BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 13 May 2014, 11:39:08
-
http://m.ovpro.nl/special/2014/05/13/batterijtreinen-op-dunne-spoorlijnen-goedkoop-alternatief-voor-elektrificatie/
-
Zijn dunne spoorlijnen smalspoorlijnen? ;D
-
Ik kende de batterijtrein van Lego al. ;D Waar moet in dit treinstel de platte 4,5 volt batterij(en) geplaatst worden?
Maar goed, nu serieus een goed alternatief voor elektrificeren.
-
Ze hebben Google translate gebruikt denk ik.... ;D
-
.... Mijn eerste gedachte was: Kennen we dat niet al van de duitse spoorwegen uit de jaren 50 - 60? De bekende accu-boemels? De ETA150 / BR515 (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_ETA_150), ETA 176 / BR517 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_517) en zijn/haar varianten? ::)
Goed, even verder gelezen en ook dit bericht, 6 mei jongstlede, uit de Gelderlander (http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/europese-subsidie-voor-accutrein-arnhem-tiel-1.4347647) gevonden. Het blijkt ook over de hybride treinen te gaan. Die variant kennen we ook al bij trams, o.a. de Tram van Nice (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Nice) heeft een mogelijkheid om stukken zonder bovenleiding te rijden.
Het is interessant om te zien dat "oude" ideeën toch weer boven komen drijven en door ontwikkeld worden. De ontwikkelingen zijn er in ieder geval. Geeft de modelspoorders, in de toekomst, een valide reden om zonder bovenleiding te rijden en toch een pantograaf op het treinstel te hebben ;D
Groet Ronald.
-
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.
Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.
We worden besodemieterd waar we bij staan.
grt Piet.
-
Batterijtreinen is gewoon een slechte vertaling van het Engelse battery trains.
in het Nederlands spreken we van accutreinen.
Die techniek is helemaal niet nieuw, de ZHESM had in 1908 al twee accurangeerlocs om in de werkplaats Leidschendam het materieel de bovenleidingloze loods in te duwen (en er weer uit te trekken uiteraard). Later kwamen er nog twee bij (later NS 81-84).
In Duitsland bestaat grote ervaring met accutreinstellen. Al vóór 1914 hadden de Pruisische spoorwegen er al een aardig aantal in dienst (tweerijtuigstellen met de accu's in een prominente neus -- Bauart Wittfeld), tussen de oorlogen ging de Reichsbahn er mee door en in de jaren vijftig bouwde de DB er nog de nodige bij van de Baureihe ETA 150 en ETA 176, later 515 en 517. Ze kwamen een aantal jaren dagelijks in Maastricht.
En tenslotte: al rond 1900 reed de HTM met accu-motorrijtuigen tussen Den Haag (Plein) en Scheveningen Kurhaus langs de Nieuwe Parklaan (nu lijn 9).
Niks geen nieuw Ei van Columbus dus.
Dirk
-
De accuboemels weet ik nog wel. DB 515 is een bekend fenomeen geweest. In de jaren negentig was er op de Duitse televisie nog een documentaire over. Ook kent iedereen dat bekende Liliputmodel van de Pruissische spoorwegen. Ik geloof dat de accu's hergebruikt zijn in de 515. Tenminste daar meldde de documentaire iets over.
-
@PietB.... Helemaal onzin is het niet... Die accu techniek heeft zich toch al bewezen in het verleden. Juist goed dat men dit verder ontwikkeld. Kijk naar steden waar ze dit al voor trams hebben. Ik spotte vorig jaar in Wenen ook accu bussen. Deze kunnen zich voeden via een stroomafnemer op een centraal punt en dan gewoon rondjes rijden door de oude binnennstad.
Door geen materialen nodig te hebben tbv de bovenleiding spaar je ook weer veel uit. En wat is het verlies wel niet van spanning in een lange koperdraad?
Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....
-
Zelfs elektrische auto's zijn niet nieuw. Ruim 100 jaar geleden had elektrische aandrijving vaak de voorkeur boven de nog onbetrouwbare verbrandingsmotoren. Om die reden had de gemeente Amsterdam elektrische ambulances: geen startproblemen (toch lastig als iemand snel naar een ziekenhuis moet) en een beperkte actieradius boeide niet erg in de stad.
