BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 01 June 2014, 23:16:23
-
Vandaag een aanvang gemaakt met de ombouw van de via een forumgenoot en MP overgenomen Roco 1600 Postbank loks.
Wat gaan we aanpassen?
- één lok is niet digitaal voorbereid, de ander wel, dus er moet plaats gemaakt worden voor de decoder in het frame
- Kappen ontdoen van hun blauwe kleur
- Printjes aanpassen
- Led verlichting maken, sluitlichten schakelbaar
- Airco's plaatsen
- Kappen geel/grijs spuiten
- Locon 9901, oudste versie (alleen de NS vignetten eraf en Locon 9901 erop in zwart
- Locon 9902, de iets latere versie, Locon 9902 in zwart, met oranje streep
Eerst de loks maar eens strippen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5737.jpg)
Daarna de beide kappen van hun blauwe kleur ontdaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5738.jpg)
Helaas is één van de twee loks niet digitaal voor bereid en is er dus géén plaats voor de decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5740.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5740.jpg)
Maar met de frees is ook dat met een kwartiertje op gelost. Geeft even wat rotzooi, maar dan heb je ook wat ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5741.jpg)
Zo, draaistellen en motor weer netjes terug in het frame.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5742.jpg)
Printje kaal gemaakt en terug op zijn plek gezet. Decoder in de gefreesde uitsparing en alvast de motor en railspanningsdraden vast gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5744.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5744.jpg)
De linker kant van het printje moet nog even worden aangepast, zodat ook deze niet meer via de schroef aan het frame ligt. Voor de rechterkant van de print is geen aanpassing nodig. Daar gebruik ik een vrij gekomen printspoor om de voor en achter draaistellen met elkaar te verbinden, samen met de rode decoderdraad.
Wordt vervolgt ;).
-
Een was niet digitaal voorbereid? Waarschijnlijk een kapwissel ondergaan zodat het digitaal voorbereide frame en printplaat nu ergens in een standaard gele 1600 zit.
Ik had zelf een drietal postbank loks gekocht in de 100 gulden (was het echt zo lang geleden?) dump jaren terug. Een ervan is van de roosters ontdaan en ik had van styreen strookjes nieuwe roosters gemaakt om deze op de goede hoogte aan te brengen maar nooit verder mee gegaan. En net als zoveel van mijn projecten inmiddels achterhaald met de komst van de nieuwe Roco's. Een andere is nog origineel hoewel ik er digitaal mee geëxperimenteerd heb. Een andere is.. wel... vermist. Ik heb geen idee meer welk gruwelijk einde deze heeft ondergaan :P .
Grappig om te zien dat ze nog steeds in omloop zijn en plezier verschaffen door ze om te bouwen en nummeren :)
Mvg,
Robert
-
@Robert: zeker weten dat het een kapwissel is geweest. Verkoper zal wel van niets weten ::). Beide ovp hebben het zelfde nummer. Al mijn 1600's zijn van het oude type, dus allen met het te lage rooster.
-
Mooi weer, dus de eerste afplakronde.
Na heel wat geduld zijn de slabbers en de onderrand klaar om te spuiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5746.jpg)
Na het spuiten gelijk de tape er héél voorzichtig er af pulken met een pincet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5748.jpg)
Kan het verder drogen.....duurt wel minstens één dag met KleiNSpoor verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5749.jpg)
Daarna weer lekker schuren met jif en een tandenborstel ::).
Wordt vervolgt ;).
-
@Ruud ns.
Als ik je een tip mag geven,spuit van licht naar donker.
Dat betekend eerst de witte grondverflaag,daarna wit,dan de witte locon lijn afplakken/dan de gehele kap oranje spuiten,dan weer afplakken en als laatste de delen zie donkergrijs moeten spuiten.
Mvg jamie diks
P.s zie ik daar alweer de NS/CARGO 2384 die rood moet worden?
