BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Beusi op 22 August 2007, 10:18:43

Titel: Wissel probleem
Bericht door: Beusi op 22 August 2007, 10:18:43
Hallo medemodelspoorbrouwers,

Ik had een nieuwe rails uitbreidingsset van minitrix gekocht, daar zaten 2 bochtwissen en 1 rechte wissel in.

Nu is er een probleem met de rechte wissel. Als de trein rechtdoor gaat dan is er niks aan de hand. Maar slaat de trein af. dus in dit geval naar onder. Dan stopt de trein dus alsof er een contact verbroken is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_1.jpg)

Ik hoop dat 1 van jullie vanaf de foto kan zien wat er aan de hand is.

alvast bedankt
Niels
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: KNed op 22 August 2007, 10:39:12
De foto verwijzing is fout; hier de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_1.jpg)

Koen
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Beusi op 22 August 2007, 10:46:51
Maar je weet geen eventuele oplossing?
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Wurlitzer op 22 August 2007, 11:19:10
Als de trein stopt in de afbuigende sectie zou ik de wissel a.h.w. electrisch gezien overbruggen. Dus een draadje solderen van de rechter spoorstaaf voor de wissel naar de rechter na de wissel.  Voor de duidelijkheid , de spoorstaaf door het puntstuk. Ik vermoed dat deze verbinding in de wissel onderbroken is.  Jaap
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: mmhajvth op 22 August 2007, 11:25:27
Beusi,

Mocht je een multie meter hebben thuis (kosten van een simpele 15 euro)
Kan je het nameten door de multiemeter op de piepstand te zetten en de contacten op de rails te zetten. natuurlijk 1 op de rechter spoorstaaf en 1 op dat kleine stukje rechter spoorstaaf van het afbuigende deel. hoor je dan een piep is het oke hoor je geen piep dan zeker een draadje er aan solderen.

Zo kan je ook meten of er wel spanning staat op de volledige wisseltongen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Wurlitzer op 22 August 2007, 11:49:18
je kunt natuurlijk ook even een draadje met de hand "boven"op de rails houden en kijken of de "zaak"werkt.   Jaap

Niet elke multi-meter heeft een piepstand maar met weerstandmeting kun je een onderbreking ook vast stellen.
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Beusi op 22 August 2007, 15:36:16
Ik heb idd de weerstand gemeten en hij geeft geen waardes wel als ik de andere stukken doormeet. Dus er is iets niet goed met de wissel kan ik veronderstellen. Ik heb ook iets gelezen over veertjes in de wissel die de stroom niet doorlaten ofzo?
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Wurlitzer op 22 August 2007, 19:48:42
Voor zover ik weet heeft alleen Fl** een systeem, waarbij  d.m.v. een soort klemmetjes de sporen onderling worden doorverbonden.
Bij het weg laten ervan wordt of het rechtgaande spoor of het afbuigende spoor van spanning voorzien. Je laat helaas alleen de bovenkant van de wissel zien. Misschien is de onderkant interresanter? Heb je al eens gemeten of het recht doorgaande spoor spanning krijgt als de wissel op afbuigen staat? Misschien zit er net als bij Fl** een omschakelaar onder de wissel welke niet goed functioneerd. Ik kan alleen wat suggesties aandragen omdat ikzelf met H0 rocoline rijd.  Jaap
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: RoSoft op 22 August 2007, 21:26:39
Ook Trix heeft zogenaamde denkende wissels, er zit een soort van nietje tussen de sporen die als ze geplaatst zijn de binneste sporen achter het puntstuk van stroom voorzien. Zijn de nietsjes niet geplaats zal de lok op 1 van de sporen stoppen tegenovergesteld aan de gekozen rijrichting.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Beusi op 22 August 2007, 22:47:45
Ik heb hem even verder onderzocht en wat blijkt, Er zitten aan de wissel onderop kleine stukjes gebogen ijzerdraad. Daar laat hij geen spanning door. bij 1 van de 2.  Iemand weet wat ik eraan kan doen?
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Dave van der Locht op 22 August 2007, 22:55:45
Inderdaad zijn de Minitrix wissels zogenoemde denkende wissels.
Ik zelf heb dat probleem ook een enkele keer gehad bij een 2e-hands wissel, na het weghalen van de 'soort nietjes' en het schoonmaken hiervan en de binnenkant van de rails waar deze geplaatst zijn was het probleem verholpen.

Groetjes,
Dave
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Wurlitzer op 22 August 2007, 23:37:29
Citaat Wim Ros
Ook Trix heeft zogenaamde denkende wissels, er zit een soort van nietje tussen de sporen die als ze geplaatst zijn de binneste sporen achter het puntstuk van stroom voorzien. Zijn de nietsjes niet geplaats zal de lok op 1 van de sporen stoppen tegenovergesteld aan de gekozen rijrichting.


Als ik het citaat goed lees dan werkt de omschakelaar "voor het denken" van de wissel voor het afbuigende spoor dus niet.
Door het nietje goed geleidend te maken omzeil je deze fout. Of je moet de schakelaar herstellen. Jaap
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: RoSoft op 23 August 2007, 20:52:37
Jaap, je leest het niet goed, het is namelijk de bedoeling als het nietje niet geplaatst is dat de lok stopt. Alleen als beide geplaatst zijn zal de lok doorrijden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: Wurlitzer op 23 August 2007, 22:14:24
Wim, Ik denk dat ik mij niet goed heb uitgedrukt. De lok stopt ook als de wissel afbuigend staat dus denk ik dat de schakelaar onder de wissel de stroom niet door geeft aan het afbuigende spoor. Beusi meet een oneindige weerstand als de wissel afbuigend staat. Als je een nietje plaatst dan wordt de sch** overbrugt en zou de lok door moeten rijden.
Beusi schrijft  dat het nietje niet goed werkt. Dave geeft hierover een goed advies.

Ik val jou nu beslist niet aan maar probeer samen te vatten wat er tot nu toe aangeraden is.
Nu is het woord weer aan Beusi.

Overigens is het niet duidelijk of B analoog of digitaal rijdt. Dit zou o.a. wel van invloed kunnen zijn op de keuze van wel of niet laten "denken".  Jaap
Titel: Re: Wissel probleem
Bericht door: MRP_Peter op 30 August 2007, 06:59:05
Beste Beusi,

Mag ik je vragen aan welke zijde van de wissel je de spanning op de rails brengt?
Ik mag aannemen dat (even naar je foto kijkende je dit aan de rechterzijde doet,dus daar waar de wisseltong zich bevindt.
Als je aansluiting ergens anders dan daar zou zitten is het logisch dat de wissel,indien je aansluiting aan de linkerzijde (op de foto) zou zitten geen spanning doorlaat als de bruggetjes verwijderd zijn en de wissel op afbuigen staat.
Ook ligt het eraan of je wisseltong uit 1 stuk is of niet(meestal niet).
Als dit alles niet het geval is en de spanning is aan de ' correcte' zijde van de wissel aangesloten, dan kan het zijn dat een van de interne kontakten geen goed kontakt maakt.
Als je wissels hageltje nieuw zijn er niet zelf aan knutselen maar gewoon terugbrengen naar waar je het gekocht hebt en omruilen voor goed werkende als dit kan.

Misschien geeft je dit meer duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Peter.