BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 21 April 2014, 16:59:54
-
Goedemiddag ,
Na meerdere keren een modelbaan in H0 gebouwd te hebben en ook goed rijdend (Met Koploper ), mis ik een goed motief om met zo'n baan verder te gaan.
Na het bouwen is de druk eraf en na wat kleine verbeteringen ligt de zaak stil. :( :(
In de modelbouw boeken vind je meestal in het begin de suggestie om een motief te zoeken voor de modelbaan ,maar dat lukt mij niet goed.
In het algemeen heb ik het meeste uitgebrachte NS mat. wel in model, van Mat 24 tot de VIRM..
Maar wie kan en wil hier wat voorbeelden geven uit de NS tijd van 1970 tot heden?
Ik wacht met belangstelling op een idee.
Met vr gr ,
Peter
-
Hoi Peter,
Ik heb zat ideeen, :), als je zulk reizigersmaterieel hebt roept dat natuurlijk om een station. Om die goed tot zijn recht te laten komen heb je wat ruimte nodig. Het hoeft overigens geen groot station te zijn. Je kan ook een klein station bouwen met bv een fabrieksaansluiting erbij, populair zijn kadesporen.
Het motief. Waar woon je? Is dat misschien een uitgangspunt, of een stuk Nederland die je aanspreekt?
Het hoeft niet perse te bestaan maar soms helpt het om tot goede ideeen en uitwerking te komen.
Bij mij is het nog steeds een proces en een modelbouwer is nooit uitgedacht. Neem de tijd om tot iets te komen.
Maak gebruik van bv streetvieuw om een bepaalde omgeving te verkennen.
Kijk daarna of je iets exact wil nabouwen of een thema opzet.
Groeten Koen.
-
Hoi,
Ben je toevallig niet iemand die liever bouwt dan rijdt? Dat kan natuurlijk ook een reden zijn dat je steeds opnieuw begint.
Verder sluit ik mij bij Koen aan mbt ideeen voor een motief.
Groet,
Chris
-
Hallo Koen & Chris,
Ja , ik bouw graag.
Het werd steeds een "technische "baan , het rijdt goed, het sporenplan is ook goed ,maar het stelt niets voor, het is niet iets uit de werkelijkheid.
Ik woon bij Leiden en ik zie genoeg treinen voorbij komen op de lijnen naar Schiphol en Haarlem, maar dat is wel erg veel van hetzelfde. Vandaar mijn vraag eigenlijk over een idee.
Vr Gr, Peter
-
maar dat is wel erg veel van hetzelfde.
Ik denk dat hier een beetje je probleem zit. Het zijn alleen personentreinen. Die uiteindelijk eigenlijk alleen van a naar B via C rijden. Daar zit ook geen afwisseling.
Ik las dat je in Leiden woont. Ik ben via Google in de buurt gaan kijken en vond bijvoorbeeld in Alphen a/d Rijn een raccordement dat naast een gebouw aan de Magazijnweg loopt (toepasselijke naam gezien het gebouw). Een beetje afwisseling door goederen kan misschien helpen. Zo'n gebouw kun je gebruiken om daar verschillende soorten treinen (goederen) te laten eindigen of beginnen.
Het raccordement takt weer aan bij het station.
-
Hoi,
Ik zou voorstellen om de omgeving van Leiden op spoorgebied verkennen. Op sporenplan.nl kun je oude emplacementen opzoeken.
Je kan onderzoeken hoe het goederenverkeer verliep of er een fabrieksaansluiting was.
Ik denk dat je meeste ruimte zal moeten besteden aan goede perrons en wisselstraten. Misschien kun je een traject met 2 stations bouwen.
Ik heb je naam wel eens voorbij zien komen op het forum. Weet niet hoeveel ruimte je hebt om te bouwen.
Groeten Koen.
-
Beste Peter,
Vlakbij Voorhout (volgende station van Leiden richting Haarlem) is een oude VAM afvaldepot. Is volgens mij nu van een ander bedrijf maar er komen doordeweeks nog steeds iedere dag treinen die gevuld worden met afval om dit vervolgens ergens anders heen te vervoeren (waarschijnlijk verbrandingsovens). Maar je kan natuurlijk ook je eigen invulling geven aan je baan zoals rangeerstukken, goederenvervoer of zoals bij Haarlem een treinwerkplaats bouwen.
