BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Marco1 op 26 August 2007, 09:58:33
-
Ik heb zelf een klimspiraal gemaakt. Ik rijd Fl.mann modelrails. De binnenbocht is met rails 6030 en de buitenbocht is gelegd met flex rail. Het hoogteverschil na 1 omw. is 8 cm. Dit heb ik nodig om er een trein onderdoor te laten rijden.
Het probleem dat zich voordoet is dat de trein niet goed doorrijd maar slipt.
De maten van het spiraal heb ik opgezocht in de encyclopedie van Modelspoorpraktijk!!
De trein is niet te lang; loc + 3 rijtuigen
Wie weet raad????
-
Vreemd hoor. ???
Je gebruikt het buitenste spoor toch wel als stijgingsspoor?
Groet Jaap
-
Als de lok slipt is de hellingshoek te groot of de lok/trein loopt te zwaar.
Wat voor straal heeft de rails 6030?
-
je moet de stijging in een klimspiraal altijd zo flauw mogelijk maken.
En zoals al gezegd altijd omhoog rijden in de buitenste baan.
Als je er de ruimte eigenlijk niet voor hebt dan moet je hem ook niet maken.Of in een ovaalvorm in plaats van rond.
-
Hallo
De radius van Fl** 6030 is 41,5 cm. Het stijgingspercentage komt dan op
8/(41,5x2x3,14)x100=3,07% . Het buitenste spoor komt dan uit op ong. 2,7% Dit zijn dacht ik waarden aan de grens of er net over heen.
Dus hopenlijk de stijging aan het buitenste spoor
Ik werk zelf met Roco-line R6 straal 60,4 cm voor het buitenste spoor, dan kom je uit op 2,1% wat duidelijk gunstiger is en geen enkel probleem geeft.
Jaap
-
Railho,
Lopen alle rijtuigen even makkelijk? Druppeltje olie.
Zijn de antislipbandjes van je loc nog goed? Vervangen.
Is de helling in de hele spiraal overal ongeveer gelijk? Corrigeren.
Groet, Cor
-
het buitenste spoor is idd het klimmende spoor.
Mss dat de anti-slipbandjes versleten zijn.
De trein loopt niet zwaar maar ik zal er toch maar even naar kijken.
Voor wat betreft de stijging; dit is eigenlijk over goed en gelijk.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie!!!
groetjes
-
rijd de loc er alleen wel tegenaan?
mvg,
Sander
-
Ken dit probleem met Fleischmann loks. Heb zelf een oude Re4/4 die op mijn spiraal ook de nodige moeite heeft. Nochtans heeft deze een straal van meer dan een meter en stijgingspercentage van minder dan 2%. Los gaat ie er vlot tegenop, met 3 wagons idem dito maar vanaf 4-5 wagons heeft ie het duidelijk moeilijk.
Wielbandjes zijn nochtans goed en slipt niet door.......heeft gewoon niet voldoende vermogen.
Daarom dat ze ook dubbeltractie hebben uitgevonden bij de SBB ;D