BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob van Kooy op 24 April 2014, 00:45:51
-
Hallo,
Naar mijn indruk is het op dit forum nog niet doorgedrongen dat Lima een nieuwe serie Locs aankondigt onder de benaming Lima Expert. Het eerste sinds kort verkrijgbare model in de serie is een Italiaanse loc met gedeelde kast E 636.010 met - naar ik meen - catalogusnummer HL 2605. Het model ziet er zelfs op amateurfoto's heel goed uit.
Naar ik begrijp ligt het in de bedoeling dat de locomotieven in de nieuwe Lima Expert reeks in principe af-fabriek aan de onderzijde zó zullen zijn vormgegeven dat er een voorziening is om een sleper aan te brengen. Als dat inderdaad zo is dan is de ombouw naar puntcontactsysteem heel veel eenvoudiger geworden want juist het adequaat aanbrengen van een sleper bij gelijkstroomlocomotieven geeft soms grote problemen en is in meerdere gevallen zelfs onmogelijk of vereist op zijn minst ingrijpend freeswerk. In vergelijking daarmee is de aanpassing van de rest van de loc aan wisselstroomnormen (gelijkrichter/rijrichtingsschakelaar installeren, eventueel aanbrengen van elektronica als ook de wielen aanpassen of - wat meestal voldoende is - de juiste binnenmaat 14mm geven) heel wat minder problematisch.
Welaan, het eerste locmodel met zijn drie twee-assige draaistellen heeft inderdaad onder het middelste draaistel een voorziening die naar mijn indruk de mogelijkheid biedt om - als men dat wil - daar een vlakke(?) sleper aan te brengen.
Gegroet,
Rob
-
Het staat in de beschrijving van de lok: Predisposizione con pattino centrale HLI1600/10 per sistema a 3 rotaie CA.
Oftewel, er kan een sleper HL1600/10 onder: Nuovo pattino corrente alternata AC per HL1610, HL2600 e HL2605
Gr, Ben.
-
Het staat in de beschrijving van de lok: Predisposizione con pattino centrale HLI1600/10 per sistema a 3 rotaie CA.
Dag Ben,
Dat is mij inmiddels ook al duidelijk geworden. Ik moet zeggen dat dit zondermeer een "doorbraak" lijkt in het denken bij Hornby waar het gaat om zijn modellen die in Zuid-Europa rondrijden in een ruimere Europese kring te kunnen verkopen. Tot op heden waren met name hoogst interessante en ook wel aantrekkelijke Italiaanse locomotieven uit de stal van Rivarossi en Lima zonder grote ingrepen nauwelijks om te bouwen naar wisselstroomnormen vanwege de bijna onmogelijkheid om er een sleper onder aan te brengen. Alleen Duitse- , Nederlandse-, Belgische- en soms Oostenrijkse modellen werden soms door het Hornby-concern als wisselstroom versie aangeboden. De vraag is nu of deze trend zich ook zal gaan voortzetten bij de andere Hornby-dochter Jouef. Wat het Spaanse Electrotren betreft (ook van Hornby), die hadden altijd al meer de neiging om hun produkten ook voor puntcontactrail te ontwikkelen.
De alom gehuldigde opvatting van producenten in modelspoorwegland is/was dat in landen als Frankrijk en Italië bijna uitsluitend aanhangers van het twee-rail gelijkstroomsysteem wonen, en dat die voor wisselstroomprodukten geen enkele belangstelling hadden. Dat klopt in het algemeen ook wel, maar het wil uiteraard niet zeggen dat daarnaast ook landen bestaan zoals Duitsland, Zwitserland, België, Luxemburg, Nederland en de Skandinavische landen waar het marktaandeel van wisselstroommodellen niet onaanzienlijk is (om het voorzichtig uit te drukken). En hebben die dan geen enkele belangstelling voor Italiaanse of Franse modellen?
De afgelopen tijd zag je bij Roco al het tij keren toen deze producent met name Franse modellen ook voor wisselstroomsysteem begon te leveren. Iets wat LSM al vanaf het begin deed. Ook Piko begon Franse modellen ook voor wisselstroom te vervaardigen. Niet zozeer voor de Franse markt denk ik, maar meer voor de Europese wereld buiten Frankrijk. Daarentegen bracht Jouef bijvoorbeeld de afgelopen jaren heel interessante Franse locomotieven en treinstellen uit, waar mogelijk best wel interesse voor bestaat in de kring buiten Fankrijk. Uiteraard begrijp ik dat vanwege een wellicht niet al te grote verwachtte afzet het niet noodzakelijk is die modellen kant en klaar voor wisselstroomsysteem uit te brengen, maar zorg er in ieder geval voor dat wie dat wil een gelijkstroomlocomotief kan aanschaffen die zonder al teveel problemen naar wisselstroomsysteem kan worden omgebouwd.
