BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remystoom op 14 April 2014, 22:20:26
-
Hallo medespoorders,
Er staat een gehele 1 op 1 lijn te koop. Zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/22508043/___Spoorlijn_te_koop_t.e.a.b___.html
Zoals word gezegd misschien wat voor museums?
Grtjes Remy
-
Geinig.. Misschien wat voor de SHD? Maar ja.. Het kost wat om zoiets te runnen..
Gr. Dieuwe
-
Tja het is wat de gek er voor geeft zou ik maar zeggen ;D
Grtjes Remy
-
Kijk het is zo: De lijn overnemen van ProRail zal niet de hoofdprijs zijn. Echter, de kosten om er een rendabele toeristische museumlijn van te maken, zullen vele malen hoger zijn. Denk hierbij aan een depot voor materieel, begin en eindstation. Die voorzieningen bouwen zal de grootste kostenpost zijn. Daarnaast moet je ondernemingsplan dusdanig zijn, dat er ook een zekere vorm van winst te verwachten is. We hebben recentelijk toch voorbeelden gehad, dat het best wat voeten in aarde heeft.
Maar goed, we gaan zien hoe dit zich gaat ontwikkelen. Wie durft het aan....
-
Wat moet de SHD met een stuk incompleet spoor, wat van nergens, via niets, naar nergens loopt? Zonder aansluiting op het hoofdrailnet, zonder emplacement, met een hoop nare lastige regeltjes etc etc ? Geen enkele museumclub zit op iets als dit te wachten...
En verder : de Amersfoortse speeltuin bevalt nog steeds prima ;)
-
wat van nergens, via niets, naar nergens loopt?
;D
-
Zonder aansluiting op het hoofdrailnet,
Daar is-tie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drentespoor.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drentespoor.png)
Je krijgt er wel je eigen overweg bij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drenthe.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drenthe.png)
;D
-
Daar is-tie
Dat wisseltje is vorig jaar reeds gesaneerd Bessel
-
Ik had het kunnen weten, google maps loopt nogal eens achter de feiten aan, vaak zelfs meerdere jaren.. ;D
-
Leuk. Ben benieuwd of daar iemand op gaat bieden.]Ik zelf i.i.g. niet. Ik heb namelijk alleen maar één elektrische loc. ;D :P
-
Misschien iets voor riekje buizinga of buivinga? Die had het een en ander aan materieel staan in haar tuin.
-
Riekje Buivenga is in februari overleden helaas.
-
Mwa sikje kopen en gewoon lekker 1:1 spelen de hele dag.
Helaas zal het wel weer niet zo simpel wezen.
-
Tegen elk aannemelijk bod. Dan kan je dus ook een bod van, doe eens gek, €100,- geven en dan heb je een spoorlijn. Zitten de seinen, overwegen, etc. er dan ook bij? Dan is het namelijk eigenlijk een koopje. En onderhoud, zo gek veel onderhoud zou er toch niet opzitten als je met niet al te zwaar materiaal rijdt of zie ik dat nu heel verkeerd? Is die spoorlijn dan nu gewoon te bewandelen eigenlijk, d.w.z. is die vrij toegankelijk?
Pim
-
Als ik het filmpje van Prorail moet geloven, is het all incusive. Dus spoorlijn met alle infra en spoorbrug. Het gebruik van tractievoertuigen wordt wel wat lastiger, de aansluiting is in 2011 al verdwenen (Google Streetview ter plekke is van augustus 2010). En minder onderhoud bij minder adsruk? Ik denk niet dan houten dwarsliggers minder snel wegrotten als je lichter materieel inzet.
Groetjes,
Emiel
-
Houtrot, aha. Ik dacht bij onderhoud aan onderhoud aan de spoorstaven, en vergat de dwarsliggers helemaal.
Pim
-
Ik vrees dat het onderhoud van die brug ook wel eens kostbaar kan worden.
En waarschijnlijk ben je verplicht om daar allerlei dingen aan bij te houden.
Een schip met bijleg dus.
Meer interessant voor de grond denk ik, allen moet je dan nog een spoorbaan slopen.
-
Ik houd me aanbevolen voor een sein :)
Pim
-
Aangezien het eigenlijk een stamlijn/raccordement is seinen zullen er niet staan ben ik bang...
-
In het filmpje op deze (http://www.prorail.nl/nieuws/laatste-kans-spoorlijn-te-koop) zeggen ze dat er ook nog enkele seinpalen bij inbegrepen zijn, dus die zijn er wel.
Pim
-
Dat zullen wel de seinen van de brug zijn en van wat overwegen, maar er is geen blokbeveiliging met lichtseinen.
-
Als ik goed gelezen heb is er nog maar op 4 van de 7 km spoor aanwezig. En voor een gedeelte al in stukken geslepen.
Aan de brug zullen ook wel wat voorwaarden verbonden zijn ( industrieel monument of zo ) , anders was die brug ook wel gesloopt / ergens anders opgeslagen.
