BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ivanzon op 16 May 2014, 14:35:41
-
In mijn favoriete modeltrein winkel staat naast het gebruikelijke Europese materieel ook een kleine selectie Amerikaans spul. Nu lijken die Amerikaanse locomotieven een stuk groter dan de Europese (iets hoger en langer).
Passen deze locs nog steeds door Europese (NEM) tunnels, of gaat dat problemen geven.
En hoe zit dat bij bijvoorbeeld Russisch materieel van de kleine fabrikanten, zijn die op 1:87 met smallere spoorbreedte, of zijn die omgerekend naar de HO spoorbreedte (dus kleinere schaal)
Kan ik aannemen dat voor het materieel op de volgende pagina speciaal gebouwde tunnels nodig zijn?
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25305_Soviet-railroads.aspx#post378241
-
Uit ervaring kan ik je melden dat een Bigboy van Athearn niet door ons Fallerportaaltje gaat. Zolang het op een recht stuk spoor is valt het nog wel mee, maar zodra je een tunnel ingang/uitgang ineen bocht hebt mislukt het.
Ik heb geen Russische ervaring.
Mooi topic trouwens, De dichtstbijzijnde Russische lok staat in Binz ( Rugen)
http://tiny.cc/1pdyfx
Bezoekje zeker de moeite waard ook al omdat het grootste gebouw Prora daar staat.
-
Het verschil tussen normaalspoor en het Russische breedspoor is in het echt 89 mm, in H0 is dat 1,023 mm. Waarschijnlijk wordt dat in model gewoon verwaarloosd.
Daarnaast is het Russische omgrenzingsprofiel wel een flink stuk ruimer dan het Europese omgrenzingsprofiel.
Ook leuk zijn de spoorwegen op Sachalin, destijds aangelegd door de Japanners in Kaapspoor, maar thans door de Russen geƫxploiteerd met Russische breedspoorrijtuigen op kaapspoordraaistellen. :D (y)
-
Dat die 'Ketelwagen op wannentender' oliestoker niet door een standaard HO tunneltje gaat passen lijkt me wel logisch. Ze mogen tot maximaal 5,30 meter gaan voor Russisch profiel
Ook leuk om te vergelijken met Europese maten: specificaties van een Stadler KISS voor Russisch profiel http://www.stadlerrail.com/media/uploads/KISSAE0513_E.pdf