BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gerke op 29 April 2014, 17:04:42
-
Hoi allemaal,
Blijkbaar was er nog geen bouwdraad van de 4500. Welnu, die komt er ook niet (althans niet van mij) want de mijne is klaar! (y) Ik heb gekozen voor de 4503 in de uitvoering van de midden jaren '30.
Al met al een mooie bouwset waar echt iets moois van te maken is.
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20140427_095418_zpsc2razrgw.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20140427_095408_zpsrwpqpco4.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20140427_095359_zpsyt9hlkcp.jpg)
Filmpje:
http://youtu.be/IyR2Tzxwowo
Mooie loc met goede rij-eigenschappen. Ondanks de zeer uitgebreide bouwbeschrijving zaten er toch een tweetal hinderlijke tekortkomingen in: de voorloper liep uit de rails en de tender-loc koppeling had wat extra aandacht nodig: de tender tilde de loc uit de "vering". Maar alles is naar tevredenheid aangepast en nu rijd het ding als een zonnetje. Ik heb niet alles gefotografeerd, maar met de opsomming hieronder komt iedereen een eind. Indien er dingen meer uitleg of foto's behoeven: laat het weten en ik probeer wat foto te maken en te plaatsen.
Wat er allemaal aan gebeurd is:
Mashima motor
Werkende verlichting
Geluid
Stroomafname op de tender
Slipbandjes op de tender
Wat spiegels en kralen om het model wat meer te laten leven: smeerkannen, schep, sluitborden, schraapijzer
Stroomafname loc volgens de "Ronald van team Mitropa"-methode: stroomafname op 4 wielen i.p.v. drie -heirvoor moet de print aangepast worden
Rook (schoorsteen uitgeboord)
Dakluik
Veertjes voor gedwongen middenstand voorloopwiel en pen om de drukveer rechtop te houden
Ketel volledig afneembaar d.m.v. vier schroeven
Lood in de ketel en onder het dak
Extra stroomdraden op de locprint aangebracht (0,1mm)
Leuk detail: loc heeft SS loclantaarns! (Heeft Maykel sinds kort in het ass.)
Verende buffers van MK.
Koppelstangen zwart ingelegd.
Ketelfront uitneembaar gemaakt
Alle schroefverbindingen met moertjes M 1,6 en M 1,0 voorzien (M 1,0 extra achter op de tenderhoeken i.v.m met kromtrekken tenderkap)
Echte kooltjes op de tender
Locbemanning geplaatst
Tenderwielen van groef voorzien
Voetplaat dunner gefreesd en van verjonging voorzien
Tenderdeurtjes aangebracht (zitten niet bij de kit??)
Luidspreker zit in de tender, decoder in de vuurkist. Stroomafname verbinding dubbel uitgevoerd over de koppeling en de stekker. Stekker aangepast: draden voor verlichting aan de voorzijde maakten plaats voor luisprekerkabels.
Gele opschriften van Philotrain transfers gemaakt. Voorverwarmer, en pompen zijn van Philotrain en verder heb ik de handrailhouders allemaal door korte exemplaren vervangen.
Tijdens de afgelopen tentoonstelling in Wels heeft de loc probleemloos drie dagen op en neer getuft. Mooie aandachttrekker met zijn rookpluim en mooie (volle) geluid.
Ben er blij mee!
Grt,
Ger
-
Prachtig gebouwd! (y) ik kan niet anders zeggen. Kan probleemloos naast de "NS3300 ?" dienst doen. Produceert tevens een rookpluim en geluid, wat ik prachtig vind. (y)
-
Hij is weer bijzonder fraai.
Helaas is het wachten nog steeds op de 4 as tender :'(
-
Tja, die vierassige tender... Komt vast wel een keer. Maar wanneer...? ??? Kan even duren bij MK!
-
Ach wachten op de kleine model fabrikanten das al zo vertrouwd ;D
-
Ik wacht nog op de wielen voor mijn drie-assige tender, ook na een kattebelletje bij Maykel in Houten.
Ik zal hem nog eens een berichtje sturen, want verder is het een leuk model.
