BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wim Romijn op 26 August 2007, 10:50:01
-
Als ik een eigen snelheidstabel zet in een decoder dan valt het mij op dat een hogere waarde niet per definitie een hogere snelheid tot gevolg heeft.
Als ik een lok namelijk via Koploper laat ijken dan krijgt ik het volgende:
CV waarde 170 = snelheid 137 km.
CV waarde 255 = snelheid 120 km.
Mijn ijkspoor is 166 cm. en de aanloop tot het ijkspoor is ca. 150 cm.
In dit geval betrof het een stoomlok die in beide gevallen in vooruit rijden gemeten werd. Er kan dus geen verschil zitten in de methode van berekening.
Ik zou verwachten dat een hogere waarde ook een hogere snelheid zou moeten zijn of in iedergeval gelijk maar nooit een lagere snelheid.
-
Beste Wim,
Ik betwijfel of je op het ijkspoor zo nauwkeurig kan meten. Doe je de meting automatisch of op de hand? Bij handmatige metingen ligt de spreiding gauw in de orde grootte van 20%. Het ziet er naar uit dat de zaak overstuurd is. Dat wil zeggen dat ongeacht de CV waarde je de maximale snelheid rijdt. Probeer aanzienlijek lagere CV waarden; zoiets in de orde grootte van 0 t/m 64.
De loks worden bij mij computergestuurd geijkt. Ik krijg dan iets in de orde grootte van 5% nauwkeurigheid. Eerst wordt een CV snelheidsgrafiek gemaakt. Aan de hand van deze grafiek worden de genwenste snelheden d.m.v. de CV-waarden geprogrammeerd. In schaal N kan ik vrij goed modelsnelheid rijden.
-
Het ijken gebeurt automatisch.
Wat ik eerst doe is de maximale waarde (255) in CV 94 zetten en dan liniair naar beneden.
Automatisch ijken tot ca. 80 km.
De waarde die ik nodig heb als maximum snelheid voor de lok uit de snelheidtabel noteren en kijken welke waarde hiermee overeenkomt en in CV 94 zetten.
En dan vanaf deze waarde een mooie grafiek naar beneden maken.
Het enige wat ik zou verwachten is dat als de CV waarde liniair naar beneden gaat de snelheid ook liniair naar beneden gaat maar niets is minder waar.
Op het moment dat de waarde 255 langzamer was dan de waarde 170 heb ik meerdere malen de procedure herhaald en telkens met hetzelfde resultaat. Hoe hoger de waarde hoe langzamer.
-
De loks worden bij mij computergestuurd geijkt. Ik krijg dan iets in de orde grootte van 5% nauwkeurigheid. Eerst wordt een CV snelheidsgrafiek gemaakt. Aan de hand van deze grafiek worden de genwenste snelheden d.m.v. de CV-waarden geprogrammeerd.
Even een vraagje tussendoor, welke software gebruik je hiervoor?
Zelf heb ik mijn loks simpelweg alleen geijkt in Koploper en hier en daar een enkele CV handmatig aangepast Vmin / Vmid / Vmax. Verder (nog) vrij weinig gedaan met de CV-waarden. Ik ben wel eens bezig geweest met een stukje software om dus ook in een grafiek de schaal-snelheid tegenover de stap te zetten en om de evt. aanpassingen hierin weer te programmeren naar de betreffende CV's.
Ik ben hier destijds mee bezig geweest aangezien ik niet de software kon vinden waarmee ik dat kon realiseren.
Groetjes,
Dave
-
Persoonlijk vind ik al dat geijk en instellen van snelheids tabellen maar lood om oud ijzer.
Wat ik doe is alles standaard houden, handmatig geijkte snelheden opgeven in koploper, dus gewoon zelf invullen. De tijd heeft geleerd dat er weinig verschil is tussen de treinen.
Dan de optrek en afrem vertraging van de decoder zo instel dat hij net iets trager is dan de optrek en aftrem vertraging van Koploper, dus dat Koploper altijd voorloopt. Dan regelt de decoder de snelheid zonder horten of stoten. En heb je zo een gelijkmatig rijgedrag. Doe je dat niet dan zie je iedere snelheidsverandering met sprongeties veranderen.
Mvg
Wim.
-
Dan de optrek en afrem vertraging van de decoder zo instel dat hij net iets trager is dan de optrek en aftrem vertraging van Koploper, dus dat Koploper altijd voorloopt. Dan regelt de decoder de snelheid zonder horten of stoten. En heb je zo een gelijkmatig rijgedrag. Doe je dat niet dan zie je iedere snelheidsverandering met sprongeties veranderen.
Wim,
Kun je hier een voorbeeld van geven want dit is mij niet helemaal duidelijk.
Wiebe
-
Maar dit alles is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Hoe kan het dat de waarde 255 in snelheid lager is dan de waarde 160
Of waarom heb ik de beschikking over 28 stappen als de trein bij stap 22 al op maximum snelheid is en zelfs bij stap 28 langzamer rijdt dan bij stap 22
-
Dat is niet zo moeilijk, maar dan ga ik wel uit van de dingen die hierboven staan en dan heb ik het ook alleen over een decoder. Dus niet over koploper, want daar weet ik niks van.
Als je bij stap 22 al de maximum snelheid geprogrammeerd hebt en de snelheid van stap 28 ligt lager, dan gaat de decoder dus via 22 (hoog) naar 28 (lager). Dus elke tussenliggende stap, ook al zou je die niet geprogrammeerd hebben, vertaalt de decoder naar een snelheid die lager ligt dan het maximum in 22. Je bent al over de top heen en kunt dus alleen nog maar naar beneden.
Want je kunt het aantal stappen niet verminderen, dus de decoder gebruikt ten eeuwigen dage alle 28 stappen.
