BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 13 July 2006, 23:52:56
-
Vandaag zat ik weer op kantoor waar het tot 17 graden gekoeld is door een centrale airco en toen vroeg ik me af...
Hoe hebben de machienisten het eigenlijk?
Ik kijk wel eens zo wat cabines binnen (Eerst natuurlijk even vragen of dat mag) en dat lijkt me in derzer dagen misschien nog wel eens knap warm. Ook omdat je natuurlijk je ruimte deelt met een moter (niet altijd dat is waar)
Dus even aan de machienisten onder ons (conducteurs mag ook)
Hoe ervaren jullie de warme zomer op je werk?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Als conducteur beleef je dat met veel zweet op je rug ;D
Enneuh... als je het nog niet warm hebt van de warmte, dan krijg je het wel warm van de dames en hun kleding (of beter gezegt, wat er aan ontbreekt 8) )
-
oh ja natuurlijk!
Ik denk dat ik nog snel vandaag mijn OV ga misbruiken! ;D
Bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet,
Mark
-
De natuur is mooi met dit weer ;) dus ook zij zullen hier van genieten net als wij.
Ook zullen ze op sommige momenten net als wij vanaf kantoor,fabriek of steiger wel zin hebben om op het strand te zitten/liggen met een ijsje,fris of.....BIERTJE?! ;D
Greetz:Menno 8)
-
Ik moet eigenlijk niet reageren, maar dit is echt weer zo'n onzinnig draadje..
Straks krijg je er ook een draadje van als het sneeuwt, de ander start er een op als het regent....
Qua inhoud voegt het niets toe aan de hobby, en er wat van opsteken doet niemand.
Ik heb het idee dat er iemand om een praatje verlegen zit...
Open dan liever een sjet, en klep er lustig op los ;D
grt
Edwin ;)
-
Waarschijnlijk is dit draadje gestart nav het bericht gisteren op de radio over de aanschaf van 'ventilatoren' door NS voor in de cabines omdat de airco's het niet goed doen.
Ik weet in ieder geval dat er in de BNL 1100'en geen airco voor handen is en dat het er niet uit te houden is en dan is er maar 1 oplossing, zoveel mogelijk de cabine deur(en) open ....
groet,
marco-
ps: dit topic is prima voor in het grootspoor forum ....
-
Zo onzinnig is het nu ook weer niet hoor, het is zelf nog in het nieuws geweest!
De airco in de treinen kunnen de warmtes niet aan of zo, en het wordt versterkt met ventilatoren.....heb ergens de klok horen luiden.
Ik kan me voorstellen als je helemaal treinofiel bent dat je dat graag wilt weten uit de praktijk, de mede beneluxspoorder.
En waarom mag dat niet even via het forum gevraagd worden ???
Vergeet niet wat voor jou onzinnig is, hoeft voor een ander dat niet te zijn. Dat kan je maar weer zien aan jou berichtje. ;D
En vergeet er zijn toch genoeg moderators.....zij bepalen wat wel en niet kan en mag.
sorry marco, ik ben niet zo snel je was mij voor.
-
Heren,
vanaf hier stoppen we de discussie 'relevant of niet' anders gaat het cooling down slot erop.
groet,
marco-
-
Wat locs in de USA betrefdt:
De nieuwe locs hebben een geweldige airco, geen probleem. De motor is aardig geisoleerd wat warmte betrefd maar ze hebben wel een WC in de cabine, althans "beneden" voor in het ruim. Bij de oudere GP en SD series is de WC in de neus, in het midden en minder geisoleerd, en dan zonder airco maakt het het niet alleen warm, maar het "ruikt" af en toe ook behoorlijk.
Erwin
-
Enneuh... als je het nog niet warm hebt van de warmte, dan krijg je het wel warm van de dames en hun kleding (of beter gezegt, wat er aan ontbreekt 8) )
Net zoals die tv reclame :D ;)
mvg,
Matthijs
-
Waarschijnlijk is dit draadje gestart nav het bericht gisteren op de radio over de aanschaf van 'ventilatoren' door NS voor in de cabines omdat de airco's het niet goed doen.
