BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Fred48 op 15 April 2014, 18:00:27

Titel: Probleem met wissels
Bericht door: Fred48 op 15 April 2014, 18:00:27
Beste allemaal,
Ik gebruik in mijn baan Piko wissels met magneetspoelaandrijving en eindafschakeling. De wissels zijn nu ca 2,5 jaar oud en blijven regelmatig hangen. Ik stuur de baan aan met Koploper en de WDD van Rosoft, maar wil de mogelijkheid houden de wissels aan te sturen met drukknoppen. De eindafschakeling overbruggen is dus geen optie. De aangeboden spanning om te schakelen is 16 volt wisselspanning vanuit een 60 VA Titan trafo. Hebben jullie tips of trucs om de wissels betrouwbaar te laten werken.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: phdirk op 15 April 2014, 19:18:47
Hallo Fred,

Als wissel blijven hangen is het toch vaak een probleem van te weinig vermogen. Bij Fleischmann Profi wissels is dat ook een bekend probleem, ondanks het feit dat ik daar wel de eindafschakeling heb verwijderd. Als ik ze rechtstreeks vanuit mijn TwinCenter bedien, blijven ze vaak hangen. Als het via de Edits booster gaat, gaat het prima.
Ik zou dus toch op zoek gaan naar een sterkere trafo, misschien zelfs 18V proberen.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: Hans Kl op 15 April 2014, 19:31:37
Hoi,

Mijn ervaring is dat het wel eens gebeurt dat de steller een stukje terugschiet, en daardoor bij de volgende schakel poging niet meer aan te sturen valt.
Ik heb dit bij alle piko stellers (40+) opgelost door het een en ander door te verbinden:
(http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/pikosteller.JPG)
Bij 1 en 2 dus een stukje doorsolderen, niet al te dik, anders gaat de steller er niet meer overheen.
Wel opletten, de eindafschakeling is nu weg!
Dit is geen probleem als je drukknopjes gebruikt (niet te lang indrukken!) , of een decoder gebruikt.

gr,
Hans
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: jerrytrein op 15 April 2014, 20:38:35
ik heb dat ook(weigeren)
bij peko is de spanning met een paar tereinen rijdend net te laag
en de fleischman stellers worden na een paar keer schakelen te warm, en dan verbuigd smelt de plastic hevel en lopen ze vast
de wissel zelf schoonspuiten / smeren met een beetje WD 40 door de hevel sleuf  en peko door de wisseltong  te smeren met WD 40
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: Fred48 op 17 April 2014, 18:01:30
Dank voor jullie reacties. Ik had nog een wat zwaardere trafo liggen en inderdaad dat werkt dat beter. Eindafschakeling verwijderen is wat mij betreft geen optie. Kleinkinderen willen wel eens op een knopje drukken, dus....

Gr. Fred
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: tijgernootje op 17 April 2014, 20:52:13
ik heb dat ook(weigeren)
bij peko is de spanning met een paar tereinen rijdend net te laag

Als zelfs je terein aan de wandel gaat dan heb je een verkeerde lijm gebruikt,of een verkeerd landschap gekozen  ;D  ;)  :P
Verder twijfel ik eraan of je moet blijven kiezen voor een telkens terug kerende smeerbeurt van div onderdelen.
Dat verhelpt tijdelijk de oorzaak,maar je vind er de oorzaak niet mee.
Ik zou toch is opzoek gaan naar wat dat telkens weer veroorzaakt die smeltende/verbuigende dingen,het klinkt in elk geval niet gezond.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: jerrytrein op 17 April 2014, 21:46:29
Ik zou toch is opzoek gaan naar wat dat telkens weer veroorzaakt die smeltende/verbuigende dingen,het klinkt in elk geval niet gezond.
fleischmann heeft een plastic schuif
als een wissel met automatische treinloop regelmatig schakelt
en op 16 volt
daar worden ze warm van
En daar kan dat goedkope plastic niet tegen,en gaat vervormen
Wat dat betreft waren die ouderwetse dingen met een metalen schuif onverwoestbaar
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: phdirk op 19 April 2014, 21:43:30
Hallo Jerry,

