BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hans Reints op 22 August 2007, 19:19:38

Titel: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 22 August 2007, 19:19:38
Heren,

Ik ben in het bezit van een Jouef vierdelige set,  en een los rijtuig,  van de nieuwe Inox TEE-rijtuigen. De set bestaat uit een Generatorwagen, een
Bar, een  compartiment en een conversatie (= grote ruimte)rijtuig. Het vijfde rijtuig heeft geen klassenummer op de zij staan.

Jouef leverde met de rijtuigen mee, koersborden met wagennummer  3, 4, 6, 8, 9,11, 12, 13, 14  en 15 van o.a. de etoil du nort.

Wie kan mij vertellen in welke combinatie deze wagens gezet moeten worden voor de reis van Parijs naar Amsterdam vv,  en zal dan het wagennummer zijn?.
SK
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 26 August 2007, 19:11:32
Hallo Kenners waar blijven jullie?
Vrije dag????

SK
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: sneek op 26 August 2007, 19:36:19
Je hebt vijf rijtuigen van de Etoile du Nord, in dat geval zou ik 5 aangesloten wagennummers op de zijwanden zetten. Gezien de opgesomde nummers worden het dan de 11, 12, 13, 14 en 15. Werd ie vroeger op zijn reis van Paris Gare du Nord naar Amsterdam CS niet gesplitst in Brussel?
De generatorwagen liep altijd op kop of staart van de trein.
Een NMBS Reeks 15 ervoor of een stoere diesel reeks 51 en karre maar!
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 26 August 2007, 19:53:10
Dank U
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: modelspotter op 26 August 2007, 20:45:00
Jouef leverde met de rijtuigen mee, koersborden met wagennummer  3, 4, 6, 8, 9,11, 12, 13, 14  en 15 van o.a. de etoil du nort.

SK, geen drgl-en buitenland?

Welnu, voor je in de boekenkast gedoken:

Park PBA (36 stuks) kent geen restauratierijtuigen maar 7 rijtuigen met keuken.
Winter 76/77, Asd - Paris, SNCF/NMBS materieel:
TEE 82 Etoile du Nord: loc, rijt.nr.5 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
TEE 88 Ile de France: loc, rijt.nr.6 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
 
Wat algemene info 1962 uit OdR en Encyclopedie de voitures SNCF:
Van de SNCF waren:
7 bagagewagens met machinekamer A2Dxj,
7 rijtuigen met zijgang ingedeeld 8 afd. met 6 zitpl. A8uj,
7 rijt. met keuken en met 29 zitpl. A5rtuj,
4 rijt. met bar en 17 zitpl. A3rtuj,
2 rijt. met open afd. 46 zitpl. A8tuj.
Van de NMBS waren:
9 rijt. met open afd. 46 zitpl. A8tuj.
Lob: 25500, Lob AD: 21600.
Per 1-1-1988: A8tu -> B9½tu (waarvan 4 NMBS), A8uj -> B8uj, rest ongewijzigd.

Het type Mistral deed ook wel dienst op Bruxelles en Asd.

Modelspotter




Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 26 August 2007, 20:48:45
Kijk dat is nu informatie waar je mee uit de voeten kan.
Kort en duidelijk.
Dank Modelspotter

SK
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 26 August 2007, 21:19:40

TEE 82 Etoile du Nord: loc, rijt.nr.5 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
TEE 88 Ile de France: loc, rijt.nr.6 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.


Dus telkens 3 keukenrijtuigen in een 5-rijtuigstam??? Lijkt me onwaarschijnlijk, weet je zeker dat dat klopt???

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: modelspotter op 26 August 2007, 21:35:09
De welgestelde at op zijn/haar plaats...
zie http://www.obd.nl/~otto/samenstelling7677.jpg
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: stig op 26 August 2007, 22:18:37
D'r zitten wel heel wat mes en vorken in die trein...  ;D Was daar een bepaalde gedachte achter? 'K vind het wel intrigerend.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: modelspotter op 27 August 2007, 09:09:35
Van Asd naar Brux was er alleen koffie met te verkrijgen, daarna kon een 'eenvoudige' maaltijd worden gebruikt. In de drgl van twee jaar later is het aantal al teruggebracht naar twee keukenrijtuigen. Het is best mogelijk dat maar een keuken open was voor de voorgerechten, een voor het hoofd- en de laatste voor het toetje...
Ik zal es vragen aan de chef buitenlandse dienst NS van toen.

