BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 24 August 2007, 15:22:57

Titel: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 24 August 2007, 15:22:57
Al een tijdje liep ik over de bouw van een mooi lopende 1600 in H0 te vlassen en een week of wat geleden ben ik er na het zien van Edwin's spoor 0-1600 ook maar eens echt aan begonnen. Deze loc zit niet volgens de standaardmethodes in elkaar maar ik heb er allerlei ideetjes in verwerkt die ik zo links en rechts van andere bouwers oppikte of zelf verzon, wat zou moeten resulteren in een strak lopend machientje dat niet zo'n gewichtsverdelingsgeëikel zou moeten opleveren als 1B- en 2B-machines dat eerder hadden gedaan.
Even een uitleg voor wie ook eens zoiets wil proberen:
Om van gedoe met kwarteren af te zijn was het idee om een kant en klare tandwielkast van een of andere diesel te gebruiken, voor een 1500, 1600, 1900, 5500, 5700 of 5800 past een draaistel van een Roco playtime/hobby BR215/225 die je voor €45 hebt (en dan kun je meteen nog een loc bouwen ;D). Die overbrenging wordt aangedreven door een rustig lopend vrij groot motortje dat ik ooit bij GM&S kocht voor 1,95 (stel je voor dat het eens iets kost...) dat achterin de tender geplaatst wordt en via een met wat stukjes messing verlengde kardan de roco-overbrenging aanslingert.
Voorin de ketel komt een flinke kwak lood, de loc kantelt dan voorover. Om de gewichtsverding weer recht te krijgen wordt de tender dan als een soort oplegger gebouwd, met voorin een flinke bak lood die achterop de loc leunt. Alleen de achterste as van de tender draagt daadwerkelijk, de voorste 2 zijn als een loopdraaistel uitgevoerd dat ook zijdelings wat uitwijking heeft. (wat ook bekend staat als het loden tender-principe)
Doordat de motor in de tender zit zal die zich gaan afzetten tegen de loc bij plotseling optrekken, zodat de tender kantelbewegingen maakt. Daarom is de tender zo stijf aan de loc gehangen dat ie niet kan kantelen ten opzichte van de loc, om te zorgen dat de achteras van de tender wel in het spoor blijft is die als kantelas uitgevoerd.
Verder had de 1600 in het begin heel elegante spatbordjes om de loopwielen (in de jaren '30- zijn die weggehaald), die in model een gruwel zijn omdat de uitslagen van het loopdraaistel veel te groot zijn om ze op schaal te kunnen maken. Erik van Garderen kwam ooit met het idee om dan gewoon de hele voorkant van het locframe met het draaistel mee te laten zwenken zodat de spatbordjes op schaal gemaakt kunnen worden en de loc toch door krappe bogen kan. Werkt prima!
Nog wat verdere specificaties: het is de bedoeling dat de loc op alle wielen stroomafname krijgt, tot nu toe doet ie het met alleen de drijfwielen en de voorste 2 assen van de tender ook al prima maar hoe meer hoe beter. De drijfwielen komen van een getrashte ouwe fleischmann-01 en zijn eigenlijk iets te klein omdat fleischmann ze te klein maakte (de wielen van een 1600 zijn net als die van een br 01 2000 mm) en de loopwielen zijn RP25-wagenwielen (9 spaaks 10,5 mm) van GM&S
na al het technisch gebeuzel maar wat foto's:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_1.JPG)
geile spatbordjes he?  ;D
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_2.JPG)
de grote truc: het loopdraaistel kan met spatbordjes en al uitzwenken en de voorste 2 assen van de tender kunnen ook vrij bewegen en hebben hun eigen ballastlood op een draaistelletje
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_3.JPG)
een iets oudere foto waar het aandrijvingsidee beter te zien is. De tender kan dus ook op 1 as rijden  ;)
da wassieweer voor nu!
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Tedo op 24 August 2007, 16:09:29
Ziet er goed uit!  ;D ;) :)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Streamliner op 24 August 2007, 16:13:44
Vind ik ook! Leuk Floris!
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: rail4marcel op 24 August 2007, 16:21:08
Ziet er goed uit Floris. Mooi werk.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: stig op 24 August 2007, 17:51:00
Heeeeej, een Schienenwolf tussen twee draaistellen! ;D Ben benieuwd hoe de aandrijving uit zal pakken. Slim idee van dat loopdraaistel. Wat je al moet verzinnen om het voormekaar te krijgen...
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: towncar59 op 24 August 2007, 18:55:55
Ik sta toch altijd weer te kijken wat jij elke keer weer in elkaar bakt Floris..ik ken je niet persoonlijk maar begin steeds meer respect voor je te krijgen.. ;)
Bij de way.....ben je in de keuken ook zo goed ?  ;D ;D

