BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: stadlerGTW(Remco) op 22 August 2007, 15:01:25
-
Hey,
De levering van treinstellen bij stadler gaat als een van de weinige leveranciers geheel volgens planning. Zo zijn bij arriva in een jaar tijd bijna alle spurt's afgeleverd. Ook de aflevering van de eerste GTW voor veolia zit er aan te komen, op de onderstaande links is het eerste compleet afgebouwde treinstel voor Veolia Nederland te zien. (De veolia logo's moeten er nog wel opgeplakt worden)
http://img233.imageshack.us/my.php?image=fastguy84veoliagtwsulgedk3.jpg
http://img251.imageshack.us/my.php?image=fastguy84veoliagtwsulgeyn3.jpg
Ik vind zelf de Spurt's van arriva iets mooier kwa kleurstelling hoewel die van veolia ook niet lelijk zijn. Het blijft een van mijn favoriete treinen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
-
Ik blijf het jammer vinden dat we steeds meer van dit soort materiaal komt, maar daar heb ik me bij neergelegd.
Verder vind ik persoonlijk deze kleurstelling mooier dan die van arriva, wat neutraler en ook wat rustiger kleursamenstelling.
Edwin
-
Dat gaat heel wat beter dan de leveringen van de protos. Persoonlijk vind ik de arriva weer wat mooier omdat die wat meer kleur heeft.
-
tja...ik ben wat twijfelachtig en zit met gemengde gevoelens.
aan de ene kant juich ik nieuw materieel toe. Ik ken het bestaande spul nu wel, er rijdt nog genoeg en een beetje variatie op het spoor is ;D (love duitsland ;D )
aan de andere kant vind ik dit nieuwe materieel nou niet echt super mooi...
zal wel moeten wennen. ....toen ik de eerste ducati 999 zag rijden een paar jaar terug was het :-X :-X :-X
en nu heeft ie wel wat ;)
-
Het is natuurlijk altijd wennen aan dit soort modern materieel. Het begon allemaal met de syntus lint die vond ik in het begin ook :-X Maar nu vind ik al het materieel zoals de Lint, GTW, Desiro, Regioshuttle en de talent schitterend. Ben trouwens wel benieuwd of de Spurt's van Veolia ook zo vreselijk zitten als die van arriva.
-
voordeeltje is natuurlijk wel.....hoe meer kleurvarianten er in het echie rondknallen
hoe groter de kans dat ie breed wordt aangeboden in modelspoor ;D
-
Hoe meer variatie hoe beter! Veolia heeft een beetje "Zwitserse" kleurstelling naar mijn gevoel.
P.S.: gaarne links/fotosites gebruiken waarbij ik niet 30 schermen extra geopend krijg.
-
P.S.: gaarne links/fotosites gebruiken waarbij ik niet 30 schermen extra geopend krijg.
(Off-topic:) Een beetje fatsoenlijke browser heeft tegenwoordig toch wel een popup killer? Ik krijg er 0...
Koen
-
Krijg er ook nul.
Er is trouwens al een een fabrikant die de GTW in HO uitbrengt 'Signalmeister modelbouw' een kleinseriefabrikant die ook de arriva spurt heeft aangekondigd, alleen belachelijk duur.
-
Tja, vormgeving... wat er tegenwoordig aan stoptreinmaterieel rondrijdt is of een voortborduren op een ontwerp uit de midden jaren '50 (Plan V/T), of bepaald geen toonbeeld van vooruitstrevend ontwerp (Sprinter en Wadloper). De Buffel is wat interessanter, maar veel zie je die niet.
Om reizigers uit de auto en in de trein te krijgen, kun je beter iets hebben dat wat beter smoelt.
- Peter
-
Krijg er ook nul.
Er is trouwens al een een fabrikant die de GTW in HO uitbrengt 'Signalmeister modelbouw' een kleinseriefabrikant die ook de arriva spurt heeft aangekondigd, alleen belachelijk duur.
Vitrains (http://www.vitrains.it/index.phtml?id=18&from=16) heeft de GTW aangekondigd, even scrollen.
Dat moderne spul maakt het mogelijk om tegen redelijke kosten mensen een betere dienstregeling voor te schotelen en ze snel en comfortabel genoeg te vervoeren. Werkt vrij goed, blijkt telkens weer.
-
Om reizigers uit de auto en in de trein te krijgen, kun je beter iets hebben dat wat beter smoelt.