M.v.g. Stefan
-
Een google klikje leidt weer tot dit:
http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Rijnland
Zie kopje: sporen rond Leiden, een lezing nota bene...21 mei is nog niet te laat.
Tenzij je natuurlijk iets heel anders wil bouwen. (y)
Groeten Koen.
-
Bedankt jullie drieen . :D
Mijn ruimte is 3,10 bij 5 m .
De toegangsdeur zit in het midden van een lange zijde en opent naar buiten (Gelukkig )
Voor een plan als Leiden anno 1950 heb ik geen plaats.
Maar ook niet voor Station Noordwijkerhout met de VAM niet, je moet ongeveer 4 a 5 m recht spoor hebben met een kleine wisselstraat.
Via Google Earth kan je meten hoe de gebouwen stonden ,die heb ik zelf nog wel gezien als ik bij de overweg naar de stoomlok ging kijken die daar kwam met de buurtgoederen trein.
Mss station Lisse ,maar daar heb ik geen jeugdherinneringen aan.
Maar weer verder zoeken.
Vr Gr, Peter
-
Hallo,Koen ,
Ik ben lid vd NVBS en weet van de lezing . ;D
Ik ga er wel heen .
maar dat duurt nog even ,de vorige avond is net geweest. 8)
Groeten ,Peter
-
Hoi Peter,
Ik zou na die lezing is wat schetsen maken. Want ik denk dat je (of moet ik liever U zeggen?). In een ruimte die je noemt kun je zekers een groots traject bouwen. Het hoeft niet exact nagebouwd te zijn. Als alles geportioneerd nagebouwd wordt kom je al een heel eind. Je zou zelfs een gesloten M-baan(M) kunnen ontwerpen. Het kan in modules zodat je alles eventueel in de woonkamer kan opbouwen.
Als je het wat overzichtelijker wilt krijgen kan je op de helft van de ruimte al iets behoorlijk neerzetten.
Een tekenprogamma helpt al erg met zo'n groot project, weet niet of je daar handig mee bent.
Ben benieuwd of je al wat ideen hebt.
Groeten Koen.
-
Moet het een motief zijn dat in het echt ook bestaat? Als je materieel hebt van de blokkendozen tot modern zou je iets kunnen maken met een museum. Bijvoorbeeld het spoorwegmuseum (kun je divers oud materieel in kwijt) en een doorgangstation als Hollandsche Rading. Treinen kun je door het useum laten rijden in het kader van omleidingen en de museumstukken als pendelritten.
-
Ben ik nog even.
Je hebt dichtbij jou in Zoeterwoude nog een pracht van een vervoersmotief. Ook al zie ik er geen spoor liggen.
Laten we het hier maar niet beginnen over smaak. ;)
-
Hoi,
Even voor de goede orde, ik zag onderaan je startbericht eerder niet staan dat al met de bouw begonnen was? Klopt dat?
Je hebt al een thema in aanbouw over het Oosten van het land?
Zoja dan snap ik de vraag niet helemaal...
Groeten Koen.
-
Hallo Koen,
Waarom wil je U tegen mij zeggen ?
Is dat omdat ik NVBS lid ben of zo? ;)
Zeg maar gewoon je en jij !
Ik ben al een jaar met het beschreven plan bezig van Arnhem en het is bijna klaar ,maar het bevalt niet. Vandaar dat ik dit draadje gestart ben.
De zolder is te vol geworden.
Verder bleek , dat ik meer keren onder de baan door moet kruipen dan waar ik van te voren mee gerekend had. De -onderkant - van de baan is ca 100 cm.
Ik kan er dan net heel diep gebukt onderdoor lopen/schuifelen ,maar handig is het niet echt.
Aan een museum heb ik ook al eens aan gedacht.
