BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: BR203 op 24 May 2014, 11:58:22

Titel: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 11:58:22
Beste Medespoorders,

Ik heb een Nspoorbaan met ca. 20mtr spoor. in een "U" vorm, 12 seinen,12 wissels, 6 KuehnWD10 decoders. De decoders hebben hun eigen 14V voeding en digitaal op ECoS2 en doorgaans met 2 loks tegelijk rijdt.

Het probleem is dat na een aantal rondjes rijden de loks stoppen en ik ze een eind verder de baan op weer aan de gang moet krijgen of soms helemaal niet meer. ???  :o( (loks komen "koud" uit doos)

Na vele poetsbeurten zijn alle wielen van loks en wagons brandschoon, de rails glimmen als natte babybilletjes, doormeten zegt dat er voldoende stroom doorloopt.

Wanneer ik in "Energie" scherm van ECoS kijkt zie ik wel dat de amperage erg fluctueert.
Maar zelfs dan rijden de loks en stoppen zoals boven gezegd.

Is de ECoS ampere output niet in orde? Of is er behoefte aan een booster? Rails zijn waar nodig vernieuwd en gesoldeerd.
Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen? ??? :'( :o
Alle hulp is welkom, wanhoop nabij, kan ook aan huis komen.

bij voorbaat dank en groet
Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: Jan-Peter op 24 May 2014, 12:10:33
Hoi Kenneth,

Hoe stoppen de loks?
De lok stopt en lampen gaan uit => kans is groot dat er iets aan de stroom toevoer van de baan scheelt.

De lok stopt terwijl de lampen branden of knipperen=> De baan is goed, maar de er is iets aan de hand in de lok, resp vuil of overbelasting.
Kijk eens naar het vuil rond de koolborstels en verharde smeerolie, die twee zijn vaak een lastige cocktail voor locomotieven.

Jan-Peter
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: dimo1_dimo1 op 24 May 2014, 12:14:22
Het kan zijn dat de ecos net tussen 2 waardes meet en dus daarom fluctueert.. Of zijn het grote verschillen?
Gebeurt het op het moment dat een trein gaat rijden? Of altijd? Hapert er een loc op dat moment?
Kleine fluctuaties van 10 tallen milliamperes kan voorkomen
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: dimo1_dimo1 op 24 May 2014, 12:15:58
Oh jah, heb je de stroom afnemers van de locs ook gecheckt? Die kunnen ook vuil zijn..
Is het trouwens een vaste plek waar dit gebeurt? Heb je een grote baan?
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 12:21:39
Hi Auke,

Ja, na veel gepoetst en gepriegel zijn de loks/contacten/wielen enz. schoon.
Baan groote is ca.  2mtr lang, 1 mtr breed, tussenstuk van 0,7 x 0,4 en 2 mtr x 0,60 met dubbelspoor
Dacht dat de ECoS dit wel kan "voeden"?

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 12:24:14
Het kan zijn dat de ecos net tussen 2 waardes meet en dus daarom fluctueert.. Of zijn het grote verschillen?
Gebeurt het op het moment dat een trein gaat rijden? Of altijd? Hapert er een loc op dat moment?
Kleine fluctuaties van 10 tallen milliamperes kan voorkomen

Het haperen is eigenlijk constant en een lok rijdt goed totdat...
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 12:26:29
Hoi Kenneth,

Hoe stoppen de loks?
De lok stopt en lampen gaan uit => kans is groot dat er iets aan de stroom toevoer van de baan scheelt.

De lok stopt terwijl de lampen branden of knipperen=> De baan is goed, maar de er is iets aan de hand in de lok, resp vuil of overbelasting.
Kijk eens naar het vuil rond de koolborstels en verharde smeerolie, die twee zijn vaak een lastige cocktail voor locomotieven.

Jan-Peter

Hi Jan-Peter,

Het is soms een combi van alle 2 maar betreft wel loks die z.g.a.n. zijn en nagel nieuw.
Verder zijn alle loks/wielen/contacten/rails gereinigd en gepoets tot zuchtens toe.

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: Timo op 24 May 2014, 12:30:08
Gebeurd het altijd in dezelfde hoek? Heb je genoeg stroomaansluitingen op je baan?