Modelspotter 
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 27 August 2007, 18:37:52
Tenzij het zo is dat die drgl voor het gemak geen verschil maakt tussen middengangrijtuigen met en zonder keuken. In principe kon je immers in allebei de maaltijd gebruiken, net als in de oude Pullmans. Waarbij dan vanuit één keuken 2 of 3 rijtuigen werden bediend.
Het alternatief is dat ze niet wisten waar ze met die keukenrijtuigen naartoe moesten nadat alle andere TEE's nieuwe restauratierijtuigen type Vru hadden gekregen ???

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: stig op 28 August 2007, 12:37:18
Ken heel die rijtuigen niet (maakt het draadje voor mij niet minder interessant) maar is de keuken niet gekoppeld aan een zitgedeelte met tafels, of werkt dat niet zo in die trein. Zijn het allemaal stoelen (coach opstelling?) met een picnic plank uit de stoel voor je?
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 29 August 2007, 19:06:55
Geen coach-opstelling. Alle stoelen stonden tegenover elkaar, met een brede tafel die na etenstijd kon worden weggeklapt in een ruimte onder het raam. Iets minder dan de helft van de rijtuigen had een keuken, met voldoende capaciteit om naast het eigen rijtuig ook nog 1 of desnoods 2 andere rijtuigen zonder keuken te voorzien van eten en drinken. Bij de Pullmantreinen uit de jaren '20 van de vorige eeuw werkte het ook al zo.  Een verschil is wel dat de TEE ook coupérijtuigen had, waarin voor zover ik weet geen eettafels zaten en ook geen eten werd geserveerd, en barrijtuigen die in het zitgedeelte weer wél tafels hadden. 
Bij de tweede generatie 'zilveren' TEE-rijtuigen stapte de SNCF van dit concept af. Toen kwamen er aparte restauratierijtuigen. In de treinen naar Amsterdam was toen ten noorden van Brussel helemaal geen eten meer te krijgen, hooguit pinda's aan de bar.

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 01 September 2007, 16:18:44
Er wordt hier steeds gesproken over een keuken(kombuis)! Deze zaten toch niet in de Inox rijtuigen? Ik heb alleen maar een Bar!
Mijn treinenboer wist mij te vertellen dat bij de set van Joeuf nog een vijfde rijtuig behoord. Dit is een rijtuig zonder klasse aanduiding. Klopt dat?

SK
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: hubertus op 01 September 2007, 17:09:58
De A5rtuj-rijtuigen, die dus keukens hadden, zijn PBA-rijtuigen. In de Jouef-set zitten Mistral-69 rijtuigen. Daar is, zoals Arjen al aangaf, gekozen voor aparte restauratierijtuigen.

Huub
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Hans Reints op 02 September 2007, 14:34:47
En....zijn deze ook in model verkrijgbaar?

SK
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: henk op 02 September 2007, 14:40:35
Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. Klik (http://www.maerklin.de/produkte/50jahre_tee.php)
LSmodels heeft ze ook aangekondigd.

Het generatorrijtuig was in de Etoile du Nord dacht ik ook altijd van het PBA type. Voor 1969 waren het natuurlijk allemaal PBA rijtuigen en na 1969 bleef PBA de hoofdmoot op de routes naar het Noorden. De Mistral 69 rjtuigen waren in de eerste plaats bedoeld voor de Zuidelijke routes. Vandaar ook die naam.

De treinen werden in Brussel gesplitst en tussen Brussel en Amsterdam bestond zo'n getrokken TEE uit nog maar 3 of 4 rijtuigen: generatorrijtuig, zitrijtuig en zo'n rijtuig met keukenafdeling. In de regel zullen het allemaal PBA-rijtuigen zijn geweest.

De huidige sets van Jouef en LSM zijn eigenlijk minder geschikt voor de uitbeelding van een Ile de France of een Etoile du Nord.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: modelspotter op 02 September 2007, 16:16:44
Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter


Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 02 September 2007, 19:23:13
dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...


In mijn herinnering was dat toeval, de twee series liepen door elkaar en meestal zag je een gemengde trein. Volgens datzelfde boek van Mertens werden de Mistral-rijtuigen vanaf 29 september 1974 ingezet voor de Etoile du Nord. Alleen de PBA-generatorrijtuigen waren er begin jaren 80 al helemaal uit, ik kan me niet herinneren dat ik die toen ooit door Delft heb zien komen.
Wel typisch dat er in 1984 nog geen barrijtuig meeliep, in de tijd dat de Etoile du Nord een Eurocity was (met rijtuigen 2e klas) had hij wel altijd een bar, weet iemand wanneer dat precies is ingevoerd?

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de 'PBA'-rijtuigen 23344mm.

Op foto's is dat moeilijk te zien, wat meer opvalt is dat bij de PBA-rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit.