Ook daar bals tip bijde fronten eerst wit spuiten en die afplakken en dan heel de kap rood.
Kleinspoortransfers kan natuurlijk ook.
-
Mooi, maar waarom niet meteen de roosters op de juiste hoogte gezet gezien het feit dat ze toch geheel overgespoten worden?
-
@Jamie: (y) thx voor de tip, maar deze worden niet oranje. Het worden de eerste versies, NS geel/grijs, eentje met alleen Locon in zwarte letters (http://www.kleinspoor.nl/locon-9901.html), de andere Locon in zwarte letters met de oranje streep er onder (http://www.kleinspoor.nl/locon-9901-9902.html). KleiNSpoor decals. Ook de 2384 krijgt KleiNSpoor decals. Deze staat nu in de plamuur en moet nog hier en daar geschuurd worden. Deze spuitmethode is van Reel Kees. Hij tipte me bij het maken van de 1775. Ik had echter wel eerst het dak met de slabbers moeten doen conform zijn methode, dan het geel, daarna de onderrand en de roosters. Ook een methode natuurlijk. Mijn 1775 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45333.0.html) had ik anders gedaan. Ging ook wel best goed.
-
@Tedo: zie twee items hoger, het antwoord aan Robert ;).
-
*** die Kleinspoor zooi nou eens weg.
En tevens die talens bagger waarmee je die plan k `s verkloot hebt.
Investeer in Phildie, binnen 10 min droog en je kunt weer verder, nee ik heb geen aandelen.
-
Is Phildie sons Cellulose verf?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Nee, niet soms. Altijd. ;D
(behalve de aflak)
-
Dat droogt idd heel snel. Bij fouten evt verwijderen en opnieuw beginnen is er helaas niet bij dan.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
En pas op met welke soort over welke soort heen kan en welke juist niet. Ook zijn niet alle plastic soorten blij met cellulose lak.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
@Roadstar36:.........ruzie met je vrouw gehad? ;D. Kretiek mag zeker, ook deze, maar een héél klein beetje opbouwend kan ook misschien.
Ik zie best de resultaten die bv Karst bereikt met Phildie, terwijl hij vroeger een fan was van de KleiNSpoor vers. Zoek maar eens op "een lans breken voor KleiNSpoor verf". Verder ga ik het eens uit proberen, al hoewel het best wel zonde is van de hoeveelheid verf die ik er nog van heb staan. Anzich is er met die verf niets mis en ja, er zijn ook veel nadelen aan. Met name de erg lange droog tijd.
Wat betreft mijn plan K's, ik probeer ze er op mijn eigen manier net even iets extra's aan te geven. Verder weet ook jij dat de foto's elk detail en foutje onmiddelijk afstraffen, die je gewoon op het oog niet of slecht ziet. Mij gaat het om de totaal indruk, en die is als je door een raampje van 1x1,5cm naar binnen kijkt zondermeer goed.
Er zijn er vele op dit forum die dingen laten zien die een héél stuk mooier zijn, andersom is ook het geval. Je zou bijna bang zijn om je kunsten hier te vertonen als je niet met de "top" mee kunt komen. Maar ik denk dat we met zijn alle een en de zelfde mooie hobby hebben die een ieder naar eigen kunnen invult. Leren kun je alleen door te kijken naar anderen en het ook zelf te proberen. Dat is de enige reden waarom ik eigenlijk alles plaats wat ik aanpak. Proberen anderen te inspireren om ook eens iets zelf te doen ;).
-
Beste Ruud,
Ik heb een hele lieve vrouw en ik moet echt heel veel moeite doen om haar een beetje boos te krijgen, dus dat loopt wel los.
Nee ik reageerde alleen maar op de door jou dus ook al ontdekte minpunten van Phildie en Talens verf.
Met Phildie spuit je zo@n kap gewoon helemaal in alle kleuren binnen het uur , met afplakken inbegrepen.