Ik heb ook diverse Fleischmann Profiwissels liggen en ken ook veel hobbygenoten die ze hebben. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de plastic grendels smelten, behalve als er bij een wissel zonder eindafschakeling continu spanning op wordt gezet. Zelfs dan zijn de plastic grendels vaak nog wel te repareren, zodat het allemaal weer goed werkt.
Ik zou zelf heel voorzichtig zijn met WD40, al is dat fantastisch spul om alles wat vast zit en dat zou moeten bewegen inderdaad weer aan het bewegen te krijgen. Voor wissels en dergelijke werkt het echter meer als Bisonkit. Doordat het stof aantrekt wordt het een soort pasta, waardoor de lichte onderdelen van een wissel eerder vast gaan zitten dan dat ze lekker vrij bewegen. Hetzelfde effect krijg je als je hele lichte wagons, rijtuigen of zelf loze assen van locs gaat smeren. Ik zou alles eens goed schoonmaken, dan zou het goed moeten werken. Eventueel de grendel wat polijsten, zodat hij wat meer speling heeft en niet zwaar loopt.
 
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: jerrytrein op 20 April 2014, 01:07:05
het lijkt eerder of er te weinig stroom door de sppoel kan/gaat
Het zijn er een paar die soms wel soms niet omgaan
als je voelt met en zonder de spoel gaan ze heel soepel met de hand maar niet electrisch
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: tijgernootje op 20 April 2014, 10:11:21
Te weinig stroom ?
Lijkt me stug als er nu al dingen smelte/vervormen,dan gok ik op een andere oorzaak en oplossing, zoals bv phdirk aangeeft.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: jerrytrein op 20 April 2014, 11:59:23
floris
verwar spanning niet met stroom
Ik vermoed dat de wisseldecoders de oorzaak zijn
Het zijn roco decoders die de voeding en signal over 1 draad uit de raoils halen
dus wel 12 volt maar geen amps
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: Wim Ros op 20 April 2014, 13:58:27
Beste Jerry,

Advies aan je lees de tekst bij de opening van dit onderwerp eens goed en aandachtig door, voor je allerlei onzinnigheden in de wereld gaat spuien.

Groetjes
Wim.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: Wim Ros op 20 April 2014, 14:03:12
Beste Fred,

De gebruikte spanning is juist 16V het vermogen van de trafo is meer dan voldoende 60VA, komt neer op 3,75 A.

Het probleem van deze moet je zoeken in de Piko aandrijving, of in een eventuele mechanische weerstand.
De WDD te samen met de trafo zijn beide uitstekend in staat deze aandrijving te bedienen.

Als het een probleem is met de eindafschakeling, dus geen contact, dan kun je er wel een spanning van 100V opzetten en een vermogen aanbieden van 1000VA en de schakelpuls een uur laten duren, maar dan gaat de wissel nog steeds niet in de andere stand.

Groetjes
Wim.
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: jerrytrein op 20 April 2014, 16:05:19
denk dat t een beetje onduidelijk overkomt
wat ik zei is dus bij mij het geval
eind afschakelingen zijn er bij mij allang uit

van middag eensgekekn
Bij een aantal aandrijvingen zijn de lipjes die in de wissel steken niet meer op gelijke hoogte
Ze klemmen dan op 1 kant
weer uit gelijnd ,en ze werken nu op een losse wissel op 7 volt
nu in de baan eens uit wisselen met weigeraars
Titel: Re: Probleem met wissels
Bericht door: Fred48 op 27 April 2014, 19:27:02
Allen dank voor de input.

Wim, Volkomen duidelijk wat bedoelt. Ik weet waar ik hetzoeken moet.