BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: PeterNS op 14 April 2014, 20:42:12
-
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op het forum en zou graag willen vernemen of mijn baanontwerp realiseerbaar is.
Hierbij wat gegevens. Het betreft een L-ontwerp. Het langste deel van de tafel is 3,75 x 1,10 aan de linkerzijde van het genoemde gedeelte komt nog een stuk van 0,90 lang x 1,50 breed. De tafel wordt verrijdbaar gemaakt zodat ik aan de achterzijde erbij kan. Ik wil de basistafel maken van balken en daarop multiplex van 9 mm in de benodigde spoorbreedte. Verder wordt gebruikt gemaakt van Fleischmann profirail.
Ik wil digitaal rijden in het tijdperk IV met H0 Nederlands materiaal en scenery. Verder wil ik rijden met treinlengtes van 1 loc plus 4 rijtuigen, 4 wagen treinstellen en 1 loc plus 5 VAM wagens. Ik heb het baanontwerp in SCARM gemaakt het is niet overal kloppend op de tekening maar ik verwacht dat in de praktijk wel passend te krijgen. Ik ben door veel te kijken naar andermans baanontwerpen en mijn beperkte ruimte tot het volgend ontwerp gekomen. Het betreft een dubbelbaans spoorplan.
Ik realiseer me dat vanwege de schaduwstations ik keerlusmodules zal moeten gebruiken heb hierover de encyclopedie op nagelezen. Ik denk er aan om de X-treme modules aan te schaffen. Wel vraag ik mij af of ik nog meer moet aanschaffen zoals bezetmelders en/of andere componenten. Of zijn er ( betaalbare) keerlusmodules die alles kunnen? Ik ben op het digitale vlak een leek. Ik heb op de site van Funky road gekeken maar om zelf een keerlusmodule te bouwen lijkt mij te moeilijk.
Graag zie ik reacties over het baanontwerp en het keerlusprobleem tegemoet.
Hierbij het ontwerp
Het schaduwstation 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_8.jpg) (http://www.beneluxspoor.or 1g/bnls/niveau_0_8.jpg)
Van Schaduwstation 1 naar schaduwstation 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_4.jpg)
Het schaduwstation 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_3.jpg)
Het zichtbare deel van de baan het station met het VAM laad en losplaats
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_3.jpg)
-
Ik snap niet waarom je verbinding wilt tussen je beide schaduwstations.
Het maakt je ontwerp behoorlijk ingewikkeld en duur (wissels, beveiliging)
Ik zou kiezen voor een eenvoudiger opzet: het hondebot.
Dus vanuit schaduwstation 1 via het zichtbare deel naar schaduwstation 2 (en terug).
Verder zijn er nog wel mogelijkheden om het zichtbare deel wat te verbeteren en misschien zelfs uit te breiden.
groeten
Hendrik Jan
-
Ik snap niet waarom je verbinding wilt tussen je beide schaduwstations.
Het maakt je ontwerp behoorlijk ingewikkeld en duur (wissels, beveiliging)
Ik zou kiezen voor een eenvoudiger opzet: het hondebot.
Dus vanuit schaduwstation 1 via het zichtbare deel naar schaduwstation 2 (en terug).
Verder zijn er nog wel mogelijkheden om het zichtbare deel wat te verbeteren en misschien zelfs uit te breiden.
groeten
Hendrik Jan
Beste Hendrik Jan,
Als ik je goed begrijp rijd je vanuit schaduwstation 1 via de spiraal naar het zichtbare gedeelte en dan door naar schaduwstation 2. Misschien dat ik je niet door heb maar als je dan vanaf het zichtbare gedeelte naar de rechts vertrekt kom je linksboven in de hoek alleen maar op het gedeelte wat naar schaduwstation 1 leidt en nooit meer naar schaduwstation 2. Ik ben erg benieuwd naar de oplossing hiervoor en naar je idee om het ontwerp te verbeteren en uit te breiden. Hoor graag van je.
