BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 25 May 2014, 19:08:35
-
Ik wil een nieuwe start maken met Piko ICE startset, de digitale versie of Fleischmann met Profi. Met welke kan ik het beste starten, klopt het dat Piko rails niet zo denderend zijn?
-
Hoi Meppelspoor,
Meestal zit er in een startset alleen een ovaaltje rails met een inhaalspoor of een wissel met een kopspoortje. Dus omdat het maar om een klein beetje rails gaat kun je ook de rails uit de startset apart houden als een testbaantje en dan op Rocoline rails of Peco rails gaan rijden. Je moet toch nog aardigwat rails kopen om een complete baan te kunnen bouwen. Overigens heeft Roco ook hele leuke startsets.
Maar ik zou mijn railkeuze niet af laten hangen van de paar stukjes rails uit een startset.
Als je nog meer tips wilt hebben kun je hier vragen of een PB sturen.
Groeten Ruud B.
-
Kijk naar wat je krijgt voor het geld (Piko levert in de goedkoopste set twee wagons, waar fleischmann er 1 levert), rails kan je altijd later wijzigen.
-
Piko A rail is code 100 Hierop kun je ook Peco en oa. de oude Fleischmann rails op aansluiten. De Fleischmann Profi is ca code 90 en zonder aanpassingen kan daar eigenlijk alleen Fl* Profi op aan worden gesloten. Maar zoals al gezegd, het gaat maar om een paar stukjes rail.
Allie
-
Fleischmann profi was toch altijd code 100?
-
Ja, de oude rails was hoger. Maar boeit inderdaad minder. Als je een digitale startset wilt aanschaffen, kan je beter kijken naar meegeleverde centrale. Op de Piko Digi ben je snel uitgekeken. Fleischmann levert tegenwoordig een grijze Multimaus en daar kan je een stuk langer plezier aan beleven.
Het is trouwens niet verplicht met een startset te starten.
-
Lees veel over roco line en geoline, maar deze hebben toch een laag rail profiel, past daar de fleischmann vlavlip sprinter en de trix ddm wel op zonder dat het gaat ratelen?
-
Hoi,
Zo extreem laag is het niet. Fleischmann profi-rails is code 100. Rocoline en Geoline zijn code 83. zie ook Rail spoorstaaf in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal). Bij de oudere modellen kan je een probleem verwachten. Bij de nieuwe modellen die nu uitkomen niet. Eigenlijk al een paar jaar moet het geen problemen meer geven. 2de hands spul kan soms problematisch zijn.
Groet Ronald.
-
Klopt het dat rocoline code 75 is?
-
Nee, Peco heeft dat, Rocoline is code 83 en alles wat aan nem voldoet riijdt daar overheen. Je moet echt teruggaan tot de eerste generatie Lima Koploper en Fleischmann wagentjes uit de jaren zeventig om met Rocoline problemen te krijgen. Rocoline bestaat ook alweer 30 jaar.
-
Op code 100 rijdt alles ;D (y)
-
Dan staat het fout in de encyclopedie, staat roco line code 75. Complete startset hoeft van mij niet, wil de beste rail en uigebreide assortiment. Keuze gaat nu tussen peco en rocoline/geoline.
-
Ikzelf gebruik Peco code 83 rails en wissels en daar ben ik best tevreden mee. ;)
Wil je digitaal rijden of analoog? Misschien kan je 2dehands wel een leuke (digitale) startset vinden om mee te starten?
-
Rocoline staat inderdaad in de verkeerde kolom.
-
ik wil digitaal beginnen
-
Zoals hierboven al gezegd: zorg dat je een multimaus in handen krijgt.
Op Fleischmann profi rails werkt het meeste Trix spul zonder problemen zolang er normale wielen onder zitten.
Grootste 'probleem' van de Profi rails is dat geen enkele huisjes fabrikant voorgesneden deuren levert voor de ballast hoogte. Dat is allemaal óf ballastloos óf Märklin maten.
Grootste voordeel van rails met ballast bed is wat mij betreft de goede verbinding clips, en de voorbereiding voor schakel componenten in de ballast, of onder de baan.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Grootste 'probleem' van de Profi rails is dat geen enkele huisjes fabrikant voorgesneden deuren levert voor de ballast hoogte. Dat is allemaal óf ballastloos óf Märklin maten.
Wat heeft de hoogte van een (voorgesneden ?? ) deurtje van huisjes nou te maken met rails ??? Al dan niet met ballast.
Grootste voordeel van rails met ballast bed is wat mij betreft de goede verbinding clips, en de voorbereiding voor schakel componenten in de ballast, of onder de baan.
Knappe jongen die in de ballast van profirails schakelcomponenten weggewerkt krijgt.
Heb het idee dat je niet weet hoe profirails van Fleischmann er uit ziet.
-
Kijk eens in de handleiding van bijvoorbeeld art nr 6435 en 6432. Elke rechte sectie van 100mm of langer heeft die sleuven voorgeboord in het ballastbed. Als je de rails tegen het licht houdt kan je de gaatjes zien zitten.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk