BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 25 August 2007, 12:23:51
-
Wat is nou het voornaamste verschil tussen een Irm en een Virm? Hebben we beide nog in Nederland? Kun je van een Irm een Virm maken?
-
Google en Wikipedia zijn je vrienden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel
Voornaamste uiterlijke verschillen: de V-IRM is verlengd (daar staat de 'V' dan ook voor, 'verlengd') en heeft de stroomafnemers op een tussenrijtuig in plaats van de koprijtuigen.
- Peter
-
Mag ik hieruit opmaken dat er geen irm samenstelling meer in de rondte rijdt en dit allemaal Virms zijn geworden?
-
De IRM is de oorspronkelijke dubbeldekker (interregio), de 3 en 4 delige zoals ze jaren gelden op de baan kwamen. De Virm (Verlengde IRM) rijdt tegenwoordig. Alle IRM's zijn intussen VIRM's. de 3 delige zijn 4 delig geworden en de 4 delige zijn 6 delig geworden. De panto's zijn verplaatst naar een middenbak en de trein is voorbereid op een hoge spanning, dwz dat als NS/ProRail eventueel besluit de bovenleidingspanning te verhogen naar (volgens mij ) 25Kv dan kan de VIRM makkelijk aangepast worden.
Het uiterlijke verschil is dan ook dat de trein 1 of 2 bakken langer is, en dat de stroomafnemer nu op een tussenbak zit ipv voorste/achterste bak. (en natuurlijk nog kleine verschillen zoals pictogrammen bij de deuren om te openen ipv tekst ed.)
-
Duidelijk! Dank je!
-
Ja inderdaad er rijden geen irm stammen meer rond.
Er zijn nog wat verschillen nl
IRM bakken (virm 1)hebben een GTO tractie installatie
VIRM bakken (virm 2 en 3) hebben een IGBT tractie installatie.
Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.
Verder is het inderdaad mogelijk om de verschillende bakken van virm 1,2, en 3 door elkaar heen te gebruiken.
De oude IRM bakken zijn op grote delen omgebouwd zodoende heten ze nu Virm-1.
groeten Bart
-
Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.
Bart, kun je dit eens wat nader verklaren?
Heb vandaag op station Vlissingen eens goed naar de draaistellen gekeken, en er zitten inderdaad subtiele verschillen in. Maar aan de draaistellen kan ik niet echt zien wat nou de nieuwe bakken zijn. Ter verduidelijking heb ik de draaisteltypes opgeschreven.
Onder de 8640 (6 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mv-Lk-Lj-Lj-Mw-Lk
Onder de 9401 (4 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mw-Lk
Het viel me trouwens op dat er zo weinig motordraaistellen onder zitten. Ik had verwacht dat 1 op de 2 een motordraaistel zou zijn, maar dat blijkt 1 op de 4 te zijn.
-
ijk ook eens hier:
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page3646.htm
Manuel
-
Als je goed oplet hoor je bij een 8600 ook het verschil tussen de motoren van de oorspronkelijke rijtuigen en de nieuwe. Aan de stoelen kan je ook nieuwe bakken herkennen. Inmiddels zitten er ook enkele nieuwe kopbakken in VIRM1 door schades en verschijnen er in enkele VIRM's 2 en 3 oude bakken.
Voor wie wat aparts wil neem stel 8610, dat was een VIRM4 maar die is verlengt tot VIRM6 en heeft daar door een kwart bak 2e klas te veel en een kwart 1e klas te weining. De bak met de panto's voor een 4tje heeft namelijk maar een kwart eerste klas terwijl de panto bak van een 6je half 1e klas is.
Volgensmij zit er tussen een VIRM1 6je en een VIRM 2/3 6je ook nog een verschil in de grote's van de 1e klas coupe's in 1 of 2 bakken.
Groetjes Michiel
PS; ik heb eens een verhaal geschreven over de nummering van DDIRM en VIRM omdat het NS personeel waar ik contact mee had/heb moeite het met die nummering, dit verhaal is nu in Nederlands en Duits beschikbaar, dus als iemand intresse heeft dan stuur maar een PB.
-
In de nieuwste RH (september editie) staat een heel artikel over het ombouwen van een Lima Irm naar een Virm, incl een verhaal over de verschillen en geschiedenis :)
-
Hoi Klaas,
De stellen die jij hebt gezien zijn VIRM-1 stellen. De 8640 is een oude IRM 4 wagenstel
De 9401 is een oude IRM 3 wagenstel
De nieuwe kopbakken bijvoorbeeld hebben wel nieuwe type draaistellen, voor het motordraaistel is dat een My geworden.
Ook alle nieuwe tussengevoegde bakken om van drietje een viertje en van viertje naar zesje te maken. Alle nieuw gebouwde viertjes en zesjes hebben ook alle nieuwe type draaistellen.
groeten Bart
-
Bart, in mijn opsomming heb ik een motordraaitel Mv genoemd. Zou dat misschien een My kunnen zijn? Sommige van die naamplaatjes zijn zo volgestoven met roeststof dat het verschil nauwelijks te zien is.
En is er ergens een overzicht van alle draaisteltypes?
Overigens denk ik dat de verschillen tussen de diverse draaistellen zo klein zijn dat het in model niet opvalt als je ze allemaal hetzelfde maakt.
-
Hoi Klaas,
Inderdaad de Mv is een MY draaistel wat onder de blubber en troep zit.
