BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: dalmvis op 18 April 2014, 08:33:02
-
Dag modelspoor vrienden,
Weer een hele tijd geleden dat ik iets heb geplaatst... op de Intermodellbau messe Dortmund eindelijk eens een SB motor gekocht. Daar was ik wel erg nieuwsgierig naar en ook nog 10% messe korting toch weer bijna 10 euro... ;-)
De TEE 11.5/VT601 had ik al voorzien van een ESU Lopi4. Wel zeer goed de wielen gereinigd, maar echt mooi liep ie niet...
Nu met de nieuwe motor loopt ie ' als een trein' en kruipt ie (mocht dat nodig zijn) ZONDER horten en stoten en al met al loopt ie veel gelijkmatiger en STIL.
Ombouwen was (max) 1 uur werk, SB geeft een moeilijkheidsgraag op, dit was categorie 1 (makkelijk). Volgens de beschrijving moest je de printplaat inkorten maar dat bleek bij mij niet nodig (ik denk de oudere NIET digitale versie mogelijk wel) . Tevens soldeerde ik de 2 pinnen van de motor meteen aan de lipjes op de print, motot zat zo al ' klemvast' Bij het proefrijden niets van gemerkt maar uiteraard toch nu maar vastgelijmd. (je kan deze motor niet schroeven, in tegenstelling tot de oude Roco motor).
Kortom: geslaagd experiment... wel 95 euro armer maar toch de moeite waard, is mijn mening.
Bye, Arthur
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2405_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2405_3.jpg)
-
Hoe groot is de trekkracht naar dit ombouw? De SB is toch een behoorlijk stukje kleiner?!
Groet
Bernd
-
Hallo Bernd,
SB gebruikt klokankermotoren van zowel Maxon als Faulhaber (Minimotor). In de hierboven beschreven aandrijving zit een Maxon 1332 motor welke een vermogen van 2,5 Watt afgeeft.
Vanwege het hoge rendement - niet te vergelijken met klassieke motoren - is de trekkracht zeker niet minder dan de originele versie, het stroomverbruik wel.
Zelf werk ik veel met kleine Faulhaber motoren met 10-13 mm diameter, zowel bij normaalspoor als smalspoor modellen.
Op dit moment leg ik de laatste hand aan de motorisering van een B&K Wagendraaischijf.
Groet,
Rob
-
Ik zal het misschien niet helemaal snappen, maar mijn tee vt11.5 rijdt fantastisch. Ik neem aan dat het misschien over een oudere uitvoering van dit model gaat?
-
Staat erbij. ;D
Gaat alweer een tijdje mee.
De TEE 11.5/VT601 had ik al voorzien van een ESU Lopi4. Wel zeer goed de wielen gereinigd, maar echt mooi liep ie niet...
-
@ Henk,
Ik heb op mijn VT11.5 2 assen van de 1e bijwagen van stroomafname voorzien.
Nu rijdt het stel prima. Ideetje misschien?
Mvg Ad
-
hallo forumleden,
vandaag de vernieuwde versie (2014) van de Roco VT 11.5 met sound ontvangen,maar
wat er nu nieuw aan is weet ik ook niet, maar de verlichting is nog steeds ronduit belabberd .
ik wil nu graag de front en sluitseinen graag gaan vervangen door Led,s.
de verlichting in de wagons ga ik zelf maken,maar voor de verlichting in de kop-staart wil ik graag een compleet ombouw set voor gebruiken.
Is er iemand die misschien weet waar ik een ombouw set hiervoor kan krijgen?
wat ik ook jammer vindt is dat Roco nog niet eens de moeite heeft genomen om de beide cabines van een interieur te voorzien,nu zie je gewoon de bedrading van de decoders.
voor de rest is het een mooi exemplaar wat lekker loopt en ook de motor is lekker stil.
m.v.g. Roger
-
Je hebt helemaal gelijk met je kritiek.
Het had trouwens ook wel leuk geweest als ze in de motorloze motorwagen (... ;D) ook eens een soundmodule geprikt hadden. Meerprijs van zeven tientjes had dan best gemogen.
Grtz,
Rob
-
wat ik ook jammer vindt is dat Roco nog niet eens de moeite heeft genomen om de beide cabines van een interieur te voorzien,nu zie je gewoon de bedrading van de decoders.
Roger,
zou je daar misschien eens een foto van kunnen laten zien? Ik ben sterk geneigd dat stel ook eens aan te schaffen (ik heb 'm al bij minstens drie eerdere gelegenheden laten schieten), maar op dat interieur van de cabine heb ik nooit zo gelet.
Alvast dank!
Over & out
Jan
-
Hallo Jan,
ik ben niet in de gelegenheid om op het moment foto's te maken.
zoals ik al eerder beschreef,in de cabine van de machinist is het leeg,geen dashboard en ook geen machinist te zien,enkel de bedrading.
de wagons zijn ook niet van verlichting voorzien (zou wel mogen voor die prijs) .
vandaag heb ik geprobeerde om het TEE logo op de neuzen te bevestigen,nou ik kan je zeggen,het was een heel geklungel.
de gaatjes waren te klein voor de pootjes van het logo,waardoor ik deze uiteindelijk maar heb ingekort en de gaatjes een beetje heb opgeboord (en dat allemaal in een splinter nieuw model),foei dit had ik dus niet verwacht van een merk als Roco,zeker als je bedenkt dat het set +het uitbreidings set samen voor maar eventjes 450.- euro is.
grz. roger
-
Oké Roger, toch bedankt! :D
Dan moet ik er maar eens op gaan letten als ik er weer tegenaan loop. Wat de prijs betreft, dat is ook wel wat relatief, een lok met drie rijtuigen voor 250 euro vind ik wel meevallen. Drie rijtuigen voor 130 öri idem. Tenminste, als je dat vergelijkt met de gewone prijzen voor loks en rijtuigen. 50 öri voor een Aüm, waar overigens ook geen binnenverlichting in zit (gelukkig), is niks bijzonders, daar drie van en een V200 van € 130,= en je zit op 280 pietermannen, setje van drie rijtuigen 150 erbij en je bent er. 8)
-
Ik heb niets met de firma van doen, maar ik heb een binnenverlichtingsset van Etecmo uit Wijchen ingebouwd.
www.etecmo.nl
effen een klusje, maar perfect.
Per rijtuig de specifieke binnenverlichting.
Gert.