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Dat staat er dan ook niet. Er staat dat elektrisch rijden groener kan zijn dan diesel (met een hoop mitsen en maren die ook worden genoemd) en dat accutreinen elektrisch rijden op minder drukke lijnen mogelijk maakt. Dat is alles.
Het hangt er onder andere maar vanaf hoe de elektriciteit wordt opgewekt.
-
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
-
(reactie op Piet)
Het is maar net wat je wilt:
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.
-
Hmm..
Zouden de onderzoeker hier iik aan gerekend hebben?
http://www.parrypeoplemovers.com/ (http://www.parrypeoplemovers.com/)
In Engeland doen ze al een paar jaar zeer betrouwbaar dienst en hebben een onrendabele lijn weer rendabel gemaakt..
Michael
-
Als je het vergelijkt met het rendement van een dieselmotor, dan valt het nogal mee.
Een moderne diesel haalt 70% Klaas.
Ook niet werelds maar wat zal het rendement van een kolen gestookte centrale zijn? En we hebben bijna geen andere. Als je daar 33% mee haalt ben je spekkoper en dan de uitstoot.
Die mi. bij de verbruiker zou moeten meetellen.
Heb zelf ook een tijd in een Prius gereden en daarmee haalde ik met twee vingers in de neus een gebruik van 1:17,5. In de bergen van Oostenrijk zelfs 1:20,5. En dat met zo'n zware benzine auto die ook nog 'ns zwaar bepakt was.... En ik ben geen zuinige rijder....
Ja maar dat is een hybride Chris, die bedoel ik niet. Ik heb het over full electric autos.
Die zijn niet practisch, vind ik.
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.
Zit wat in in je redenering, maar die centrales hadden we al en die zullen nu en niet alleen in theorie, harder moeten werken om de accu's op te laden.
grt Piet.
-
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Ik wel.
Het opladen van accu's kan alleen als er in een centrale energie is opgewekt.
Die centrale kan ook een windmolen of een zonnepanneel zijn.
En het rendement,40-50% bij loodaccus en 70% Lion is ook niet om de vlag bij uit te steken.
Een verbrandingsmotor is nog veel erger. En daar kun je de energie maar 1x gebruiken.
Met een accu kun je bij het remmen weer wat terug winnen en het nog een keer gebruiken. Hierdoor komt het rendement zelfs nog wat hoger.
Over het algemeen zijn energiecentrales CO2 uitwerpers van de allergrootste orde.
Zoals ik al zij, het hoeft geen centrale te zijn.
Maar zelfs als het een centrale is dan moet je wel even rekening houden met de schaalgrote.
Het is veel makkelijker om een grote centrale efficienter te maken.
Ook kun je fijnstof veel makkelijker filteren op 1 plek (en ook nog eens uit de buurt van woningen)
Maar goed ook hier heeft de milieu lobby weer een punt gescoord.
Dat hadden ze al met de absoluut onpractische electrische auto's, dus deze potentiele misser kan er ook nog wel bij.
We worden besodemieterd waar we bij staan.
Nee hoor.
Electrische auto's kunnen best praktisch zijn. Zeker niet voor alle situaties, maar typisch woon-werk verkeer over niet al te lange afstanden kan er prima mee.
-
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.
Auto's die geen uitlaatgassen hebben. Tja. Bij elektrische tractie van welke soort dan ook, verplaats je de vervuiling naar daar waar de elektriciteit wordt opgewekt. Alleen als je zeker weet dat die opwekking plaats vindt zonder milieubelasting is elektrische tractie schoon. En daar valt nog best wat op af te dingen, helaas.
-
Even eerst iets vertellen: Ik ben zelf zeker geen milieurakker (mijn auto is een Trans Am uit 1984 met een dikke 5 liter V8, ook al is het een hobby en rij ik er niet veel mee) maar ik kijk overal vrij objectief tegenaan.
Het opwekken van elektriciteit kan in een centrale veel efficiënter én schoner gedaan worden dan met een dieselmotor. De vervuiling van een centrale kan veel beter gecontroleerd worden en gefilterd worden dan in een diesel. Fijnstof en andere rommel word zo verminderd doordat het niet meer onderweg uitgebraakt wordt maar meteen gefilterd (tenminste, dit zou moeten gebeuren).
