. Ik zou het geen schaduwstation noemen. Die term gebruiken we liever voor een aantal opstelsporen die echt "in de schaduw" liggen, bijvoorbeeld op een dieper niveau onder de baan, dus niet zichtbaar.
-
De andere draad splits je in drie draden. E-e-n ervan verbindt je met de linker rail in de lus. In de tweede draad zet je een eenvoudige schakelaar, en verbindt je die draad vervolgens met de rechter rail in spoor A. In de derde draad zet je ook een schakelaar, en verbindt die draad vervolgens met de rechter rail in spoor B.
Hallo wimk. Bedankt voor de uitleg, maar bij een punt valt het kwartje niet
kan je mbv een schetsje aan geven wat je precies bedoeld ?
bvb bedankt.
-
Joke,
Wim bedoelt het onderstaande:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/anologelusschakelaae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/anologelusschakelaae.png)
Door de betreffende schakelaar te sluiten zal de door jouw gewenste trein vertrekken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Beide heren.Hartelijk bedankt voor de info, het is helemaal duidelijk
grt JoKe
-
Wel alleen het binnenste spoor doornemen ik jou geval Joke, die waar de rode draad aan vast zit.
-
Dit is de oplossing
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38280.msg589119.html#msg589119
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cabcontrol1.jpg)
-
De laatste oplossing is wel wat overkill voor wat er gevraagd wordt. ;)
De oplossing van Gerard kan ook worden uitgevoerd met één schakelaar (wisseltype), kan je ook geen fout maken door verkeerd schakelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/omschakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/omschakeling.jpg)
Groet,
Gerrit
-
@Lucky
Dit is inderdaad de mooiste oplossing (cabcontrol), maar werd niet gevraagd. Voordeel is dan dat je met twee treinen tegelijk kunt rijden.
@eenop87
Dit werkt voor deze twee sporen, maar bij veel meer sporen is de door wimk aangegeven ethode het eenvoudigst.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De oplossing van Gerrit (eenop87) sluit toch het beste aan bij de vraag van JoKe.
-
Als je niet weet dat het mogelijk is kun je er niet naar vragen.
moet je zo een leuke en zeer simpele oplossing, dan niet posten?