- Peter
Hier in het noorden waren ze voordat er problemen kwamen met de spurt zeer enthousiast en wouden er graag mee reizen. Maar al gouw kwamen ze er achter dat er ook mindere kanten aan de nieuwe treinen zaten. Toch vind ik dat de introductie van de Spurt in het noorden een positief effect heeft gehad op de reizigers.
-
Hoi,
Ik vindt het wel heel erg wit.
Overigens... de loc die het treinstel sleep. die goed zichtbaar is op 1 van de 2 foto's kan gelijk mee komen voor Veolia.... Kleuren passen er precies bij.
Benieuwd hoe het treinstel smoelt als de logo's er op zitten.
Hans
-
De eerste spurts van Veolia zijn uitgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0003_Small.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0008_Small.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0009_Small.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0012_Small.jpg)
Rob
-
Het heeft wel iets, ja. Als je met zulk slecht weer nog fris kunt uitzien, dat is nog eens een prestatie. Ik vind ze er leuk uitzien.
- Peter (die in T-shirt op zijn werk zit; buiten is het 22 graden)
-
Dat moderne spul maakt het mogelijk om tegen redelijke kosten mensen een betere dienstregeling voor te schotelen en ze snel en comfortabel genoeg te vervoeren. Werkt vrij goed, blijkt telkens weer.
ja, met die reetafveegstoelen van een spurt wel ja. pffft, zet er dan gewoon houten banken in... Die hadden trouwens wel een betere zitting, die spurt-stoelen lopen af naar voren, zwaar irritant.
-
Wat een afschuwelijk materieel, vergeleken hiermee is de Lint een schoonheid. Alleen de Protos is bedenkelijker. Nooit gedacht dat ik zo terug zou gaan verlangen naar Wadlopers.....
-
Het schijnt dat de gebruikers in het Noorden helemaal niet naar de Wadlopers terug verlangen. ;) Het grootste probleem is momenteel dat de Spurts te vol zitten wegens onverwacht grote toeloop van nieuwe reizigers.
-
de gerenoveerde wadlopers zijn ook vrij pauperig van binnen, ik zit er al klem met mn knieën. Dat ding is oorspronkelijk ook gebouwd voor 2 rijen stoelen minder.
Qua lelijkheid viond ik de spurt nog wel meevallen... Zeker mooier dan een lint, maar ja, t is een plastic standaardbak.
-
Het schijnt dat de gebruikers in het Noorden helemaal niet naar de Wadlopers terug verlangen. ;)
Kan mij ook niet voorstellen dat de reizigers terug verlangen naar de Wadlopers. Dat is een heel ander verhaal. Als reiziger was ik destijds blij dat plan E werd afgevoerd, als hobbyïst vond ik het jammer, kan het nog ambivalenter?
Hoe een Spurt zit weet ik niet, maar het zal wel weer een uitverkoopinterieurtje zijn.
-
Ik denk dat de meeste mensen die gebruik maken van de maaslijn ook wel blij zijn. ;D
Maar het is jammer dat de wadlopers weg gaan, het heeft wel iets vind ik. :-|
-
het heeft wel iets vind ik. :-|
Ja, gebreken en tekortkomingen...
-
Ja, gebreken en tekortkomingen...
Zo gek is dat niet, de stellen zijn op. Jammer dat dit materieel na een goeie staat van dienst in het Noorden in een paar maanden tijd zo'n slechte naam krijgt.
Zijn die Spurts trouwens niet wat aan de vroege kant? Of zijn die 8 maanden bij Viola Rail echt zo snel voorbij gegaan?
-
Zijn die Spurts trouwens niet wat aan de vroege kant? Of zijn die 8 maanden bij Viola Rail echt zo snel voorbij gegaan?
Schijnt wel ongeveer te kloppen, de Wadloperkalender is zijn laatste maand ingegaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/venlo271007_005.jpg)
Arjen.
-
Dan zijn de 7 maanden voorbij gevlògen! De afgelopen 25 jaar trouwens ook! De Wadlopers zijn toch nieuw??? ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/213226.jpg)
-
He Frank, ben jij van dezelfde lichting? Ik weet nog dat de wadlopers in dienst gesteld werden. Elke dag kijken vanaf het Emmaviaduct in Gn. SRV wagens werden ze ook wel genoemd. Geloof me dat het een verbetering was met die krappe Dieseltwee's met hun ongelijke vloer.
Maar ja, nu betaal je met plezier om krap te zitten. Goeie ouwe tijd en meer van dat soort onzin.
Oh ja, die spurts van Veolia vind ik er prima uitzien! Beetje tram-achtig, maar het onderscheid tussen (snel)tram en stoptrein vervaagt snel.