Moet alleen de zwarte biezen nog, verder is ie wel zo'n beetje af. Dus van mij ook geen bouwverslag, sorry 8)
Hendrik Jan
-
Biezen zijn mooi, maar kwetsbaar! Bij mij aardig goed gelukt. Locnummer op de tender toch maar van Philo afwrijftransfers gemaakt, zijn een stukje mooier. (y)
-
Mooi gedaan hoor . (y)
Ik ben nog geen steek verder , ik wacht nog op dat (voor ons bekende) etswerk .
Maar ik ga ook weer dingetjes van jou kopieeren ;D
-
Mag hoor! Wat ga je doen?
-
Eerst dat machinisten huis ,dan denk ik aan :
Werkende verlichting
Geluid
Stroomafname op de tender
Rook (schoorsteen uitgeboord)
Dakluik
Ketel volledig afneembaar d.m.v. vier schroeven
Lood in de ketel en onder het dak
Leuk detail: loc heeft SS loclantaarns! (Heeft Maykel sinds kort in het ass.)
Verende buffers van MK.
Ketelfront uitneembaar gemaakt ?
Alle schroefverbindingen met moertjes M 1,6 en M 1,0 voorzien (M 1,0 extra achter op de tenderhoeken i.v.m met kromtrekken tenderkap)
Echte kooltjes op de tender
Tenderdeurtjes aangebracht (zitten niet bij de kit??)
Dat uitneembare ketelfront , is dat voor die rookgenerator ?
-
Nou, ik kan de hele ketel afnemen, die heb ik gewoon in één stuk gelaten. Dat is inderdaad gedaan om de rookgenerator bereikbaar te houden.
-
Een erg fraai model geworden en een inspiratie om nog beter mijn best te doen; chapeau.
Ik ben ook bezig met deze kit. Alleen doe ik het op basis van de BR56 van Fleischmann omdat ik die van iemand gekregen had om mee te knutselen.
Nou dat is wel gelukt, het vergde heel wat meer aanpassingen dan ik had voorzien. Ik wil daar wel iets meer over schrijven de komende dagen.
Ik vraag me overigens af of het boeiend genoeg is voor anderen omdat ik vast de enige ben die deze weg is gegaan.
Maar eerst een vraagje. Die rookgenerator, kan je daar iets meer over vertellen want ik wilde er de slanke Seuthe 22 (voor kunststof treinmodellen) in plaatsen maar zelfs deze is volgens mij te dik voor deze schoorsteen. Heb even lopen denken om de generator zelf de schoorsteen te laten zijn maar ik vind de schoorsteen met kroon zo mooi.
groet, Carel.
-
Hoi Carel en anderen,
Ik heb er en Seuthe 21 in gezet. Iets anders past gewoonweg niet. Die 21 is de ongeïsoleerde versie. Je kunt de schoorsteen opboren tot 4 mm, en dan past 'ie nét. De geïsoleerde past al niet meer omdat deze één mm dikker is. De schoorsteen zelf meet uitwendig een kleine 5 mm, dus voorzichtigheid is geboden. De zijwanden worden erg dun. Koop maar een nieuwe boor voor de laatste gang, dan heb je de meeste kans op schadevrij boren
Bij mij ging het dan ook fout: bij de laatste boorgang werd de hele schoorsteen van de ketel gedraaid. Gelukkig waren het vier mooi te lijmen stukken. ;) Ik heb er evengoed flink wat tijd in moeten stoppen om de vorm er weer goed in te krijgen en kleine gaatjes te vullen met twee componentenlijm en plamuur. :P Maar dat is goed gelukt.
Aan de onderkant zul je de rookkast moeten openfrezen om voldoende ruimte voor de "buik" van de generator te creeëren, maar dat is zeker te doen. Vervolgens moet de ketel in de lengterichting doorgeboord worden. Ik meen me te herinneren dat ik tot 6 mm gegaan ben. Met een zaklamp controleerde ik hoe ver ik nog ongeveer van de rookkastdeur verwijderd was. Het onstane gat vulde ik weer met een loden, zelf gerolde buis, om het verlorengegane gewicht te compenseren. Uiteraard heb ik ruimte gelaten voor de kabels. Wil je later nog een keer de generator willen uitwisselen bij een defect zul je de ketel moeten schroeven. Bij mij zit deze vast met 4 schroeven: één aan de voorkant onder de rookkastdeur, twee in de zijwanden van de vuurkist en één in de bovenkant van de vuurkist, onder de fluit. Uiteraard zijn alle schoeven met verzonken moer gemaakt, níet met zelftappers: die zouden op zeker uit het dunne materiaal uitbreken!!