Het lijkt mij trouwens volstrekt onlogisch en ongebruikelijk om een loc in 22 stappen te regelen terwijl je er 28 hebt. Het hele streven naar fijngevoelig regelen is juist gebaat bij zoveel mogelijk stappen.
Overigens: veel decoders hebben intern al 128 stappen.
Maarten van der Burgt.
-
Volgens mij zijn de interne stappen bij de decoders 256.
Mvg
Wim.
-
Maarten,
Ik had Koploper alleen genoemd omdat ik daarmee de snelheid had gemeten.
Waar het mij om gaat is dat bij stap 22 is de CV waarde 160 en bij stap 28 is de CV waarde 255.
Als ik in een auto rij en mijn gaspedaal staat halverwege en ik rij 120 km. en ik trap vervolgens het gaspedaal tot op de bodem dan verwacht ik harder te gaan en niet zachter. Blijkbaar werkt electronica anders.
Ik zie een hogere CV waarde als meer vermogen en dat moet volgens mij dan ook sneller rijden betekenen of indien het maximum is bereikt een gelijke snelheid maar nooit lager.
-
Dan snap ik het ook niet direct, maar dat kan ook voor diverse decoders weer anders zijn.
Ik zou deze decoder eerst maar eens resetten, want ik heb het vermoeden, dat er ergens een waarde in een CV staat die onbedoeld dit effect teweegbrengt, maar die je misschien vergeten bent.
Stel je voor dat de decoder standaard maximaal 12V geeft bij CVwaarde 255 en je via een andere programmering stap x met waarde 150 op 16 volt programmeert, dan krijg je mogelijk dit soort effect. Blijft koffiedikkijken.
Maarten
-
Wim, Ik heb ook nog en vraag uitstaan.
Wiebe
-
Beste Dave,
Ik schrijf de software zelf. Het algoritme kan je zo in ieder statistiekboek opzoeken; het is de kleinste kwadratenfit. Na de nodige loks met decoders getest te hebben, blijken de meeste snelheid CV curves bijna een rechte lijn te benaderen. Alleen bij oudere type decoders komt een sterkere afwijking voor. Omdat de rechte lijn meestal een beetje hol of bol staat, is een benadering van de curve met een deel van een parabool ruim voldoende. Als ik de juiste parabool gevonden en geprogrammeerd heb zijn de experimenten uitstekend te herhalen.
Beste Wim,
Even een paar domme vraagjes
1. Staat de lastregeling van de decoder aan?
2. Heb je de decoder omgezet naar snelheidscurve gebruiken?
3. Er zijn van die zieke decoders op de markt die bij gebruik van de snelheidscurve slechts 14 snelheidstreden accepteren; is het zo een decoder?
Buiten oudere typen decoders (<5 jaar) vind ik in schaal N met lastgeregelde decoders vrijwel altijd een nagenoeg lineair verband. Wat mij wel opvalt is dat ik slechts 25% of minder van de schaal gebruik. CV94 = 64 of minder.
Met geijkte decoders in ongekoppeld in dubbeltractie rijden is fun. Zet de locs 5 cm uit elkaar en ze blijven meters achter elkaar 5 cm uit elkaar rijden. Waarom zijn geijkte decoders voor mij zo belangrijk, in de software worden remwegen berekend (eenparig vertraagde beweging=parabool). Zo kan je een trein met de computer ook 20 cm voor een sein neer zetten zonder extra blokken in de baan toe te voegen.
-
Dave,
Het komt voor bij de Zilver decoder van Lenz en decoder 76420 van Uhlenbrock.
In welke CV staat de lastregeling, die staat namelijk nog op de fabrieksinstelling want daar ben ik niet aangeweest.
-
Uhm, Wim volgens mij is dit een reactie op het bericht van Moddemeijer? ;)
Groetjes,
Dave
-
Mijn vraag over het trager instellen van de decoder ten opzichte van Koploper staat nog steeds.
Wiebe
-
De decoder trekt in 10 seconden op naar 50 km/u
Koploper trekt op in 8 seconden naar 50 km/u
De decoder remt af in 10 sec van 50 km/u naar 0
Koploper remt af in 8 sec van 50km/u naar 0
In beide gevallen is de decoder dus trager dan Koploper en zal het een rustiger rijgedrag geven.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Theoretisch heb je hier misschien wel gelijk maar vooral bij het remmen zou ik het niet aandurven om het zo in te stellen.
Een trein kan zo heel makkelijk een stopplaats voorbij schieten, vooral als Koploper het remmen nog aan het leren is.
Overigens stel ik op de decoders ook een hele kleine optrek/remvertraging in en daar ben ik tevreden mee.
Jan.
-
De snelheidscurve wordt ingesteld met CV 29 bit 4. Bit 4 moet aan staan (1).
De fabrieks default is uit (0)
De lastregeling wordt aangezet met CV 49 bit 0, CV 50 bit 0 of CV 56 bit 1. Dit is erg fabrikant afhankelijk. Deze moet aan (1) staan.
De fabrieks default is aan (1)
Probeer ook de 14 staps modus uit. Zet hiervoor CV 29 bit 1 op 0. De default is 1. Sommige decoders kunnen niet interpoleren bij een geprogrammeerde snelheidstabel.
Afwijkende decoders komen voor. Controleer altijd eerst in de handleiding.
-
Wim,
Een trein kan zo heel makkelijk een stopplaats voorbij schieten, vooral als Koploper het remmen nog aan het leren is.
Jan.
Maar dat is geen enkel probleem hoor. Dat werkt.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Het is mij nu geheel duidelijk. Ook het feit, dat één van mijn treinstellen rukkerig optrok. Dit heb ik nu kunnen verhelpen.
Wiebe