In VIRM zijn inderdaad witte ventilatoren geplaatst in de cabines, omdat ook in een stel waarvan de airco wel werkt het daar nog extreem heet bleef.
Ik weet in ieder geval dat er in de BNL 1100'en geen airco voor handen is en dat het er niet uit te houden is en dan is er maar 1 oplossing, zoveel mogelijk de cabine deur(en) open ....
Inmiddels wordt zoveel mogelijk gereden met de Bs (die luchtbehandeling in de cabine heeft) voorop; hiervoor wordt soms de Benelux opgeheven in Shl, waarna rond Asd gedriehoekt wordt en er zo weer met de Bs voor verder kan worden gereden.
Groet,
Julius
-
In de BLS 465 en 185/485 hebben we een hele goede airco (bij de 185/485 zelfs een kleine koelkast). In de 425 is dat echter niet het geval en vooral na de inbouw van alle ETCS beeldschermen loopt de temperatuur bij zware goederentreinen makkelijk op tot een kleine 45 tot 47 graden...een fijne werkomgeving is dat niet echt, maar ja....raam open en hopen op wat afkoeling (we hebben wel een piepklein ventilatortje in de cabine)
De RBDe's hebben ook geen airco, hoewel ze nu eindelijk bezig zijn deze in te bouwen (makkelijk is dat niet door het verschil van 16 2/3 Hz en 50 Hz), maar twee rijden nu rond en koelen heerlijk aangenaam de cabine. Nina's hebben een redelijke airco, maar alleen de machinist heeft er profijt van, de reizigers niet. De ex SBB 420 bereiken ook makkelijk temperaturen tot 41 tot 43 graden door het ontbreken van airco.
Groeten uit Zwitserland
Bas
waar we inmiddels de 50 hittedag op rij gepasseerd zijn ;D
-
daarom mogen we straks op onze model 1700 weer een hokje op de cabine plaatsen.
-
Op NOS-teletekst pagina 318: de ergernissenpagina, beklaagde iemand zich erover dat in de ICK-rijtuigen geen airco zit. Hij voelde zich zelfs bekocht omdat andere treinen dit wel hebben en zou dit willen merken aan de prijs.
Op zich heeft 'ie wel een punt want enkele uren in deze voormalige duitse rijtuigen is met de warmte bepaald geen pretje.
-
Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.
Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.
Groet,
Julius
-
Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.
Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.
Groet,
Julius
Ramen zijn begrenst zodat Bankzittingen niet meer via het raam de trein kunnen verlaten...
Verder beschikt IRM over noodventilatie waneer Airco het begeeft...
Zonder werkende Noodventilatie mag een VIRM ook niet ingezet worden
-
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...
Dat van de noodventilatie in IRM weet ik, maar die brengt je bij lange na niet het resultaat dat je in ICK of ICM bereikt. Zeker bij de temperaturen die we gehad hebben is de noodventilatie m.i. geen langdurige oplossing voor het nog altijd in grote omvang bestaande IRM-aircoprobleem. OK, gezien de omvang van het IRM-park en daaruit voortvloeiend de belangrijkheid van het materieeltype kun je het niet helemaal voor zijn en moet je altijd wel blijven rijden met airco-loze bakken, dat is natuurlijk waar, maar te stellen dat je in de zomer altijd blij moet zijn met een IRM omdat de airco zo lekker functioneert is niet correct...na ruim 12 jaar is het blijkbaar nog altijd niet gelukt eea betrouwbaar te krijgen. Krijgen we straks ook van die mooie ventilatoren in de reizigersafdelingen? :P
-
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...
Zullen we het op een verschil in cultuur houden?
Overigens hoorde ik ook eens dat de belgen raar stonden te kijken dat wij zoveel interieurs "versleten" van die M2 bakken...