Ik heb ook gelezen dat ze bezig zijn met een bepaald soort algen te kweken die de koolstof direct uit de schoorsteen van de centrale omzet in biomassa en dan weer uitgeperst kan worden om een bio diesel te maken. Dan is er als het ware een soort CO kringloop. Ook is het nu nog zo dat veel elektriciteit opgewekt word met kolen of gas, maar kernenergie in een moderne centrale is op korte termijn een flink stuk schoner, op lange termijn zit je weer met de afvalstoffen die ergens opgeslagen moeten worden. Ook niet ideaal.
Andere manieren om elektriciteit op te wekken zoals wind en zonne-energie zijn ook in opkomst. In tegenstelling tot wat velen denken werkt een zonnepaneel ook als het bewolkt is en de panelen worden ook steeds efficiënter. Ook zijn er plannen om energie op te wekken met zeewater dat heen en weer gesleurd wordt door de maan: eb en vloed zijn in staat om met behulp van de juiste apparatuur energie op te wekken. Verder natuurlijk kernfusie (niet te verwarren met de kernsplijting centrales die we nu hebben), nu nog in de kinderschoenen maar hopelijk in enkele decennia rijp om genoeg energie op te wekken.
Het mooie van elektrisch rijden is dat het universeel is: het maakt voor de trein of de auto niet uit waar de prik vandaan komt. In de toekomst word energie vast efficiënter en milieuvriendelijker opgewekt. Belangrijk is om daar alvast mee te beginnen. Er zijn nu eenmaal veel factoren die meespelen. Ook vergeten velen de vervuiling die noodzakelijk is om de olie op te snorren en te verwerken en transporteren naar praktische brandstoffen.
Even terug on topic: ik denk dat het heel erg goed is dat accu's gebruikt worden. Dit levert meer know how op en wellicht innovaties om accu's nog efficiënter te maken. Natuurlijk is de typische diesel geur en geluid (smaak ook?) geweldig en nostalgisch. Maar daar hebben we straks de musea voor :)
Mvg,
Robert.
-
Maar gaat het hier alleen om het milieu ?
Volgens mij niet, en is het idee dat elektrisch rijden in ieder geval een stuk goedkoper is dan op diesel rijden sinds treinen ook gewoon op witte diesel rijden.
Het idee van accu treinen is dat je dan niet de hele infra van een baanvak hoeft te voorzien van bovenleiding, wat al een kostbare aangelegenheid is, en je daarmee dus al weer kosten uitspaart en tóch van de diesel af bent...
-
Die centrale kan ook een windmolen of een zonnepanneel zijn.
Dat is bij dit vraagstuk niet interessant. Omdat er geen overschot is van zonne- en windenergie, betekent dat per definitie dat het laden van electrische auto's op basis van deze energiebronnen ten koste gaat van andere verbruikers die nu van zonne- en windenergie gebruik maken. De extra energie die benodigd is voor electrisch auto's zal dus altijd uit centrales komen die nog overcapaciteit hebben en dat zijn de (bruin)kolen- en gascentrales en in een land als Frankrijk mogelijk ook nog kerncentrales. Daarvan vallen de gascentrales om prijstechnische redenen als eerste af.
Zeker omdat de accu's door het gewicht het energieverbruik van de auto's nog extra verhogen, is het nog maar de vraag of er per saldo een milieuvoordeel valt te behalen met electrisch rijden.
Huub
-
De uitstoot ter plekke is in ieder geval een stuk lager en dat is in stedelijke gebieden wel zo prettig. Komen we misschien toch nog aan de fijnstofnormen en dat scheelt weer wat gezondheidsschade.
Maar met accurijden op nevenlijnen heeft dat natuurlojk niks te maken.
-
In zoverre wel, dat ook daar de afweging moet worden gemaakt tussen een al dan niet hybride dieselvariant en een hybride vorm met accu's.
-
Op welke lijnen dan?
Zover ik weet rijden in NL op (bijna)alle diesel lijnen moderne GTW(spurt etc) treinen rond, die zie ik komende 20 jaar niet snel verdwijnen...
Alleen traject Zwolle - Enschede en Zwolle Kampen rijden nog buffels, dat tweede is wel een dunne lijn maar kostenplaatje voor aanschaf moet je ook naar kijken.
-
Apeldoorn-Dieren??
Duikt weg.. ;D
Groet,
Michel
-
Voor een buffel kun je dat ook beter doen. 8)
-
Apeldoorn Dieren is en blijft een museum lijn >:(
Groet Martijn :)
Woon in Eerbeek
-
hap ;D
-
jup ;D
Wel geinig die PPM gevalletjes
Groeten
Martijn
-
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Uit het Gelderland-onderzoek bleek al dat bovenleiding gewoon voordeliger is in de exploitatie, na de initiele investering (1 rondweggetje minder?).