Ron
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 24 August 2007, 20:31:05
rotzooi maken in de keuken lukt me prima.... en op een gasfornuis kun je prima boompjes solderen. Eten maken daar hebben we t maar niet over oke?
@ewout: hij loopt lekker gladjes hoor. Ondanks al het gewicht trekt ie niet spectaculair veel (bij 5 vierassers is het wel zo'n beetje afgelopen, k had op iets meer gehoopt...) maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten ;)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Rick op 24 August 2007, 21:21:56
Niet van Railion dus, maar wordt deze dan wel NS Cargo rood? ;D

Leuk ding, dat wel. :)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Overlast op 24 August 2007, 22:17:08
Het heerscht wederom Floris! Apart zo'n 1-assige tender ;D
Die spatborden zijn helemaal wijs!

Maarten
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: stig op 24 August 2007, 22:34:09
maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten ;)

 >:( ;D Tsja het is geen camping aggregaat in Disneykleuren met 6 assen. Vooruit dan, voor deze keer! ;)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 10 September 2007, 23:29:13
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_4.JPG)
Vandaag had ik na al het bouwvakkerswerk bij railz zin in wat detailwerk. Tenderchassis maken dus... Hippe aspotjes he? (ja het is inderdaad veel werk om er zo 6 te maken maar NOU EN.)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Gert1 op 11 September 2007, 18:16:38
He Floris, goed te zien dat je weer eens lekker wat voor jezelf aan het frotten bent!

mvg,
Gert
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Streamliner op 11 September 2007, 18:48:28
Hoe wil je trouwens antislipbandjes eronder zetten? Ik vind die details van styreen erg fraai. Die aspotjes zijn inderdaad prachtig.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: stig op 11 September 2007, 19:41:12
Als je goed kijkt zitten er al een groef in het wiel, ff de juiste maat bad erbij zoeken en huppekee, erom leggen. Of denk je dat de wielen niet meer bereikbaar zijn?
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 11 September 2007, 22:09:54
nou, er zit geen groef in de wielen maar die is er zo in te maken. gewoon 1 wiel van d as roppen, die kant van de as in de bek van een boormachine klemmen, ding laten draaien en vijl dr tegen. Ik ga het waarschijnlijk niet doen omdat de hele stand van de loc bepaald wordt door de drijfwielen dus als het een beetje misgaat hobbelt ie straks als een idioot.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: stig op 11 September 2007, 22:14:05
Zat ik naar een optische illusie van je te kijken...  :-X
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 11 September 2007, 22:17:34
of een dusdanig aangekloekt wiel dat het een groef lijkt te hebben.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 18 September 2007, 12:14:42
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_5.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_6.JPG)
Joepie, het gebogen randje aan de tender is gelukt! Die dingen zijn altijd ietwat vervelend. Dit keer een stuk styreen verhit met een verfafbrander en om een messingpijpje gevouwen (nogal tricky en een hoop geklooi maar t is gelukt... en dan nog recht snijden en zo)
Na nog wat prutsen aan de ophanging van de bogie kon ik de veerdruk van de bogie verlagen waardoor er meer gewicht voor de drijfwielen overblijft, zodat ie ook nog wat meer gewicht op de tender kan hebben zonder dat ie uit balans raakt. Zonder extra gewicht trekt ie inmiddels 7 vierassers dus ik vind m eigenlijk wel prima zo voor een locje met 2 drijfassen en zonder bandjes  ;)
Een nadeel van de aandrijving via een roco-draaistel is wel dat er heel wat speling op de tandwieloverbrenging tussen de twee assen zit, de koppelstangen moeten dus flink ovale gaten hebben om dat op te vangen (anders nemen de kopppelstangen de aandrijving over maar dan moet ik de boel weer precies gaan kwarteren en lopen de tandwieltjes loos mee... beetje zonde). Nu staat de koppelstang ook niet altijd mooi horizontaal omdat de vooras voorloopt op de achteras, maar ik denk dat ik dat maar erg negeer. Lopen doet ie prima en dat vind ik belangrijker  ;D
Duidelijk is verder te zien dat de voetplaat nog een schop moet hebben, maar dat komt omdat ie alleen bij de rookkast en bij het machinistenhuis aan de ketel vastzit. De wielkasten worden ook nog aan de vuurkist verbonden en dan zet ik de zooi wel recht...
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Gert Arkema op 18 September 2007, 12:33:31
Citaat van: Floris Dilz
Joepie, het gebogen randje aan de tender is gelukt!
He kende je de truc van de viltstift nog niet? Gewoon een pak viltstiften bij de Zeeman, Action, V&D graaibak of uit het etui van je neefje halen en de huls overlangs in 4 kwarten verdelen. 3 van de 4 mislukken, maar 't kost ook geen (:bruin hoopje).
Aan de andere kant; een Nederlandsche stoomloc geheel en al uit maeghdelijck witte styreen (styrenus paperwhitus) is natuurlijk wel het handelsmerk van Locwerkstatt Dilz.
Verder; GREAT!