-
Aircoprobleem ligt niet zozeer aan het apparaat wat de lucht moet koelen, maar vooral aan de schakeling die hier voor zit om de spanning op het juiste pijl te houden. Deze schijnt er soms wel eens uit te vliegen, waardoor de airco ook niet meer functioneert. Het is inderdaad waar dat IRM hier vaker problemen mee heeft dan ICRm.
-
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.
De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is. Daarom mag een VIRM zonder noodventilatie niet rijden. Als een VRIM stroomloos komt te staan, dan moet na 15 minuten een aantal deuren per bak (rijtuig) geopend worden om de reizigers te kunnen voorzien van frisse lucht. Gebeurt dit niet, dan beginnen de ramen echt te beslaan en loop je grote risico dat de reizigers onwel worden door zuurstof gebrek.
Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.
Overigens... VIRM is niet het enige materieel wat met airco problemen rond rijdt of heeft gereden. Ook de ICE II heeft enkele jaren geleden problemen met de airco's gehad. Hierdoor reden een hele tijd getrokken treinen in plaats van ICE's.
-
Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.
Over het algemeen zitten de eerste klas bankzittingen ook vast met een slotje..
Zouden ze ook eens kunnen pogen bij nieuw matrieel... ::)
-
Mjeh de zittingen van plan V liggen gewoon los... Natuurlijk makkelijk als je zoiets moet vervangen, maar echt h*fter-proof is 't niet he...
-
Hallo!
Antwoord m.b.t. de airco's: Mat '64 heeft de best werkende airco voor de mcn. Gevolgd door de ICM en MDDM, ook heel goed. Huilen met de pet op is het in de VIRM en 17-1800 locs waar de airco reeds geplaatst is. Die dingen zijn gewoon weer buiten bedrijf gesteld. Ze ventileren niet eens. Bagger. In de VIRM staat inderdaad een Blokker ventilator met een verlengsnoer dat met tape over de vloer naar het dubbele stopcontact bij de noodseinlantaarn geleid wordt... VIRM rijd nu het 3e zomerseizoen met klimaatproblemen. Tegen 2008 hopen ze alle problemen opgelost ( lees omgebouwd ) te hebben.
Wat ICK betreft: deze rijtuigen hebben geen geforceerde ventilatie: ze ventileren alleen als ze rijden. Dan ventileren ze overigens wel heel behoorlijk.
En dat er mensen zijn die geld terug willen als er geen airco in de trein zit... zegt denk ik meer over de persoon dan over het comfort of het gebrek daaraan. Ik vraag me af of de auto van die persoon wel een airco heeft... ;)
Als Hc zou ik in ieder geval snel klaar zijn met zo iemand. Dan zou ik toch heel erg diep aan mijn cursus terug moeten denken om toch vooral klant vriendelijk te blijven... :-X
Groeten,
Ger.
-
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.
Ben benieuwd, e.e.a. is zeker voor verbetering vatbaar... De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is.
Dat het een heel andere functie heeft is duidelijk, maar dat betekent dus ook dat het klimaat in een VIRM-bak met kapotte airco echt heel erg is. De oplossing met een te openen raam in ICRm is wat dat betreft al wel beter, al vraag ik me wel af hoeveel effect 2 van die DM'90-achtig klapraampjes per afdeling hebben...in de zijgang van de A zal het wel redelijk aangenaam blijven met in iedere afdeling een te openen raam, maar in de grote afdelingen denk ik dat het ook snel heet wordt...geen ervaring mee overigens.
Groet,
Julius
-
Ook de raampjes in ICRm zijn bedoeld als noodventilatie als de airco uitvalt. Ze kunnen dan ook alleen geopend worden door iemand die de juiste sleutel hiervoor heeft.
-
Wel, in mijn auto zit een airco en dat wil je in dit klimaat (Malta) ook graag hebben. Hij doet het niet al te best, maar nog altijd beter dan die in de ICRm. Die airco vind ik geen verbetering, want vroeger zette je gewoon een raampje open en dat ventileerde wel. Nou heb je een airco, maar in de zomer heb ik het eigenlijk alleen maar te warm gehad in de ICRm.
- Peter