BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: augustusiv op 14 May 2014, 22:37:00
-
hallo
ik ben sinds kort weer bezig om een modelbaan op te bouwen.
alleen ben ik er nog niet helemaal uit of ik mijn wissels nu analoog of digitaal ga aansturen, maar op den duur wil ik naar een Z21 systeem of iets vergelijkbaars.
ik rijd nu met een Roco lokmaus. iemand ervaring met het aansturen van de wissels hier mee??(en dan met name het overzicht houden van de standen) of mischien andere sugesties?
-
Dat gaat prima, al gaat het niet dmv automatisch rijden. Ook moet je wisseldecoders aanschaffen. Ik zou dan voor die van Digikeys gaan.
-
ik rijd nu met een Roco lokmaus. iemand ervaring met het aansturen van de wissels hier mee??(en dan met name het overzicht houden van de standen) of mischien andere sugesties?
Heb je een Roco Lokmaus of een Roco multimaus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Roco_Multimaus)? Met de Roco Multimaus (de opvolger van de Roco Lokmaus) gaat het gemakkelijker omdat deze DCC wisselcommando's kan versturen en de Roco Lokmaus doet het via de lok-adressen. Denk niet dat er nog veel wisseldecoders zijn die via de lok-adressen aan te sturen zijn.
Zie voor meer info: Lokmaus 2 i.c.m. met ..... (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55285.msg3221397983.html)
Overstappen op een multimaus zou een optie kunnen zijn. De standen staan per wissel dan aangegeven op het display als je het betreffende wissel selecteert.
Groet Ronald.
-
Dat zou wel een goede optie zijn. De multimuis is tegenwoordig niet zo duur meer. Dat is ook mijn advies.
-
Overstappen op een multimaus zou een optie kunnen zijn. De standen staan per wissel dan aangegeven op het display als je het betreffende wissel selecteert.
.
Dag Ronald,
Je zult me misschien wel een zeurpiet vinden, maar wissels bedienen door voorselectie op een beknopt digitaal apparaat met een petieterig schermpje kan welicht "leuk" zijn als je een klein baantje hebt met een viertal wissels, die je "kalmpjes"in de juiste stand kan zetten alvorens een trein in beweging te zetten. Maar als die baan wat groter is, en er - laten we eens stellen - 40 wissels en DKW's in liggen en er meer dan één trein tegelijkertijd in beweging is dan vraag ik me in alle gemoede af of dat niet tot een hoop botsingen leidt. Ik ken maar weinig banen die zo zijn ingericht dat bij de exploitatie (zonodig) hele wisselstraten worden geschakeld en alle andere treinbewegingen die daar strijdig mee zijn worden verhinderd.
Mijn lange ervaring is, dat je soms razend snel moet ingrijpen door een wissel om te zetten zodat de boel niet op elkaar vliegt.Het enige wat dan effectief zou kunnen werken is een tableau vlak voor je neus waarop alle wissels zichtbaar zijn zodat je "op zicht" (lekker analoog!) meteen iedere wisselschakelaar kunt bedienen. Eerst op een schermpje de wissel in kwestie "oproepen" en hem dan pas kunnen omzetten is écht op zijn minst vele seconden te laat, met alle schade die daarbij aan het materieel kan ontstaan.
Ach, het is uiteraard slechts mijn persoonlijke ervaring, maar die is er wel een van inmiddels héél veel jaartjes met alle schade en schande die daarbij hoort!
Gegroet,
Rob
-
Maar eens een antwoord op de vraag. ;)
Puur praktisch gezien zie ik twee redenen om wissels en seinen digitaal te willen besturen.
1. Automatisering. Als je de centrale of een computer de baan geheel of gedeeltelijk wilt laten besturen en/of beveiligen, dan moet die centrale de wissels en seinen ook op eigen gezag en dus digitaal kunnen aansturen. Het met één knop bedienen van een wisselstraat is al een basale vorm van automatiseren.
2. Als je met de hand wilt rijden, maar gebruik wilt maken van een baantableau op een beeldsscherm van de centrale of een computer.
Maar als je met de hand wilt rijden, dan kan je ook een klassiek tableau met drukschakelaars maken. Heel wat mensen rijden zo of hebben een tijd zo gereden, voordat ze een volgende stap maakten. Het hoeft allemaal niet in één keer.
-
Mijn lange ervaring is, dat je soms razend snel moet ingrijpen door een wissel om te zetten zodat de boel niet op elkaar vliegt.