In model zal je het verschil zeker niet zien. In het echt zie je het verschil ook bijna niet, maar ze zijn NIET uitwisselbaar.
Er is wel een overzicht van de toegepaste draaisteltypes, maar je hebt ze ook al opgeschreven in je eerdere berichtje.
groeten Bart
-
Bart, toch maar even doormelken. Want het lijkt er op dat je de informatie liever niet in 1 keer geeft. ;D
Er staat nog een vraag open, nl. hoe je aan de draaistellen kunt zien wat de toegevoegde bakken zijn. Mag ik er b.v. vanuit gaan dat een Lm draaistel nieuwer is dan een Lk of een Lj?
En waarom zijn er zoveel verschillende typen draaistellen. Is dat voortschrijdende techniek? En de loopdraaistellen zijn toch wel onderling uitwisselbaar?
-
Het verschil tussen de motordraaistellen heeft te maken met de verschillende motoren en bij behorende installatie, tevens kun je nieuwe bakken herkennen aan de dikkere geverslangen, en bij de oude stellen zijn dat nu geribbelde slangen, de nieuwe Virm heeft met de Virm-3 geen buffers, Virm2 en Virm-1 later ook eraf gehaald, er rijd als het goed is nog 1 zesje en twee viertjes rond met buffers.
De verschillen zullen bijvoorbeeld aan de koersdisplays ook steeds minder te zien zijn daar deze onderling ook uitwisselbaar zijn dus zullen er steeds meer met leds komen.
Wat ik nog zo uit mijn hoofd weet: een gedeelte draaistellen van de IRM is gemaakt door SIG de rest door ALSTOM.
-
Het viel me trouwens op dat er zo weinig motordraaistellen onder zitten. Ik had verwacht dat 1 op de 2 een motordraaistel zou zijn, maar dat blijkt 1 op de 4 te zijn.
Zal wel te maken hebben met hoog bakgewicht, betere adhesie uitnutting tegenwoordig door computer gestuurd spul, enz...
-
Beste Klaas,
Hierbij even een opsomming :o van de samenstelling van VIRM 1/2 en 3
VIRM-1 treinstelnummers 9401-9481 4 wagenstel:
mBvk1 draaistellen lk en Mw (oude IRM bak en draaistellen)
ABv6 draaistellen Lm en Lm (nieuw gebouwde bak bij ombouw naar VIRM)
ABv3/4 draaistellen Lj en Lj (oude IRM bak en draaistellen)
mBvk2 draaistellen lk en Mw (oude IRM bak en draaistellen)
VIRM-1 treinstelnummers 8601-8681 6 wagenstel:
mBvk1 draaistellen lk en Mw (oude IRM bak en draaistellen)
ABv5 draaistellen Lj en Lj (oude IRM bak en draaistellen)
mBv7 draaistellen Ln en My (nieuw gebouwde bak bij ombouw naar VIRM)
ABv6 draaistellen Lm en Lm (nieuw gebouwde bak bij ombouw naar VIRM)
ABv4 draaistellen Lj en Lj (oude IRM bak en draaistellen)
mBvk2 draaistellen lk en Mw (oude IRM bak en draaistellen)
VIRM-2 treinstelnummers 9501-9525 4 wagenstel: Geheel nieuw VIRM treinstel
mBvk1 draaistellen ln en My
ABv6 draaistellen Lm en Lm
ABv3 draaistellen Lm en Lm
mBvk2 draaistellen ln en My
VIRM-2 treinstelnummers 8701-8725 6 wagenstel: Geheel nieuw VIRM treinstel
mBvk1 draaistellen ln en My
ABv5 draaistellen Lj en Lj
mBv7 draaistellen Ln en My
ABv6 draaistellen Lm en Lm
ABv4 draaistellen Lm en Lm
mBvk2 draaistellen ln en My
VIRM-3 treinstelnummers 8726-8746 6 wagenstel: Geheel nieuw VIRM treinstel
mBvk1 draaistellen ln en My
ABv5 draaistellen Lj en Lj
mBv7 draaistellen Ln en My
ABv6 draaistellen Lm en Lm
ABv4 draaistellen Lm en Lm
mBvk2 draaistellen ln en My
Draaisteltype
MW en My zijn motordraaistel, de rest zijn loopdraaistellen
Het feit dat er zoveel draaisteltypes zijn ligt eraan dat ze verschillend zijn. Het verschil tussen een loop en een motordraaitel mag duidelijk zijn. De loopdraaistellen kennen ook verschillen één is dat inderdaad de techniek vooruit gaat en een ander is dat er gewoon technische verschillen tussen de loopdraaistellen zit. Hierbij te denken aan aantal remschijven etc maar ook fabrikant (sig en alsthom).
De verschillende bakken van VIRM 1,2 en 3 zijn onderling uitwisselbaar alleen wordt het niet snel gedaan (alleen bijv bij schades)
groeten Bart
-
Bart, bedankt. dit is een verhaal waar ik mee uit de voeten kan.
-
Hoi Klaas,
Veel plezier ermee.
groeten bart
-
VIRM-2 treinstelnummers 9501-9525 6 wagenstel: Geheel nieuw VIRM treinstel
Deze volg ik even niet, zesjes met serienummers 9501-9525?
-
Het verhaal interpoleren en je komt volgens mij op 8701-8725.
Groet, Erik
-
Ach ja, die zijn er natuurlijk ook nog.
-
inderdaad,
hij is veranderd
groet