Oh ja, aan de generator zit maar één draad, omdat deze eigenlijk bedoelt is om in een metalen huis te steken. Gewoon onder aan de buik een draadje solderen volstaat echter om 'm "4500 geschikt" te maken.
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131210_182743_zps5york2xv.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131210_182727_zps9sjynvtc.jpg)
Vuurkist biedt nu plaats aan de decoder. Wél het ketelfront ook uitfrezen: anders past het niet. Zo kan ook de warmte weg.
Nog iets dat ik gedaan heb: de voetplaat aan de onderzijde dunner gefreesd en van een styreen stripje voorzien om de verjonging in de voetplaat na te maken. Na het spuiten valt het nauwelijks meer op..
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131210_182809_zpsuhl4tqkq.jpg)
Over de rookcapaciteit en -duur hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb de mijne via de decoder zelfs teruggeregeld om de zaak wat minder te laten roken. Mooi optie van de Esu is de mogelijkheid om tijdens stilstand de hoeveelheid spanning te reduceren zodat de loc dan ook minder rookt, tot een nauwelijks zichtbaar sliertje is moeglijk. Trekt de loc op dan "braakt" de schoorsteen dien ten gevolge ook veel meer rook uit. Nu nog met de slagen synchroniseren á la Roco BR10 en het zou helemaal af zijn...
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131210_182710_zpsqtsgsxlk.jpg)
Hier nog een close-up van de gerenoveerde schoorsteen: hier zit er al een laagje primer op om het resultaat van mijn noeste lijm, schuur, vijl en plamuurwerk beter te kunnen zien. De klinknagels aan de voet van de schoorsteen ontbreken nog; die sneuveleden uiteraard bij het herstellen. Later heb ik die weer opnieuw aangebracht. Het randje boven de kroon is ook nog niet helemaal herstelt.
Als je nog meer info wilt: laat het hier maar weten. (y) (wordt het toch nog een bouwdraadje ;D)
Grt,
Ger
-
Hallo Gerke
Ik had een Seuthe 22 ingepland omdat die voor kunststof modellen bedoeld is. Ik begrijp dat de metalen nr 21 zonder problemen werkt in jouw schoorsteen. Er is neem ik aan geen ruimte om het metaal vrij te houden van hars van de schoorsteen.
Ik ga de schoorsteen (dankzij jouw ervaringen) ondermaats opboren en dan maar met de hand verder opvijlen. Lastig dat ik nu al lood in de ketel heb wat me nu aardig in de weg zal zitten, ik had de hoop op rook inbouwen al opgegeven.
Voor het lood had ik vanuit de rookkastdeur een diep gat geboord en steeds met een halve milimeter dikkere boor opgeboord tot 11 mm.
Toen in een blok hout een even diep gat geboord van 10 mm en dit volgegoten met gesmolten lood, hout weggebroken en de loden staaf een beetje gladgevijld tot hij paste. Gelukkig is de rookkastdeur vlak zodat dichtplamuren eenvoudig ging.
Ik moet binnenkort nog een baan maken en al mijn materieel ombouwen naar digitaal dus op het moment ben ik nogal een digibeet. Mijn vraag is dus; produceert een LoPi 4.0 zoveel warmte dat je voor zo'n goede afvoer moet zorgen? Maikel Kastelijn geeft alleen maar een gat aan wat je van onderaf moet maken. Ik heb een holte weten te realiseren van 20x9,5 mm en 24 mm diep. Ruim voldoende om te plaatsen maar waarschijnlijk niet genoeg voor ventilatie?
Enorm bedankt voor je reaktie (en het beginnen van een draadje?).
Groet, Carel
-
Hallo Carel,
Een lopi/locsound zal hoogstens handwarm worden. Als 'ie heter wordt moet 'ie te hard werken. In mijn 4500 heb ik 'm diagonaal in de opening gestoken en vervolgens met het ketelfront afgedekt. Het ketelfront heb ik ook uitgefreesd en onder de klep heb ik een gat geboord voor de kabeldoorvoer. Die twee gaatjes zijn de enige ventilatie openingen die ik heb moeten maken. De voetplaat heb ik ongemoeid gelaten.