-
Met heimwee denken we terug aan de oudjes!!
Greetz:Menno
-
He Frank, ben jij van dezelfde lichting? Ik weet nog dat de wadlopers in dienst gesteld werden. Elke dag kijken vanaf het Emmaviaduct in Gn. SRV wagens werden ze ook wel genoemd.
Ik denk het Gert. Ben begonnen met de grootspoorhobby in 1981, het jaar dat de eerste Wadlopers (toen nog DH-stellen) af werden geleverd. Toch duurde het tot 1985 voor ik de eerste Wadloper op de foto zette, ik stortte mij namelijk eerst op het oude materieel. Van de motorrijtuigen serie 3100 kan ik mij inderdaad nog herinneren dat die al snel SRV-wagens werden genoemd. Is de SRV-man thans ook niet een bedreigde diersoort?
Over die mooie jaren tachtig moeten we het apart maar eens hebben want ik denk dat de jeugd zich nu reeds verveelt en gelijk heeft ze met dat "oude mannetjes-gelamenteer". Terug naar de Spurt nu! (zonder mij)
-
Hij is nog leuk hoor.
Alleen, het is geen spurt, zo heeft arr hem genoemd, maar veolia niet. We moeten hier dus spreken over GTW 2/6 of 2/8
-
Veel te verwarrend! Gewoon hardnekkig Spurt blijven roepen! ;D
-
Laten we ze dan gewoon Stadlers noemen ;)
vannacht trouwens de 201 en de 351 gespot te Venlo, het is ff wennen, maar ziet er best leuk uit, alleen dat motorgedeelte blijf ik apart/raar vinden. Ze zijn trouwens best wel rumoerig voor zulk modern materieel en dan heb ik ze alleen stationair horen lopen :-|
-
Nou ja niks tegen een mooi dieselgeluid toch.
-
Op tv Noord was een keer iets over klagende mensen vanwege de herrie van de Spurt terwijl die langs een station staat(niet dat ik vaak TV Noord kijk ik woon in het westen, toevallig zag ik dat bij me tante)
Dus ze maken blijkbaar behoorlijk wat geluid ;)
Wesley
-
Dan is er dus na het vertrek van de rode diesels in 1983 even iets veranderd, heel eventjes maar..... ;D
-
Met het geluid wel ja
Ruben
-
Jammer dat deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CL20061209_Sh100456_31.jpg)
of deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/week2006_501.jpg)
er niet meer rijden.
Want de nieuwe van veolia vindt ik persoonlijk net moderne trams.
Ruben.
-
gisteren op de 1e van deze maand, heb ik nog een aantal maaslopers op de foto gezet, een van de laatste kansen.
de treinenloop was ietwat in de war door het testrijden van een nieuw
stuk flirt. met een rotgang kwam hij door station venray geblazen, paar keer typhoon gegil, om maar iedereen te waarschuwen dat,ie niet zou stoppen.wij zullen er aan moeten wennen, het is inderdaad iets trammigs.
foto ff niet, ik heb mijn ouderwetse t 50 gebruikt.
de instroom loopt voorspoedig, de m waar ik mee praatte zal in december zijn familiarisatie krijgen. frappant dat ook hier personeel van spoorflex wordt ingezet. gr uit venray, wim
-
Zelf heb ik een theorie dat al het oude, bijna afgedankte materieel van NSR op het traject Weert-Eindhoven wordt ingezet. Dus wellicht zijn de Wadlopers nog niet uit Limburg verdwenen. :)
- Peter
-
De naam voor de nieuwe Veolia's:
MAASLANDER BRIE.
Een beetje vreemd maar wel lekker
-
Zelf heb ik een theorie dat al het oude, bijna afgedankte materieel van NSR op het traject Weert-Eindhoven wordt ingezet. Dus wellicht zijn de Wadlopers nog niet uit Limburg verdwenen. :)
Gaat dus niet gebeuren.
-
Wat een afschuwelijk materieel, vergeleken hiermee is de Lint een schoonheid. Alleen de Protos is bedenkelijker. Nooit gedacht dat ik zo terug zou gaan verlangen naar Wadlopers.....
De Spurts zitten heerlijk en rijden heerlijk! Daarnaast zoef ik met mijn fiets en kinderwagen zo de trein in. Daar vind ik dan een overweldigende ruimte om mijn spullen kwijt te kunnen. Dat is nog wel eens wat anders dan de vieze gore oude hoge Wadlopers (waar ik wel trouwens een keer een rolstoeler in heb zien klimmen). Zelfs de lint kan hier niet aan tippen met zijn vieze stoelen, gapend gat tussen perron en trein en krappe fiets/kinderwagenruimte. En dan zal ik met er maar niet over hebben als ik naar de wc moet!