Peter
-
Peter,
dat klopt. Ik zou ervoor kiezen dat treinen die naar 'Oost' verdwijnen ook weer via 'Oost' terugkeren.
Zelfde verhaal voor 'West'.
Zo is het allemaal veel eenvoudiger te besturen.
Ik hou altijd de Wet van Murphy in gedachten en probeer het zo simpel mogelijk te houden.
Maar laat ik het eens omdraaien: waarom wil je vanuit het ene schaduwstation naar het andere kunnen?
Wat is de meerwaarde?
Weegt dat op tegen de extra kosten en extra kans op storingen?
Het zichtbare deel van de baan oogt nog wat onrustig. Het nut van het paradespoor ontgaat me en de aansluiting naar de VAM installatie kan handiger.
Heb je al een plek voor je station in gedachten? En heb je voldoende perronlengte?
Zou je nog ergens een stukje vrije baan kwijt kunnen?
tip: kijk eens in de korte poot van je L. Linksonder heb je nog ruimte om iets te doen. Daar kun je perfect een VAM installatie (of een andere spooraansluiting bv een haventje of fabriek) kwijt.
De lange poot van je L is dan geknipt voor een mooi station met wat extra goederensporen voor je VAM-trein.
Zo, dat is een heel verhaal. Je hebt behoorlijk wat ruimte, dus er kan zeker iets moois ontstaan (y)
succes
Hendrik Jan
(die ruim een jaar bezig was met ontwerpen, voor hij zijn huidige thuisbaan begon)
-
Het parade spoor zou ik weg laten.
Een wisselverbinding van station spoor 3 naar de hoofdbaan rechts maakt het ook mogelijk met de VAM
rechts te vertrekken, wat extra rangeren opleverd.
Schaduw stations zou ik dan per richting op het station aansluiten. Rechts uit, rechts terug.
Dit voorkomt ook veel wissels, en extra bezetmelders dus decoders.
Bekijk ook de plaats waar de (station)gebouwen moeten gaan komen. Nu kom je alleen bij het station
door of het parade of de VAM sporen over te steken.
Tinus.
-
Beste Tinus,
Misschien zie ik het niet goed ben ook nog zo groen als gras maar
als ik rechts vanuit het station vertrek kom ik uit eindelijk in schaduwstation 1 uit.
Als ik links uit het station vertrek kom ik via de klimspiraal ook in schaduwstation 1 uit.
De enige mogelijkheid om in schaduwstation 2 te komen is komende van schaduwstation 1 vlak voor het klimspiraal door te wisselen naar schaduwstation 2.
Nogmaals misschien zie het niet goed alle hulp is welkom.
Ook vanaf stationsspoor 3 naar de Vam zie ik niet de passende oplossing.
Het stationsgebouw had ik tussen het VAM spoor en spoor 1 gedacht.
Het paradespoor ga ik laten vervallen.
Ben benieuwd wat je suggesties zijn.
Vriendelijke groet,
Peter
-
Peter,
dat klopt. Ik zou ervoor kiezen dat treinen die naar 'Oost' verdwijnen ook weer via 'Oost' terugkeren.
Zelfde verhaal voor 'West'.
Zo is het allemaal veel eenvoudiger te besturen.
Ik hou altijd de Wet van Murphy in gedachten en probeer het zo simpel mogelijk te houden.
Maar laat ik het eens omdraaien: waarom wil je vanuit het ene schaduwstation naar het andere kunnen?
Wat is de meerwaarde?
Weegt dat op tegen de extra kosten en extra kans op storingen?
Het zichtbare deel van de baan oogt nog wat onrustig. Het nut van het paradespoor ontgaat me en de aansluiting naar de VAM installatie kan handiger.
Heb je al een plek voor je station in gedachten? En heb je voldoende perronlengte?
