BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: mat64ns op 24 May 2014, 21:34:33
-
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn piko hondenkop (wisselstroom).
Het gaat als volgt: het treinstel rijdt een stukje en dan staat het opeens stil.
De lampen zijn dan ook uit. Als ik het treinstel dan van de baan af neem en opnieuw op de baan zet rijd het soms een stukje en doet daarna weer hetzelfde.
Ik heb het gevoel dat het probleem bij het sleepcontact zit, maar ik weet niet wat ik dan het beste kan doen, want het sleepcontact staat dan al recht.
Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Ik heb het gevoel dat het probleem bij het sleepcontact zit, maar ik weet niet wat ik dan het beste kan doen, want het sleepcontact staat dan al recht .
Wat bedoel je met staat dan al recht??
Bedoel je soms dat het sleepcontact kortsluiting maakt als het treinstel een bocht in gaat? uit komt? Stopt het treinstel steeds op de zelfde plaats?
Trouwens welkom op deze site!!
-
Dag Mat,
Rijd je analoog AC of digitaal? De eerste indruk die ik krijg is dat het stel niet zo'n beste stroomafname heeft. Mijn digitale gelijkstroom versie heeft extra stroomafname gekregen via het niet aangedreven deel omdat de stroomafname van slechts een bak niet voldoende was.
Mvg,
Robert
-
@ Nichttrain1:
Met recht staan bedoel ik dat het sleepcontact niet scheef staat en volgens mij gewoon steeds de rails raakt. De plaats waar het treinstel stopt is niet steeds hetzelfde, en volgens mij maakt het ook geen kortsluiting.
@ Biesje :
Ik rijd AC digitaal, maar ik heb geen central station of zo iets. Ik heb een transformator uit een startset ( Ik heb nog niet heel lang een modeltrein) Zelf denk ik ook dat het aan de stroomafname ligt. Hoewel het treinstel af en toe het ook een hele tijd doet zonder steeds stil te staan. Mijn andere marklintreinen hebben hier geen last van, dus misschien is het sleepcontact niet goed.
Bedankt allebei voor het snelle antwoord ;)
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Als je sleepcontact steeds de rail raakt is er iets niet goed en krijg je dus wel kortsluiting.
Dan moet je daar het probleem zoeken en oplossen 8)
En als je geen central station oid gebruikt maar alleen een transformator rijdt je geen digitaal maar analoog.
-
Hoi Remunj
Volgens mij is het wel digitaal omdat ik met die transformator 4 treinen tegelijk kan laten rijden.
Het zou inderdaad best kunnen dat er ergens iets kortsluiting maakt.
Ik zal eens kijken of het kortsluiting maakt en of ik het dan kan oplossen.
Bedankt voor de info! :D
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag het deel van het treinstel met sleepcontact uitelkaar gehaald.
Zelf ben ik niet heel goed in dit soort problemen met modeltreinen.
Dus heb ik er wat foto's bij gedaan zodat julie ook kunnen kijken
Het sleepcontact:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1557.jpg)
Hier komen de draden uit het draaistel met sleepcontact en andere draden bij elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1558.jpg)
De rest van de draden op dit deel van het treinstel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1559.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1559.jpg)
Het sleepcontact op de rails:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1560.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1560.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1561.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1561.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1562.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1562.jpg)
Ik hoor graag een reactie van jullie
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Door de (hier en daar matige) kwaliteit van de foto's is het net goed te zien maar zo te zien lijkt er niet veel aan de hand met de sleper. Kan deze wel soepel op en neer bewegen?
Komt de sleper ook goed genoeg omhoog bij wissels?
Met een trafo kan je meerdere treinen tegelijk bedienen. Dat klopt. Alleen rijden ze dan wel allemaal tegelijk of staan z e allemaal stil ;D
Kan je ze apart bedienen, dan heb je dus een centrale en hebben je treinen een decoder aan boord die je een adres gegeven hebt.
Dus zeg het maar, wat heb je nu, analoog met een trafo, of digitaal met een centrale?
-
Door de (hier en daar matige) kwaliteit van de foto's is het net goed te zien maar zo te zien lijkt er niet veel aan de hand met de sleper.
Ik vind de kwaliteit noga mee vallen, mijn aandacht zou uitgaan naar de aarding van de wielen.