Ik ben slechts een simpele Hollander maar wel met een tamelijk ontwikkeld gevoel voor commercie: in dat licht ga je toch geen produkten maken die vanwege hun constructie beperkt zijn in hun pan-Europese afzet? En zeker niet als het - zeg maar - geen cent kost om je modellen zodanig te ontwerpen dat er door de liefhebber een sleper onder kan worden aangebracht. De rest van de ombouw naar wisselstroomsysteem is dan in feite maar "kinderspel" voor wie ook maar een beetje kennis draagt van het inwendige van een gelijkstroomlocomotief. En anders helpen de collegae op de forums je wel met raad (en wellicht zelfs met daad!).
Uiteraard zijn er veel liefhebbers - ook in Nederland - die het maar eng vinden om gelijkstroom modellen naar wisselstroom/puntcontactsysteem om te bouwen, en zich daarom beperken tot aanschaf van producten die af-fabriek al voor hun systeem geschikt zijn. Nou daar heb ik alle begrip voor, maar dat wil niet zeggen dat degenen die wat avontuurlijker denken waar het hun modelspoorliefhebberij betreft moeten worden gehinderd door onnodige beperkingen die de producenten bij de constructie van hun modellen hen opleggen.
Gegroet,
Rob
-
De alom gehuldigde opvatting van producenten in modelspoorwegland is/was dat in landen als Frankrijk en Italië bijna uitsluitend aanhangers van het twee-rail gelijkstroomsysteem wonen,
Met de ontwikkeling van de modelspoorhobby naar een niveau waar steeds natuurgetrouwer wordt gebouwd zie ik ook eigenlijk geen groeimarkt voor 3railsystemen. Die puntjes zitten altijd in de weg als je een beetje realistisch wil bouwen, de noodzakelijke hoge wielflenzen zijn ronduit storend en de sleper (Skifahrer...) is iets vreselijks onder een mooi gedetailleerde loc. Ik heb begrip voor alle argumenten waar de conservatieve wisselstromer zich aan vastklampt, maar om nou van een doorbraak te spreken...voor wie zo natuurgetrouw mogelijk wil nabootsen is 3rail zó 1960 ;D
-
Ik kan me alleen maar bij Besselspoor aansluiten. Het lijkt alsof er 'alleen maar' een sleper onder hoeft te kunnen en het is klaar. Behalve de sleper gaat het toch om veel meer? Het gaat ook om flenzen, om overhang van loc of rijtuig bij M-wissellantarens en de mogelijkheid tot het nemen van onnatuurlijk krappe bogen? Zie bij het 1500-draadje de (mi elegante) oplossing met een ringetje onder het draaipunt van het draaistel om de draaistellen zodanig te kunnen laten uitzwaaien dat krappe bogen in principe mogelijk zijn. En dan nog is het niet gauw goed. Ik heb ergens gelezen dat een wisselstroomrijder z'n Artitec 3700 naar de winkel heeft teruggebracht juist omdat deze de allerkrapste bogen niet kon berijden. Ik vind het al knap van Artitec dat ze het voor elkaar kregen een 3700 geschikt te maken voor vrij krappe bogen, dat lukt bij mijn ML-3700 in aanbouw van geen kant.
Dat soort verwachtingen ( 'als er een sleper onder kan, kan de loc vast ook door bogen van r=250' ) levert een fabrikant zoveel gelazer op (met veel en veel hogere eisen aan het ontwerp van het model, met dus veel grotere compromissen, maar ook met teleurgestelde 3rail-klanten aan de toonbank, met onzinverhalen op fora) dat hij dat liever voorkomt. Hij neemt dan op de koop toe dat de afzetmarkt dan maar iets kleiner is.