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: hubertus op 02 September 2007, 20:05:36
Dat zul je opfoto's ook nooit zien, want beide types zijn even lang: 25500 mm.
Alleen de generatorrijtuigen zijn bij de pba's beduidend korter.
Verschillen zijn het duidelijkst te zien aan de positie van de rode band en de hoogte van de ramen. Bij de PBA's veel lager dan bij de Mistral-69. Uitzondering hierop is de gangzijde van de coupeversie van de PBA, waar de ramen weer even hoog zijn als bij de Mistral-69.

Huub
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gert1 op 03 January 2008, 16:00:59
Ik kreeg net een telefoontje met de mededeling dat Trix de setjes rijtuigen heeft uitgeleverd!

mvg,
Gert
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: W. Denie op 04 January 2008, 12:52:03
Citaat: "Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. LSmodels heeft ze ook aangekondigd."


Het heeft me nog wat zoeken gekost om erachter te komen dat PBA Parijs Brussel Amsterdam betekent/schijnt te betekenen. Afkortingen zijn alleen voor insiders altijd duidelijk, gr. W.Denie
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: henk op 04 January 2008, 12:57:41
Da's waar.
Maar dan vraag je het toch even.  :)

Aan het einde van de middag maar eens naar de winkel.  :D
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: mpol op 04 January 2008, 13:06:34
Hoewel dit draadje voornamelijk over de INOX rijtuigen gaat, zou ik graag willen weten of er misschien iemand is die weet hoe de samenstelling van de Etoile du Nord is geweest rond 1950.
In het boek van H van Poll (Stoomtractie bij de NS 1944-1958) staat op blz 153 een foto van loc 3704 met PD 132 'Etoile du Nord' aan de haak.
Er wordt bij vermeldt dat het om een Pullmantrein gaat.

aaansluitend is dan de vraag hoe één en ander in model is samen te stellen.

grt,
Marcel
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 04 January 2008, 19:06:17
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?

En om op die Mätrix-rijtuigen terug te komen: ik heb de basis-vierrijtuigset van Trix (23408) hier inmiddels staan, ziet er prima uit! Aanvullende rijtuigen van Trix waren hier in Delft nog niet beschikbaar (maar voor een trein Brussel-Amsterdam heb je die ook niet nodig, dat waren meestal maar drie rijtuigen). Märklin heeft wel de hele reeks uitgeleverd. Wat me wel verbaast is de opmerking in het bijgeleverde foldertje dat Märklin en Trix verschillende rijtuignummers moeten hebben. Ik heb ze in de winkel staan vergelijken en geen verschil kunnen vinden  ???

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: henk op 04 January 2008, 21:15:43
Hier in Utrecht was de hele reut ook in Trix versie leverbaar. Maar ik heb het ook maar bij de basisset gelaten. Even mijn Olaerts 150.012 opzoeken en eens proberen.

Het zijn modelrijtuigen zoals ik ze graag zie. Mooi gedetailleerd, maar niet overdadig. Onder de bodem zitten maar een paar apparaten en verder is die helemaal vlak. Met die schortplaten zie je daar toch niets van. De opstaptreden zitten aan de draaistellen gemonteerd. Dat gaat zelfs bij relatief ruime bogen niet anders. Ze hebben een fraai interieur, maar ik vermoed dat er geen onzichtbare pleepotten aanwezig zijn.

De modellen zijn voorzien van platte buisbalgen en met profi-koppelingen sluit dat perfect aan. Ronde balgen worden los meegeleverd voor de kopeinden van een trein. Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat. Ook de summiere handleiding geeft geen enkele aanwijzing.

Volgens het koersbord is het een Ile de France onderweg naar Amsterdam. Op de doos staat dan weer Etolie du Nord. De rijtuigen zitten verpakt in ieder zijn eigen doosje en daarvan zitten er weer vier in de grote doos. Helaas allemaal van het ellendige type doos dat Mätrix tegenwoordig gebruikt.

Maar verder prima rijtuigen. Nu eens kijken of het een beetje wil rijden.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 04 January 2008, 21:26:25
Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat.

De bufferschachten zijn iets langer dan die van de buffers die op de rijtuigen zijn gemonteerd. Te gebruiken in combinatie met de ronde balgen, neem ik aan.

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: mpol op 04 January 2008, 23:30:43
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?


Heb het boek van 1300-en helaas niet, maar met opsomming van rijtuig typen had ik het gevoel dat ik deze foto in een ander boek moet hebben gezien.
Heb hem gevonden en in kleur ;D en wel in boek Electrische locomotieven in Nederland.
Dit is wel een heel interessante samenstelling!!
Hoop dat Modelspotter meer weet!!

grt,
Marcel
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gerco van Beelen op 05 January 2008, 00:09:05
Hier rijdt de trein in model voorbij in de oude seting

(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/etoil%20du%20nord6.jpg)

Rijtuigen van LS models en de loc van olaerts.

