BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: KNed op 22 August 2007, 09:03:56
-
Ik heb een Lima Koploper (KLM-uitvoering) die ik ga ombouwen naar 3-rail.
Gisteravond heb ik de motorbak uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe het een en ander in elkaar zit.
De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten. Dit draaistel zorg nu ook voor de stroomafname, ik wil de assen ervan vervangen door drie-rail assen omdat ik een zo goed mogelijke stroomafname wil.
Mijn vraag is: welke Märklin as is daarvoor geschikt?
Verder zou ik het model zo snel mogelijk rijdend willen hebben, dus eerst eventueel analoog en later een keer een decoder erin.
Maar dan moet ik dus de analoge wisselspanning omzetten naar gelijkspanning.
Is dat gemakkelijk? Of kan ik net zo goed direct er een decoder inzetten?
Twee vragen dus: welke Märklin assen zijn geschik en hoe kan ik het snelst de boel rijdend hebben: analoog of digitaal.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Koen
-
als je de draden toch los hebt liggen, soldeer er dan direct een decoder aan.
De decoder leest ook analoge signalen uit/af, dus das maar 1x solderen, net zo makkelijk.
mvg,
Sander
-
De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten.
Koen,
Misschien een overbodige tip, maar zorg ervoor dat je sleper wel voldoende omhoog kan komen.
Bij het passeren van wissels moet hij goed over de railhoogte heen kunnen zonder dat het draaistel daarbij wordt opgetild, anders geeft dat weer kans op ontsporen op de wissel.
Regelmatig hoor ik bij zo'n ombouw dat de gelijkstroomwielen hiervan de schuld krijgen terwijl de sleper dan vaak de werkelijke dader blijkt te zijn.
Succes,
Tom van Weert
-
Tom: bedankt voor de tip.
Ik heb inderdaad al gezien dat ik wat aan de hoogte van de sleper moet doen maar dat gaat denk ik wel lukken.
En in dat draaistel wil ik wisselstroomwielen doen (heeft er nog iemand een nummer?) dus ik kan de assen zeker niet de schuld gaan geven ;)
Koen
-
Sander: je hebt op zich gelijk.
Alleen dacht ik dat als het heel gemakkelijk is om het aan te sluiten dat ik dan snel wat analoog kon rijden (ik rij toch analoog en digitaal door elkaar).
Maar dan zal ik vast wel weer een bruggelijkrichter en weetikveel allemaal er omheen moeten regelen en dan kan ik inderdaad net zo goed een decoder kopen...
Gaan decoders en de standaard Lima motor een beetje goed samen?
Koen
-
Ik houd dit draadje ff in gaten. Heb hier ook nog een koploper staan die nog naar 3 rail digitaal moet worden omgebouwd. Kan ik gelijk afkijken hoe het moet :P 8)
mvg,
Matthijs
-
Ik zou eerst de decoder en de sleper instaleren. Ga daarna eens kijken hoe het rijdt, op de originele wielen. Het kan zijn dat je niet eens andere wielen nodig hebt. Desnoods zet je de assen iets uit mekaar, NEM geeft 14,3 mm aan geloof ik...
Gewoon doen, bijzonder lastig zal het niet zijn.
Groet,
Michiel (heeft zat omgebouwde gelijksttroom-modellen op de originele wielen rondrijden.)
-
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.
Het verschil is stroomopname op twee of vier wielen van dat draaistel.
Het motordraaistel neemt ook nog op twee wielen (aan één kant) af dus dat komt dat in totaal op 6 wielen. Ik ben bang dat twee achter en twee voor net te weinig is.
De wielen onder de andere draaistellen wil ik gewoon laten zitten. Ik heb ook het idee dat dat geen problemen op hoeft te leveren.
Koen
-
Ik weet niet hoe het bij de koploper zit maar bij de hondekop zijn de flenzen hoger dan wat Marklin op zijn wielen heeft. Hierdoor waggelt het wat op de wissels (M-rails) Ik heb het opgelost door de flenzen wat af te vijlen met behulp van een boormachine.