-
Ik dacht dat dit draadje over een Lima-loc ging, maar kennelijk moet er weer een "trap lekker tegen Märklin"-draadje van worden? Buiten de puko's (die nu eenmaal een gegeven zijn) is Märklin de laatste tijd best goed bezig. Op ieder merk is wel wat aan te merken. Dat van die wissellantaarns gaat alleen op voor oude metalen rails (daar is al 10 jaar geleden afscheid van genomen). Daar heeft K- of C-rails geen last van. De grootste boogstraal voor K- of C-rail (R5) is rond de tussen de 60-70cm, conform de meeste andere merken. Er wordt ook een flexrail geleverd. Ook 2-railmerken leveren nog krappe railbogen, dus waarom dat nu opeens een minpunt voor 3-rail is...
En nee, ik ben geen fanatieke Märklinist, al rijd ik 3-rail. Maar ik word wel flauw van die malle discussies over Märklin die te pas en te onpas opduiken. Ugh, ik heb gezegd, eenmalig en exclusief.
Terug naar de Lima-expert serie!
-
Wat mij betreft gaat het nog steeds om de Lima loc, maar is de jubeltoon over het hooglijk gedetailleerde model een contradictie met drierailsystemen in het algemeen. Wat door Gert Arkema verder toegelicht wordt.
-
Ik dacht dat dit draadje over een Lima-loc ging, maar kennelijk moet er weer een "trap lekker tegen Märklin"-draadje van worden?
Misschien het stukje van Gert nog een keer lezen, maar dan goed? :)
-
voor wie zo natuurgetrouw mogelijk wil nabootsen is 3rail zó 1960 ;D
Mee eens.
Maar hoe relevant is het in deze discussie. Hele volksstammen (zowel 3 als ook 2railers) willen helemaal niet de werkelijkheid nabootsen, zij hebben op een andere manier lol in de hobby. Vanuit hun perspectief is het toch mooi dat modelletjes ook met een slepert beschikbaar komen?
Gr, Ben.
-
Koop dan geen Lima Expert Serie, die serie wordt nou juist ontwikkeld om een natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijkheid te zijn.
-
Ongeacht welk "systeem je gebruikt,heb ik zelf zo mijn gedachte bij dit Lima verhaal.
Als het echt zo is dat Lima een nieuwe weg is ingeslage en je echt "enkel maar een sleper onder een loc hoeft te plakken",en de rest is al geregeld,dan kan dit voor sommige mensen met 3rail banen een uitkomst bieden.
Maar is dit oo echt zo ver voorbereid of heeft men enkel een schroefgaatje gemaakt waarin een sleper kan worden gemonteerd en moet je bedrading en dergelijke dan alsnog ook zelf regelen ?
Dat is eigenlijk de vraag.
Dit is enkel voor de goede gang van zaken van belang zodat dat men geen fata morgana wordt voorgehouden.
De uitkomst is voor mij om het even,ik rij 2 rail spul(nou jah rij ::) :-X) ,maar duidelijkheid kan een hoop teleurstelling voorkomen voor mensen die denken iets te krijgen wat misschien helemaal niet klopt met de werkelijkheid.
En dat is voor die mensen dan wel weer van groot belang ;)
-
Koop dan geen Lima Expert Serie, die serie wordt nou juist ontwikkeld om een natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijkheid te zijn.
Dat wil de topic starter juist wel. En om de simpele reden dat er een slepert onder kan. Voorts rijdt hij op de oude Marklin maar dat is zijn beleving van de hobby.
Maar ik snap je betoog wel. :)
Gr, Ben.
-
Oftewel; Rob krijgt gegarandeerd problemen met de inzet op z'n baan. Tenzij hij de loc op een recht stuk heen en weer stuurt.
-
Maar hoe relevant is het in deze discussie. Hele volksstammen (zowel 3 als ook 2railers) willen helemaal niet de werkelijkheid nabootsen, zij hebben op een andere manier lol in de hobby. Vanuit hun perspectief is het toch mooi dat modelletjes ook met een slepert beschikbaar komen?
Natuurlijk, en ik laat ze in hun waarde. Maar de start van het draadje is dat Lima zo'n prachtige natuurgetrouwe loc heeft gemaakt, en dat blijft m.i. een tegenstrijdigheid met het 3rail systeem qua railhoogte en pukkels. De M-rails met hun haakse bochten en lantaarns noem ik niet eens.
De mening dat hier sprake is van een doorbraak of vooruitgang voor de modelbouwer deel ik daarom niet, vooruitgang is in mijn ogen een nog betere weergave van de werkelijkheid.