Om de loc uit te sluiten zou je even een (schoon  ;D) ovaaltje kunnen maken. Loc erop en gaan. Blijft hij dan rijden moet je het in de baan (of misschien centrale) zoeken. Anders is het de loc.


Timo
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: santerdam op 24 May 2014, 12:30:30
Kun je iets beschrijven over de electrische aansluiting van de baan ? Heb je op één enkel punt de Ecos aangesloten op de baan of heb je een ringleiding met meerdere voedingspunten ?

Hebben stoppende treinen een voorkeur voor bepaalde punten op de baan ? En krijg je op die punten de stroompieken op de Ecos ?

Sander
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 13:25:23
Hi Sander,
Soms lijkt 't erop een bepaald punt op baan maar hier liggen wel aansluitpunten onder voor spanning ???
Er zijn geen pieken waarneembaar in ECoS.
Viavia had ik ook nog iets gehoord over warmte van decoder in loks maar kan ik dit in decoder verlagen maar eigenlijk kan niet want de loks komen koud uit doosje?

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: santerdam op 24 May 2014, 14:06:33
Kenneth,

Tot nu toe heb ik nog niet echt een goede suggestie voor je.

Het verhaal van de te warme decoder is technisch wel mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk:
- Bij modern materiaal komt een te warme decoder niet vaak voor, mits alles gewoon in orde is. Je schrijft dat treinen vaak goed rijden - kennelijk zijn ze dus in orde.
- Als een decoder te warm wordt en stopt, kun je dat niet opheffen door de trein een duwtje te geven. Na een poosje start de decoder vanzelf weer.

Je schrijft dat de lok koud uit de doos komt, maar het euvel krijg je pas na een aantal rondjes rijden. Dan is de decoder dus niet meer koud. Maar nogmaals, dit lijkt me minder voor de hand liggend.

Kijk goed of je niet iets anders kunt waarnemen - eens moet toch iets opvallen waardoor de oorzaak in beeld komt. Probeer zoveel mogelijk te beschrijven wat je ziet, alleen dan kan een forum je helpen.

Sander
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: Floris Dilz op 24 May 2014, 14:51:07
Heb zelf ervaring met een locje met spoor N-decoder die na vrij kort rijden al loeiheet werd (zonder dat het ding nou veel stroom trok), kon gewoon de spanning van een multimuis niet aan. Ding bleef dus na eventjes rijden staan met knipperende lampen. Ik weet niet wat voor spanning de ecos levert en of die omlaag te draaien is voor N-spul... die knipperende lampen als waarschuwing bij een oververhitte decoder zouden toch wel moeten opvallen, die gaan knap neuroot te keer.
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 May 2014, 15:00:43
Bij sommige (of alle ?) merken decoders voor N-spoor staat de decoder ingesteld op een afgifte van max. 12 V.
Wanneer de centrale ingesteld staat op 14 of 16 volt moet er in de decoder een spanningsverlaging plaatsvinden, mogelijk met een te hoge temperatuur als gevolg.
Dus de uitgangsspanning van de centrale verlagen.
Mocht dit niet helpen, zou de voorlopige conclusie moeten luiden dat het aan de lok's zelf ligt.

Maarten.
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 16:26:48
Hi Maarten,

Dank je. Zover mijn verstand reikt kan ik de ECoS niet lager dan 14V terugdraaien (achter op trafo)
Is er nog een andere mogelijkheid dan?

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 16:32:06
Kenneth,

Tot nu toe heb ik nog niet echt een goede suggestie voor je.

Het verhaal van de te warme decoder is technisch wel mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk:
- Bij modern materiaal komt een te warme decoder niet vaak voor, mits alles gewoon in orde is. Je schrijft dat treinen vaak goed rijden - kennelijk zijn ze dus in orde.
- Als een decoder te warm wordt en stopt, kun je dat niet opheffen door de trein een duwtje te geven. Na een poosje start de decoder vanzelf weer.

Je schrijft dat de lok koud uit de doos komt, maar het euvel krijg je pas na een aantal rondjes rijden. Dan is de decoder dus niet meer koud. Maar nogmaals, dit lijkt me minder voor de hand liggend.

Kijk goed of je niet iets anders kunt waarnemen - eens moet toch iets opvallen waardoor de oorzaak in beeld komt. Probeer zoveel mogelijk te beschrijven wat je ziet, alleen dan kan een forum je helpen.