Tijd dat ik me weer es met locjes ga bezighouden; de locluizen kriebelen........... ;D
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 18 September 2007, 12:35:33
TERECHT.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Streamliner op 19 September 2007, 19:31:04
Ziet er heel mooi uit. De loc heeft een aardige trekkracht lees ik. Gewoon weer een kwestie van extra gewicht toevoegen of niet? ;) Mooi werk hoor.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Ivo tB op 19 September 2007, 22:11:28
Floris,

Je gebogen randen zijn heel mooi gelukt. Altijd weer veel voldoening als zelf uitgedachte werkmethode leidt tot het goede resultaat. Je zou misschien als alternatief ook een ijzeren staafje van de juiste diameter in de oven hebben kunnen leggen en dan daaromheen buigen. Het mogelijke smelten met een verfafbrander lijkt me heel lastig, maar het is je goed gelukt.

Leuk te lezen dat je hier het principe van de loaded tender toepast, waarbij het gewicht van de tender meedoet met voldoende druk op de drijfwielen. Dat wordt ook toegepast in de loks NS 1300 en 2900 van MK modelbouw.

mvg
Ivo
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 20 September 2007, 21:21:08
mwah, stuk styreen nemen, aan 2 kanten een plank eraan tapen, het midden over de messingpijp leggen en dan met de verfbrander dr overheen, dan vouwt ie wel omdat de planken aan het styreen trekken. Gaat niet helemaal perfect maar t lukt goed genoeg.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2007, 12:00:27
foto-updeed.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_7.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_8.JPG)
dom, voedingspomp en bekleding van de onderkant van de veiligheid zitten er nog los op. Die onderkant van de veiligheid is een stukje uitgegloeid messingplaat dat met een schroefkop en valse objectklem door het gaatje van een stalen lineaal is geperst zodat er zo'n keurig dopje ontstond. Nog wat bijbuigen, vijlen en polijsten, 2 stukjes staaf erdoor braden om de veiligheid er later op te zetten en klaar. Tender en loopdraaistel hangen nu wat af omdat de loop- en tender wielen kleinere flenzen hebben dan de drijfwielen, verder mogen voetplaat en buffers nog wel een schop hebben. Met het oog vallen zulke dingen niet zo erg op, dus foto's maken is erg belangrijk.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: e_p op 02 October 2007, 19:14:23
fraai,

de wedstrijd is in volle gang, begrijp ik ;D
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2007, 19:17:53
juist  ;D
Helaas kan ik er nu niet echt mee verder want ik ben druk bezig ziek te worden... Ik heb mezelf maar aangeleerd om dan NIET te gaan bouwen want mn concentratie is bagger en ik raak wat sneller geirriteerd als het niet lukt.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 14 October 2007, 22:06:25
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/NS1600_9.JPG)
woei.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: 1795 op 14 October 2007, 22:26:31
mmmmmmmmmm, heb je hem toch nog eerder af dan ik, gggrrrr. :-[ :-[
mooi hoor.
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 14 October 2007, 22:28:46
nou ja, hij is ook een tikkie kleiner...  ;)
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: prutser op 14 October 2007, 22:31:49
Asjemenouw   :D
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: 1795 op 14 October 2007, 22:33:35
Ja en??
Maar heel misschien kom ik er deze week nog aan toe om er iets aan te doen alhoewel ik dat betwijfel. Maar alleen als de Raamsdonk modules gebruiksklaar zijn voor eurospoor.
Mijn volgend idee is om een leuk klein 8100 stoomlokkie te gaan bouwen.
(je snapt zeker wel waarom ;D)

PS we moeten toch eens een lineup gaan doen van h0 - 0.
Nu dus al 1600 - 5800
Titel: Re: een 1600 maar dan niet van Railion
Bericht door: Floris Dilz op 14 October 2007, 22:38:29
ja en dan straks ook 8100 want ik heb m al  ;D