Gr. Gerco
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Thowra op 05 January 2008, 02:10:28
Kan iemand mij de artikelnummers doorgeven welke LSM rijtuigen geschikt zijn voor een zo'n trein? Metname de de foto van Gerco is interessant. Ik doel dus op tijdperk IV begin jaren 80. Alvast dank.  :)

Jeroen
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: modelspotter op 05 January 2008, 11:25:43
Samenstellingen
EdN

2-10-1955~2-6-1956 (dus voor de invoering van het tweeklassensysteem en ruim voor de komst van de TEE):
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc NS 11/12/1300
60, ABCd, SNCB
23, ABd, SNCF,
24, Cd, SNCF,
-, SAkd, CIWL,
-, SBd, CIWL,
-, Div, SNCF
 
3-6-1956~29-9-1956 (dus na de invoering van het tweeklassensysteem en voor de komst van de TEE):
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc NS 11/12/1300
61, Bd, SNCB, 88 zitpl., 45 ton, Brussel Zuid
60, Ad, SNCB, 48, 48, Brussel Zuid
23, Ad, SNCF, 42, 48, Parijs
24, Bd9u, NS of SNCF (om de andere dag), 47, 72, Parijs
-, SAkd, CIWL, -, 54, Parijs
-, SAd, CIWL, -, 48, Parijs
-, Div, SNCF, -, 43, parijs
De eerste Pullman (op foto's) is het rijtuig met keuken.
Tegentrein nummer: PD117, daar zaten twee rijtuigen meer in, die kwamen uit Ventimiglia, ook van de SNCF een Bd en een ABd.

30-9-1956~1-6-1957 (voor de TEE)
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc
60, ABd, SNCB, (dus de zomerse losse A en losse B nu gecombineerd in een AB)
23, Ad, SNCF,
24, Bd, SNCF,
-, SAkd, CIWL,
-, SAd, CIWL,
-, Div, SNCF

Modelspotter
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: henk op 06 January 2008, 10:29:29
Een enkel fotootje van de Mätrix PBA-rijtuigen. Hieronder het generatorrijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pba1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pba1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pba3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pba3.jpg)

De combinatie met de serie 150/reeks 15 in de oorpronkelijke blauwe kleurstelling is erg fraai.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gert1 op 06 January 2008, 11:53:03
Inderdaad, een Reeks 15 van Olearts ervoor staat heel mooi!
Het afgebeelde generatorrijtuig is trouwens meteen aanleiding voor mijn enige kritiekpuntje op de verder voortreffelijke rijtuigen. Kijk maar eens bij het daarstel aan de linkerkant op de foto. De deur zit bij dit rijtuig niet boven het draaistel en toch zit op het draaistel een opstaptrede gemonteerd. Volgens mij hoort dat niet zo.

mvg,
Gert
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: henk op 06 January 2008, 12:19:36
Ah ja, was me nog niet opgevallen. Als de trede er niet hoort - en dat zal wel niet - dan kan hij er gewoon af. Juist omdat de deur daar niet boven het draaistel zit, is daar ook een opstaptrede aan de bak gemonteerd.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 06 January 2008, 12:22:39
En het beste nieuws is dat die overbodige treden niet gelijmd zitten, je kunt ze er zonder enige schade afhalen en als reserve gebruiken voor de rest van de trein.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gert1 op 06 January 2008, 20:58:45
Het was dan ook, zoals ik al schreef ook maar een klein puntje.
Ik ben echt dolblij met deze rijtuigen. Ben maar één keer met de trein naar Parijs, geweest en dat is nu zowat twintig jaar geleden. Helaas heb ik de exacte samenstelling van de Etoile du Nord in februari 1988 nog niet kunnen achterhalen, maar ik vermoed dat ik die trein nu toch redelijk natuurgetrouw kan nabeelden.

mvg,
Gert
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Arnold op 06 January 2008, 21:08:00
Mooie rijtuigen Gert! De verschillen tussen deze en het latere type van LSM zijn duidelijk waarneembaar (grootte van de ramen, dikte van de rode lijn).
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Chris op 06 January 2008, 21:09:33
Yep, mijn set is binnen dus de LSM gaan de deur uit  ;)
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 06 January 2008, 21:11:36
Februari 1988? Toen was het dus al een EuroCity? Voor zover ik me kan herinneren een stuk of 5 rijtuigen: generatorrijtuig (de lange versie), rijtuig 1e klas met middengang, 1e klas met bar, en 2 rijtuigen 2e klas (verbouwde TEE's met stoelen type Corail en groene ipv rode band). In principe moet je daar niet de Mätrix maar de LS Models-rijtuigen voor hebben, versies 'avec cartouches Corail' (dat zijn de zwartwitte stickers met klasse-aanduiding en zitplaatsnummers). De meeste tweedeklasrijtuigen waren overigens verbouwd uit het PBA-type van Mätrix, maar Joost mag weten wanneer ze die versie uitbrengen, voorlopig heeft alleen LS tweedeklassers.

