BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: neeleman op 17 April 2014, 13:34:33
-
Hallo Grootspoorders, NS-Prorail,
Bij het maken van een Koploper baan, wordt aangeraden een Blok zo lang te maken als je langste trein.
Ik vraag me af hoe dat bij het Grootspoor gaat'.
Groeten Simon Neeleman.
-
Net andersom ? de samenstelling van de trein word niet langer als het kortste blok ? ik raad ook mar wat he :)
-
In het grootbedrijf kunnen treinen meerdere blokken bezet houden. Het zal wel niet de voorkeur hebben, maar op emplacementen komt dat ook wel voor.
Met Koploper kan dat trouwens ook. Voorheen door de volledige trein te detecteren. Dan werkt het dus net zo als in het grootbedrijf. Tegenwoordig kan je gewoon de treinlengtes en bloklengtes opgeven en Koploper vergelijkt die dan. Blijkt een trein langer dan een blok, dan wordt het voorgaande blok ook bezet gehouden.
Staat die opmerking nog steeds in de handleiding? Sowieso verouderd en ik heb het altijd al vreemd gevonden. Het is bijna geen doen op een doorsnee modelbaan. En hoeft dus ook niet.
-
Op de vrije baan zijn blokken normaal gesproken langer dan de langst mogelijke trein (700 m).
-
En met die 700 meter zit je gelijk goed met de remafstand, dat is volgens mij ook de normale norm.
Reinout
-
Bloklengtes hangen samen met de snelheid terplekke. Met 130 km/h is een blok minimaal 1200 meter. Dat kan met 140 km/h t/m 160 km/h oplopen tot 1500 meter. Op de Hanzelijn zijn de meeste blokken 1900 meter i.v.m. de toegestane snelheid van 200 km/h onder ERTMS. Op dit zogenaamde dual-signaling-baanvak zijn de bloklengtes van het ATB-gedeelte afgestemd op de ERTMS-blokken, dus zodoende die algemene bloklengte van 1900 meter.
Groetjes,
Emiel