Ook over kunstof weinig problemen ff primer dan eerste laagje heel dun en als dat binnen 1 minuut droog is kun je gewoon vol spuiten.
Kijk maar bij Kees Jan.
Wat betreft het interieur van je plan K rijtuigen .
Dat zijn best dure jongens , dan kan een potje humbrol en een mooi kwastje toch ook wel en krijg je iets mooiere werkstukken te zien.
Maar goed het is hier vaker gezegd ieder beleeft de hobby op zn eigen manier. ;D
Veel plezier.
Michiel waarom kun je het bij eventuele fouten niet corrigeren , je kunt er toch gewoon weer over heen spuiten.
Gr Jan
-
@Jan: no hardfeelings ;). btw, de phildie is besteld, ga ik kijken of de KleiNSpoor op den duur vervangen gaat worden. Eerst wachten tot die binnen is en dan is eerst de 2384 als proefkonijn aan de beurt ;). En ben ook zuinig op je vrouw, die soort is zeldzaam (y).
-
Na lange tijd maar weer eens een update.
Nadat de loks al enige tijd geel waren ben ik gisteren maar weer eens aan de slag gegaan.
Beide loks zijn gisteren voorzien van hun airco's en een grijs dak en vandaag ook het grijs van de slabbers, roosters en onderzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6027.jpg)
Daarna is de Locon 9902 voorzien van KleiNSpoor transfers en de grijze koplampranden. Waarbij er een heel klein randje van het oranje gedeelte verwijderd moest worden om de transfer passend te maken voor het oude model 1600 van Roco. Als je het al niet wist, zou het waarschijnlijk (bijna) niemand zijn opgevallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6028.jpg)
Hoewel ik ook een setje voor de Oranje-Witte Locon uitvoering heb, is het ook nog de bedoeling de eerdere versie van de Locon 9901 te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9901_transfers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9901_transfers.jpg)
Ik weet dat er foto's op het net staan waarbij de betreffende NS1600 reeds ontdaan is van zijn vignetten (je ziet ze nog vaag), en is de Locon 9901 daarop alleen voorzien van een computernummer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9902_zonder_locon_transfers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9902_zonder_locon_transfers.jpg)
Foto komt van http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%201600.htm (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%201600.htm)
Zijn er ook nog foto's van de Locon 9901 waarbij deze wel al van zwarte opdruk was vorzien, zonder zijn oranje/witte streep op de nog gele lok?
De tweede lok is voorzien van Railion 1606 Harderwijk transfers van KleiNSpoor (de transfers voor de 9901 bewaar ik nog effe voor de volgende nog aan te schaffen 1600 ;)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6030.jpg)
Wordt vervolgd ;).
-
Ook de Locon 9902 en de Railion 1606 zijn weer iets verder gevorderd. Het spuitwerk is klaar en en de kappen zijn weer op gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6031.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6032.jpg)
Verder met het inbouwen van de led verlichting. Ook hier weer de voorste stukjes van de oude lichtgeleiders er af gezaagd en vervolgens twee rode smd leds in serie op de stompjes geplakt met wat Kristal Klear. Het is altijd effe wat pielen, maar als het eenmaal zit en droog is werkt het perfect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6033.jpg)
Nu het lastigste nog, de drie front lichten nog. Hiervoor moet ik drie warm witte smd leds in serie gaan solderen.
Wordt vervolgd ;).
-
Maar weer eens verder met de Locon 9902.
Ook de warm witte smd leds aan elkaar gesoldeerd, en dan kunnen de kabelboompjes met smd leds en lichtgeleiders terug op hun plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6125.jpg)
Eerst even testen of alles werkt en vervolgens kan de verlichting in de kap met een klodder zwarte verf worden bedekt. Dit tegen strooilicht van onderuit de kap. De oude Roco 1600 serie heeft daar best wel last van.
Dan kan de kap weer netjes dicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6126.jpg)
Nog een keer op het testspoortje, sluitlicht..............
