BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronaldp op 01 June 2014, 14:37:32
-
Rij fleischmann piccolo(nspoor)
Heb een tunnel portal gekocht van Faller type 272575. http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.1581/ecm.at/2-Tunnelingangen.html
Deze tunnel portals zouden in een bocht geplaatst moeten worden.
Alleen dan raken de treinen de tunnel steeds.
Ben dus op zoek naar een zelfde soort tunnel portal waar wel de treinen in een bocht door heen kunnen.
Zijn die er? Graag advies voordat ik weer een verkeerde tunnel portal koop.
mvg ronald
-
Iedere wagon of lok zal in een bocht steeds uitzwaaien in de breedte
Tunnelportalen voor in bochten bestaan bij mijn weten zelfs niet en ofwel moet je deze zelf bouwen of moet de bocht zo flauw zijn dat de uitzwaai minimaal is.
Groetjes
Peter
-
Advies: recht de tunnel in en na de lengte van het langste rijtuig pas een boog,
of: radius van bogen in het zicht minimaal twee maal de lengte van het langste rijtuig.
-
Je zou een tunnelportaal voor dubbelspoor kunnen gebruiken.
-
Dit is wat ik in gedachte had? Tunnels staan aan beide einde van de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_63.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_29.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_15.jpg)
Of hebben jullie een beter idee?
mvg Ronald
-
Alternatief: de wisseltongen van beide driewegwissels in de tunnelmonden laten beginnen en eventueel nog een kort recht stuk voor de wissels. Lijkt me links wel mogelijk, rechts niet.
-
In het grootbedrijf zijn de bogen zo flauw dat het voor een tunnelportaal niet uitmaakt.
Voor het model geeft de Morop aanbevelingen in NEM105 (http://www.morop.eu/de/normes/nem105_d.pdf)
-
Het is wel nog steeds mosterd na de maaltijd..maar misschien 2 aparte enkelspoortunnelportalen, ietsje verschoven van elkaar en die dan wel ietsje breder aan de basis zijn.
Als ik het goed heb gezien/gelezen dan is het portaal in je beginpost 27 mm breed aan de basis.
Dit portal is 32 mm breed en speciaal voor "Kurvenpassagen "geschikt...blijft toch wel eerst (veel) passen en meten...
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.1584/ecm.at/2-Tunnelportale.html (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.1584/ecm.at/2-Tunnelportale.html)
Jos
-
Zijn die wagons al een 30 centimeter versie? Anders kan je misschien in Houten een tweedehands exemplaar aanschaffen om te testen zodat je ook als met exacte schaal lengte gaat rijden de boel nog past.
-
Je zou ook de portalen verder terug kunnen plaatsen tot bij de rechte stukken, dan maak je b.v. steile rotswanden met van dat gaas erop tegen vallende stenen of met steunmuren of een een stukje afdak of galerij tegen vallend gesteente tot aan het portaal.
Stephan.
-
Pruters.
Wat bedoel je met: portalen verder terug kunnen plaatsen tot bij de rechte stukken.
Bedoel je meer naar de wissels of op kopse kant van de plaat waar de bocht over gaat in een stukje rechte rails.
mvg Ronald
-
Dat bedoel ik, zet je ze in het midden van het rechte stukje op de kopse kant van de plaat.
Voordeel, de trein rijdt langer in het zicht, nadeel is dat je meer bocht ziet en misschien was het de bedoeling van de tunnel om de boog uit het zicht te hebben.
Stephan.
-
Bouw zelf portalen.
-
Zelf portalen bouwen?
Ben nog niet zo ervaren met zelf bouwen.
Dit wordt me eerste baan met bergen.En dat is al nieuw voor me.
Heb nog geen voorstelling hoe ik de bergen ga maken/vorm geven.
mvg Ronald
-
als je de portalen mooi loodrecht op de bochtlijn plaatst dan zal je wel geen problemen krijgen.En anders gewoon het tussenstukje bovenaan het portaal iets breder maken.Is makkelijk te doen.Ik heb dat ook moeten doen bij een portaal dat in een bocht lag omdat in Ho de wagens op 1/87 er maar 1 mm overhielden.Beetje verbreden viel niet op en nu hebben de als snel 5 mm.