Zo dat is nog eens een ander geluid. Of niet? ;)
Groeten, Jaap
PS Het is natuurlijk doodzonde dat de wadlopers verdwijnen, want uit nostalgische redenen zijn het natuurlijk supertreinen. Iets voor de STAR?
-
ik vind het echt jammer dat de wadlopers verdwijnen
ze zijn super mooi
en nu die spurts ik wens de mensen die aan het spoor wonen sterkte
die motor >:(
ikvind de wadloper ook zo mooi omdat ik er altijd in zat ik ga zeker nog deze maand naar limburg omfotosvan de wadloper te maken ze zijn mischien wel krap maar het is ligt en goedkoop duszeg maar hetbeginvan de lightrail maar nog wel een echte trein en kan niet geloven dat het over een maand is afglopen voor de waloper wazijndie jaren snel gegaan
ik kan me nog wel herinderen voor de eerste keer toen was ik 3 echt mooi
verder ik zal ik alles missen
-
Troost je: toen de Wadlopers kwamen vonden we dat ook géén treinen. En moet je ons nu eens horen. Alles wordt relatief, ook de Spurt. Als de Spurt in 2030 helemaal verdwenen is, zul je deze missen.
-
Gaat dus niet gebeuren.
Dat zou dan de eerste keer zijn. :)
- Peter
-
We moeten nu een paar wadjes bewaren, en later nog een paar buffels, en je kan weer leuke combo's maken ;D
-
Dat zou dan de eerste keer zijn. :)
Eens moet de eerste keer zijn toch. :p
-
Vandaag zag ik de 351 in Nijmegen. Omringd door Veolia personeel en gereden door een medewerker van Stadler. Een frisse verschijning die veel veel bekijks kreeg van de nog steeds op Wadlopers wachtende reizigers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Veolia_351_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Veolia_351_02.jpg)
-
ik vind deze eigenlijk mooier dan van arriva, wat frisser kleuren schema ;)
Off topic: zijn er eigenlijk plannen om een(of meerdere) wadloper(s) te bewaren?
Wesley
-
Leuke foto's. Ik ben het wel met wesley eens de arriva's zien er toch iets beter uit.
-
Pssst: Hij zegt dat deze er frisser uit zien dan de arriva's, niet dat de arriva's er beter uit zien ;D
-
Weet ik maar ik vind de arriva's er ook nog beter uit zien. Dus ik verdraaide het een beetje :D
-
Bah arriva's :-|,
Ik vind Veolia`s meer stijl hebben en ogen veel frisser ;D ;D
-
het met me eens zijn terwijl je mijn mening verdraaid ;) toch knap ;D
Wesley
-
Kan toch ik ben het met je eens maar ik vind daarbovenop de arriva's nog mooier.
-
ah joh, dat was niet als commentaar bedoelt ;)
Wesley
-
Dat snap ik hoor wees maar gerust :D
-
Klets klets klets... ;)
Het leuke aan deze treinen is dat het uiterlijk, dat op dit moment redelijk futuristisch en modern oogt, over 20 of 30 jaar ontzettend ouderwets is, net zoals het plastic meubilair uit de jaren '60 en '70. :)
- Peter
-
Dat is moeilijk te voorspellen,
ik vind een plan v ook nog wel mooi in deze tijd passen.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen van oude ontwerpen die het nu nog steeds goed doen ;)
-
Plan V ja Plan T helemaal met die moderne bankjes erin. Maar ja idd futuristisch vin ik ook wel leuk trouwens, het is ook niet erg want je kan niet alles blijven bewaren ;)(Plan V(die trouwens eind volgend jaar uit dienst gaan toch))
Wesley
-
Oh, ik zeg ook helemaal niet dat ze lelijk zouden zijn. Een Jaguar Type E of een Renault Alpine A110 zijn ook oud (ontwerpen stammen uit de jaren '60) maar het zijn nog steeds hele mooie auto's, mooier dan veel wat er nu rondrijdt. Maar ouderwets zijn ze wel.