Arjen.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gert1 op 06 January 2008, 21:26:58
Bedankt voor je reactie Arjen. Helemaal precies 'mijn trein uit 1988' samenstellen zal dus niet lukken. Maakt niet uit: de volledige set van Trix is werkelijk een juweeltje. Ik hoop dat Trix in de toekomst vaker van deze complete treinen op de markt gaat brengen.

mvg,
Gert
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Thowra op 06 January 2008, 23:37:00
Wat is het verschil dan tussen LSM en Trix? Hebben de uitvoeringen die LSM op de markt heeft gebracht niet binnen Nederland gereden dan? Ik wil namelijk een samenstelling hebben die begin jaren 80 in Nederland dienst deed. Wie weet meer?


Jeroen


Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Arnold op 07 January 2008, 00:07:32
 Er zijn twee soorten Inox. De Mistral en de PBA (Parijs Brusssel Amsterdam). De Mistral zijn de nieuwere types en hebben wat wijzigigen ten opzichte van de PBA o.a. de grootte van de ramen en de rode balk waar de letters TEE op staan. De Mistral wagens schijnen ook wel in NL gereden te hebben. Tijdje terug is een uitgebreide discussie op het forum geweest. Die helaas niet meer terug is te vinden.

Lees net op de vorige pagina dat de laatste TEE trein geheel uit Mistral rijtuigen heeft bestaan.....  dus niets verkopen Chris! Behalve de juiste lok erbij zoeken! ;D
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Arnold op 07 January 2008, 15:31:34
Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984,  enzovoort....

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de 'PBA'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter

Vraag: welke kleur had de lok 1504? Blauw?
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 07 January 2008, 18:15:07
Volgens mijn gegevens was hij in 1984 al overgespoten in de nieuwe kleur blauw met smalle gele bies.
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Arnold op 07 January 2008, 18:26:25
Bedankt!
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: towncar59 op 07 January 2008, 19:28:05
Ik heb de T.E.E.'s ook regelmatig met een diesellok van de reeks 51 zien rijden, dat was pas een imposante combinatie, en de glazen bier op de salontafel gingen aan de wandel als er weer een voorbijkwam dreunen...

(http://www.nicospilt.com/dia1850.JPG)

(foto is van de website van Nico Spilt)

edit: Sneek had dit ook al geschreven... :-|
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Gert1 op 08 January 2008, 11:53:42
Voor de liefhebbers meer over de bijpassende loc van de Reeks 15 in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1821.msg24205#msg24205

mvg,
Gert
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: arjen op 08 January 2008, 20:08:36
En dan nu de samenvatting van de samenstellingen...
(onder meer gebaseerd op 'Les Trans Europ Express", door Maurice Mertens (1986)  en "Les archives de la DEV, tome 2: 50 ans de TEE"  door Jean-Marc Dupuy (2007)

Algemeen: er zijn 2 soorten 'zilveren' TEE-rijtuigen, het type PBA (Paris-Bruxelles-Amsterdam), en het type Mistral 69. Mätrix produceert het PBA-type, LS Models en Jouef hebben de Mistrals in het assortiment.
 Van de PBA zijn er in het begin 5 uitvoeringen:
- A8u, zitrijtuig met coupés;
- A8tu, zitrijtuig met middengang;
- A5rtu, zitrijtuig met middengang, voorzien van keuken;
- A3rtu, zitrijtuig met middengang en bar
- A2Dx, 'kort' generatorrijtuig met 2 coupés, gereserveerd voor politie en douane.

Van de Mistral 69 zijn er 6:
- A8u, zitrijtuig met coupés;
- A8tu, zitrijtuig met middengang;
- Vru, restauratierijtuig (waarschijnlijk nooit in Nederland geweest)
- A3rtu, zitrijtuig met middengang en bar
- Arux, barrijtuig met kapsalon maar zonder zitplaatsen, speciaal voor de 'Mistral' Parijs-Nice (ook nooit in Nederland geweest);
- A4Dtux, 'lang' generatorrijtuig, voorzien van zitafdeling met middengang.

De meeste rijtuigen zijn van de SNCF, maar er zitten er ook een paar van de NMBS en de SBB tussen. In principe lijkt men die wel apart te hebben gehouden en gereserveerd voor bepaalde treinen, in elk geval in het begin.