Die exploitatie is nou juist waar het geld bij moet.
Die bovenleidingtechniek is volledig bekend en relatief eenvoudig, dus een cynicus zegt dat dit soort projectjes alleen gaat om het bij vrindjes doen belanden van geld uit de publieke ruif.
En bij de GTW's is het een kwestie van de aandrijfunit wisselen/ombouwen, dus weinig kapitaalvernietiging (en dan negeren we de onduurzaamheid).
Bovendien is Arnehm - Doetinchem - Winterswijk nou juist géén "dunne" lijn - met een kwartierdienst (zeker op een enkelsporige lijn, gevoelig voor vertraging doorgeven) vrààg je juist om elektrificatie (vermogen! en frequentie - drukker dan op menige nog door NS geelektrificeerde lijn).
Doe die onderzoeken maar naar het wegtransport (vrachtwagens!) en doe dat vooral van het wegverkeersbudget, in plaats van het al minieme OV-budget te verbrassen aan speeltjes (voor rijke bedrijven) die uiteindelijk toch altijd weer het belang van het wegverkeer dienen (in dit geval wordt gesuggereerd dat de trein "niet duurzaam" is, maar het is nog steeds vele malen efficienter qua energie, ruimtegebruik, ... dan het concurrerende wegverkeer waar de Trans-Am's ;) ongehinderd blijven rondrijden).
-
Maar gaat het hier alleen om het milieu ?
Wordt er bij het accu verhaal ook rekening gehouden met de milieu-aspecten van het vervaardigen van de accu's en van het na gebruik weer ontmantelen van de accu's. Daar zitten nogal wat goedjes in die je niet zomaar ergens mag dumpen en zo....
-
Denk het wel. Bij recyclen maak je van die stoffen gewoon weer een nieuwe accu en accu's worden hier bijna 100 procent gerecycled.
Ondertussen schijnen tweetactscooters de grootste aantasting van de luchtkwaliteit te veroorzaken. Dus nee, die treintjes gaan het verschil niet maken.
-
... accu's. Daar zitten nogal wat goedjes in die je niet zomaar ergens mag dumpen en zo....
... om er nog maar over te zwijgen dat een van de belangrijke producenten van schone stroom, de windmolen, ook een andere kant heeft. Zo zijn er al molens afgebroken, die in hun hele bestaan minder energie hebben geleverd dan productie, plaatsing, operationeel houden en sloop van het ding gekost hebben.
-
Soms worden windmolens verkeerd gepositioneerd zodat ze te weinig opbrengen. Ik weet dat er één in Limburg staat. Meestal worden windmolens gewoon goed geplaatst. Dan is de opbrengst hoog. De milieubelasting is nihil. Oude windmolens met twee bladen worden momenteel vervangen door grotere windmolens met drie bladen. Deze hebben naar verhouding meer vermogen en een kleine doch groter vermogen generator terwijl de horizonvervuiling niet groter wordt.
-
Erg veel milieudeskundigen hier..............
Dirk
-
ff wat anders; is deze forumkop (Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie ) niet beter geschikt voor een nieuwe verkoopslogan van Märklin...... ::) Die hebben er tenminste een paar...
-
Batterijtrein.... dunne spoorlijn..... Wat een taal....... ::)
-
Toch heeft men het in het grootspoor bedrijf ook over batterijen en niet over accu's, dus zo gek is die uitspraak niet...
-
Accumotorrijtuig ken ik wel. Batterijtrein is mij vreemd.
-
Ken jij geen batterijtrein (http://www.ekiddies.nl/speelgoed/c183-Brio-batterijtreinen/)? 8)
-
;D
-
Als we dan toch zo milieubewust moeten zijn, doe mij maar een opwindtreintje. :)
Dirk
-
Volgens mij blijft de sleutel niet binnen PVR ;D
Groet,
Gerard van der Sel.
-
bovendie levensgevaarlijk al die rondzwiepende onderdelen. tis dan net een stoomlok ;D
gr
-
"Dames en heren, we moeten hier even blijven wachten want de machinist moet de sleutel opnieuw opwinden. Een momentje geduld, alstublieft." ;D
-
Als we dan toch zo milieubewust moeten zijn, doe mij maar een opwindtreintje. :)
Dirk
Is dat een treintje waarvan je opgewonden wordt ;D ; (y) ?
