BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Henri op 29 April 2014, 09:02:46
-
Goede morgen, ik heb een vraag; Op mijn analoge Fleischmann baan probeer ik het Viessmann voorsein 4509 aan te sluiten op het Fleischmann hoofdsein 6205. Het hoofdsein werkt prima waarbij ik voor de schakeling gebruik maak van de Fleischmann schakelrail 6432. Ik heb geprobeerd het Viessmann voorsein aan te sluiten waarbij ik geen gebruik wil maken van het in het voorsein ingebouwde vertragingsmechanisme. De lampen van het voorsein branden maar de schakeling funktioneert niet, d.w.z. zowel het hoofdsein als het voorsein bewegen wel licht maar blijven beide hangen en maken konstant kontakt.
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast bedankt.
Henri
-
Hi Henri,
Ten eerste moet je altijd uitsluiten wat goed werkt.
Uit je tekst lees ik dat het Hoofdsein (los) goed werkt.
Werkt het voorsein ook goed als je hem los / apart aansluit ?
Zo ja heb je genoeg vermogen om ze gelijktijdig te laten werken ?
Moet gewoon kunnen om ze beide te laten werken, heb je een schema hoe je ze hebt aangesloten ?
groet
Harald
-
Hallo Harald,
Dank voor je snelle reactie. De door mij gebruikte aansluitschema's kan ik je toesturen als je mij even je emailadres geeft. Overigens wat bedoel je met de opmerking of ik wel genoeg vermogen heb om beide gelijktijdig te laten werken? Bedoel je daarmee dat ik over één schakelrail (Fleischmann 6432) twee seinen tegelijkertijd impulsen moet laten geven?
Ik hoor graag.
Alvast bedankt.
Groeten,
Henri
-
Als je antwoord op een forum wilt is het wel zo handig alles op het forum te houden. Plaatjes dus niet mailen maar hier plaatsen. ;)
Ik neem aan dat je het hoofdsein volgens de handleiding (klik) (http://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6205_200919.pdf) hebt aangesloten. Gebruik je de schakelrail achter het sein om hem op rood te zetten?
Eigenlijk heeft het hoofdsein maar 3 belangrijke draden:
- Rood => Puls hierop zet het sein op rood (Hp0)
- Groen => Puls hierop zet het sein op groen (Hp1)
- Zwart => gemeenschappelijke draad van de spoelen + licht
Met deze drie draden zet je het sein in beweging. Vervolgens heb je nog:
- 2x Blauw => Wordt onderbroken als sein op Hp0 => om de trein te doen stoppen voor het sein
- Grijs => Voor het lampje
Het voorsein kent eigenlijk dezelfde draden (handleiding hier (http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/214066-an-01-de-HO_Form_Vorsignal_VRO_VR1.pdf)):
- Blauw, rood markering => Puls hierop zet het sein op rood (Vr0)
- Blauw, groen markering => Puls hierop zet het sein op rood (Vr1)
- Geel, zonder weerstand => Gemeenschappelijke draad voor de spoelen
En dan de minder belangrijke draden:
- 2x Rood => Wordt onderbroken als sein op Vr0 => om de trein te doen stoppen voor het sein/langzaam rijden
- Geel met weerstand/diode => 1e pool van het licht
- Bruin => 2e pool van het licht
Belangrijkste eerst is om te zorgen dat het hoofdsein schakelt zoals jij wilt. Als je dit hebt kun je het voorsein erbij plaatsen.
- Van het voorsein worden de rode draden niet gebruikt
- De rode draad van het hoofdsein verbind je met de blauwe draad met rode markering van het voorsein
- De groene draad van het hoofdsein verbind je met de blauwe draad met groene markering van het voorsein
- De zwarte draad van het hoofdsein verbind je met de gele draad zonder weerstand van het voorsein
De boel zou nu al moeten schakelen! Voor het licht verbind je nog:
- Gele draad met weerstand/diode van het voorsein verbind je met de gele draad van het voorsein (=zwarte draad hoofdsein)
- Bruine draad van het voorsein verbind je met de grijze draad van het hoofdsein.
Nu zou het voorsein volledig mee moeten gaan en beide seinen licht hebben.
Wat Harald bedoelde met te weinig vermogen is dat je trafo niet krachtig genoeg is om beide seinen tegelijk om te zetten. Wij weten niet wat voor trafo je gebruikt en wat hier nog meer op aangesloten zit.
Uiteraard moeten beide seinen ook los goed schakelen. Dit kan je het makkelijkst los testen. Dus een losse trafo pakken.
Hoofdsein:
-Zwart aan trafo
- groen of rood tegen de andere pool van de trafo houden
Voorsein:
- Gele draad zonder weerstand aan de trafo
- Blauwe draad met groene of blauwe draad met rode markering tegen de andere pool van de trafo houden
Als je de draden combineert zoals ik hierboven aan gaf zou je ze ook samen op een losse trafo moeten kunnen testen. Ze moeten dan ook nog gewoon om gaan. Gaan ze los wel om maar samen niet is je trafo te zwak.
Succes !
Timo
-
Timo ontzettend bedankt. Ik ga ermee aan de gang. Ik houd je op de hoogte.
Groeten,
Henri
-
Het ligt natuurlijk aan het type transformator die je in gebruik hebt. Ik schakelde voorheen ook twee mechanische seinen van Fleischmannn tegelijk. Moet kunnen. Alleen zou het kunnen dat het Viessmann sein teveel stroom vraagt zodat de boel niet goed om gaat.
-
Ik zal in ieder geval er een extra transformator bijzetten. Ik gebruik de 6735 van Fleischmann, maar eerlijk gezegd is daar al wel het nodige op aangesloten zodat ik mij nu wel kan voorstellen dat een extra transformator erbij zetten zinvol is.
Timo maakte terecht een opmerking dat het plaatsen van tekeningen/schema's etc. in principe op het forum zou moeten zodat iedereen kan meekijken. Ik heb geprobeerd dat te doen maar het lukte mij niet. Misschien kan iemand mij aangeven hoe ik afbeeldingen op het forum kan krijgen. Alvast bedankt.
-
Hi Henri,
Zo te zien ben je al aardig op weg.
Ik hoor het wel van je.
groet
Harald
-
Ik wilde even melden dat alles werkt. Nog allemaal bedankt voor de hulp!
Groeten,
Henri
-
Hoi Henri,
Goed om te horen dat het werkt! Was het toch de trafo?
Voor een plaatje, zie de handleiding "Hoe werkt plaatje uitloaden? (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html)" te vinden links boven in het menu.
Timo
-
Hallo Timo,
Ik had de gele draad verkeerd aangesloten. De trafo heeft voldoende spanning.
Groeten,
Henri