BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mitchell op 10 May 2014, 14:16:54

Titel: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Mitchell op 10 May 2014, 14:16:54
Hoi alle,

Ik heb een vraagje over de DE-1 / Blauwe Engel.

Kan iemand mij vertellen of de cabine deuren een ronding hadden om met de vorm mee te lopen of dat ze gewoon rechte vlakken waren?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ronding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ronding.jpg)
Hier heb ik hem als een vlak oppervlak, maar ik heb het gevoel dat hij in het echt meeloopt met de ronding?
Klopt dat?
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabine deur
Bericht door: MarcNL op 10 May 2014, 14:39:26
Op de meeste grootbedrijf foto's is het erg moeilijk te zien.

Als ik op deze afga:

https://soundcloud.com/#dick-1952/vertrek-blauwe-engel-uit

dan zou ik zeggen dat die deuren in 1 richting iets gekromd waren.

Als je hem horizontaal doorsnijdt een lichte kromming; vertikaal doorgesneden is hij dan recht.
Maar als je op die foto goed naar de rechter deurnaad kijkt, lijkt die toch ook niet helemaal recht...
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabine deur
Bericht door: Mitchell op 10 May 2014, 14:47:23
Bedankt Marc.

Vanuit de email kreeg ik ook te horen dat er inderdaad een kromming in zit en hij de kop volgt.

Op dit moment ben ik meerdere trein koppen voor 1:45 aan het namaken (Mat '54, SGM en nu de DE-1) vandaar mijn vraag :)
(http://i.imgur.com/hwipRon.jpg)

Ookal is het 1:45 laat ik nog steeds details weg, maakt het schuren makkelijker en kunnen later nog van messing gemaakt worden of in hoge resolutie geprint worden.
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Pauldg op 10 May 2014, 17:43:30
Hij wordt fantastisch Mitchell. En inderdaad een goede afweging om niet alle details op de kop zelf te zetten. Het stukje onder de deur heeft ook een kromming, maar dan in tegengestelde richting. Op de tekening moet dat wel duidelijk te zien zijn.

Met vriendelijke groet, Paul
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Jamie op 10 May 2014, 21:07:47
Goedenavond beste mitchell.
Kun je op de 1:87 versie van Artitec dat ook niet herleiden?
http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/Att_DE-II_30.jpg
Anders heb ik hier nog wel een linkje.
http://www.gertvanvoorst.nl/tp_de1_6.jpg
Zover te zien had de DE1 aan de bagagezijde (dubbele deur) het rechte hoekje,en aan de andere cabine het ronde hoekje.



Mvg jamie diks
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Mitchell op 10 May 2014, 21:52:46

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben voor een deur gegaan die met de ronding een beetje meeloopt.
Hierdoor kreeg ik het beste resultaat.

Overigens was de kop ronding niet helemaal goed, links de oude, rechts de nieuwe :)
(http://i.imgur.com/uRAT7FO.jpg)
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: 3Dbuildr op 10 May 2014, 23:11:34
Strak bezig!! (y) (jij in 0 ik in N)
Fred
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Thom op 10 May 2014, 23:59:26
Cabinedeuren zijn horizontaal mee gebogen met de bak mee.
De halve bagagedeur is wel volledig vlak.

Meegebogen geldt dus voor DE1, DE3 mat36/40/46 etc..
Bij mat 54 is de deur volledig vlak.
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: ATB op 11 May 2014, 00:31:27
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Quinzeedied op 11 May 2014, 14:04:15
Ik denk dat de huidige kromming van de deur ook nog een ruime onderschatting is.
Zelf heb ik voor mijn MSTS-model van de Mat '46 hier ook uitvoerig naar gekeken.

Wat voorbeeldfoto's:
(http://imghost.nl/download/neus46_2.jpg)

Van dichtbij is de kromming van de deur goed te zien (foto is wel vertekend door groothoeklens, maar dit is geen foto van heel dichtbij maar vanaf een paar meter ingezoomd), de zijwand zit bij de deurscharnieren al een heel stuk naar binnen gekromd:
(http://imghost.nl/download/neus46_1.jpg)

Van voren gezien valt de kromming ook goed op:
(http://imghost.nl/download/neus46_5.jpg)

Hier is het verschil bij de DE-1 tussen cabinedeur en bagagedeur goed te zien:
(http://imghost.nl/download/neusDE_1.jpg)