-
Nee Niels, het is niet de sleutel die je moet opwinden, maar de veer.
Dirk
die met zo'n treintje begon in 1955
-
Je kan ook methode bierfiets gebruiken voor het opwinden van de veer. Zijn je passagiers ook nog nuttig bezig onderweg.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Ik heb al eens eerder iets gelezen over deze batterijtrein.
Deze techniek wordt nu op heel kleine schaal toegepast in Mannheim, waar trams op een bepaald plein 500 meter bovenleidingloos kunnen rijden.
Een m.i. zeer groot nadeel van de huidige stand van deze techniek is, dat de treinen bovenleiding nodig hebben om op te kunnen trekken. Geen probleem bij de stations, maar wat als de trein onbedoeld buiten een station tot stilstand komt?
-
Wat bedoel je. Ik zie geen verschil tussen in of buiten het station, anders dan da er sneller hulp is.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
In Sevilla rijden de trams zonder bovenleiding rond de kerk, rest van het traject zit er wel bovenleiding op. En ze kunnen gewoon optrekken op accu mode, want er zitten een of twee stations in de bovenleiding loze sectie.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Een m.i. zeer groot nadeel van de huidige stand van deze techniek is, dat de treinen bovenleiding nodig hebben om op te kunnen trekken. Geen probleem bij de stations, maar wat als de trein onbedoeld buiten een station tot stilstand komt?
Hoe kom je daar nu bij?
Accutreinen hebben een lang verleden en zijn uiterst betrouwbaar.
Er zijn inderdaad systemen die het gebruik van accu en bovenleiding combineren, maar daar hebben we het hier niet over.
Dirk
-
@ Dirk;
Wat ik heb gelezen is het volgende:
De provincie Gelderland voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar het gebruik van accutreinen, die gebruik maken van partiële bovenleiding. Dit zou voortborduren op het systeem wat nu in Mannheim wordt gebruikt. Een ingenieursbureau die hierbij betrokken is, gaf erbij aan dat de accu's op de stations worden opgeladen d.m.v. bovenleiding, en dat de bovenleiding ook benodigd is om vanuit stilstand op snelheid te komen.
Dit is het concept waar nu, in Nederland in ieder geval ook in Groningen en Overijssel, de haalbaarheid van wordt onderzocht.
Recent verscheen daarvan nog een publicatie:
http://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Brief/2014-18095_bijlage_4.pdf
(deze publicatie had ik niet eerder gelezen, ik moet zeggen dat dit er beter uitziet dan bij de eerdere plannen).
@ Gerard,
Wat ik bedoel is het volgende. Ik lees bijvoorbeeld
Het versnellen van de trein, waarbij de meeste energie gevraagd wordt, gebeurt
onder de draad. Bij het rijden met een constante snelheid ontvangt de trein elektrische energie
uit de accu’s aan boord van de trein
en, uit de krant:
De ingenieur wil dezelfde techniek toepassen als in elektrische auto's. Wanneer de trein remt wordt elektriciteit opgewekt die in de batterijen wordt opgeslagen. Alleen bij het optrekken heb je bovenleidingen nodig.
Wat ik me dan afvraag: wat gebeurt er als de trein op een bovenleidingloosgedeelte moet stoppen? In Nederland geen ondenkbaar scenario...
groeten Simon
-
Wat ik me dan afvraag: wat gebeurt er als de trein op een bovenleidingloosgedeelte moet stoppen? In Nederland geen ondenkbaar scenario...
Waarschijnlijk kunnen ze dan heel rustig optrekken en daarna door sukkelen naar het dichsbijzijnde stukje waslijn.
-
Bij dat alles begrijp ik niet dat we niet overgaan op een 100% accuoplossing.
De techniek is meer dan vertrouwd sinds ongeveer 1900, je bespaart je de kosten van aanleg en onderhoud van "partiële bovenleiding" en het opladen kan op enkele centrale punten gebeuren zoals Arnhem Berg, Zutphen, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, etc., zonder stukjes bovenleiding. Bovendien is daar al draad beschikbaar.
Dat snel optrekken met accu's niet werkt is ook een fabeltje zoals de Duitse ervaring toont.