Zou je nog ergens een stukje vrije baan kwijt kunnen?
tip: kijk eens in de korte poot van je L. Linksonder heb je nog ruimte om iets te doen. Daar kun je perfect een VAM installatie (of een andere spooraansluiting bv een haventje of fabriek) kwijt.
De lange poot van je L is dan geknipt voor een mooi station met wat extra goederensporen voor je VAM-trein.
Zo, dat is een heel verhaal. Je hebt behoorlijk wat ruimte, dus er kan zeker iets moois ontstaan (y)
succes
Hendrik Jan
(die ruim een jaar bezig was met ontwerpen, voor hij zijn huidige thuisbaan begon)
Beste Hendrik Jan,
Bedankt voor je reactie.
Het paradespoor laat ik vervallen.
Als enige verbinding tussen de schaduwstations zag ik via de wissels voor het klimspiraal om naar elkaar te rijden als je een andere optie daarvoor hebt hou me van harte aanbevolen.
Ik kan niet meer ruimte maken als die ik nu heb dus lange zijde 3,75 x 1,10 en aan de linkerzijde van de lange zijde het korte gedeelte 0,90 x 1, 50. Ik heb voor 1,50 diep gekozen vanwege de klimspiraal en de daarom heen liggend spoor. Als ik het VAM spoor naar de korte zijde verplaats en daar met een loc+ 5 VAM wagens wil staan en dan de loc om wil laten rijden wordt het spoor volgens mij tekort. Ben met je eens dat er veel wissels inzitten maar dat is mijn beginnersfout.
Ik houd me van harte aanbevolen voor opties suggesties.
Vriendelijke groet,
Peter
-
Beste forumleden,
Op advies van Hendrik Jan en Tinus heb ik het zichtbare gedeelte aangepast.
Zie onderstaande plattegrond. Als iemand nog iets wil opmerken of iets dergelijks graag.
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_5.jpg)
-
De "buik" in het onderste spoor van de VAM laad en losplaats zou ik er uit halen. De boog en tegenboog is nergens voor nodig. Voor het geval je het zo wil laten: tussen boog en tegenboog altijd een rechte rails al is het nog zo kort. Dat voorkomt "haken" van de koppelingen met mogelijke ontsporingsproblemen. Dat geldt trouwens ook voor die slingers in schaduwstation 2. Tevens zou ik de dubbelsporige bogen links en rechts van gelijke hart op hart afstand maken. Dat oogt rustiger en mooier.
Tot slot: ik zou proberen om je schaduwstations zo te ontwerpen dat er geen boogwissels in voor komen. Dat verhoogt de bedrijfszekerheid.
Peter
-
Bedankt voor je suggesties ik heb het gelijk vertaald in het baanontwerp. Soms wil het ontwerpprogramma niet wat ik wil als het om rechte lijnen gaat. Ik zie alleen geen oplossing voor de meegebogen wissels linksboven jij wel?
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_4.jpg)
-
De onderste boogwissel - die in het rechter gele spoor - zou je wellicht kunnen laten vervallen. Vervolgens een linkswissel in het rechte stuk net voor waar nu nog die boogwissel zit. Dan tot slot een mooie boog van flexrails tussen de linkswissel en de kruising daarboven.
Voor wat betreft de bovenste boogwissel - die in het linker gele spoor - kan je misschien hetzelfde doen, dat wil zeggen een linkswissel plaatsen in het rechte gedeelte juist vóór de boog. Dit kan waarschijnlijk alleen als je de hele baan een beetje naar rechts schuift. Als dat niet gaat kun je ook de baan iets inkorten om de nodige ruimte aan de linkerkant te creëren.
Ik begrijp nog steeds de slingers in de groene opstelsporen niet. Je hebt zo te zien ruimte genoeg om de respectievelijke aftakkingen van de wissels zodanig diagonaal tegenover elkaar te plaatsen dat de opstelsporen recht en parallel naast elkaar komen te liggen met dezelfde hart op hart afstanden.