De TEE's 'Etoile du Nord'  en 'Ile de France'  worden vanaf de zomer van 1964 gereden met dergelijke rijtuigen. Ze bestaan altijd uit een deel Parijs-Amsterdam en een (meestal iets langer) deel Parijs-Brussel. Elk deel heeft zijn eigen generatorrijtuig waarbij het Amsterdamse exemplaar normaal gesproken aan het Amsterdamse uiteinde van de trein staat. Na aankomst van de trein uit Amsterdam in Brussel Zuid worden de rijtuigen met een rangeerloc achteruit weggetrokken (met reizigers en al!) en vervolgens teruggeduwd naar het spoor aan de andere kant van hetzelfde perron, waar de rest van de trein dan al staat te wachten.

Ik beperk me hier even tot de samenstelling van het Amsterdamse deel. In de eerste jaren na 1964 komt die overeen met de basisset van Mätrix: A2Dx +  1 of 2 stuks A8tu + A5rtu, allemaal type PBA.
Begin jaren 70 werd de trein kennelijk drukker, als ik Dupuy correct interpreteer bestond het Amsterdamse deel van de Etoile du Nord in 1973 uit A2Dx + A8tu + A8u + A8tu + A5rtu +A3rtu + A8u (kan iemand dat bevestigen?) Maar het lijkt er op dat de samenstelling toen van jaar tot jaar kon verschillen; er zijn ook samenstellingen met twee stuks A5rtu geweest.
Vanaf  1974 stroomde ook het type Mistral 69 in op deze verbinding. De A8tu's, A8u's  en A3rtu's van beide typen zullen wel door elkaar zijn gebruikt. Bij de generatorrijtuigen werd wel onderscheid gemaakt; wanneer de lange versie voor het eerst in Amsterdam opdook kan ik niet uit mijn gegevens afleiden.
In 1978 verandert het beeld: volgens Dupuy bestaan de Amsterdamse treinen dan uit A4Dtux + A8u + tweemaal A8tu. De keukenrijtuigen A5rtu komen niet noordelijker meer dan Brussel Zuid. Uit de waarnemingen van Modelspotter valt af te leiden dat deze samenstelling tot 1984 niet is gewijzigd; uit eigen waarneming kan ik er aan toevoegen dat het vaak maar 3 rijtuigen waren in plaats van 4.
In de zomer van 1984 wordt het deel Brussel-Amsterdam van de Ile de France opgeheven. De Etoile du Nord verandert in een EuroCity met zitplaatsen 1e en 2e klas.
Alle A8u's en A8tu's van het type PBA, en een paar van het type Mistral, worden tot rijtuigen 2e klas omgebouwd; nieuwe aanduiding B8u en B9 1/2tu. Die laatsten hebben een geheel nieuw interieur met Corail-stoelen. Uiterlijk zijn ze te herkennen aan een lichtgroene band boven de ramen die de rode band met opschrift 'Trans Europ Express' vervangt.
De A5rtu's verdwijnen in 1984 uit de reizigersdienst, worden uitgebroken en verbouwd tot tentoonstellingstrein. Enkele A2D's worden hier ook voor gereserveerd; de rest blijft nog een paar jaar in de TEE's/EuroCity's rijden maar is waarschijnlijk niet meer in Amsterdam geweest. Korte tijd later worden de A2D's en A4Dtux formeel gedeklasseerd en omgedoopt in B2D en B3Dtux; die laatste rijtuigen zijn dan ook niet meer toegankelijk voor reizigers en worden onder meer door de marechaussee gebruikt om verdachte personen met donkere huidskleur te fouilleren (alweer eigen waarneming, via de glazen tussendeuren!) 
Van 1984 tot de ophefffing in 1996 bestaat de Etoile du Nord uit een A4Dtux + 2 of 3 stuks B9 1/2tu + A3rtu + A8tu. Heel nu en dan wordt de trein versterkt met een Corailrijtuig, dat dan tussen de loc en het generatorrijtuig in loopt (in de andere richting helemaal achteraan).

Op die groene band voor de 2e klasrijtuigen na is er aan de TEE's uiterlijk heel weinig veranderd tussen 1964 en 1996. De eerste paar jaar hebben de rijtuigen nog zonder computernummers gelopen. De rubbers rondom de ramen waren oorspronkelijk beige en zijn later geleidelijk ervangen door zwarte; uit foto's valt af te leiden dat dat rond 1980 moet zijn  gebeurd. Rond 1984 kregen de rijtuigen stickers naast de deuren met klasse-aanduidingen en zitplaatsnummers. In de jaren daarna kregen sommige rijtuigen ook platen op de zijwand met het SNCF- of NMBS-logo, en een nieuwe plaat eronder met het nummer.  De tekst 'Trans Europ Express'  op de rode band is tot het einde toe blijven zitten.

