BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: HenkN op 29 April 2014, 21:31:49

Titel: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: HenkN op 29 April 2014, 21:31:49
Beste mensen,

Station Simpelaar gaat op de schop. Op de L-vormige baan kon alleen heen en weer gereden worden en dat begon te vervelen.
Daarom wil ik een schaduwstation onder de baan bouwen die bereikt wordt met een klimspiraal.
Het schaduw station is een grote keerlus met opstelsporen. En omdat het een keerlus is, heb ik daarover vragen.
Veel staat er op het internet geschreven over keerlussen en dat je daarbij een keerlusmodule inzet is mij duidelijk.
Mijn vraag is nu, waar maak ik de isolaties? Is dat ter hoogte van de rode streepjes?
Aanvullend:
* Ik wil het schaduwstation automatiseren (Ecos2 + ESU componenten).
* Het is de bedoeling dat de keerlus in beide richtingen bereden kan worden.

Ik rijd twee-rail gelijkstroom ne ben met het voor mij moeilijkste deel van de bouw bezig > electronica.
Graag jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_32.jpg)
Titel: Re: schaduwstation en keerlus
Bericht door: santerdam op 29 April 2014, 21:51:29
Je hebt inderdaad een keerlus en het klopt dat daar electronische module's voor bestaan. Een van de hoofdregels is dat binnen de keerlus slechts 1 enkele trein mag staan/rijden. En daar gaat jouw ontwerp op mank. Je kunt binnen de keerlus dus nooit opstelsporen aanleggen.

Sander
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: frederik19630 op 29 April 2014, 22:01:20
Sander zet het iets te scherp neer: op het stuk waar de elektronika schakelt mag geen 2e trein stilstaan.

Als je het rode streepje naar het woordje keerlus verplaatst, het inhaal spoor verwijdert kun je daar een schakelstuk van
maken. Let wel: op de meeste modules zitten 3 stukken: 2 in/uitrijstukken die het schakelen bepalen, en een
middenstuk dat geschakeld wordt. Op het middelste stuk moet een trein helemaal passen.

fred
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: HenkN op 29 April 2014, 22:27:55
Dank je Fred,

Maar help even verder. Ik gebruik Esu terugmeldmodules (stroomdetectie).
Ik heb de isolatie naar het woord keerlus verplaatst. En dan...?
Zoals gezegd dit is voor mij het moeilijkste deel van de hobby.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1a_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1a_15.jpg)
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: frederik19630 op 29 April 2014, 23:07:09
henk,

je hebt in ieder geval nog een specifieke keerlus module nodig, daar zijn er meerder van. Zelf gebruik
ik de Tams KSM-2. Ik zal eens zoeken of ik de handleiding op internet kan vinden. In de encyclopedie staat
volgens mij ook een en ander.

Je plaatje is in ieder geval een eind de goede richting op: links naast het rechter wissel moet de andere
splitsing komen, en dan nog wat spul ertussen.

fred
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: frederik19630 op 30 April 2014, 09:53:59
uit de ooit eens gedownloade Tams handleiding (volgens mij is 'ie niet meer leverbaar, op hun site kon ik het niet meer vinden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tams.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tams.png)

hier zie je de aansluitingen die je nodig gaat hebben (de andere type modules zijn volgens mij niet heel veel anders):
9 en 8 zijn je normale aansluitingen. In de keerlus zitten 5-6-7-10-11. De stukken met 5-6-7 zijn kort (~10cm),
die 'zien' van welke kant er een lokomotief komt en schakelen dan het tussen stuk met 10-11. Dat stuk moet dus
een hele trein kunnen bevatten.

In jou plaatje zou het ene stuk met 5-6 op een rood stukje komen, het stuk met 6-7 op het andere.

hoop dat het zo wat duidelijker wordt

fred
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: HenkN op 30 April 2014, 10:22:21
Fred, hartelijk dank. Jij hebt mij inderdaad zover geholpen dat ik verder kan.
In de encyclopedie heb ik ook een tekening gevonden die jouw verhaal ondersteunt.
En de Tamsdecoder? Volgens mij nog leverbaar via Conrad.

Vriendelijke groet,
Henk
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: frederik19630 op 30 April 2014, 10:35:43
Henk,

dat zag ik ook, was op andere sites ook nog leverbaar, maar op de website van Tams niet te vinden.
Het schema klopte niet helemaal, of ik zag het fout (moest wat draadjes wisselen geloof ik voordat het het allemaal deed).

fred
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: Paulus1201 op 07 June 2014, 22:05:56
Beste allemaal,

Ik wil deze schakeling ook toepassen, alleen zonder railcom en zonder digitale terugmelding. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?
Ik rij digitaal met roco mm, wissels schakel ik gewoon analoog. Maar voor de keerlus wilde ik deze oplossing toepassen.
O ja, nog een vraag... In de gebruikershandleiding van hpde ksm2 module staat dat deze een aparte gelijk- of wisselspanning voeding moet krijgen. Mag dat van een gewone analoge ouderwetse fm trafo komen?

Ik hoor graag jullie antwoorden, want ik krijg vanuit Tams helaas geen antwoord.

Btw volgens mij is de ksm2 module nog steeds bij hen te koop: http://s429220381.e-shop.info/shop/article_49-01126-01/Kehrschleifenmodul-KSM-2%2C-Fertig-Baustein.html?sessid=Au4cWa7tODyaW5DR9yfZGkYkdpJCD45OGcs8t5iSBQHDxZqZx7ahh7ULWOTw988z&shop_param=cid%3D2917%26aid%3D49-01126-01%26

Alvast dank voor jullie antwoord. Kan ik weer een stukje verder...

Paul
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: HenkN op 20 July 2014, 22:23:02
Voortschrijdend inzicht maakt dat ik het aanvankelijke plan voor het schaduwstation gewijzigd heb.
De wijziging is voor mij nu zo anders geworden dat ik toch weer even bij jullie aanklop met de vraag, waar isoleer ik de inrij en uitrijstukken en waar moet ik de schakeling plaatsen (stroomdetectie).

Bijgaand een plaatje van het ontwerp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_pdf_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_pdf_1.jpg)
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 July 2014, 23:53:49
In dit geval zit de lus in de boog helemaal rechts. Om de sectie C zo lang mogelijk te maken heb ik de secties A en E in de wissels gelegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_pdf_1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_pdf_1a.jpg)
Titel: Re: Schaduwstation en keerlus
Bericht door: HenkN op 21 July 2014, 00:29:22
Dank je Klaas. Hiermee kan ik verder.
groet,
Henk