En hier bij de 41 is de kromming recht van voren goed te zien:
(http://imghost.nl/download/neusDE_2.jpg)

In het virtuele model heb ik de vorm als volgt geïnterpreteerd:
(http://imghost.nl/download/neus46_3.jpg)

En de kromming van boven gezien. De kromming begint ongeveer waar de deur begint, en loopt tot na het klapraam door, daarna even een stuk wat minder kromming om vervolgens weer door te krommen naar een punt met de andere zijde:
(http://imghost.nl/download/neus46_4.jpg)

Verder valt mij op dat de bovenzijde van het raam (raam 3) tussen het klapraam en de 3 frontramen, erg kort is vergeleken met bijvoorbeeld raam 2. Ook lijkt op het eerste gezicht de ruimte tussen het klapraam (raam 4) en de cabinedeur relatief gezien te lang.
____   ____  ____ ___   ___
\   2 | |   1  | |  2  / / 3 |  | 4  |
 \ __| |___ | |__/ /___|  |__ |
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Pauldg op 11 May 2014, 20:48:14
Hele duidelijke foto's en een mooi MSTS model!  (y)

Mvg, Paul
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Thom op 11 May 2014, 22:40:30
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ik heb mijn uitspraak nog even nagekeken, inderdaad hij is niet geheel vlak maar het is maar een fractie dat de deur enigszins 'bol' staat. Aan de zijkanten is die 38,5 mm dik en op zijn dikste punt 41 mm.

De bolling staat dus niet echt in verhouding tot de ander genoemde kopportieren die overduidelijk bol zijn  ;)
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Edwin2121992 op 12 May 2014, 11:30:23
(Beetje offtopic) Toch heeft de bolling van mat'54 deuren wel met de kop te maken, de ronding van de kop begint namelijk achter de deur, echter is de radius van die ronding heel groot waardoor die nauwelijks zichtbaar is. Die radius is namelijk 8872 mm. Het middelpunt van die cirkel ligt bijna zes meter buiten de trein :o

Groeten Edwin.
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: ATB op 12 May 2014, 12:06:25
Correctie Edwin, de radius is 8872,5 mm. De plaatdikte op de kop is namelijk 2,5 mm. Niet dat zo'n verschil er zichtbaar is ;D

Groeten
Ted
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Edwin2121992 op 12 May 2014, 13:17:36
Je hebt helemaal gelijk, het vijfje over het hoofd gezien, maar inderdaad een halve millimeter op bijna 9 meter is natuurlijk niks ;)

Groeten Edwin.
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Mitchell op 19 May 2014, 15:27:34
Tis gelukt :)

(http://i.imgur.com/NKzYdQD.jpg)

Uiteraard is het nog een prototype om te kijken wat er anders moet (zoals het raam als eerder aangegeven in t topic).
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Pauldg op 19 May 2014, 15:44:51
Wow!  (y)
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: 3Dbuildr op 19 May 2014, 22:00:10
Een heel mooie kop!!
Fred
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: rudi van der Craats op 14 March 2015, 19:30:59
He mitchell

Ziet er prachtig uit ben je trouwens al verder gekomen met de de1?
Ben zeer benieuwd hoe het jouw vergaat wil zelf ook op den duur ook een de1 of de2 maken in de schaal 1:45..... ;D

groeten

Rudi
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: bernhard67 op 15 March 2015, 11:34:00
Hoi Mitchel,

Leuk  om jou vordering te zien van de D1 wie weet is dit wel een mooi begin van een mooie betaalbare D1 /D2 voor spoor nul mocht dat ooit nog eens geval zijn dan zou het zo maar kunnen dat ik nog eens zo D1 aanschaf. Vind het een mooi model om te zien jammer dat het spoorweg museum nooit een D2 bewaard heeft en rijdend heeft in het mooie Oude Rood.

groetjes van bernard
Titel: Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
Bericht door: Mitchell op 15 March 2015, 14:49:21
Hoi,

Sorry dit topic totaal over het hoofd gezien :)

(https://images1.sw-cdn.net/model/picture/625x465_1984671_2875538_1402317619.jpg)

Na aanvraag van mensen op het SpoorNul forum heb ik de deuren weggelaten, dit maakte het makkelijker voor hun om te schuren.
Deze is gewoon via mijn webshop te bestellen  (y)