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6127.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6127.jpg)
En frontlicht.................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6128.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6128.jpg)
Zo die kan ook weer terug in de doos. Gaan we weer verder met de Railion 1606.
Wordt vervolgd.
-
Mooi gedaan die locon 9902 (y)
Tip: nog even de twee stekkerdozen grijswit maken tussen de voorramen.
Zie echte voorbeeld http://ovinnederland.jouwweb.nl/upload/4/b/0/ovinnederland/59lo-9902.large.jpg
Dan is hij echt helemaal af ;D
Mvg jamie diks
P.s ik zie ook dat je met een Railion 1606 bezig bent.
Heeft die werkelijk Aircounits op het dak gehad?
Ik kan daar namelijk geen plaatjes van vinden op het web,alleen maar zonder Aircounits.
Zie http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-1690.jpg
-
@Jamie: Nee, de Railion 1606 had géén airco's, maar toe ik besloot om er deze uitvoering van te maken, zaten ze er al op ;) Ik had geen zin om ze er weer af te halen en het hele dak weer over te spuiten. Dat is het voordeel dat (bijna) niemand het weet door al die veranderingen die de 1600's gedurende hun bestaan hebben ondervonden.
-
Ah ok duidelijk.
En mocht je je bedenken zet je er gewoon andere beschrifting op,dat is makkelijker dan verbouwen ;D
En klopt je model weer naar werkelijkheid met Airco (y)
http://imagizer.imageshack.us/a/img4/69/img51111.jpg
Mvg jamie
-
Verder met de Railion 1609.
Ook hier weer de lichtgeleiders aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6129.jpg)
Met een Roco zaagje afzagen. Dan moet je overhouden, de stift met daaraan nog ca 1 a 2 mm vierkant profiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6130.jpg)
Dan de smd-leds solderen, twee setjes van 3x warmwit in serie en twee setjes 2x rood in serie. Daarop de "stompjes" lijmen met wat Kristal Klear.
De lange geleider op de middelste warmwitte smd-led
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6132.jpg)
De rood gelakte stompjes op de rode smd-leds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6131.jpg)
Zo, nu het boeltje eerst maar eens een dagje laten drogen.
Wordt vervolgd ;).
-
Passen we ondertussen de print iets aan. De oude lampjes gaan er uit. Aux1 hebben we nodig voor het sluitlicht aan de ene kant. Even een cocktailprikker in de connector stoppen en dan een stukje decodersnoer aan de connector solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6133.jpg)
Ook de serieweerstanden voor de leds van de frontlichten worden op de print gesoldeerd. De weerstanden voor de sluitlichten komen aan Aux1 (groen) en Aux2 (paars).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6134.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6134.jpg)
Wordt vervolgd ;).
-
En hem vandaag maar effe afgemaakt.
De smd-leds in de koplampen gezet met wat Kristal Klear en na het drogen een kwastje zwarte verf erover tegen het strooilicht onder de kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6137.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6137.jpg)
Ook de andere kant het zelfde recept. De draaden ook met wat KK in de neus vast gezet zodat de solderingen ontlast zijn. Wel zo handig als je de kap er later een keer afrukt ;). Ook het schotje zet ik in het dak vast met een druppel KK.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6138.jpg)
En dan kan de kap weer op het onderstel en kan er een laatste keer getest worden. Frontlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6139.jpg)
Sluitlichten, netjes schakelbaar in de rijrichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6140.jpg)
En nog een laatste voor hij weer de doos in kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6141.jpg)
Zo, ik hoop dat jullie er enig leesplezier aan beleeft hebben in deze komkommertijd 8). Ik ga lekker op zoek naar een 1600 koopje voor de ombouw naar de oranje Locon 9905 of zo ;).
-
Mooi!
Nog een plaatje van de echte; inderdaad zonder airco.
(https://farm6.staticflickr.com/5230/5565387662_37d0421930.jpg)
Bron: Flickr