Peter
-
Als je met Fleischmann Profirails werk moet je toch het gebruik van flex-rails overwegen. Geeft jeeen veel rustige spoorverloop omdat je niet meer vast hangt aan die "standaard" bochten.
-
Ik snap niet veel van het ontwerp, bijv waarom wil je de tafel verrijdtbaar maken, wat zijn de effectieve afmetingen van de kamer die je hebt - waarom niet met een werkgat gewerkt enz, maar in het station is zeker de verbinding vann sp 1 naar de kopspoortjes overbodig. Met de wissels die dat uitspaart kun je misschien een losweg en goederenloods aanleggen voor de nodige variatie.
Denk ook aan een algemeen a/v spoor voor goederen ipv de omloopgelegenheid bij de vam, je zult daar wel een sikje in gaan zetten en met wat nadenken lukt het vast wel zonder die 2 wissels.
En inderdaad, hoe simpeler hoe beter, ik zou er nog wat ontwerpuurtjes tegenaan gooien, voor een beginner maak je je het meteen wel erg moeilijk heb ik de indruk.
-
Hoi,
De kamer is 3,80 lang. Voor een deelte 2 meter breed en voor een gedeelte 3 meter breed.
Waar de treintafel 3,75 lang en 1,10 breed is zit een deur naast dus daar moet ik rekening mee houden. en kan de 1,10 niet breder maken
Daar waar de kamer 3 meter breed is en waar de tafel 2 lang (gaat de 1,10 van de lange zijde af) x 1,50 breed is kan ik verder ook niets aan toevoegen.
Ik dacht als je van loc wil verwisselen op spoor 1 kun je uitwijken naar het opstelspoortje.
Verder dacht ik de tafel verrijdbaar te maken om bij problemen in bijvoorbeeld het schaduwstation er aan de achterzijde nog bij te kunnen.
Peter
-
Die laatste gedachte over in geval van nood,de tafel verijden is geen slechte.
Bereikbaarheid naar welk deel ook,is een must.
Je zal altijd zien dat een trein dat een trein gek doet op een plek waar je net niet bij kan komen ;)
En dat moet je niet willen,dan is de lol er snel van af :-\
-
Beste forumleden,
Ik heb de baan hier en daar op niveau 2 en 3 aangepast aan de hand van de gegeven suggesties.
Zit alleen de denken of de helling vanuit schaduwstation 2 naar het zichtbare gedeelte via de lus over het schaduwstation 2 niet te kort dus te steil is. Hoor graag uw reacties.
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_6.jpg)
-
Beste forumleden,
Hierbij een update van mijn baanontwerp:
Suggesties en of tips zijn van harte welkom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_8.jpg)
Peter
-
Hallo Peter,
Ik heb de evolutie van het baanontwerp gelezen en bekeken. Zou zelf in het laatste ontwerp twee zaken anders doen dus voor jou wellicht een tip. (ik heb niet alle reacties 100% gelezen, dus misschien is het al eerder opgemerkt)
1. Het valt op dat het meerdere keren voor komt dat een wissel direct aan een gebogen rails vast zit. Dit is niet verboden, maar de kans op ontsporingen (als de wissel in de afbuigende stand staat) is groter. Hangt er ook een beetje vanaf welk materieel je hebt (de ene trein is er gevoeliger voor dan de andere) en welke richting(en) je rijdt. (als je met de wissel mee rijdt is het geen probleem)
2. Je kan het station op het zichtniveau nooit passeren zonder één of meer afbuigende wissels. Als alle treinen op het station moeten stoppen zou ik het zo laten. Als er ook sprake is van passerende (goederen)treinen, zou ik aan iedere zijde een wissel vervangen door een slank(er) type. Dan houden passerende treinen ook nog een beetje snelheid.
Ik realiseer me dat beide tips ruimtevreters zijn, waarbij je concessies moet doen aan spoorlengte. Dat is de uitdaging van/voor de ontwerper.
Groet
Erik