Eentje omdraaien voor de wisselstroomafname en detectie (goed genoeg)
Tjibbe
-
Ik heb een tijdje geleden een Lima koploper omgebouwd naar Märklin Digitaal. Op zich is het geen lastig klusje.
De lima motor loopt met een decoder (ik heb de TAMS-LD-G10) goed, hoewel het motortje wel duidelijk te horen is.
De sleper is een heel precies werkje. Zorg dat deze precies in het midden van het voorste draaistel is bevestigd, ik had hem eerst namelijk heel iets uit het midden staan waardoor de sleper op de wissels contact maakte met de rails (kortsluiting dus).
Op het motordraaistel na heb ik alle assen vervangen voor wisselstroom-assen van Conrad (nr. 2111826). Ik vind deze assen alleen een beetje lomp overkomen, dus deze worden nog weer vervangen.
-
Heb je een aansluitschema voor de decoder. Ik heb hier een decoder liggen voor de inbouw.
mvg,
Matthijs
-
(http://img67.imageshack.us/img67/9099/koploperii0.jpg)
Dit is nodig om de koploper aan het rijden te krijgen.
Het vierkante blokje is de decoder.
De motoraansluitingen zijn eigenlijk de koolborstels.
Deze aansluitingen (oranje en grijs) kunnen gewoon verwisselt worden, de koploper loopt dan alleen andersom
Vergeet voor de ombouw niet de verbinding tussen de koolborstels weg te halen!!
Verder kan er nog verlichting op:
De witte draad voor bijvoorbeeld de frontseinen
De gele voor de sluitseinen.
De min van deze lichten kan gewoon op de zwarte draad.
-
Als je decoder een blauwe draad heeft gebruikt dan de blauwe draad.
mvg,
Sander
-
Stef: je conrad nummer klopt niet, ik kom dan bij een locloods uit.
Ik heb wel de rubriek gevonden met allerlei assen maar ik vind het lastig om zo vanaf plaatjes te bepalen of de assen goed zijn. Het moeten in ieder geval assen zijn zonder puntlager.
De decoder aansluiten is inderdaad heel simpel bij dit treinstel.
Ik denk dat ik even wacht tot de beurs in Houten op 22-9, daar ga ik dan op zoek naar goede assen en een decoder.
Het lichtsetje van Tom van Weert heb ik al liggen om deze trein ook van een mooie verlichting te voorzien.
Als sleper wil ik een Roco fluistersleper gebruiken die ik nog heb liggen.
Koen
-
Raar, dat nummer staat toch echt op de factuur. Maar op de site staan ze onder dit nummer:
- 211877 - 8A
of een iets andere variant:
- 211826 - 8A
-
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.
2 dingen:
1) je rijdt met Marklin. Stroomafname is dan al een minder groot probleem. Desnoods leg je er een lap lood in, ben je meteen klaar. :-)
2) als je gewoon beide kanten door middel van een draadje-stripje verbindt, heb je net zoveel stroomafname als wanneer je de as vervangt. Conclusie: assen vervangen hoeft niet.
-
Bij gelijkstroom is de NEM maat tussen de fl;ezen van de wielen 14,2 mm bij gelijkstroomassen. Bij Marklin is dit echter 14,0mm. Daarnaast is de flenshoogte van belang omdat bij marklin de flenzen een cruciale rol spelen bij het berijden van wissels. Hier rijdt de trein namelijk op zijn flenzen over het puntstuk heen i.p.v. op zijn wielen.
Meestal volstaan de originele gelijkstroomassen prima, maar hou voor een rustiger loop en minder ontsporingsgevoeligheid wel rekening mee dat je de wielen 0,2mm naar elkaar toeknijpt.
Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?
Veel succes met ombouwen!
Jeroen
-
Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?
Bedankt voor de tips; die modeltorque ben ik op zich ook van plan. Alleen is de koploper nu de enige trein die ik heb waar ik niet mee kan rijden en wil deze dus zsm zonder al te veel inspanning rijdend hebben.