-
Voor de liefhebber:
In onderstaande topic (Lima 2014) heb ik deze E636 beschreven. Ook geplaatst een aantal filmpjes van deze loc. op een Italiaanse modelbaan.
Overigens is het treinstel ETR 610 net iets eerder uitgebracht onder de naam van Lima Expert.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57122.0.html
Marco
-
Maakt het serieus veel uit of er onder deze nieuwe loc een mogelijkheid bestaat om een sleper te monteren? Denk aan ESU. Daar worden de loks geleverd met sleper gemonteerd. Haal hem eraf en hij is voor tweerail.
-
Dank je voor de links Marco, ik vind het wel een erg leuke loc! (y)
-
Ik heb even wat foto's van deze lok op internet bekeken en ik moet zeggen, dat ziet er bijzonder fraai uit in 1e instantie.
Lijkt wat detaillering betreft wel wat op ACME kwaliteit zou ik zeggen. Mooie vlakke ruiten aan de fronten, erg netjes.
En ik zag prijzen voorbij komen van € 169,- daar kan Roco nog wat van leren !! (Nieuwe modellen van laatstgenoemde gaan allemaal richting € 200,- of hoger...lijkt nergens meer op)
Daarbij komt dat zo'n Italiaan ook weer eens wat anders is.
Een groet vanuit Hoorn, Pieter
-
Goeiemorgen,
Vannacht heb ik zo raar gedroomd! Er stonden mensen voor mijn huisdeur met spandoeken waarop stond dat zij die nog steeds eigenaar zijn van Märklin-loks en die daarom nog steeds een baan met puntcontaktrails hebben hopeloos verouderd zijn, en daarom op het Beneluxspoor-forum maar een toontje lager moeten zingen....Dat wisselstroom-geloof moest maar in een andere kerk worden beleden.
Ik vroeg me tijdens die nachtmerrie af hoe komen die demonstranten toch zover om hun afkeer te laten blijken?
Naar ik me herinner had ik de gemeenschap van gelijkstroomliefhebbers op dit forum alleen maar op de hoogte gesteld dat ik een nieuwe reeks relatief goedkope en er goed uitziende gelijkstroomlocomotieven had ontdekt met de naam Lima Expert. Ik dacht dat ik de "gelijkstroom-lieden" een plezier deed om dat heugelijke nieuws op dit forum aan hen mee te delen.
O ja, ik had aan mijn bericht iets toegevoegd, en ik begrijp dat ik daarmee op dit forum een doodzonde had begaan! Ik meldde namelijk dat onder die locs een sleper kon worden aangebracht, en dat die loks daarom - voor wie daar behoefte aan had - een stuk makkelijker naar het wisselstroomsysteem konden worden omgebouwd. En ik schreef ook, dat ik dit een opvallende - maar commercieel gezien wél verklaarbare - wijziging vond in de bedrijfspolitiek van het Hornby-concern.
Door die bijkomende mededelingen mijnerzijds raakten bij enigen Uwer "de rapen gaar". Het simpelweg vermelden van de mogelijkheid dat een gelijkstroomloc wat eenvoudiger dan voorheen kan worden omgebouwd naar wisselstroomsysteem was alsof ik gelijk de verleidelijke fluitspeler in het sprookje Hamelen daarmee alle onschuldige gelijkstroomkinderen op het volstrekt verkeerde wisselstroompad met zijn optisch afzichtelijke slepers, pizza-wielen en puntcontakten had willen sturen.
Nu weet ik als geen ander dat er in H0-modelspoorland twee "geloven" bestaan, en dat de aanhangers van het ene geloof maar al te graag de aanhangers van het andere geloof de hersens zouden willen inslaan, als is het dan niet met stokken maar toch wel mentaal door hatelijke e-mails!
Bovendien staat het me niet bij dat ik ergens in mijn bericht had geschreven dat ik een liefhebber was van welk H0-systeem dan ook. Dat soort standpunten heb ik nog nooit ingenomen omdat ik op dat punt volstrekt neutraal ben en bovendien donders goed weet wat voor ongenuanceerde reacties dat kan opleveren. Maar ondanks mijn terughoudendheid lees ik hierboven een aantal opvallend ongenuanceerde reacties die er niet om liegen.
En dat vind ik een heel enge gedachte!