- Peter
-
Gaat rap met die dingen, zag vandaag 3 3delige stadlers op Blerick staan, dus er zijn er in ieder geval al 4 binnen (er is ook in ieder geval 1 2delige)
-
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/rbtraka_se_mai061007.jpg)
http://www.railfaneurope.net
Niet te hopen dat ze er net zo gaan uit zien als deze stadler :-[
Lijkt me niet echt stevig :-|
-
Hmm, dat weet ik nog niet zo. De (plastic?) neus is inderdaad helemaal aan gort, maar alles wat daar achter zit is niet eens vervormd. Oftewel, de neus heeft de klap geïncasseerd en de kooi is volledig intact. Het ligt er nou precies aan waar de machinist zit:
(http://matts.megaweblog.com/files/2007/07/stadler_2.jpg)
Die moet dus maken dat hij wegkomt.
Het ligt er ook een beetje aan waar deze Stadler tegen gebotst is. Een bestelbus is één, een andere trein iets heel anders.
- Peter
-
Heb ik gezien dat die dingen aan de nuitenkant spiegels hebben? :P ik zag 1 in het donker, kon het niet heel goed bekijken.
-
Hoi, als je de foto's bekijkt zie je inderdaad een paar sierlijke spiegels aan de nuitenkant zitten. ;D ;D
Heeft iemand het basismodel van stadler al in model gespoft? of is er niets wat we kunnen omspuiten? ??? ::)
Ik kan me niet herfrinneren dat hij er is in model, behalve aangekondift door VItrains, maar daar hoor ik de laatste tijd weinig fan. :-[
;D Ook goeiemoggel trouwens doe maar geen kilo inktvip. ;D
-
Ik zag dat op een van de twee wagen treinen een afbeelding van een persoon staat, volgens mij geen graffity. Iemand enig idee wie hier afgebeeld is?
-
Op de Veolia stellen komen foto's van bekende limburgers te staan.
Welke er nu al rondrijden weet ik niet.
Zie deze link http://www.limburger.nl/article/20071120/REGIONIEUWS01/71120002 (http://www.limburger.nl/article/20071120/REGIONIEUWS01/71120002)
Eric
-
Leuk idee naast namen op lint stellen nu ook complete portretten.
-
nou sorry maar ik vind dat er dus echt niet uitzien >:(, zonde van de trein. Een belachelijk idee, doe het liever met alleen een naam zoals Syntus. Of nog origineler bij de lightrail stellen,zet helemaal niets neer. :(
Wesley
-
oei! Maar ach, we hebben toch maar mooi een paar weekjes van enkele fraaie GTW's kunnen genieten.
-
We kunnen er nu nog van genieten, ik heb er nog maar een gezien met portret
-
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ze niet echt super mooi vind maar ik vind het persoonlijk beter als de kale GTW's
-
Die dingen begin ik steeds (onbedoeld) komischer te vinden. Nu dus weer gezichten van bekende Limburgers op dat malle transformatorhuisje. Leest Viola-rail ook Beneluxspoor? Wellicht kunnen we wat suggesties doen.
Cora van Mora is helaas geen Limburgse, maar toch..... Heeft iemand een idee hoe die muts mevrouw van de aSaNaS-bank er uit ziet die ons 3 x per uur stoort op de radio? Geert Wilders is ook een bekende Limburger.....
-
Geert Wilders is ook een bekende Limburger
Nee nee dat kan niet op de trein, dan krijgt veolia klachten van discriminatie :o :o
Wesley
-
Het ligt er ook een beetje aan waar deze Stadler tegen gebotst is. Een bestelbus is één, een andere trein iets heel anders.- Peter
Vergeet niet dat de GTW's van Arriva en Veolia een aangepaste (verstevigde) kooiconstructie hebben gekregen. Let op de zwarte "buffers" naast de koppeling. Op de geposte plaat van de botsGTW zie je bij het linkse stel niet zulke buffers zitten.
groet,
Rob
-
Waarom werken zie die koppeling nou niet weg zoals bij de Randstadrail stellen, dit is toch geen gezicht :-X.
Groetjes,
Robbert
-
Waarom werken zie die koppeling nou niet weg zoals bij de Randstadrail stellen, dit is toch geen gezicht :-X.
Misschien omdat het de bedoeling is die koppeling frequent te gaan gebruiken, en omdat zo'n beschermkap dan onhandig is? De Haagse RandstadRail-trams hebben bij proefritten wel gekoppeld gereden maar in de normale dienst doen ze het nooit, in elk geval niet tot nu toe...
Arjen.
-
Ja, maar wat is nu een kapje omhoog laten gaan ? Moeite ?
Groetjes,
Robbert
-
Ik denk niet dat z'n smoeltje er knapper op wordt met die rare buffers die er dan nog uitsteken :-|
Wesley