Heeft er iemand nog aanvullingen , dan graag   ;)

Arjen.



Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Arnold op 08 January 2008, 20:44:32
Dank u!
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: RikJ op 17 January 2024, 17:11:04
Even afstoffen maar het hoort hier denk ik wel thuis :).

Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?

Nu Jouef een Etoile du Nord sets heeft aangekondigd voor TP II ben ik aan het proberen om de TP III samenstelling te laten rijden. Ik heb een van de twee setjes van Jouef besteld, ondanks dat ze voor TP II zijn ga ik ze inzetten in TP III (ik begrijp dat er niet veel aan veranderd was en dan neem ik de te oude revisiedata wel voor lief :)). Ik heb gekozen voor de HJ4199 omdat er in het boek Trains d'Exception een foto staat uit 1951 waar duidelijk de VP Etoile du Nord en de VPC Cote D'Azure te herkennen is.

Sommige rijtuigen zijn wat makkelijker te vinden tegenwoordig. De eerdergenoemde fourgon van de SNCF type Nord is een paar maanden terug uitgebracht door LS Models. De DEV A0 courtes U50 rijtuigen zijn er van REE, helaas al wel weer wat moeilijker te vinden, maar alsnog een setje weten te vinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240117-164424230-65a7f7d82bbe2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240117-164424230-65a7f7d82bbe2.jpg)
In 1953 kun je de A3B5 nog vervangen door een Rapide Nord rijtuig (foto in Met de trein door Nederland 1947-1986), maar die is naar mijn weten ook niet uitgebracht. Of eventueel een eerder genoemd DEV inox exemplaar. Die is aangekondigd voor 2024 door Jouef in een set van 3 rijtuigen, en wellicht komt ie nog van REE modeles (er is wel een serie DEV Inox rijtuigen aangekondigd voor eind 2024, maar nog geen details).

Dan blijft de vraag over wat te doen met de SNCB rijtuigen. Er is gezegd dat het I1 rijtuigen zijn, ik heb gezocht maar ik geloof dat deze nog steeds niet uitgebracht zijn?

Een alternatief is om de tegentrein samen te stellen (PD 117, Asd -> Parijs), daar zaten (volgens de VRM '53) de SNCB rijtuigen niet in maar een Bc couchette rijtuig van de SNCF (volgens het boek 60 ans de compositions de trains de nuit Francaises): een DEV A0 couchette B9c9, die zijn ook aangekondigd door REE Modeles, en zou halverwege dit jaar moeten komen. Het andere rijtuig is een Cd10, een bolkop dus. Dat is ook een lastige :).

Iemand nog tips voor de I1 rijtuigen of de Cd10? Ben benieuwd hoe ver we nu kunnen komen om deze trein samen te stellen.

Rik
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: grossraumwagen op 17 January 2024, 19:19:44
I1 rijtuigen zijn een jaar of 10 (of 15?) geleden aangekondigd door LSModels, maar tot nu toe niet verschenen.
Iets recenter zijn er twee sets van Modelsworld aangekondigd, dus blijkbaar is het project inmiddels gestart, maar dat was het dan ook.

Als alternatief zou je I2 rijtuigen van LSModels kunnen gebruiken, ook die reden in de jaren 50 als A2B6 en C11.
Deze zijn rond 2014 verschenen in 2 kleuren- en 1 kleur groen, met verschillende draaistellen.
Verkrijgbaarheid is minimaal.

Beter verkrijgbaar zijn de oeroude I2-rijtuigen van Fleischmann. Erg grof en niet op schaal.
Bovendien alleen als 8-ramer, in A8 en B8 uitvoering.
De B8 heeft een nummer van een I1 en is dus niet correct, de I2-B8 kwamen pas eind jaren 70 na declassering van de A8'en, maar dan met een computernummer en aluminium ramen.

Cd10 bolkoppen waren er van Philotrain, moeilijk te vinden en bovendien prijzig.
Als compromis een andere 3e klasser van NS (ovale ramer of C7151), of nog een SNCF rijtuig (DEV, Nord).

Titel: Dubbel gepost, svp verwijderen
Bericht door: grossraumwagen op 17 January 2024, 19:22:01
niets...
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Rob Ellerman op 17 January 2024, 21:25:47
Rik,

Ik denk dat je, in plaats van de niet leverbare Cd10, zonder problemen die groene 3e klas ovaalramer van Artitec kunt gebruiken.