En dan zullen er van andere overheden nog vergunningen nodig zijn voor er iets mee kan gebeuren.
Ik denk niet dat er veel mee te beginnen is, anders was het wel opgekocht.
Groeten, Alexander
-
Ik heb een leuk filmpje gevonden van een soort van 'cabinerit video' over dit stuk spoor in Drenthe:
https://www.youtube.com/watch?v=E_DAtUrXQnQ (https://www.youtube.com/watch?v=E_DAtUrXQnQ)
-
@thom Als je het filmpje van pim bekijkt zie je wel minimaal 1 lichtsein staan.
Dit moet het lichtsein zijn dat toegang geeft van de stamlijn naar het hoofdspoor.
Verders verwacht ik op de 7 km lange stamlijn geen LICHTseinen maar dat kan ik verkeerd hebben.
Anders dit filmpje even afkijken.
http://m.youtube.com/watch?v=E_DAtUrXQnQ
En ja op het filmpje zie je een aantal gedoofde lichtseinen en borden langskomen.
Waarvan:
2x lichtsein (rood,wit licht) voor de stieltjesbrug seinbeeldenboek Nr 220/215a met wit bord/zwarte driehoek met betekenis (lichtseinen met zwarte driehoek geven geen informatie over de spoorbezetting achter het sein,voorgaande opdracht rijden op zicht blijft gelden)
1x voorsein (groen,gele lamp) seinbeeldenboek Nr219a/b richting het hoofdspoor.
1x hoofdsein (groen,geel,rode lampen) seinbeeldenboek Nr 215 dat toegang geeft tot het hoofdspoor.
ATB naderingsborden seinbeeldenboek Nr 328a
ATB inschakel borden seinbeeldenboek Nr 328
ATB uitschakelborden seinbeeldenboek Nr 329
Aankondiging sectie overweg seinbeeldenboek Nr 318a
Reflectorplaatjes baken nadering van een voorsein Nr 249
Reflectorplaatjes nadering van een lichtsein Nr 251
Witte bordjes op de spoorbiels met het spoornummer erop.
En natuurlijk de kilometer/hectometer bordjes langs het spoor.
Mvg jamie diks
-
http://www.railtrash.net/images/NAM-lijn/Nieuw%20Amsterdam%20-%20Schoonebeek/index.html (http://www.railtrash.net/images/NAM-lijn/Nieuw%20Amsterdam%20-%20Schoonebeek/index.html)
Ik zie er 4, maar ik denk dat die bij het wissel naar het hoofdspoor wel weg zal zijn, net als dat wissel dus.
Stephan.
-
Dus in totaal 4 lichtseinen.
Waarvan:
2x lichtsein (rood,wit? ) voor de stieltjesbrug.
1x voorsein (groen,gele lamp) richting het hoofdspoor.
1x hoofdsein (groen,geel,rode lampen) dat toegang geeft tot het hoofdspoor
Mvg jamie diks
Precies wat ik zei, seinen voor de brug ;)
Die geven alleen de berijdbaarheid van de brug aan, en geven geen info over baanbezetting en zijn dus geen blokseinen...
Het voorsein van de brug zal wit of geel tonen, en het hoofdsein van de brug wit of rood.
-
@thom,ja klopt helemaal (y)
Ik heb het filmpje helemaal bekeken en heb de seinen in het seinbeeldenboek opgezocht, de tekst heb ik bij de seinen gezet.
Mvg jamie diks
-
Precies wat ik zei, seinen voor de brug ;)
Die geven alleen de berijdbaarheid van de brug aan, en geven geen info over baanbezetting en zijn dus geen blokseinen...
Het voorsein van de brug zal wit of geel tonen, en het hoofdsein van de brug wit of rood.
Opzich kunnen seinen met een zwarte driehoek ook groen tonen (sein 220a en 221a), alleen nooit in combinatie met wit. Het is qua seinopvolging uitsluitend geel-rood/groen-groen, of geel-rood/wit-wit. Alleen welke van de twee er hier lokaal voorkwam, geen idee.
Groetjes,
Emiel
-
Ik bedenk me net dat dit misschien beter in het aanbod-forum past, maar ja, ik bied het niet zelf aan. ;)
ProRail heeft een stukje spoor te koop tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek. Iemand interesse?
https://www.prorail.nl/nieuws/laatste-kans-spoorlijn-te-koop
-
Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58389.0.html
-
En inmiddels samengevoegd. Deze berichten zullen na twee weken (mogelijk) verwijderd worden
Paul Bender, team BNLS moderatoren
-
Mocht je er een museumlijn van willen maken ben je in elk geval verzekerd van tenminste één bezoeker per jaar: de postbode.
Om de blauwe envelop met de aanslag OZB te brengen.
-
Dan ben je wel te laat, hij Word namelijk gesloopt :(.
Was laatst op RTV Drenthe