Vr gr ,Peter
-
Ik denk dat je een heel andere benadering nodig hebt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom niet in modulevorm gaan bouwen? Daarmee kun je een stationsgebied inrichten en daar een afneembaar goederendeel aankoppelen in een opstelling die in de jaren '60 nog wel voorkwam. En als het bouwwerk klaar is, schep je een nieuwe module die de plaats van een ander deel kan innemen, met weer een ander thema zodat er veel meer variatiemogelijkheid is. Je kunt zo steeds weer andere ideeen ten uitvoer brengen en die al dan niet tijdelijk integreren in het hoofddeel, er zijn tenslotte heel wat Nederlandse emplacementen die de moeite van het uitbeelden waard zijn (het boek Locomotiefloodsen en tractieterreienen al eens gelezen?). Dan blijft het een bevredigende hobby, bovendien kun je modules (meestal) op een grotere hoogte brengen dan een vaste baan wat het werken er aan vergemakkelijkt.
-
Bedankt voor je reaktie.
Modulebouw is zeker wel te doen ,ook op mijn zolder .
Een ander emplacement bouwen is dan makkelijker te doen.
Maar we dwalen een beetje af, want het ging mij om bij het huidige NS bedrijf een stationssituatie te vinden , die redelijk is na te bouwen., met interessant treinverkeer , en niet de Schiphollijn zoals die bij mij hier in de buurt is.
Ik heb vroeger de rubriek "Van Km...tot Km..." in de RH heel interessant gevonden, maar helaas zijn de meeste plannen toch weer te groot gebleken (Toegangsdeur zit verkeerd ,zolder is maar 3,10 m breed.)
Eerst wil ik een grootbebrijf situatie vinden ,dan selectief verkleinen en dan de mogelijkheid in bouwen ,dat ik modules kan vervangen.
Vr Gr, Peter
-
Ja op schaal is wat lastig, zelfs een lokaalspoor/stoomtram emplacementje als Schoonhoven is op de juiste lengte in H0 4 meter.
Dan wordt het een kwestie van wegstrepen: bestaand station, tijdperk, functies (goederen, personenvervoer, overslag, haventje, emplacement met onderhoud of koude reserve etc), eind- of doorgangsstation, draaischijf en loodsen, stoom/electrisch/diesel met de bijbehorende accessoires of alle 3 mogelijk, en dan een passend plattegrondje zoeken.
Wat vroeger in de historie is Leiden Herensingel erg leuk, en goed te comprimeren tot de juiste lengte (exact op schaal: 10 meter spoor...) . Alleen praat je dan over een stoomdepot tot jaren '30 o.i.d.
En anders zou je een fictief station kunnen overwegen met vanuit verschillende lokaties de elementen die het meest aanspreken. Het Fraaie gebouw uit Woerden met het v/h goederenemplacement uit Leiden zuid en één van de leuke draaibruggen elders uit Nederland net buiten het station, ik noem maar wat.
Succes met plannen!
Groet, Bessel
-
Het huidige NS-bedrijf motiveert mij helemaal niet .
gr Jos
-
Dat is juist mijn probleem hier,jij begrijpt het (Maar anderen ook )
Moet ik nu persee terug naar jaren 80 , 60 of nog meer terug om wat geinspireerd te worden?
Vr Gr, Peter
-
yep, gewoon terug naar 1910-25 ;D ;D ;D
Getver dat moderne gedoe met al die rommelige waslijnen boven het spoor. :P
Heerlijk kneuterig met draaischijfjes, lokloodsjes , houten abrie`s enz (y)
-
Bij het huidige NS wordt er alleen maar heen en weer gereden.
Dat begint snel te vervelen op een modelbaan.
In het verleden vonden veel meer gevarieerdere trein- en rangeerbewegingen plaats.
Zoals buurtgoederentreintjes die een wagentje op een losweg plaatsten of ophaalden.
Loc omlopen op een eindstation.
Spitsversterkingsrijtuigen aan-/af koppelen.
En voor 1920 had je ook nog onderlinge concurrentie tussen de spoorwegmaatschappijen.
Geen idee overigens of er gemeenschappelijke loswegen waren (wel gemeenschappelijke havens)
Een HSM trein zou dan nooit een wagen van de SS van een losweg opgehaald hebben.
-
Daar werd wel wat moeilijk over gedaan ja ;D
Al had een gemende goederen trein zowel HSM, SS,NBDS en buitenlands spul
-
Ik heb vroeger de rubriek "Van Km...tot Km..." in de RH heel interessant gevonden, maar helaas zijn de meeste plannen toch weer te groot gebleken (Toegangsdeur zit verkeerd ,zolder is maar 3,10 m breed.)
