BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: knar46 op 16 April 2014, 17:30:15
-
In al mijn locs zit een Lenz silver decoder. De cv's zijn goed instelbaar behalve bij een Roco 1000 (cat. nr 63415) en een Roco 1600 (cat. nr 43784: de blauwe postbank). Welke waarde ik ook ingeef in CV2 (minimale aanvangsspanning) en CV3 (optrekvertraging), of dat nu 0 of 254 is, de loc schiet vooruit. Daarbij staat de handregelaar bij al mijn locs in de maximale stand. De blauwe postbank rijdt in CV1 alleen op 3 (fabrieksinstelling), CV5 (maximale snelheid) is wel goed instelbaar.
Merkwaardig is dat een tweede exemplaar van de postbank wel goed ingeregeld kan worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, is het probleem oplosbaar en indien dit zo is, hoe?
Knar46
-
Het probleem kan in CV6 zitten. Hiermee wordt de middensnelheid bepaald. Als die hoger staat dan CV5, dan krijg je raar optrekgedrag. I.h.a. moet je CV6 ongeveer de halve waarde van CV5 geven.
Succes!
Marco
-
Ik dacht dat er een Lenz silver decoder in zit maar het blijkt achteraf een overgenomen loc te zijn waar al een decoder inzat. Hierop staat vermeld: LP702 Silver+VLO.
Google levert geen resultaat op.
Zegt iemand deze decoder iets?
Knar46
-
Lees CV7 en CV8 eens even uit.
CV8 geeft de fabrikantcode.
Hier (http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/Appendix_A_S-9.2.2.pdf) kan je vinden welke fabrikant het dan is.
Silver+ in de tekst zou op een Lenz decoder kunnen wijzen. CV8 moet dan 99 geven.
In CV7 vindt je het type decoder.
In geval het een Lenz is kan je hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Lenz_Elektronik_GmbH_CV7) dan het juiste type terugvinden.
-
Hoe heb je CV29 ingesteld? Als daar namelijk bit 4 aan staat, dan staat je optreksnelheidscurve in CV67 t/m CV94, en worden de waardes van CV2, 3,4, 5 en 6 genegeerd. Ik zou sowieso eerst maar eens de decoder resetten, CV8 = 33, en dan opnieuw beginnen. "Tweedehands decoder = onverwachtse verrassingen"!
-
In het slechtste geval heb je een startset decoder in zitten wat Roco rond 2000 inbouwde. Daar kan je een aantal CV's niet in aanpassen. Deze had ik toen in een ICE2 en een Br218 zitten. De Wapstad had destijds met de importeur gebeld en bevestigde dit. CV5 kon je bijvoorbeeld ook niet aanpassen, maar CV3 en CV4 deden het wel. Het uiterlijk van de decoder deed een Lenz vermoeden.
Groeten, Mark
-
Heren,
bedankt voor het meedenken. Een beetje dom van mij om niet CV 8 en 7 uit te lezen. Het is inderdaad een Lenz decoder (99) en silver (95).
CV 29 heb ik helemaal uitgelezen en dat klopte allemaal.
Na wat experimenteren heb ik de oplossing gevonden: door CV 59 (Abschalten der Verzögerung) op 0 te zetten (fabrieksinstelling waarde acht) kan ik met CV 2 en 3 de door mij gewenste aanvangssnelheid instellen.
CV 5 werkt ook goed.
Merkwaardig is dat in CV 1 geen waarde hoger dan 9 kan worden ingesteld die werkt.
Knar46
-
Merkwaardig is dat in CV 1 geen waarde hoger dan 9 kan worden ingesteld die werkt.
CV1 is toch het Lokadres............
-
Dat is mij bekend Piet. Ik kan weliswaar in CV 1 een getal boven de 9 programmeren en "send" ingeven maar als ik dan dit locadres oproep reageert de loc met het ingebrachte adres niet.
Knar46
-
Hallo Knar46
Het is misschien een domme vraag maar je probeert toch niet het adres te veranderen per POM.
Bij oudere Lenz decoders is dat alleen op het programeer rils mogelijk.
RE465
-
RE465,
dank voor de tip maar ik programmeer alleen maar op de separate programmeerrail (tevens rail naar de goederenloods) .
Knar46
-
Dat is mij bekend Piet. Ik kan weliswaar in CV 1 een getal boven de 9 programmeren en "send" ingeven maar als ik dan dit locadres oproep reageert de loc met het ingebrachte adres niet.
Dat is niet gebruikelijk.
Heb je al eens gekeken wat er in bit 6 van CV29 staat?
Een stukje tekst uit de Lenz Silver handleiding:
5 Setting the address
SILVER decoders can be operated both with the basic
locomotive address in CV1 (range 1-127, the Digital plus system
only uses addresses 1-99) as well as with the so-called extended
locomotive address (range 100-9999), stored in CV17 and CV18.
For the locomotive decoder to know to which address it is to
react, Bit 6 in CV29 serves as a switch between the two
addresses. If this bit is deleted (0), the 2-digit address from CV1
will be used; if this bit is set (1), the 4-digit address from CV17
and CV18 will be used.
Als bit 6 = 0 dan werkt CV 1 als adres CV en staat er een 1(decimaal 64) in dan zijn CV17 en 18 de lokadres CV's.
En anders moet je de decoder maar eens een reset 33 in CV8 geven.
grt Piet.