BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Anthony op 22 August 2007, 09:19:12
-
Beste allemaal,
Ik heb een vraag over de belastbaarheid van mijn IB.
Eerst wat standaard gegevens:
-IB
-K-rail
-denk ongeveer 75 meter rails
-ongeveer 10 wissels (op dit moment)
-nog geen booster
Het probleem:
Ik ben mijn baan aan het opbouwen en de rails ligt bijna compleet. Ik ben nu de secties aan het verdelen en de (standaaard) wisselaandrijving van Marklin aan het monteren (op dit moment zijn er 10 aangesloten)
Nu merk ik dat de koelribben op de achterkant behoorlijk warm/heet worden en dit zonder dat er een loc rijdt! Ben alleen een beetje met de wissels aan het spelen om de werking te testen
Ik weet dat een booster noodzakelijk is en die gaat er ook komen echter is vind het wat vreemd dat de IB nu al zo warm wordt
Moet ik e.e.a. controleren voordat ik verder ga of is het verschijnsel normaal??
Grt
Anthony
-
Anthony,
De IB wordt niet warm van die enkele wissels.
Als er geen loc rijdt en de IB wordt warm heb je ergens korstluiting op de baan (gemaakt).
Vooral de aansluitingen van de middelrail kunnen wel eens contact maken met een van de aansluitingen van de buitenrail (zitten onder elkaar).
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Een harde kortsluiting zal het wel niet zijn aangezien je niet vermeldt dat de IB in de "stop" mode gaat.
Mogelijk dat je een railaansluiting met een condensator ergens hebt gebruikt. Bij een analoge wisselspanning met een frequentie van 50 Hz is dat geen probleem maar voor een digitaal signaal met een hogere frequentie en stijle flanken is het een laagohmige weerstand.
Meet ook eens met een ohmmeter. Als die een lage weerstand aangeeft betekend het dat je ergens een sluiting hebt tussen de rails en de puko's
-
Kan het zijn dat ik continue kortsluiting heb, zonder dat de IB hier melding van maakt?
-
In dat geval heb je een kortsluiting via een slecht contact. Dit kan voorkomen als de stroom via veel raillassen en andere slechte verbindingen loopt.
De stroom is dan te laag om ervoor te zorgen dat de IB zichzelf uitschakeld.
Probeer ook eens met een loc of deze nog wil rijden.
-
Hoi anthony,
Je kunt inderdaad een sluiting hebben zonder dat de IB uitschakeld. Ik heb het zelf ook gehad met mijn IB en tweerail. Er bleek een railspijkertje (N-spoor) tussen de beide spoorstaven te liggen en deze was al geheel in de biels ingesmolten. De IB schakelde niet uit maar werd wel heel erg warm.
Dus als je deel per deel van je baan onderbreekt kun je op een snelle manier zoeken waar de sluiting zit.
succes
groeten Bart
-
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie meedenken!
Rene, ik denk dat jouw opmerking over een aansluitrail met condensator wel eens de oorzaak kan zijn van het probleem. Ik heb inderdaad een aantal die ik gebruik!
ALs ik met 1 loc ga rijden gaat dit zonder problemen.
-
Knip die condensatoren eronder weg, dan zal je probleem wellicht opgelost zijn.
mvg,
Sander
-
Beste allemaal,
Probleem opgelost!
Het was inderdaad de aanwezigheid van 2 x aansluitrail met condensator
Bedankt voor jullie hulp
Anthony