Want omdat het een stel is van fabrieskwege is uitgerust met een dubieuze decoder de Uhlenbrock 56122, kan het best zo zijn dat als de analoge spanning even wegvalt de decoder is 'vergeten wat hij deed' en dus niet door gaat.
Dus zeg het maar, wat heb je nu, analoog met een trafo, of digitaal met een centrale?
Neen hij heeft een trein die stopt :P
grt Piet.
-
@ Remunj: Al mijn treinen hebben een decoder aan boord, dus volgens mij is het digitaal :D
@ PietB: Bedankt voor de info. Weet U wat ik nu moet doen om er voor te zorgen dat de hondenkop niet steeds meer stopt?
Bedankt alle twee voor de reactie en info (y)
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
@ Remunj: Al mijn treinen hebben een decoder aan boord, dus volgens mij is het digitaal :D
Ja je treinen zijn wel digitaal maar is de aansturing dat ook, waar regel je de snelheden mee?
grt Piet.
-
De verwarring zit in het woord 'Transformator' wat normaal gebruikt wordt om analoog treinen aan te sturen, simpelweg een omvormer van 230 volt AC naar een lagere spanning. Een digitale rijregelaar, hoe simpel ook, zoals een lokmaus, waarmee je dus een nummer kiest en dan een snelheid instelt, is een centrale. Maakt in mijn ogen niet uit hoe je het aanstuurt: er moet goede stroomgeleiding zijn. De Piko Hondekop blinkt, naar mijn mening, niet uit in stroomafname.
Als je ons verder vertelt hoe het apparaat heet, serienummer, merk, typenummer etc. , waar je allesmee aanstuurt, dan kunnen we meer gericht een oplossing zoeken. Als je ons meer details vertelt dan kunnen de experts alhier beter een inschatting maken van de situatie.
Mvg,
Robert.
-
zet er eens een andere decoder in. Zou wel eens brak kunnen zijn.
vr. groet,
Wiebe
-
Kan ook nog zijn dat het sleepcontact wel mechanisch vast zit maar de draad er van los zit, of een ander wankel kontact bezit, trek er eens voorzichtig aan, of draai het schroefje waar het sleepcontact mee vast zit eens los, dan zie je gelijk of het electrisch en mechanisch vast zit.
Het beste is de draad vast te solderen aan het sleepcontact als het al niet gedaan is. (Ervaring mee? JA!).
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle info en reacties! (y)
Ik zal in dit bericht proberen wat meer precieze info te geven over de hondenkop en transformator.
Ik heb een Marklin transformator met het nummer: 67025. Het is een transformator waarmee ik 4 treinen onafhankelijk van elkaar kan laten rijden. Met een soort schuifknopje kan je naar de nummers 1,2,3 en 4 toe schuiven. Op die nummers staan treinen. de Hondenkop staat op nummer 1.
Verder rij ik op Marklin C rail.
De Hondenkop is van Piko (wisselstroom) en is geschikt om te rijden op die transformator.
Het nummer van de Hondenkop is 57323.
Ik zal zo even kijken of ik het schroefje van het sleepcontact los kan draaien om te kijken of het elektrisch of Mechanisch vast zit
Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp
Meer info of oplossingen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom!
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Dat is een Delta Control. Daar kun je wel op rijden maar je Hondenkop zul je moeten instellen op één van de 4 Delta adressen 78, 72, 60 of 24.
Gr, Ben.
-
Hoi Ben,
Ik heb inderdaad een soort Delta Control, maar dan een iets andere versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1563.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1563.jpg)
De hondenkop staat ingesteld op nummer 1
Bedankt voor de reactie,
Met vriendelijke groet Mat64ns
-
Ik heb net even gekeken of het sleepcontact elektrisch of mechanisch vast zit.
Volgens mij zit het sleepcontact elektrisch vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1565.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1565.jpg)
-
Piko Hondekop staat ook wel bekend om slechte soldeerverbindingen vanaf de fabriek. Kan zijn dat er een stukje (bolletje) soldeertin rond zwerft op de print en soms wel, soms geen kortsluiting maakt. Kan ook zijn dat een draadje ergens bijna los zit en soms wel, soms geen contact maakt.
-
Voel eens (voorzichtig) of de decoder niet te warm wordt, wellicht is dat de oorzaak......
-
Hallo Floris,
De hondenkop staat ingesteld op nummer 1
Op welk adres is dat? Ik neem aan adres 78 zoals Ben al heeft aangegeven?
Groet Ronald.