In die reeks zat ook een aflevering over station Apeldoorn in een verkleinde versie. Met jouw materieel en bijbehorende interesses sluit dat, voor zover ik kan beoordelen, aardig bij je wensen aan. Doorgaande treinen, , het dieseltje naar Zuphen, goederenverkeer en museummaterieel.
Op dit forum is trouwens ook iemand met Apeldoorn bezig.
Zevenaar was voor de bouw van de Betuweroute ook niet verkeerd met de sigarettenfabriek, graantreinen naar Aalten en vooral veel doorgaand (goederen)verkeer naar Duitsland. Ten tijde van de ombouw van station Arnhem stond hier ook e-mat opgesteld.
-
Wel Peter, ik denk dat menig een zo'n probleem zal willen hebben met een ruimte van 3x5m ;D.
Ik zelf heb maar een probleem van 2,75x3,75 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56636.msg3221424047.html#msg3221424047) en met ca 300 stuks materieel waaronder ca 30 loks en treinstellen, heb je dan echt een luxe probleem ;).
Ik ga het oplossen door een baan rond de kamer te maken, mijn deur draait helaas naar binnen, met twee etages schaduwstation en boven op de eigenlijke rijtafel.
Ik ga mbv een spiraal naar de onderliggende etages. Er komt wel een uitneembare brug in, maar er moet wel overal gereden kunnen worden ook al ligt de brug niet op zijn plaats. Wil je niet langs de deur, dat zou ik ook niet doen met een dergelijke grote ruimte, neem dan twee spiralen aan weerskanten van de deur. Helaas zal je gezien de lengte van de kamer het station iets moeten inkrimpen, maar een perronlengte van een meter of twee a drie moet toch echt wel mogelijk zijn.
Blijft er genoeg plaats over voor een stuk stad, veel industrie en een landelijk stukje.
-
Meppel moet nog te doen zijn op een klein oppervlakte.
-
Peter, als ik zo'n ruimte tot mijn beschikking had, dan wist ik het wel. Een hoofdbaan (paradebaanvak) in de buurt van een grote stad met een voorstadshalte en een grote werkplaats voor rijdend materieel. Werkplaatsen zijn nog steeds heel boeiend. Ik heb nu een paar engelse banen gezien met een depot als thema en deze banen blijven mij boeien. Ook in de moderne NS tijd kan dit een leuk thema zijn.
-
Het huidige NS-bedrijf motiveert mij helemaal niet .
gr Jos
[even wat muggenzifterij]
Eigenlijk moet je zeggen NSR.
[/even wat muggenzifterij] ;)
Daarom denk ik ook dat je wat afwisseling moet zoeken in wat je rijdt, Peter.
Ik zei eerder al, bedenk een goederenstroom, of, en dat bedenk ik nu, neem een station waar ook een RR-tram stopt, heb je in ieder geval de passagiersaanvoer geregeld. ;D
Je bent bezig met "Arnhem". Wist jij dat Abellio (van NS) vanuit Duitsland gaat rijden op Arnhem:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/abellio_groeit_en_bloeit:_evenveel_passagiers_als_ns_reizigers-146027
ook internationaal verkeer kan misschien wel een mooi motief zijn.
-
Of je de tegenwoordige NS de moeite waard vindt om uit te beelden, heeft er me te maken hoe je er naar kijkt. Zelf richt ik me helemaal op het midden van de jaren '50 en vind ik die periode ook echt mooi. Maar als ik rondkijk op het havengebied van Moerdijk of op station Lage Zwaluwe denk ik vaak: hoe mooi zou het zijn om hier een stukje van uit te beelden in model. Het spoorbedrijf van tegenwoordig vind ik bepaald niet saai.
Lage Zwaluwe lijkt mij dus een boeiend voorbeeld. Met de aftakking naar havengebied Moerdijk en naar de andere kant naar Oosterhout. Bovendien komen er alle mogelijke reizigerstreinen langs. Ook de getrokken treinen naar Brussel en die over de HSL-lijn naar Breda. Het hele emplacement is wel behoorlijk lang. En ook breed trouwens, ik dacht wel 14 sporen, waarvan 2 HSL en 4 perronsporen.
Maar je hoeft niet per se een station in zijn volle lengte na te bouwen, een stukje ervan kan ook al een goede indruk geven.