De schoorsteen kan prima tegen de warmte van de generator. Wat ik wél gedaan heb is de timerfunctie voor de generator aanzetten. Elke loksound/lopi 4.0 heeft deze mogelijkheid. Als ik de generator aan zet schakelt deze zich na 1 minuut automatisch weer uit. Zo voorkom je langdurig "doorkoken". Dan leeft de generator langer en je hoeft niet bang te zijn dat de schoorsteen -hoe onwaarschijnlijk ook- smelt. Resin is best taai spul en kan behoorlijk wat verdragen.
-
Hallo Gerke.
Mooi, ik ben blij met jouw antwoorden.
Een volgende vraag, weet jij waar de twee lange handgreephouders en de drie korte zonder eindstuit moeten komen? Op tekeningen en foto's zie ik het antwoord ook niet.
Ik heb Maikel al een paar keer hierover (en over een nalevering) een mail gestuurd maar hij reageert nergens op en in Houten heb ik hem de laatste twee keer ook niet gezien, erg lastig.
Groet, Carel.
-
Klopt, Maykel is even druk met verbouwen en verhuizen. Op jou tweede vraag weet ik het antwoord niet. Ik heb alle handrailhouders vervangen door korte exemplaren. Vind ik véél beter uitzien, zo staan de leidingen niet te ver van de ketel.
-
Op verzoek verplaats ik de vraag dan maar hierheen:
Heeft er niet onlangs een artikel over de 4500 in RM gestaan? Weet iemand welk nummer dat was? Ik vind wel een verwijzing naar no. 185 uit 2001, maar ik dacht dat er recenter ook iets was verschenen.
-
Het artikel in RM 185 is het enige dat bovenkomt in mijn inhoudsopgaves. Inhoudsopgaves Railhobby heb ik vanaf 1993 maar daar komt niets boven.
Mijn persoonlijke harde schijf slaat tegenwoordig te weinig op om te kunnen zeggen dat er toch nog iets moet zijn buiten wat er digitaal is genoteerd.
Hoop dat er nog leuke dingen boven water komen van deze boeiende loc.
Mijn bouw van de kit ligt stil omdat ik de gietboom met de kraanklepkast niet heb en Maikel niet reageert op verzoek tot nasturen en Philotrain tijdelijk uitverkocht is. Het zal wel een keer goedkomen.
Groet, Carel.
-
Er staat en artikel over de 4501 in RM306.
-
Dank! Die moet het dan zijn.
-
Er staat en artikel over de 4501 in RM306.
Ja- nu opgedoken uit de bieb. Dit was inderdaad wat ik zocht.
juli-aug 2013, no 306 *en* p. 306-8. NS 4501 tijdens de oorlogsjaren.
-
Wat heb je daar een mooie locomotief van gemaakt, maag ik je hulp inroepen als ik met een probleem zit? Wil hem ook graag bouwen.
Groet en dank van Rob
-
Ik zie geen enkel ??? :'(plaatje!!!!!
-
In het eerste bericht staat een link naar YouTube!
-
Ik wil graag foto's zien, daar kan ik wat mee!
Als ik filmpjes wil zien dan ga ik wel naar een of andere site op het smoelenboek.
-
Wat heb je daar een mooie locomotief van gemaakt, maag ik je hulp inroepen als ik met een probleem zit? Wil hem ook graag bouwen.
Groet en dank van Rob
Aan wie is die vraag gesteld? Mij?
Ik wil graag foto's zien, daar kan ik wat mee!
Als ik filmpjes wil zien dan ga ik wel naar een of andere site op het smoelenboek.
Die foto's stonden natuurlijk in foto-emmer. Heb daar niks meer. Maar als er foto's gewenst zijn hoor ik het wel. Het waren overigens gewoon wat statieportretten van de afgebouwde loc. Moet me wel wat tijd gunnen. Loc is opgeborgen en moet ik zoeken.
-
Ben heel nieuwgierig, maar wachten en geduld horen nu eenmaal bij de hobby ;D
-
Wat heb je daar een mooie locomotief van gemaakt, maag ik je hulp inroepen als ik met een probleem zit? Wil hem ook graag bouwen.
Groet en dank van Rob
Hoi Rob,
Misschien helpt dit je ook nog:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87725.msg3222007209#msg3222007209
Hij is nog niet af overigens....
Groet, Mathyn