Rob

PS: leuk dat je deze draad weer ff afgestoft hebt ;)
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: RikJ op 17 January 2024, 22:17:15
Ohhh, een ovaalramer is natuurlijk ook leuk. Hier ligt een groene C in de kast, dus die kan er dan mooi in. Aan het eind van het jaar kan ik dan een samenstelling compleet hebben als alles uitgeleverd is :).

Ik ga mijn ogen wel open houden voor I1/I2 rijtuigen, een paar Belgische rijtuigen er in is ook leuk.

Bedankt beide! Als het ding compleet is zal ik hem op de foto zetten :D.

Rik
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: grossraumwagen op 17 January 2024, 22:27:59
Weliswaar uitverkocht, maar gelukkig hebben ze de foto's nog:

https://www.reisezugwagen.eu/?p=22584 (https://www.reisezugwagen.eu/?p=22584)
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: RikJ op 17 January 2024, 22:36:52
Ja, prachtig.
Goede reden om een keer een beurs in België te bezoeken en te hopen ze te vinden.

Rik
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Rob Ellerman op 17 January 2024, 22:42:19
En heeeeeeeel misschien komt er over een dag of 14 tijdens de beurs in Nürnberg wel een bericht over een aankomend model van een I1 rijtuig….. ;)

Rob
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: Rick op 05 February 2024, 21:59:39
Kan iemand mij de samenstelling vertellen van onderstaande stam die mijn vader op Amsterdam CS heeft gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-Lok-1505-B-met-TEE-te-Amsterdam-65c14af25f2ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-Lok-1505-B-met-TEE-te-Amsterdam-65c14af25f2ca.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-TEE-Rijtuig-1e-klasse-te-Amsterdam-65c14af255bba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-TEE-Rijtuig-1e-klasse-te-Amsterdam-65c14af255bba.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-TEE-Rijtuig-Energiewagen-te-Amsterdam-65c14af386fa6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1986-03-22-TEE-Rijtuig-Energiewagen-te-Amsterdam-65c14af386fa6.jpg)

Uitgaande van de eerder genoemde samenstelling
Van 1984 tot de ophefffing in 1996 bestaat de Etoile du Nord uit een A4Dtux + 2 of 3 stuks B9 1/2tu + A3rtu + A8tu.
en wat ik tot nu toe weet van de verschillen tussen de PBA en Mistral rijtuigen kom ik uit op:

- A8tu Mistral
- A3rtu PBA
- A8u Mistral
- B9 1/2tu PBA
- B9 1/2tu PBA
- A4Dtux Mistral
Titel: Re: Samenstelling Etoile du Nord
Bericht door: RikJ op 02 April 2025, 21:42:22
Nogmaals afstoffen :)

Terwijl er in het draadje over de Jouef TP II sets van de Etoile du Nord (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113356.msg3222535809#msg3222535809) ook druk gediscussieerd wordt, heb ik zelf inmiddels Rivarossi set HR4390 binnen. Dit is eigenlijk een couplage VP EdN en VPC CdA voor de Edelweiss, maar ik heb deze gekocht om als TP IIIa Etoile du Nord dienst te doen. De samenstelling omstreeks 1953 vanuit Parijs naar Amsterdam van de PD 117 is daarmee samen te stellen.

De foto kwaliteit is een beetje belabberd, ik moet beter licht :). De kleuren kloppen zo op de foto's niet helemaal.

Als eerst twee foto's van de rijtuigen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-211609415-67ed900a787cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-211609415-67ed900a787cc.jpg)
VP EdN

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-211613543-67ed900a476ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-211613543-67ed900a476ca.jpg)
VPC CdA

De samenstelling van trein PD 117 in het voorjaar van 1953. De 1305 was net een aantal maanden in dienst, en werd natuurlijk als paradepaardje ingezet ;-).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210505127-67ed900a49616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210505127-67ed900a49616.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/EdN-VRM-52-53-67ed9210bf099.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/EdN-VRM-52-53-67ed9210bf099.png)

De gehele samenstelling:
NS 1305 (Artitec 24.30.01)
NS Cd 7105 Ovaalramer (Artitec 20.266.02)
SNCF B9c9 Couchette DEV A0 courtes (Ree Modeles VB-400)
CIWL VP EdN (Rivarossi HR4390)
CIWL VPC CdA (Rivarossi HR4390)
SNCF Fourgon Nord (LS Models 31200)
SNCF Cd DEV A0 courtes (Ree Modeles VB-059)
SNCF ABd DEV A0 courtes (Ree Modeles VB-059)

Nog wat plaatjes van de rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210920730-67ed900a62b26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210920730-67ed900a62b26.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210927877-67ed900a66dfa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210927877-67ed900a66dfa.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210932615-67ed900a73553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250402-210932615-67ed900a73553.jpg)

Blij mee :D

Rik