Op die manier zou je ook aan station Haarlem kunnen denken, waarbij de treinen onder de stationskap verdwijnen en onzichtbaar de bocht om gaan.
Een veel kleiner voorbeeld, maar wel erg leuk, lijkt mij station Barendrecht. Het station als kijkdoos. Iets verderop kun je dan eventueel nog een heel klein stukje Kijfhoek uitbeelden.
Nog een heel ander idee, voor wie liever geen bovenleiding op zijn baan heeft: station Sauwerd, waar de dubbelsporige lijn vanuit Groningen splitst in twee enkelsporige lijnen (naar Roodeschool en Delfzijl). Alleen, daar rijdt NS niet meer...
-
Alle 9 personen bedankt voor een reactie. :D
Ik heb volgens mijn aantekeningen van jan. 2009 tot jan. 2010 in H0 de "Apeldoornse baan " gehad ,grotendeels overgenomen uit de RH.
Ik had twee keerlussen Amersfoort en Zutphen met opstelsporen, en een kopstationnetje Beekbergen.
Er was veel "station "en te weinig zichtbare vrije baan , er waren stukken bij die slecht te bereiken waren.
Van de VSM was alleen het emplacement "Beekbergen zichtbaar.
Ik meld dit even hoe het was ,want ik kon het"RH sporenplan na aanpassingen maar net op deze zolder kwijt. Er staat ook nog een werktafel in, die al gauw 1,5 bij 1,5m bereikbare ruimte vraagt. ;)
Hoewel de treinen op zich goed reden ,had ik veel last van wissel- en lokdecoders van vnl Lenz ,die adressen vergaten,en ook Koploper werd niet altijd goed begrepen.
Zelf Handmatig rijden tussen de andere treinen door gaat n.l. niet bij Koploper was mijn ervaring.
Ik heb toen verder nog een zgn Extern Tableau erbij gemaakt ,zodat ik zelf de treinenloop kon beinvloeden, om zo wat te doen te hebben.
Maar als de treinen dan een kwartier met de " vaste route " gereden hadden ging het toch weer vervelen.
Toen was het uit met de baan.
Natuurlijk bedoel ik met NS de NSR !
Vr Gr ,Peter
-
Er zullen best mensen zijn die er inspiratie uit halen. Het moderne bedrijf heeft verschillende items die je in model kan uitbeelden.
-
Hallo,
Ik wil graag die voorbeelden zien. ;)
Vr Gr ,
Peter
-
Bijvoorbeeld sigarettenfabrikant Philip Morris. Wordt helaas binnenkort gesloten zoals je waarschijnlijk wel weet. Maar deze fabrikant voerde zijn sigaretten af via een industriespoor. Of spoorbedrijf Strukton nabij Utrecht (Houten? meen ik) die een aantal rangeerlocs heeft om zijn wagens te rangeren. Daarnaast kun je gewoon moderne dubbeldekkers laten rijden langs dit alles. Zo is de werkelijkheid ook. Het is maar net wat je zelf wilt.
-
Dag Peter,
Ook een idee is om een grensstation (bijv DB/NS) te bouwen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Venlo. Daar komt dus niet alleen de "saaie" NS met zijn hoofdzakelijk blauw/gele reizigersmaterieel, maar ook allerlei soorten DB- materieel en multi-courante locomotieven van allerlei pluimage en landaard (bijv NMBS tot en met locs in Zwitserse Cargo outfit). Ook treinstellen van particuliere vervoerders (zowel grensoverschrijdend als doorgaand nationaal). Nou, als dat niet genoeg afwisseling biedt dan weet ik het niet! Bovendien ben je dan blij als je weer eens een écht Nederlandse trein je station ziet binnenrijden.
Denk er maar eens over.
Gegroet,
Rob
-
Hallo Rob,
Bedankt voor je idee.
Ik ga het eens bekijken.
Toevallig heb ik nog een DB lok en een Zwitserse E lok, die dan zomaar met een goederen- of personentrein Venlo binnen komen rijden!
Vr Gr , Peter
-
Bijvoorbeeld spoorbedrijf Strukton nabij Utrecht (Houten? meen ik) die een aantal rangeerlocs heeft om zijn wagens te rangeren.
Houten? Maarssen! Met aan de andere zijde van het spoor de aansluiting naar "Lage Weiden".