BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Sgerittse op 22 May 2014, 11:55:55
-
Hallo allemaal,
Doordat mijn 3D printer wat problemen heeft met het printen van schaal H0 (te klein, ongeschikte printer) wil ik het gaan proberen in schaal 0.
Mijn voorbeeld word de 3737 van het spoorwegmuseum.
De wielen heb ik al af maar ik ben op zoek naar informatie over de boogiewiel houder en het aantal klinknagels van de voetplaat horend bij het chassis.
Ik heb nog geen idee of het een statisch model word of een rijdend model, hangt er vanaf of het allemaal gaat lukken.
Dus ik heb een aantal verzoeken aan modelbouwers:
Hoeveel klinknagels zitten er op de voetplaat van het chassis?
Wie heeft de maten van de boogiewielhouder?
Wat is eventueel een goede motor (met of zonder tandwielkast) voor als ik hem rijdend wil maken?
Schaal 0 is verschillend, welke is het beste, 1:435 of 1:45?
Dat laatste maakt een verschil uit voor de hoeveel materialen die er te koop zijn.
Graag hoor ik enig suggesties of adviezen.
Groet,
Sven
-
1:43,5 is doorgaans Brits, 1:45 Europees en 1:48 amerikaans. Uitzonderingen daargelaten. Zoals Philotrain die 1:43,5 hanteert.
-
1:43,5 is doorgaans Brits, 1:45 Europees en 1:48 amerikaans. Uitzonderingen daargelaten. Zoals Philotrain die 1:43,5 hanteert.
Dank je wel, maar waar is in Nederlands (BV de rails) te krijgen voor deze schalen?
Groet,
Sven
-
http://home.kpn.nl/rkievit1956/handel/handel.html
-
@JJG, Dank je wel, (y) helaas doen niet alle links het meer. ???
Groet,
Sven
-
H0 (of h0) is Half Nul en 1:87, dan is 0 dus het zuiverste in 1:43,5.
-
@Michel,
Dat klopt maar er werd gevraagd naar spoormateriaal. In 1:1 is de spoorwijdte 1435mm.
Voor alle hiervoor genoemde spoornul varianten is dat 32mm.
Dus 1435:32= 44,84.
Volgens mij komt 1:45 het dichtste bij kwa verschaling.
grt
Hendrik
-
@HJ, Daar heb je helemaal gelijk in (y)
Groet,
Sven
-
De eerste 6 drijfwielen zijn klaar om glad gemaakt te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_172402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_172402.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_172413_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_172413_1.jpg)
Groet, Sven
-
Ehm... Zijn dat niet veel te weinig spaken? En waar zijn de gewichten?
-
Laat die klinknagels ook maar zitten dan.
-
En hoe wil je hem rijdend maken met PLA wielen uit een huis tuin en keuken 3D printer? De enige geschikte rails daarvoor zijn van de batterij kersttrein.
Als je een rijdende spoor 0 locomotief wilt maken moet je grijpen naar heel andere productiemethoden.
Mvg, Paul
-
Hmm, daar heb je gelijk in, dan moet ik er nog een paar bijtekenen, zo gebeurd.
De gewichten wou ik er later op maken, tis maar het begin.
Groet,
Sven
-
@Paul, eerst met PLA, daarna misschien wel laten frezen. Zoals ik al zei of het word stilstaande lok of het word een rijdende lok.
Gaat mij er eerst om dat het allemaal gaat lukken.
Groet,
Sven
-
Sven,
Goede wielen zijn de basis van alles. Ik zou hier (https://slatersplastikard.com/wheels.php) wielen bestellen en de rest er omheen ontwerpen.
Succes, Paul
-
Er zijn verschillende boeken van de 3700, en 3737, daar staat alles in.
Schaal 0 is hier in Nederland meestal 1:43,5, in Duitsland wordt ook veel 1:45 gebruikt.
De meeste wielen, ook die van philotrain, zijn te dik, dus eerst zul je moeten uitmaken, of je echt alles 1:1 gaat maken/verschalen.
Wil je een rijdend model maken, zou ik idd bestaande wielen gebruiken, is gewoon het makkelijkst...
Wat onderdelen betreft, maakt de exacte schaal niet zoveel uit, er is niet zo veel te krijgen, philotrain heeft wel wat, buffers, schroefkoppelingen, Schnellenkamp in Duitsland heeft ook wel wat algemene onderdelen, maar het meeste zul je zelf moeten maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok3721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok3721.jpg)
-
Is de onderverdeling niet messing/kleinserie=1/43,5 en kunststof/grootserie=1/45?
Aangezien Philotrain gekozen heeft voor 1/43,5 kom je al snel tot de conclusie dat Nederland hoofdzakelijk 1/43,5 is. Op gebruikersniveau kan je er volgens mij geen enkele zinvolle uitspraak over doen, althans ik durf het niet te doen op basis van het handjevol nullers dat ik ken.
Mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Ik ben naast mijn 1:45 universum net begonnen met 1:48 ook een hele mooie schaal hoor!
Niet veel aanhang in NL maar wel veel goedkoper.
groet
Hendrik
-
Zou ik ook doen met een Amerikaans thema. Ik denk wel eens over een tramthema in een Amerikaanse stad met PCC cars in twee niveau's. Maar het is kiezen of delen in het leven natuurlijk...
Maar laat ik het draadje niet verder vervuilen met mijn OT geneuzel. Het ging hier over het printen van 3737. :)
-
Voordat ik verder ga met printen, komt deze tekening beter in de buurt volgens jullie?
Groet,
Sven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_212907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140522_212907.jpg)
Of moet het gewicht wat meer naar buiten? Ik kan dat namelijk niet goed zien op de foto`s en tekeningen.
-
Bezorg jezelf nou eerst eens goede onderlagen, dat scheelt zoveel geƫmmer en onnodige vragen hier op het forum. Pas als je er dan niet uit komt, vragen. En verder echte voortgang tonen.
-
Ach ach, een hobby is om uit te vogelen, en als ik vragen heb mag ik dat altijd stellen, dat is vrij in Nederland.
Maar ja, als het project een aantal mensen niet bevalt dan houd ik er mee op het op de forum te plaatsen.
Sven
-
Het gaat er niet om of het bevalt of niet, het gaat er om dat dit weer een project is dat onbezonnen is aangevangen. En dat irriteert soms nog wel eens. Want dat resulteert in eindeloze draadjes vol vragen die dan uiteindelijk doodbloeden. Dat wordt een beetje verspilling van energie, op die manier.
Eelco
-
Mij irriteert het absoluut niet. Streker nog...doorgaan met schrijven en bouwen. En of het nu een statisch model of een rijdend perfecte machine wordt, maakt mij niet uit. Zelf ontwerpen en bouwen in schaal 0 is altijd interssant.
Heb je vragen.. stel ze gerust.
In mijn blog heb ik een draadje over de NS 6000, de tenderversie van de 3700. Vele zaken komen overeen en het verhaal is voorzien van detailfoto's van de 3737.
Voor de wielen: zie de inbreng op 5 december 2011 (bladzijde 3)
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x)