Rob
-
Naar ik me herinner had ik de gemeenschap van gelijkstroomliefhebbers op dit forum alleen maar op de hoogte gesteld dat ik een nieuwe reeks relatief goedkope en er goed uitziende gelijkstroomlocomotieven had ontdekt met de naam Lima Expert. Ik dacht dat ik de "gelijkstroom-lieden" een plezier deed om dat heugelijke nieuws op dit forum aan hen mee te delen.
Had Ocram al gedaan; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57122.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57122.0.html)
O ja, ik had aan mijn bericht iets toegevoegd, en ik begrijp dat ik daarmee op dit forum een doodzonde had begaan! Ik meldde namelijk dat onder die locs een sleper kon worden aangebracht, en dat die loks daarom - voor wie daar behoefte aan had - een stuk makkelijker naar het wisselstroomsysteem konden worden omgebouwd. En ik schreef ook, dat ik dit een opvallende - maar commercieel gezien wél verklaarbare - wijziging vond in de bedrijfspolitiek van het Hornby-concern.
Alleen maar? Ik lees 2 regels aankondiging en 7 regels over de mogelijkheid tot een sleper
Door die bijkomende mededelingen mijnerzijds raakten bij enigen Uwer "de rapen gaar". Het simpelweg vermelden van de mogelijkheid dat een gelijkstroomloc wat eenvoudiger dan voorheen kan worden omgebouwd naar wisselstroomsysteem was alsof ik gelijk de verleidelijke fluitspeler in het sprookje Hamelen daarmee alle onschuldige gelijkstroomkinderen op het volstrekt verkeerde wisselstroompad met zijn optisch afzichtelijke slepers, pizza-wielen en puntcontakten had willen sturen.
Dat verzin je helemaal zelf, dus de rest van de conclusies, die volgen uit deze conclusie laat ik voor wat het is.
Het feit dat je zo bloemrijk denkt te moeten reageren op een aanwijzing mijnerzijds dat je met (uiterlijk) enkel een sleper aanbrengen er tbv wisselstroombedrijf niet bent, maar dat de Märklin-railgeometrie ook consequenties heeft, geeft aan dat de gevoeligheid mbt gelijk- versus wisselstroomrijders aan jouw kant ligt.
-
Duuusss....
Hebben jullie nou werkelijk niets anders aan je hoofd, dan dit bovenstaande geouweneel ????
-
Dag Gert,
Voorop gesteld zij dat ik jou een serieuze deelnemer aan het forum acht, vandaar dat ik op jouw reactie dan ook inga.
Het kan zijn dat voor menigeen de "Märklin-railgeometrie" consequenties heeft (dat je wellicht geen kortsluitingsproblemen hebt bij het aanleggen van raildriehoeken en een keerlus ook wat eenvoudiger tot stand kan komen) maar ik moet zeggen dat ik dat argument nog weinig gehoord heb.
Hier een indruk van mijn baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder1_6.jpg)
Ik neem aan dat je wel me eens bent dat - zo op het zicht - in die baan sowieso maar héél weinig boogjes met 36 cm radius zullen liggen, en van aanvulstukjes om de boel weer in het grid te krijgen is ook nauwelijks sprake...Wel is er uiteraard héél precies railmaterieel op maat gezaagd alsof dat bij gelijkstroomrails niet noodzakelijk zou zijn.
Bovendien zou ik wel eens van iemand willen vernemen hoe hij mijn ± 200 "gedigitaliseerde" locomotieven (waarvan een vijftigtal een gelijkstroomverleden heeft) met de voorhanden digitale apparatuur op mijn zeer gecompliceerde baan zou kunnen aansturen. Daar komt écht méér bij kijken dan alleen (voor de zekerheid) een analoog lijstje met de nummers waarmee de locs kunnen worden aangestuurd, een computerscherm en een besturingsapparaat zó uit de doos!
Ja, ik had al vele jaren geleden toen het in veler ogen toekomstbepalende tweerailsysteem in Europa op de markt kwam uiteraard meteen mijn toenmalig bestand wisselstroom locomotieven en metalen rails moeten verkopen of in de prullemand gooien. En als ik dat toen al niet gedaan had dan had ik die ingrijpende maatregel in ieder geval op een later tijdstip moeten nemen. Dat geloof je toch zelf niet?
