BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: tothebeach op 26 May 2014, 09:06:46

Titel: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: tothebeach op 26 May 2014, 09:06:46
In twee draadjes (Backwater (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58064.msg3221449530.html#msg3221449530) en Litter bin (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.msg3221454236.html#msg3221454236)) las ik over afwijkende bielsafstanden.  Deze info kwam eigenlijk net te laat, want ik had juist al mijn rails gelegd. Overigens heb ik ooit wel eens iets soortgelijks in een MIBA gelezen, maar me nooit gerealiseerd dat zelf toe te gaan passen.
Maar vanwege een constructiefout in mijn modulebakken heb ik een deel van de rails weg moeten nemen. Daarnaast zag ik op een Frans forum (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=41804&hilit=broca&start=1800#p1255620) het effect van verschillende afstanden tussen de bielzen. Toen was ik om. Met een stukje Piko A-gleis heb ik een proefstukje gemaakt. Als 'mal' heb ik een koffielepeltje van een stationssupermarkt gebruikt. Deze afstand is mij iets te groot, maar het effect begint wel te lijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2991_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2991_1_1.jpg)

Gelijk ook maar eens geëxperimenteerd met wat gras en poedertjes ;).

Op de vrije baan (ik bouw een secundaire lijn) kan ik de vergrootte bielsafstand gewoon toepassen (bielsen onderling los snijden en ze iets opschuiven). Dit lukt met de sporen in het station ook, maar hoe zit het bij de wissels? Hebben deze ook een vergelijkbare bielsafstand? En hoe kan ik dat eenvoudig toepassen? Want om nu een geheel nieuw bielsbed voor een wissel te gaan bouwen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2990_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2990_1.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: Jeronimos op 26 May 2014, 11:25:37
Hoi Michel,

Misschien moet je dan een geheel nieuwe wissel bouwen? ;) ;D
Bijvoorbeeld aan de hand van een sjabloon van fasttracks. Dat zou dan een volgende stap zijn. ALs je dan toch de rails gaat aanpassen, is een wissel gewoon de volgende stap in je ontwikkeling.

In dit document:  Geometrisch en constructief  ontwerp van wegen en spoorwegen
 Deel D. Constructief ontwerp van spoorwegen
 
September 2007 van Prof.dr.ir. C. Esveld

(googlebaar)

vind ik dat er een h.o.h dwarsliggerafstand is van 60 cm voor bijv de tgv lijnen in Frankrijk. Ook in Nederland kent men deze afstand.

in dit document: Railcon® Complete wissels van de Meteoor BV

(googlebaar)

staat dat ook wissels deze afstand kennen. Goed is wel voor Nederland, maar ik denk dat dit voor la douce wel hetzelfde is. Je praat dan wel over een veel gebruikte en belaste baan. Een minder gebruikt spoor heeft een hoh van 75 cm. Dat zal dan ook wel voor de wissel gelden.
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: guest7823 op 26 May 2014, 11:37:56
De dwarsliggerafstand varieert met de verwachtte belasting.

Bij (hoge snelheids) hoofdspoor liggen de dwarsliggers dicht op elkaar, bij lokaalspoor en rangeersporen liggen de dwarsliggers verder uit elkaar.

Ik zal kijken of ik in de boekenkast wat Nederlandse maatvoering kan vinden. Uit mijn hoofd meen ik te weten dat US branchline overeenkomt met NL hoofdspoor

Groeten,

Kniesoor
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: tothebeach op 26 May 2014, 11:50:23
@ Jeroen, Dank je wel voor deze technische gegevens. 75 cm kom op 1/87 op 8.6mm.. Bij bovenstaand voorbeeld is de afstand dus te groot, dit is namelijk tussen de 9 en 10 mm.. Qua wissels gaat het dus een probleem geven dus  :-\. Alhoewel, de (hoh) afstand tussen 5 bielzen is 27mm. Tussen de 5 bielzen er 3 uit snijden, twee herplaatsen, dan kom ik rond de 9mm. uit. Zou kunnen. Vanavond eens kijken.

@ Paul, het betreft hier lokaalspoor. Ben benieuwd naar je bevindingen. Het zal een rustiger beeld geven, denk ik.

Groet,
Michel
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: Hans Reints op 26 May 2014, 13:36:34
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img007_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img007_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img008_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img008_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img009_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img009_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img010_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img010_4.jpg)
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: tothebeach op 26 May 2014, 14:22:03
Hans, dank je wel. De tekst is duidelijk en vrij gemakkelijk toepasbaar op modelspoor. De wissels lijken standaardmaten (bielsafstand ~ 750mm)?

Groet,
Michel
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: Falkenberg op 26 May 2014, 16:44:05
Aangezien alle onderdelen voor een wissel aangepast moeten worden aan de bielsafstand (glijplaten, klemplaten etc) worden wissels al heel lang niet van wisselende bielsafstanden voorzien.
Dus je kunt de wissels gewoon zo laten.

dirkjan
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: tothebeach op 26 May 2014, 19:14:02
Dat scheelt een behoorlijke klus. Met al heel lang mag ik minimaal 50 jaar lezen? (TpIII loopt dan bijna ten einde ::))

Groet,
Michel
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: Falkenberg op 26 May 2014, 19:39:16
Minimaal vanaf de (19)20-er jaren
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: Railroadtycoon op 26 May 2014, 23:07:41
Dus bij raillasplaten en bij wissels géén dubbele bielzen?

Allie
Titel: Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
Bericht door: tothebeach op 27 May 2014, 07:40:32
Minimaal vanaf de (19)20-er jaren
Dat maakt het makkelijk  (y). Gisteren al wat gefröbelt. 20m x 4/3 =26.7 (27) dwarsligger voor gewoon spoor. De afstand tussen de bielzen is dus ongeveer 20m/27=0.74m. En dat komt ongeveer over op 8.5mm h.o.h. op 1/87.
Malletje gemaakt, iets minder dan 5mm styreen afgesneden. En dan maar schuiven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3001_1.jpg)

Van de bielzen die ik verwijderde heb ik dubbele bielzen gemaakt en deze met 2 componentenlijm aan de rails vast geplakt. Ook enkele andere bielzen konden niet met hun railschoenen aan de rails blijven zitten (de raillas zat in de weg), ook deze heb ik vastgeplakt. Draadje eronder voor verkanting, et voilá:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3002_1.jpg)
Ter vergelijking heb ik een boog erbij gehaald die nog niet gedaan is. Het gaat redelijk snel moet ik zeggen.

Dus bij raillasplaten en bij wissels géén dubbele bielzen?
Dat maak ik er niet uit op. Je zou kunnen zeggen dat bij het begin en aan het einde van de rail een biels ligt. In dat geval heb je automatisch een dubbele biels bij de raillas.

Groet,
Michel