In dat geval ben je ondanks je lange ervaring gezakt voor het examen treindienstleider. ;D
-
Je zult me misschien wel een zeurpiet vinden,
Ja, dat ben je ;) ;D
maar wissels bedienen door voorselectie op een beknopt digitaal apparaat met een petieterig schermpje kan welicht "leuk" zijn als je een klein baantje hebt met een viertal wissels, die je "kalmpjes"in de juiste stand kan zetten alvorens een trein in beweging te zetten.
Lees even de orginele post door van [url-http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=11533]Augustiv[/url]. Hij geeft aan dat hij een lokmaus heeft en daarmee wissels wil gaan besturen. Hoe groot zijn baan is of dat hij t100 wissels heeft staat nergens. Ik beantwoord netjes zijn vraag of hij het spul kan bedienen met zijn lokmaus. Het is zelfs mogelijk dat er een spraakverwarring is omdat er nog een verschil zit tussen een Lokmaus en een Multimaus. De Multimaus wordt nog wel eens door beginners "lokmaus" genoemd.
Dus het antwoord: is ja het kan met grote beperkingen. Zie daarvoor de link in mijn post. Heeft hij al een Multimaus, dan kan hij al wissels schakelen. Een vervolg vraag van [url-http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=11533]Augustiv[/url] zou kunnen zijn: "Hoe dan wel mijn wissels schakelen?" en dan komt jouw post voor een deel van pas... niet eerder....
... . Eerst op een schermpje de wissel in kwestie "oproepen" en hem dan pas kunnen omzetten is écht op zijn minst vele seconden te laat, met alle schade die daarbij aan het materieel kan ontstaan.
Even offtopic ;) : Nooit zeker een lokmaus of multimaus in de hand gehad of bedient? Daar zit een hele mooie stop knop op. Druk die in en alles staat meteen stil. Zonder enige botsing en heb je weer alle tijd om wissels om te zetten....
Groet Ronald.
-
ik heb rail en wissels besteld, maar ik wil later via een pc of tablet mijn baan gaan besturen. nu is het probleem dat ik wel anologe wisselmotoren kan gaan kopen, maar als ik dat dan later digitaal wilgaan doen dan moet ik weer nieuwe kopen. dan doe ik het liever in een keer goed.
alleen als ik het via de lokmous ga doen lijkt mij dat totaal niet overzichtelijk.\
maar ik ben even verder gaan kijken dan mijn neus lang is, en ik vond het andwoord al.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=23906.0
nu nog een nieuw vraag :P
is het aan te raden om wisselmotoren aan te schaffen de middelste railstaaf ompolen? of worden die tongen niet zo snel vuil?
-
In dat geval ben je ondanks je lange ervaring gezakt voor het examen treindienstleider.
Weet je Klaas, dat ik nachten lang wakker kan liggen van de gedachte dat ik voor treindienstleider ook al gezakt ben. Meestal komt die slapeloosheid vanwege een droom dat ik als wisselbediener bij Prorail alles in de soep heb laten lopen.... ;D
Maar ondanks dat ben ik nog steeds een opgewekt mens die om zo'n constatering van jou best kan lachen.
Gegroet,
Rob
P.S. en dan te denken dat mijn eerdere bijdrage in principe toch wel een beetje serieus bedoeld was. Aan die "stopknop" had ik ook gedacht maar niet vermeld. Oei!
-
... nu is het probleem dat ik wel anologe wisselmotoren kan gaan kopen, maar als ik dat dan later digitaal wilgaan doen dan moet ik weer nieuwe kopen. dan doe ik het liever in een keer goed. ...
nu nog een nieuw vraag :P
is het aan te raden om wisselmotoren aan te schaffen de middelste railstaaf ompolen? of worden die tongen niet zo snel vuil?
Een analoge wisselmotor kan digitaal aangestuurd worden met een decoder die geschikt is voor wisselmotoren: o.a. M-DEC van Littfinski en OC32 van VPEB.
Ten aanzien van het ompolen van de beweegbare railstaven van een wissel is het vaak raadzaam om een ompoolschakelaar te gebruiken. Bij sommige wisselmotoren zitten één of meerdere omschakelcontacten bij de motor inbegrepen. De noodzakelijkheid van ompoolschakelaars geldt meer voor gelijkstroomsystemen dan voor wisselstroomsystemen.