Ik kan best begrijpen dat nu het digitale tijdperk op de modelbaan volledig is doorgedrongen de jongere garde daar meteen voor kiest, ik zelf zou niet anders doen, maar laten ze in hemelsnaam niet beginnen met esthetische argumenten dat het aanzien van een wisselstroom-baan maar niks is in vergelijk met gelijstroom-banen. Ik acht de gemiddelde liefhebber écht niet zo fijngevoelig dat hem dat veel deert. Het is gewoon een afkeurenswaardige methode om maar wat trappen uit te delen naar degenen die het anders (blijven) doen. Heus - geloof me - dat vind ik écht heel eng.
Gegroet,
Rob
P.S. Het moge duidelijk zijn dat mijn bijdragen aan dit draadje daarmee stoppen. Ik pas er voor om verstrikt te raken in een heel vervelende zinloze discussie, die mij mentaal volstrekt vreemd is. Ik heb al heel veel jaren het grootste plezier om met mijn treinen bezig te zijn, dat laat ik niet verpesten door "geouweneel"(dank Posthumus voor die term!) over wissel - of gelijkkstroom. Er zijn véél interessantere zaken om over te redetwisten.
-
Amen.
-
Jongens, kom nou!
Zoek een hobby!
Euh... Oh nee.
-
Dag Rob, ik neem je zeker serieus, ik ben alleen bang dat we langs elkaar heenpraten.
Het ging en gaat mij helemaal niet om wat jij hebt gebouwd of hoe jij in de hobby staat, dat heb ik nergens genoemd. Het ging en gaat er mij om dat de kleine radius bij de firma Märklin uitgangspunt is, zowel mbt rails als wissels, dat heb je mij zelf verteld. Per PB weliswaar, maar toch. Aangezien de locs van dit merk op deze railgeometrie zijn ingesteld, zal een loc van een andere fabrikant ( die uitgaat van ruimere bogen) op een pure Märklin-baan niet uit de voeten kunnen. Het voorbeeld van de Artitec 3700 diende om dit te illustreren.
Mijn stelling in één regel; indien er een model uitkomt waarbij werkelijkheidsgetrouwheid als uitgangspunt is genomen (in plaats van de compromissen van het modelspoorbedrijf) mag je er niet voetstoots vanuit gaan dat deze probleemloos de Märklin railgeometrie aankan.
-
Volgens mij is zowel bij drierail als tweerail tegenwoordig de 360 mm boog de kleinste standaardboog. Als een model daarvoor niet geschikt is, wordt het apart vermeld. Staat niet bij die Limaloc trouwens.
Als ik de teksten van Rob lees en de foto bekijk, dan vind hij rijlengte leuk, hoef je bij zijn baan wat hem betreft niet zo nodig te denken "is dit nou echt of niet" en kan hij het waarderen als een tweerailloc die hem bevalt gemakkelijk is om te bouwen naar drierail. Mag het zelfs een supergedetailleerde loc zijn.
Persoonlijk vind ik het altijd wat minder als er nodeloze compromissen in mijn tweeraillocs zitten enkel en alleen om te drierailmarkt te behagen, maar dat is dan weer mijn probleem. ;D
-
Vandaag mijn eerste Lima Expert binnengekregen via de post.
De E636.010 en E636.099, voor 159 euro per stuk...bijzonder fraai.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0459.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0459.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0460.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0460.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0462.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0462.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0463_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0463_1.jpg)
Marco
-
Mooie locs Marco! Ze zien er erg strak uit.
-
Blijft een apart iets deze loks uit italië. Design uit het jaar nul maar ziet er wel zeer strak uit...
Groet Ronald.
-
"Uit het jaar nul". Je hebt geen smaak Ronald! 8)
Gaaf dat Italiaanse design. Ik zou er bijna Italiaans voor gaan rijden. Vooral die gelede locs en stroomlijnstellen zijn gaaf. ('Vet', voor de 20-minners ;D)
-
Het is een ontwerp uit het jaar nul maar o zo geinig ;D Weet je wat erg is Marc dat ze mooi van lelijkheid zijn. ;D (y) Je kan nog een bakkie erbij bouwen ;) ;D ::)
Groet Ronald.
-
Mijn eerste idee was een stukje Italiaanse (Ligurische) kust. Maar dan moet de bak hoger, lees lager, worden en dan neemt ie te veel plek ik. Wel jammer, nu heb ik geen goed excuus om zoiets te kopen. 8)
-
Ik wacht rustigjes op een kleurvariant, model ziet er in ieder geval goed uit!
-
...dat ze mooi van lelijkheid zijn.
100% mee eens. Ik kom dan ook zwaar in de verleiding... ::) :P