Sander

Hi Sander,

Wat ik zie is dat soms lok's "stotterig" rijden na een paar rondjes of gewoon stoppen. Mijn gevoel zegt dat t lijkt als digitaal signaal of stroom niet goed doorkomt  ??? ::)
Ik heb de rails schoongemaakt, verbindingen in rails gesoldeerd, nieuwe rails in "verdachte stukken" en onder loopt een ringleiding met aftakkingen naar linker/rechterzijde baan en midden beide kanten en op rangeerterrein.

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: santerdam op 24 May 2014, 16:41:27
Kenneth,

Kun je de verlichting van de lok inschakelen ? En wat zie je dan aan die verlichting ?
Eerder gaven anderen al de hint te kijken wat daarmee gebeurt. Knippert het licht als de lok stopt of gaat het licht uit, wat zie je als de lok stottert enz.

Sander
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 17:37:06
Sander,

Licht kan apart ingeschakeld worden. Verlichting blijft constant ook als stottert.
Wanneer een lok stopt, is licht ook uit.

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: santerdam op 24 May 2014, 17:49:21
Kenneth,

Nog steeds heb ik geen duidelijk beeld wat er misgaat.

Bij het stotteren blijft het licht gewoon branden - lijkt dus dat de lok wel spanning krijgt.
Vervolgens schrijf je dat bij een stop van de lok het licht dooft - lijkt mogelijk dat de lok geen spanning krijgt.

- Heb je een proeflampje of multimeter om de spanning op de rails bij een stilstaande lok te bekijken ?

Een ander idee :
- Op hoeveel rijstappen staat de lok op de Ecos ingesteld en staat de decoder in de lok op datzelfde aantal ? Ik weet het, eigenlijk zou de lok dan altijd moeten stotteren / licht knipperen als dit niet overeenkomt. Maar het is een beetje zoeken naar de oorzaak.
- Heb je analoog rijden op de decoders in- of uitgeschakeld ? Probeer eens om dat uit te schakelen.

Sander
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 24 May 2014, 18:15:13
Sander,

Dank je.
Ik ga 't vanavond/morgen verder proberen......wordt vervolgd....

Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 06 June 2014, 11:03:27
Hi medespoorders,

Dank voor alle tips. Ik heb nu zo beetje alles gedaan.

Na wat denkwerk vermoed ik dat temperatuur mij beetje parten speelt in kwestie.
Ik las in ECoS handleiding over buitengebruik (wat ik niet doe, baan staat op zolder) en dat gebruikstemperatuur dan niet over 30gr mag.
Na metingen op baan niveau zag ik dat baan en ECoS omgevingstemperatuur gauw met dit weer naar 30gr gaat.
Ik ga nu voor koeling zorgen op baan/ECoS en kijken of dit misschien helpt om mijn probleem de wereld uit te helpen.

spoorgroeten allen
Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: Agebe op 06 June 2014, 13:56:56
Kenneth,

Volgens mij is je uitgangsspanning te hoog, welke uit je netadapter komt.
Deze kan je met een schroevendraaier instellen naar een lagere spanning. Kijk hiervoor in je handleiding:
Citaat
8.2.1 De uitgangsspanning instellen
De gestabiliseerde spanning wordt rechtstreeks voor de baan gebruikt. De uitgangsspanning moet
per schaal ingesteld worden. Daartoe bevindt zich aan de voorkant van de netadapter een kleine,
ronde opening waarin u met een schroevendraaier de spanning kunt instellen.
volledig naar links: ca. 14.5 V
volledig naar rechts: ca. 21,5 V
Afhankelijk van de schaal raden wij volgende waarden aan:
• spoor N 15-16 V
• spoor HO tweeleider (DCC) 16-18 V
• spoor HO drieleider: 18-20V
• Spoor 1 : 18-21 V
• spoor G : 20-21 V

Mvg Ab
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 07 June 2014, 14:19:35
Hi Ab,

Dank je, deze is al helemaal naar links gedraaid. Dus ca 14V.

groet
Kenneth
Titel: Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
Bericht door: BR203 op 20 June 2014, 11:45:58
Eureka!

Zoals Captain Kirk zei :"Scotty gimme more power!"

Het lag dus niet aan temperatuur maar aan té lage spanning.
Ik heb deze nu op 16V en boeltje rijdt weer (y) (y) (y) (y)

groeten
Kenneth