BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Sander Fondse op 05 May 2014, 20:13:02
-
Hallo,
ik ben voor weinig geld in het bezit gekomen van een speciale uitgave van de Fleischmann P8. Jammer genoeg is er achter een buffer afgebroken. De Bufferhuls is vrij, maar wel gebarsten. Deze breuk wil ik graag gaan dichten als de nieuwe bufferplaat van Fl* binnen is. Ik ben van plan om de buffer in de huls vast te lijmen en de breuk verder te sluiten met Revell Plasto, voordat het geheel wordt geschuurd, gegrond en geschilderd. (de bufferhulzen moeten zwart zijn, niet rood)
Een plaatje is niet echt mogelijk, daar er al een laagje Plasto over de breuk zit, maar het is zo
in plaats van 0 ziet de huls er zo () uit.
Nu zijn zowel de bodemplaat als de buffer gemaakt van het plastic dat Fleischmann altijd gebruikt. Ik heb de breuk kunnen stabiliseren met UHU secondelijm, maar ik denk dat ik iets stevigers nodig heb om de buffer vast te lijmen op zo'n manier dat de huls kan worden geschuurd, zonder dat de breuk weer opengaat. Heeft iemand een suggestie over welke lijm ik het beste kan gebruiken ?
-
Industrielijm van bison/Olba
-
Wat voor plastic gebruikt Fl* eigenlijk ?
-
ABS
-
Dat plastic zal waarschijnlijk polyethyleen of polypropyleen zijn. Dat is bijna nergens mee te lijmen, maar met dit spul lukt het wel:
http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html (http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html)
Het geheim zit in de activator waar je het plastic eerst mee moet voorbehandelen.
Als het ABS is (wat ik betwijfel) dan zou het met gewone bouwpakketlijm moeten lukken.
-
(de bufferhulzen moeten zwart zijn, niet rood)
Welke spoorwegmij is dat? Bij de DRG/DB horen ze rood te zijn.
Of wil je de lok zoals ze origineel was (is) restaureren en waren ze al zwart?
-
hallo ,ik gebruik al jaren UHU plus. dit is een 2 komponent lijm die zo ongeveer alles lijmt ,ook vele kunstof soorten zoals abs enz. Wel belangrijk is plastic beetje opruwen en heel goed ontvetten. de lijm heeft wel zo,n 12 uur nodig om uit te harden. Heb je metaal en je kunt dit metaal verwarmen dan is de lijm in 2 minuten hard met een treksterkte van zo,n 300 nm
mvg aad
-
Als het ABS is (wat ik betwijfel) dan zou het met gewone bouwpakketlijm moeten lukken.
De zwarte bodemplaten van Fleischmann rijtuigen lossen wel op en/of worden zacht bij gebruik van de Revell naaldllijm.
Net als de kappen trouwens.
Stephan.
-
Dan is het inderdaad geen PP of PE.
Geldt niet voor de tandwieltjes en aanverwante onderdelen, ook bij andere merken.
Deze zijn vaak juist wel van PE oid., dit ivm. de enigszins smerende eigenschappen.
(Deze kunststoffen voelen van zichzelf vaak wat "vettig" aan).