Verder wil ik een beetje op de kosten letten dus eerst maar even met de standaard motor.
Voldoet die trouwens goed dan doe ik helemaal geen modeltorque (ik heb geen ervaring met Lima motors).
Koen
-
Kleine stap vooruit: vandaag in Houten het volgende gekocht:
- ESU lokpilot decoder
- Brelec functie decoder
- Roco fluistersleper
- 4x wisselstroom assen
Ik was de originele assen vergeten mee te nemen (stom, stom, stom).
Heb op goed geluk 4 wisselstroom assen gekocht.
Ik heb ze net vergeleken: de totale diameter (inclusief flens) is ongeveer gelijk, de flenzen zelf lijken wel hoger. Dat zou dus inhouden dat de wielen zonder flenzen iets kleiner zijn.
Ook is de diameter van de assen kleiner. Ik ben dus bang dat de koploper aan de kant van het draaistel met deze assen iets lager is; moet de komende tijd maar is kijken of dat echt een probleem is en hoe ik dat op kan lossen.
O ja, de wisselstroom assen hebben puntlagers, die moet ik er dus afslijpen met m'n Dremel.
Koen
-
Even een controle vraagje:
Ik moet toch de condensator tussen de motor-polen (zie onderstaande foto) weghalen als ik de decoder aan ga sluiten?
(http://www.nederlof.net/dump/koploper_motor.jpg)
Alvast bedankt voor het antwoord.
Koen
-
En ook direct nog maar wat voortgang laten zien:
De sleper zit onder het niet-motor draaistel gefrut en de assen zijn vervangen door wisselstroom assen.
(http://www.nederlof.net/dump/koploper_sleper.jpg)
Koen
-
Super..!!!!
Handig die foto's :D Kan ik gelijk ook mijn koploper ombouwen naar 3 rail 8) ;D
mvg,
Matthijs
-
Ik kan de motorbak wel meenemen naar Eurospoor. Dan kan je bekijken hoe ik bezig ben...
Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.
Koen
PS: nog iemand antwoord op mijn vraag over de condesator, drie posts terug?
-
koen,
ik kan de foto's niet zien.
-
Dit komt omdat de foto's op de webruimte hebben gestaan van Koen zijn eigen website maar doordat de foto;s er niet meer op staan verschijnt hier een rood kruisje.
mvg,
Matthijs
-
Hmm, dat zou kunnen ja.
Toen het nieuws kwam dat Märklin de koploper uit gaat brengen heb ik namelijk deze verkocht en de Märklin besteld...
Het ombouwverhaal gaat dus niet door...
Koen
-
Toch nog een vraagje.
De combinatie van een E.S.U decoder en een orgineele Lima motor, wat mag ik daar van verwachten?
Als het resultaat bevredigend is dan overweeg ik van een paar van mijn Limatjes om te bouwen naar digitaal 3 rail.
Groeten
Ludwig
-
Ik heb em ook omgebouwd.(tevens te koop staan) ::)
Ik heb er een ulhenbrock decoder in zitten ,en gewoon op de moterpolen aangesloten.
Wel het lipje onder moter er af halen.
En hij loopt prima.
Alleen als hij berg afwaards gaat.
Gaat hij er als een haas vandoor omdat de lima moter gewoon de power niet heeft om het netjes te laten lopen berg afwaards.
Maar daar zijn ook weer andere moters voor te krijgen.
Geloof modeltorq of zo iets.
Gr.Pascal
-
Het lipje onder de motor wat bedoel je daarmee?
Groeten
Ludwig
-
Ik wilde deze ombouwen met een ESU lokpilot 3. Ik had de decoder al bijna aangesloten.
Toen toch maar weer alles in de oude situatie (2-rail) terug gebouwd en verkocht.
Ik heb dus geen ervaring met een ESU en een Lima motor.
Koen
-
De koploper reageert prima op een Esu decoder!