Maar ja, met een 100% accu oplossing zit er geen werk aan voor Strukton, niet waar .......
Dirk
-
Een accu opladen duurt nog steeds erg lang. Ik kan me voorstellen, dat je dus af en toe als daar gelegenheid voor is, de accu tussendoor wilt bijladen. Bij het optrekken trekt een trein niet meer zoals vroeger veel stroom. Met choppersturingen zit het maximum aan stroom vaak bij 70 km/h. En zoals ik het nu begrijp is er dan geen bovenleiding.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Wat betreft snel accelereren: ja dat kan met elektro motoren inderdaad heel goed. Die kunnen namelijk een groot koppel genereren bij stilstand. (Iets waar een verbrandingsmotor moeilijkheden mee heeft en ook de reden dat je daar truken moet uithalen zoals een koppeling met versnellingen of een motor-generator paar zoals bij diesl elektrisch).
Maar je hebt nog altijd last van simpele natuurkunde regeltjes: F = M x a
En in een motor is de kracht (of eigenlijk koppel) vrijwel direct terug te zien in de stroom.
Bij bovenleiding kun je kiloamperes trekken zonder veel problemen, maar kunnen je accus dat ook?
Het lijkt erop dat men bij deze proef juist een kleine hoevelheid accus wil inbouwen, en dan zou de maximale stroom wel eens tegen kunnen vallen.
Behalve aan acceleratie raak je ook kwijt aan het tegengaan van verliezen (wind, lagers, rolweerstand), maar die zijn vrij klein.
Als de maximale stroom nu bij 70km/h zit, zal dat waarschijnlijk liggen aan het feit dat men dan het meeste accelereert. (Of de chopper is om een andere reden daar zeer efficient en men vind dat nu niet erg)
De wind verliezen worden hoger met de snelheid, dus constant rijden bij hoge snelheid kost uiteindeijk meer stroom dan constant rijden bij een lagere snelheid.
Moderne schakelende voedingen zorgen ervoor dat je geen onnodige verliezen hoeft te hebben in bijvoorbeeld weerstanden op het dak, maar beter dan de ideale natuurkunde wordt het niet.
Dus om met een beperkte accu lading zo ver mogelijk te komen zul je:
-Snel op moeten trekken, maar niet harder dan de maximale stroom toelaat.
-Constant gaan rijden op een snelheid waar wind weerstand nog niet te dominant wordt.
-
Helemaal mee eens :)
zon en wind energie hebben naar mijn inziens de toekomst, maar inderdaad het batterij probleem ???
Zolang dat nog niet goed onder de knie is, is er geen of weinig toekomst voor..,dat zie je nu met die electrische autootjes, wel een auto met twee stekkers, maar geen openbare oplaad punten..,mede ook tegengehouden door de olie maffia.
Ik hoop voor de toekomst van onze kinderen dat er snel een doorbraak in deze problematiek komt...
-
Ik denk dat het met de elektrische auto juist wel mee valt.
Je moet hem echter wel goed inzetten.
Om met de sleurhut naar zuid frankrijk te tuffen is het niet echt de juiste wagen....
Maar al bedrijfsauto (mits je bedrijf in de buurt werk doet), of voor zo'n beetje alles wat nu typisch met de tweede auto gedaan wordt kan het al prima.
De elektrische auto is nu op het punt waar een aantal jaren terug de elektrische fiets was. Had je toen voorspelt dat een flink deel van de bevolking (niet alleen de oudjes) zijn fiets 's avonds aan de lader zou hangen dan was je voor gek uitgemaakt.
Met de elektrische auto komt het wel goed, maar voor de trein blijft het wat geks....
De bewegingsvrijheid van een trein is veel kleiner vergeleken met met de auto.
De vrijheid die een batterij geeft heb je niet nodig omdat het relatief goedkoop is om overal een waslijn op te hangen. (De onderstations zijn relatief duur, maar die heb je voor dit plan toch al nodig om elke halte te voorzien van bovenleiding)
Als die batterij trein per ongeluk een groot succes wordt, dan zul je voor elke capaciteits uitbereiding flink moeten investeren in plaats van eenmalig voor de hele lijn.
-
Grappig dat je zegt dat de trein vreemd is. Terwijl je aangeeft dat enige jaren geleden de fiets vreemd was en nu redelijk geaccepteerd. Zou de trein niet dezelfde weg kunnen gaan?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Wat betreft acceptatie wel.
