BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Gert1 op 24 August 2007, 21:49:03
-
Bokbier! Dat is het eerste wat bij me opkwam toen ik de foto's zag van een van de banen van de Waalse groep modelbouwers die luistert naar de illustere naam 'Saroulmapoul' (en waarom die naam zo illuster is, dat moet je zelf maar lezen, anders verklap ik de grap).
Enfin, veel herfsttinten dus op die modelbaan. Best wel passend voor een jaar waarin de herfst zowat in juni begon. (Wie zei ooit ook alweer: 'Het is weer voorbij, die mooie zomer?').
Goed, beste lezers, voor zover nog niet duidelijk, dit stukje gaat over het nieuwe nummer van Modelspoormagazine, het schone modelspoorblad van onze Zuiderburen. Ze Belgen noemen is bijna niet meer opportuun, want ik geloof dat hun land als ik dit schrijf bijkans niet meer bestaat. In MSM is echter vrijwel nooit iets te vinden over de perikelen van dit door de taalstrijd verscheurde landje. Of het zou moeten zijn dat er af en toe Franse teksten in rubriek 'Seintjes' (vraag en aanbod) staan.
Wat vinden we dan wel in dit nummer? Natuurlijk de test van de juist verschenen Reeks 41 van Mehano. De onvermoeibare Mehano-importeur Rocky Rail heeft zich namelijk weer hard gemaakt voor enkele Belgische modellen dit jaar en het eerste resultaat is een eigentijds dieseltreinstel. Als ik het goed heb binnen anderhalf jaar na aankondiging verschenen. Lezen jullie mee daar aan de Papaverweg in Amsterdam??? ;)
O ja, ik heb het voorwoord deze keer extra aandachtig gelezen, want via het forum van MSM had ik begrepen dat het heftig zou zijn, bijna zo heftig als dat men hier in Holland reageert op bepaalde wc-raampjes en draaistellen... Welnu, ik vond het allemaal nogal meevallen. Het woord 'gezapig' zal ik niet laten vallen, maar schokkend was het allerminst. Beste Gerolf als u wilt schockeren, kom dan eens boven de grote rivieren een kijkje nemen naar hoe men hier met elkaar placht om te gaan!
Normaliter bespreek ik de nieuwtjes-rubriek niet, maar deze keer viel me op dat de aardigste Belg die je in Houten kunt aantreffen, zowaar de wanprestaties van een Oostenrijkse kleinseriefabrikant gaat oplossen, door een nieuw chassis uit te brengen voor het model van de Reeks 60 van Klein Modelbahn. Wat was namelijk het geval? Het bestaande chassis van de Oostenrijkers trok in het beste geval na een aantal jaren krom en in het slechtste geval viel het gewoon uit elkaar.
Gelukkig is er nu dus oerdegelijk messing van onze beste Paul in plaats van rottig zamac uit de Alpen. En dan te bedenken dat de Oostenrijkers ooit nog eens de scepter zwaaiden in Belgiƫ. Misschien een ideetje voor als ze er met de kabinetsformatie in Brussel helemaal niet meer uitkomen? ;)
O ja, nog een dingetje dan over de nieuwsrubriek: Het afgebeelde model van de WLAB30 dat door Heris is uigebracht is ongetwijfeld geheel conform het grote voorbeeld korter dan de standaard 1:87 rijtuigen die zowat 30 cm. meten. Maar zo kort en gedrongen als de foto ons wil doen geloven is het vast niet. Met andere woorden: de dtp-er heeft weer eens zitten klooien met de instellingen van de afbeelding. Een probleem waar dit blad en Spoorwegjournaal al eerder mee kampten. Kan iemand de dtp-afdeling eens bijles geven alstublieft?
De bespreking van de Chatham-show vond ik alleraardigst. Maar waarom maar twee pagina's, terwijl het bezoek aan Miwula, waarover vele specials en DVD's te krijgen zijn, werd uitgesmeerd over het dubbele aantal?
Tot slot blinkt ook dit nummer weer uit door de vele modelspoorpraktijk-artikelen (zondermeer het sterkste punt van dit blad). Ik noem deze keer vooral het artikel over het maken van kleine buislampen. Dik de moeite waard!
mvg,
Gert