Bij de auto is dat nog het grootste probleem, de business case voor lokaal gebruik is rond, maar men wil niet 'want hij kan niet naar zuid-frankrijk'.
Bij deze batterij treinen vraag ik me af of ze de business case wel rond krijgen. Ze willen eigenlijk alles (stukkie bovenleiding, stukkie batterij) maar niks helemaal.
Je zou gelijk kunnen hebben, en dan ben ik in mijn eigen valkuil gestapt.... maar ik denk het niet.
Acceptatie is voor mij geen probleem: de duitse railbussen die volledig op batterij reden, en 's avonds gewoon netjes opgeladen werden vind ik prachtig. En als je niet aan electrificatie wilt is dat volgens mij een veel betere oplossing.
-
Wat is voor een willekeurige reiziger het verschil tussen een volledige accutrein en dit concept.
-
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.
Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder ::)
Groeten Martijn
-
en bovendien minder flexibel denk ik.
gr
-
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.
Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder ::)
Groeten Martijn
Je spaart nu het aanleggen van bovenleiding van 90% van het traject uit, en dat kost normaal juist een knap kapitaal...
-
Zou dat over de afschrijfperiode niet reuze meevallen?
-
Maar die accu's in die treinen zijn ook niet goedkoop. En zo'n accu trein zal dus waarschijnlijk meer kosten dan eentje die draad nodig heeft.
Ik zie er zelf het nut niet van om en bovenleiding op de stations en daartussen accu's.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze bussen op accu's op de hallte snel bijladen met een lasergestuurde arm aan een paal boven de weg. Komt een beetje neer op dit idee alleen dan trekt die bus gewoon op op dr stroom in de accu's.
Groeten martijn
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk
-
Besparing aan bovenleiding valt ook tegen denk ik. Op de vrije baan liggen maar twee sporen, terwijl op een emplacemnet er toch een paar meer naast elkaar liggen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...
Of bij elk station een (super)snellaad punt dat in 3 minuten vol knalt (y) (fantasie!)
Goedkoper doen is niet altijd beter, en laat staan comfort en al die aanpassingen, waarom hebben ze dan bijv in het verleden niet alles voorzien van bovenleiding, dan waren de dieseltreinstellen nooit nodig geweest, want de meeste trajecten hebben inmiddels bovenleiding wat eerst niet zo was.
-
Op druk bereden trajecten is bovenleiding het goedkoopst. Als het wat minder druk wordt komt op een gegeven moment dieseltractie in beeld. Echter diesel wordt ook iedere keer duurder, dus zullen daar alternatieven voor gezocht moeten worden. De oude batterij techniek is een alternatief. Je zou ook op het station een ketel water aan de kook kunnen brengen e flink wat stoom verzamelen en dan naar het volgende station rijden. Dit kan je dan weer herhalen ;D
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik denk dat accu's in treinen ten opzichte van een bovenleiding toch wel goedkoper is in normale omstandigheden. Accutreinstellen rijden al sinds de tijd van de Pruisische spoorwegen. Het ligt ook aan de situatie ter plekke waar je voor kiest.
-
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...
Vergt geen onderhoud en kan volledig worden gerecycled in nieuwe accu's. Ik vraag me af of 'goed onderhoud' van bovenleiding goedkoper is.
Een belangrijk verschil lijkt me dat de accutechniek zich nog razendsnel ontwikkelt, terwijl bovenleiding wel zo'n beetje is uitontwikkeld. Als de accucapaciteit zich blijft ontwikkelen zoals dat de laatste 30 jaar is gebeurd, dan wordt accuvoeding van treinen en auto's interessanter.
Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair. Dat had toen te maken met de onbetrouwbaarheid van de toenmalige verbrandingsmotoren. De Amsterdamse GGD had bijvoorbeeld ambulances met accu's. Wel zo prettig dat een ambulance zonder meer start.
-
Heeft nu echt niemand door dat dit een "briljant idee" is van een jonge ingenieur die zijn werkgever op een gekunstelde manier een extraatje wil laten verdienen aan niet-geëlektrificeerde spoorlijnen?
Dirk
-
Natuurlijk wel. Edison had een heel bedrijf dat op dat uitgangspunt was gebaseerd.
-
Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair.
En véél later nog, de bekende melkboeren en SRV-mannen met hun Spijkstaal wagens. Waren ooit een normaal verschijnsel in het straatbeeld.